מזה זמן מה התחיל העולם לחלום על העתיד הקרוב שבו כלי רכב אוטונומיים ישרתו את כל מי שמבקש לנוע בדרכים במהירות ובנוחות. שהרי ברור שזה ממש כיף להתרווח במכונית הנוחה, לקרוא
עיתון, לשוחח בנייד עם חברים, עם האישה, אם בא לך, או עם הפילגש, ואחר כך להגיע אל היעד באפס זמן. למרבה הצער יש לי חדשות רעות מאוד בשביל כל החולמים על רכב אוטונומי. הנתונים היבשים מצביעים על כך שהחלום הנחמד הזה עומד להיות חלום בלהות.
הנה תיאור המצב התחבורתי ההולך ומחמיר. כל אחד יודע כי גוש-דן הוא הלב הפועם של ישראל והוא מושך אליו מדי יום מאות אלפי אנשים מכל רחבי הארץ. אך אם כיום המצב התחבורתי בעיר הזו הינו בלתי אפשרי, הרי ככל הנראה הוא רק יחמיר ובקרוב מאוד הוא עומד להגיע לסיטואציה הרבה יותר גרועה שאותה ניתן להגדיר במלים פשוטות: פקק ענק. כל זאת למרות שעתידה לפעול בגוש-דן רכבת קלה, חלקה תת-קרקעית.
לקטסטרופה התחבורתית המתרחשת במדינת תל אביב יש מספר סיבות שאותן ניתן לגלות על-פי המספרים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנה הנתונים היבשים.
במהלך 2016 נוספו למצבת כלי הרכב בישראל כ-372 אלף כלי רכב, מהם כ-321 אלף כלי רכב חדשים, שנרכשו בתנאי אשראי נוחים במיוחד כדי לעודד את הצריכה. בתקופה זו נגרעו מהמצבה כ-224 אלף כלי רכב, כך שהתוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה בכ-148 אלף כלי רכב. בסך-הכל נעו בכבישי ישראל שלושה מיליון ו-239 אלף כלי רכב - עלייה של 4.8% (שהם כ-155 אלף רכבים) לעומת סוף שנת 2015.. מתוך כלל כלי הרכב, היו כשני מיליון ו-727 אלף כלי רכב פרטיים, כ-321 אלף משאיות, כ-130 אלף אופנועים, כ-21,200 מוניות, כ-20,200 אוטובוסים, וכ-14,500 אוטובוסים קטנים.
ניתוח של כל המספרים האלה מגלה, כי בממוצע עמדה רמת המינוע בישראל בשנת 2016 על 383 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. אבל כמו כל ממוצע ניתן לגלות את הטעות על-פי הסיפורון הבא: "איש אומלל אחד טבע בביצה שעומקה הממוצע 30 ס"מ". לכאורה זה אבסורד, כי קשה מאוד לטבוע בשלולית שעומקה רק 30 ס"מ, אבל כיוון שזה הממוצע, בהחלט ייתכן שבחלקים מסוימים של הביצה מגיע עומק המים גם לשני מטרים, וכאן כבר אין בעיה לטבוע. אם נשליך את הסיפור הזה על נתוני רמת המינוע בהחלט ייתכן, כי מי שירצה לנסוע מחיפה לתל אביב דרך כביש 6 יגיע במהירות וללא פקקים עד לצומת מורשה. מנקודה זו ייאלץ להתחיל להזדחל אל תל אביב, דרך רמת גן למשל, ושם יתקע בפקק ענק.
תל אביב נחשבת למטרופולין בין העמוסים בעולם. מאות אלפי רכבים נכנסים לעיר בכל שנה ועיקר עיסוקם הוא למצוא מקום חניה לפני שהם מגיעים אל היעד. במצב הנוכחי אנו מתקרבים להחלטה שלפיה לא יהיה מנוס מהטלת מגבלות. למשל: איסור על משאיות להיכנס לתחומי העיר, פרט למשאיות המחלקות מזון; בשעות מסוימות תיאסר כניסת רכבים פרטיים אל העיר כשההנחיה העיקרית היא להיכנס למגרשי חניה מחוץ לעיר ולהמשיך בתחבורה ציבורית; עם זאת תיאסר כניסת קטנועים ואופנועים, כדי למנוע לחצי תנועה שייצרו מחסומים לתחבורה הציבורית.
בקיצור ובתמצית אפשר לומר שהמנסים לנסוע אל תל אביב ברכבם הפרטי משולים לפקק שבור התקוע בצוואר הבקבוק - לא לבלוע ולא להקיא.