|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

"פשע סביבתי והיסטורי" בצריפין

פינוי מחנה צה"ל בצריפין והקמת מגדלי בטון על חלק ניכר משטחו, יפגע בטבע ובנוף קיים חשש יותר מסביר גם לפגיעה במבנים היסטוריים מדוע שלא יוקם על חלק מהשטח המפונה פארק ענק נוסח פארק הירקון לטובת תושבי רמלה לוד והאזור?
05/06/2017  |   אלי אלון   |   מאמרים   |   תגובות
חיילים במטבח בסיס סרפנד [צילום: לשכת העיתונות הממשלתית]

העבודות לפינוי מחנה צה"ל בצריפין והעברת חלק מיחידותיו לעיר הבה"דים בדרום הארץ, נמצאות כיום בעיצומן. עבודות הפינוי החלו ב-2015 ונכון למאי 2017 פונו שורה של בסיסים ובהם בה"ד 6 (חיל לוגיסטיקה ), בה"ד 10 (חיל רפואה) בה"ד 20 (חיל חימוש) ובסיסים נוספים עוד, שהשתרעו על שטח של דונמים רבים. הערכה היא, כי עד סוף העשור יפנה אגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון חלק ניכר מבסיסי ויחידות צה"ל בצריפין. על השטח המפונה יוקמו שכונות מגורים ובהם מגדלי דירות שיכללו אלפי יחידות דיור, קניונים בתי מסחר ועוד. ועדות התכנון לסוגיהן אישרו מזה כבר את תוכנית רשות מקרקעי ישראל להקמת השכונות ויזמים צפויים להגיש בקשות להרחיב השכונות או להקים שכונות נוספות במתחם צריפין.

מחנה צריפין הוקם בשנת 1917, לפני כמאה שנה כבסיס של הצבא הבריטי בשם "סרפנד", על שם הכפר הערבי הסמוך צרפנד אל-עמאר. הבסיס עבר לאחר עזיבת הבריטים את הארץ לרשות צה"ל ושימש בעיקר לבסיסי הדרכה בהם נערכו קורסים רבים של צה"ל. אלפי חיילים רבים עברו בשלושת שעריו של מחנה צריפין: שער יפו, שער ירושלים ושער ראשון. השטח שייך מבחינה מוניציפלית למועצה המקומית באר יעקב. כיום, אם אני מבין נכון, חלק מהשטח שייך גם למעשה לעירית ראשון לציון שכן עם הקמת השכונות החדשות בצריפין חלק מתושביהם יהיו תושבי באר יעקב וחלק תושבי ראשון לציון.

מחנה צריפין משתרע על שטח של מאות דונמים וכולל חורשות עצי אקליפטוסים, פיקוסים, מבנים היסטוריים ונוסטלגיים. מי שמכיר את בסיס צריפין יודע כי יש בו שדות פתוחים חלק קטנים יש שדות גדולים יותר, עם מרבדי צמחים בתוך מתחמי הבסיסים וסביב להם. עבודות הפינוי והכשרת התשתית להקמת השכונות החדשות בבסיס המפונה כוללות ויכללו בשנים הקרובות הרס מבנים קיימים ו"ניקוי וגילוח" השטח ביסודיות כדי ששום מבנה היסטורי או פנינת טבע חסרי ערך כלכלי "מיותרים" לא יפריעו ליזמים להקמת שכונות המגורים ומגדלי הבטון. סביר להניח כי במהלך הכשרת השטח והתשתית להקמת מגדלי הבטון בשטח צריפין המפונה יעקרו חורשות ועצים רבים שחלק מהם נשתלו בשטחי צריפין, עוד בתקופת הבריטים ובניהם עצים בני 80 ומעלה. וגם מבנים היסטוריים ונוסטלגיים בני 60 שנה צפויים להעלם מבלי שאף אחד ירגיש או ידע. בישראל כידוע, כרישי הנדל"ן אינם יודעים לרוב שובע (על סמך ניסיון עבר) ויבקשו מן הסתם לנצל כל שטח קרקע במתחם צריפין להקמת נדל"ן או הקמת תשתיות תחבורה וזאת כדי למקסם רווחים.

פארק ענק נוסח פארק הירקון
[צילום: אלי אלון]

פארק לאומי
היה ראוי ונכון מבחינה סביבתית וגם חברתית להקים על חלק ניכר משטח צריפין פארק ענק ובו נחל העובר לאורכו מסוג פארק הירקון או פארק עם אגם נוסח הפארק הלאומי ברמת גן

ממשלת ישראל הוכיחה מזה כבר כי ראייתה צרה, אינה לטווח ארוך ואינה דואגת לכלל תושביה וכי היא מטיבה עם חזקיה מקושריה ועם בעלי הממון שבה [בתמונה: שביל המוביל לאחד משערי בסיס צריפין]
▪ ▪ ▪

לו הייתה ממשלת ישראל בעלת ראיה חברתית וסביבתית ממלכתית לטווח ארוך למען הדורות הבאים ועם דאגה אמתית לכלל תושביה ורווחתם ולא רק למקורביה מקושריה וחזקיה, הייתה מקבלת הממשלה החלטה חברתית וסביבתית חשובה - להקצות חלק ניכר מהשטח המפונה בצריפין להקמת "ריאה ירוקה" ענקית והייתה פועלת להקים על רוב השטח המפונה בצריפין פארק ענק נוסח פארק הירקון הפתוח לציבור ללא תשלום למטרות ספורט ונופש או פארק עם אגם גדול נוסח הפארק הלאומי ברמת גן, ועל מקצתו של השטח המפונה היו נבנים מספר בתי מגורים, כמה בתי קפה וכדומה. על-פי תוכנית פרויקט פינוי צריפין, אם אני מבין נכון רובו של השטח יהפוך לגוש מגדלי בטון בהם יגורו אנשים מקושרים או בעלי יכולת כלכלית. אבל ממשלת ישראל הוכיחה מזה כבר כי ראייתה צרה, אינה לטווח ארוך ואינה דואגת לכלל תושביה וכי היא מטיבה עם חזקיה מקושריה ועם בעלי הממון שבה.

היה ראוי ונכון מבחינה סביבתית וגם חברתית להקים על חלק ניכר משטח צריפין פארק ענק ובו נחל העובר לאורכו מסוג פארק הירקון או פארק עם אגם נוסח הפארק הלאומי ברמת גן. פארק מסוג אלה היה משדרג את אזור רמלה לוד באר יעקב, והיה משרת למטרות נופש, ספורט ובילוי, אלפים מתושבי הערים רמלה לוד באר יעקב יישובי המועצה האזורית עמק לוד וכן ישובים נוספים מרוחקים יותר. יצוין כי בכל אזור רמלה לוד באר יעקב וצריפין בו מתגוררים עשרות אלפי תושבים, אין פארק ענק נוסח פארק הירקון או הפארק הלאומי ברמת גן עם מדשאות ענק ומרחבים לא נגמרים לצעדה וספורט בטבע. מדוע לתושבי רמלה לוד באר יעקב וישובים העוטפים אותם, לא מגיע פארק רחב ידיים כמו שיש לתל אביבים והרמת גנים. האם הם אזרחים סוג ב'? במקום להרוס את המבנים והמתקנים של בסיסי צריפין שחלקם בנויים באיכות בניה גבוה ובהם השקיעו כסף רב, היה ראוי ונכון להשאיר לפחות חלק מהם וליעדם לאולמות ספורט, נופש, כיתות לימוד למבוגרים ונוער, היה ניתן לקיים בהם ובפארק פעילות לימודית, חינוכית וספורטיבית בהם היו נוטלים חלק אלפי מבוגרים ובני נוער, חברי תנועות נוער.

הטיעון שמשמיעים במשרד הביטחון כי הקמת שכונות מגדלי המגורים על שטח צריפין נועדה לממן עלות היקרה של פינוי והעברת הבסיסים בצריפין לדרום נשמעה הגיונית ו"חזקה" על פניה. אולם בעיון לעומק משרד הביטחון. אם היה רוצה (ומתייעל) היה מוצא דרכים מקורות כספיים אחרים לממן פינוי העברת הבסיסים מצריפין לדרום.

וזאת לדעת, שטח צריפין בן מאות הדונמים הוא משאב של כולנו והוא שייך לכלל האזרחים במדינה. מה שנעשה כאן הוא לדעתי ואני מביע דעה אישית, הוא סוג של "פשע סביבתי" אם תירצו גם "פשע היסטורי". יהיו שיגידו שאני מגזים בהגדרות אלו, אבל באמת ובתמים מאמין אני שזה מה שנעשה ועוד יעשה בצריפין. שטח צריפין הוא בעל ערכי טבע והיסטוריה רבים יותר ממה שאנו חושבים ויודעים ששייך לנו כלל הציבור. במקום להעבירו, לפחות את רובו לטובת כלל הציבור ולרווחתו ולשמר ערכי טבע והיסטוריה הוא הועבר ויועבר בחלקו הגדול לטובת בעלי הון חזקים מקושרים. קיים חשש יותר מסביר שעם הקמת שכונות המגורים ומגדלי הבטון בצריפין ייעלמו ויפגעו ערכי טבע נוף והיסטוריה במקום או שחלק מהם כבר אף נעלמו-"גולחו" בלי שנדע. אחרי הכל מדובר בבסיסים צבאיים שהגישה אליהם אינה חופשית. הגופים השונים האחראים לפרויקט פינוי בסיסי צריפין והקמת תשתית להקמת שכונות במקום, מצהירים ומבטיחים באמצעות פרסומים יחצ"ניים כי ישמרו בשטחים המפונים של מחנה צריפין ערכי טבע והיסטוריה. אני מציע לא לקבל את דבריהם כתורה מסיני, ויש לפקח ולהשגיח. לא קל לעשות זאת כשמדובר בבסיסים צבאיים שהגישה אליהם אינה חופשית ולא חשופים לעיני הציבור. וכאן צריכה להיות אכפתיות והתערבות נמרצת של גופי ואירגוני טבע כמו החברה להגנת הטבע (עקירת עצים ותיקים והרס פניניות וחורשות טבע) והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל(הרס מבנים ואתרים היסטוריים) "פרויקט צריפין" יעשיר מספר גופים ואנשים, אך הציבור בכללו יפסיד שטח ציבורי "ירוק" בחלקו הגדול בעל צביון כפרי פנינות טבע והיסטוריה שבעצם שייכים לכולנו.

"משאב הקרקע - זכות בסיסית"
איפה המשרד להגנת הסביבה בסיפור? מדוע לא נשמע קולו וקולם של גופים "ירוקים"? מדובר בשטחים של מאות דונמים
▪ ▪ ▪

השתתפתי בכינוס מכון דש"א בנושא שמירת שטחים פתוחים שנערך ב-14.4.2011 בתל אביב .וכך אמר השר להגנת הסביבה, דאז, גלעד ארדן, בדברים שנשא בכינוס. ואני מצטט: "המשרד להגנת הסביבה קיבל באחרונה החלטה לקבוע נושא שמירת השטחים הפתוחים ופיתוח הריאות הירוקות: כאחד מחמשת היעדים המרכזיים של המשרד. משאב הקרקע הוא אחת מהזכויות הבסיסיות. אין לאף אחד, כולל למדינה, זכות לפגוע בה. פגיעה בה היא פגיעה בלתי הפיכה. הפיכת אדמה פתוחה לבנויה פוגעת במערכות אקולוגיות רבות לצמיתות, "אלה דבריו של השר ארדן שמעתי אותם במו אוזני.

איפה המשרד להגנת הסביבה בסיפור? מדוע לא נשמע קולו וקולם של גופים "ירוקים"? מדובר בשטחים של מאות דונמים. לא הכל כסף בחיים. איפה הפעילים החברתיים מדוע לא דרשו להקים במקום פארק ענק נוסח פארק הירקון לתושבי רמלה לוד. ומדוע לא יצאו הגופים ה"ירוקים" למיניהם למאבק לנוכח פגיעה בטבע ובנוף? ברצוני להזכיר לארגוני הסביבה כי פגיעה בטבע ובנוף היא לא רק בחופים ובנחלים אלא גם בטבע הקרוב אליך.

חשוב לציין כי ארגוני סביבה שונים מקבלים סיוע ותמיכה כספית בצורה ישירה או עקיפה ממוסדות ממשלתיים שונים, כלומר מכספנו, וזאת על-מנת שיפעלו כל אחד בתחומו לשמירת הטבע והנוף, ולפיכך זו לא רק זכותם אלא חובתם לשמור על הטבע והנוף.

"פשע היסטורי"
ראוי לפרסם להביא בפני הציבור הרחב את כל רשימת המבנים והאתרים ההיסטוריים במחנה צריפין ויש כאלה רבים
▪ ▪ ▪

פינוי מסיבי והרס הנוף והתשתית הקיימת של מחנה צריפין לצורך הקמת מגדלי בטון יביא גם מן הסתם כאמור להרס מבנים היסטוריים בעלי ערך היסטורי ואדריכלי רב ולפגיעה בצביון המקורי ההיסטורי של המקום. מחנה צריפין (סרפנד) שהוקם כאמור לפני כמאה שנה הוא היסטוריה של תולדות הישוב העברי והקמת המדינה. כאן עברו שירתו או התאמנו אלפי מתנדבי היישוב לצבא הבריטי. במקום קיימים עשרות מבנים היסטוריים בעלי ערך היסטורי ואדריכלי רב כאן התארגנו ופעלו להקות הבידור העבריות בצבא הבריטי המקום הוא חלק חשוב בהיסטוריה של תולדות והתהוות צה"ל ויש לשמר לפחות חלק מההיסטריה למען הדורות הבאים.

חוגים במועצה לשימור אתרי מורשת אומרים כי נערך במקום סקר מבנים היסטוריים. לא ראיתי כל תיעוד על הסקר שנעשה. ואם אכן נעשה, ראוי לפרסם להביא בפני הציבור הרחב את כל רשימת המבנים והאתרים ההיסטוריים במחנה צריפין ויש כאלה רבים. בציבור לא יודעים עליהם. עד עכשיו לא ראיתי רשימה של המבנים ההיסטוריים ש"נסקרו", בסקר מבנים היסטוריים בצריפין, מה ישמר ומה לא ישמר ועל-פי איזה קריטריונים מוחלט מה לשמר ומה להרוס. מי בכלל מפקח-משגיח על שמירת האתרים ההיסטוריים? הרי מדובר בבסיסים סגורים לציבור. אני מניח שאת בית הקולנוע בצריפין שבוודאי מוכר לרבים ישמרו אבל כנראה לא הרבה יותר מזה. ועל זה נאמר נחיה ונראה.אגב כל מי שידוע לא על מבנה היסטורי בעל ערך היסטורי ואדריכלי בצריפין מוזמן לשתף ולידע במדור התגובות שבצד מאמר זה.

תאריך:  05/06/2017   |   עודכן:  05/06/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"פשע סביבתי והיסטורי" בצריפין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נכון מאוד
5/06/17 17:20
2
זוועה גלונסקי
5/06/17 20:10
3
הגוי..
6/06/17 10:24
4
הבריטי
26/08/17 10:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טוב להזכר שפעם (1967) היה בישראל ראש ממשלה עם שיקול דעת. אזרח. אחד שלא נכנע ללחצים כבדים של ראשי הצבא וגם לא לנבואותיהם השחורות לגבי סיכויי הניצחון במלחמה אם לא נתקוף מיד.
05/06/2017  |  יורם דורי  |   מאמרים
ספרו של ד"ר מיכה גודמן עוסק במחלוקת השטחים הפנים יהודית בישראל, שפרצה בעקבות מלחמת ששת הימים. הספר צובר תהודה מאחר שהוא מזהה כמלכוד את חוסר היכולת או הרצון הפנימיים להכריע בעניין עתיד השטחים שנכבשו באותה מלחמה "מפוארת". גודמן סובר שכל המלכוד הוא יהודי ומניח שהערבים אינם מרכיב במלכוד כי עמדתם העקבית נגד הנוכחות יהודית לא ניתנת לשינוי. לכן צריך למצוא דרך יהודית להחלץ מהמלכוד היהודי. בכך הוא טועה בהבנת המציאות, שכן המלכוד הפנים יהודי תלוי לחלוטין בעמדה הפלשתינית והתהווה סביב ההנחה שהפלשתינים הם מקשה אחת של סרוב ואת זה הוכיחו לגודמן הסכמי אוסלו שהפלשתינים הקיצוניים התנגדו להם לא פחות משהתנגד הימין היהודי בהובלת הדתיים.
05/06/2017  |  גד גזית  |   מאמרים
אהוד ברק ממשיך לצייץ. לא ברור לאן הוא חותר, אבל ציוציו הופכים למרושעים יותר ויותר. ואין דבר נוח מזה. לא צריך להסביר דבר. הציוץ, המוגבל במספר המילים שבהן יכול המצייץ להשתמש, מעצם טיבו נועד רק לספק כותרות. נשיא ארצות הברית למד את האפקטיביות של הציוץ. לכן, הוא מרבה לצייץ, גם בשעות מאוחרות של הלילה, וכל ציוץ כזה זוכה מיד לכותרות ראשיות. אבל ברק איננו נשיא; הוא מגדיר את עצמו כאזרח מודאג - וזה לא הרבה.
05/06/2017  |  חיים משגב  |   מאמרים
ה"בעיטה" שבעט נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בהסכם האקלים (הסכם פריז), שממנו החליט לפרוש, נתקלת בחומה שמורכבת לא רק מגורמי איכות הסביבה, אלא גם ממגזר שספק אם טראמפ צפה שיהיה חלק ממנה: חברות הטכנולוגיה הגדולות.
05/06/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
הכוח הצבאי לא ידביר את הטרור הזורע חרדה ואימה על אוכלוסי העולם. הכוח ירוצץ ראשו של נחש כשהוא מכיש, אם לא יימלט אל סדקי הערים ממנו הגיח ואל הערבות הלוהטות בהן הבשיל ארסו. אבל אין כוח צבאי, כוח אש, כוח חרש, כוח שיטור, כוח ניטור, כוח של מדינה נפגעת או כוח של אשכול מדינות היכול לטרור הזה. הוא בא מחוץ והוא בא מבית, הוא בא מן הכתובים המעוותים לדעת והוא בא מן ההערצה שמעריצים נעלבי הציוויליזציה הנפרעים ממנה בנפשם ובדמם. הוא מן התורות ומן האידיאולוגיות המקדשות שנאה וסוגדות לאלים שציוו עליה וממלאים בהם את השמים ואינם יראים מבורא עולם שיעקור אותם משם. זה טרור פרוורטי המוצא פורקן במראות של גוויות מרוטשות, של ראשים ערופים, של נשים וילדים הנסים על נפשם ועורם עוד בוער בטרם ייפלו שדודים על מדרכות או באכסדראות של תיאטראות.
05/06/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il