|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הרשת שמשנה את פני הבחירות

דמוקרטיית פייסבוק

זה קרה במשאל העם על הברקזיט וביתר שאת בקמפיין של טראמפ: מסרים פוליטיים הועברו בצורה ממוקדת דרך פייסבוק, ממש כמו מודעות מסחריות - למרות שהדבר הוא בלתי חוקי
15/06/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
משתמשים במידע [צילום: נח ברגר, AP]

יום הולדת שמח לפנס
בשבוע שעבר פרסמה קארן פנס, אשתו של מייק פנס, פנייה בפייסבוק: תגידו לבעלי "מזל טוב", זה יום ההולדת הראשון שלו בבית הלבן. לפנייה צורף נוסח מוכן של ברכה, עליה לא ניתן להוסיף וממנה לא ניתן היה לגרוע. כל שהיה על הגולש לעשות הוא להכניס את שמו, כתובת הדוא"ל שלו והמיקוד שלו. בדיוק המידע הדרוש כדי לדעת אל מי לפנות באיזה אזור בחירה כדי לקבל תמיכה, לגייס לפעילות ואולי גם לבקש תרומות. העובדה הזאת כמובן לא הובאה לתשומת ליבם של הגולשים.
▪ איתמר לוין

כולנו מכירים את זה. כאשר מחפשים טיסות לחו"ל, פתאום המחשב מתמלא בפרסומות לטיסות ודילים למלונות. אך מה קורה כאשר משתמשים במידע עלינו לצרכים פוליטיים? סימון קופר מפייננשל טיימס מתאר (15.6.17) מצב זה, כאשר לדבריו בעת המודרנית אין צורך בהפניית המסר לכלל הבוחרים, אלא די בהעברתו לבוחרים נקודתיים.

קופר מתחיל בתיאור כיצד פעיל פוליטי ממדינה אירופית הגיע למשרדו, פתח את המחשב הנייד, והראה לו איך ניתן לנהל קמפיין בחירות באמצעות הפייסבוק. אפשר לקחת כדוגמה את הבחירות בבריטניה, אומר קופר. נגיד שקהל היעד הוא נשים בנות 40 ומעלה, המתגוררות בשכונת קנסינגטון היוקרתית בלונדון ויש להן בתים בחו"ל. מה שצריך לעשות, הוא להכין מספר סרטונים של תרזה מיי מדברת על הברקזיט. משלמים לפייסבוק כדי להפיץ סרטונים אלו, ואז רואים באיזה סרטון צפו הכי הרבה. כעת, אומר קופר, אפשר להתמקד נקודתית באלו שצפו בסרטון. רק הם, ומי שיחליטו לשתף זאת איתם, יראו את המודעה שהוכנה במיוחד להם.

בצורה כזו אפשר להכין מודעה אחרת לגמרי, אפילו עם מסר הפוך לחלוטין, ולשלוח אותה לאנשים אחרים. זהו למעשה הקמפיין הסודי, אומר קופר, והכי חשוב: שהוא זול. אותו פעיל פוליטי שסיפר לו על הקמפיין בפייסבוק, שילם 50,000 ליש"ט כדי להגיע ל-4 מיליון בוחרים. השיטה הזאת איננה חוקית, משום שהפרסום אינו מזוהה כנדרש עם מועמד, מפלגה או מחנה, וכמובן בשל השימוש הבלתי-מורשה בנתונים האישיים. אבל המפקח על הבחירות כנראה לא ימצא את העומד מאחוריו, משום שאותו פעיל פוליטי לא עבד עבור מפלגה.

זאת הסיבה להפתעות

המתודולוגיה הזאת הולכת ונעשית גלובלית, אומר קופר. מת'יו אוצ'קובסקי, בכיר בחברת הנתונים קיימברידג' אנליטיקה שעבדה במסע הבחירות של דונלד טראמפ, ונטען ששימש כיועץ בקמפיין הברקזיט, אומר שפייסבוק שינתה את הדמוקרטיה. זאת כנראה הסיבה להפתעות בבחירות שונות ברחבי העולם.

ליברלים רבים מתייחסים לחברת קיימברידג' אנליטיקה כאל גאון מרושע. הם חוששים שהחברה מכוונת לאנשים על בסיס ניתוח הפסיכולוגיה שלהם. לטענת אוצ'קובסקי, אנשיו לא השתמשו בחישובים פסיכולוגיים של הציבור במהלך הקמפיין לנשיאות ארה"ב. כדי להגיע לבוחרים של טראמפ, המצביעים חולקו לפי מגזרים דמוגרפיים רחבים. אוצ'קובסקי יודע ששימוש במידע שכזה מפריע לו בתור "ליברל שמאמין בזכות לפרטיות". אולם, הוא הוסיף, משתמשים ברשתות החברתיות מקריבים את הפרטיות שלהם.

מיקוד הבוחרים נעשה יותר ויותר מדויק. עד שנת 2012, פייסבוק שמרה על מודעות בהפרדה מפרטי המשתמשים, והעבירה מידע דל למפרסמים. לאחר שהחברה הונפקה בבורסה, המשקיעים דרשו יותר הכנסות מפרסום, במיוחד מסמארטפונים. כעת המודעות מופיעות בדף הבית של כל משתמש, לצד פרסומים מעמודים שאהב ופרסומים של חברים. רוב המשתמשים לא תמיד יודעים שמודעה היא אכן מודעה. כעת, פייסבוק יודעת הכל על המשתמשים שלה, ברמה כזאת שהיא יכולה לנתח אישיות ונטיות של משתמשים.

פייסבוק מאפשרת כעת למפרסמים להשתמש כעת ביותר מידע אישי. זה מה שסייע לקמפיין של טראמפ להתמקד, לדוגמה, באוהבי נשק שנשרו מהלימודים וגרים בפיטסבורג. מודעות אחרות של טראמפ, בהן רואים את הילרי מדברת על "עברייני-על", נשלחו לבוחרים אפרו-אמריקנים במדינות מתנדנדות, דבר שכנראה הרתיע אותם מלהצביע לה. מיקוד ספציפי בבוחרים הוא יעיל יותר וזול יותר, מאשר לפנות דרך הטלוויזיה לכל הציבור. המיקוד של פייסבוק עובד בעיקר כאשר יש מערכות פוליטיות אזוריות, כדוגמת ארה"ב ובריטניה, כשכל קול קובע ויכול להפוך את הבחירות – מסביר קופר.

המחוקק נותר הרחק מאחור

נושא ה"פייק ניוז" הוא רק חלק מהבעיה של פייסבוק. ברשתות חברתיות, כמעט ולא מענישים על שקרים. אתה לא חייב להציג מקור למידע שלך. בוחרים רבים סמכו על מידע ממקור לא מוכר, יותר מאשר על מידע מרשתות רשמיות. אפשר גם לשכור אנשים שיגיבו על הפוסט, ובכך יאריכו את חייו.

פרסום מודעות גם יכול לעזור למפלגה לחדד את המצע שלה. אם משתמשי פייסבוק תומכים באיסור כניסת מוסלמים, המתמודד יכול להשתמש בכך לטובתו. אפשר לפנות לאנשים שלחצו על המודעה, ולבקש מהם תרומות או השתתפות בעצרות שלך. הקמפיין של טראמפ התמקד בפייסבוק הרבה יותר מאשר זה של קלינטון. דבר דומה עשו האנשים בבריטניה בקמפיין ההיפרדות מהאיחוד האירופי, כאשר השקיעו כמעט את כל כספי הקמפיין שלהם (6.8 מיליון ליש"ט) בפרסום דיגיטלי, ושלחו קרוב למיליארד מודעות, בעיקר בפייסבוק.

החוקים האירופים בנוגע לפרטיות המידע הם יותר נוקשים מאשר בארה"ב, אך ככלל - החוקים מיושנים והרגולטורים לא גדולים מספיק או מתמצאים מספיק בנושא כדי לתפוס עבריינים. משרד נציבות המידע בבריטניה, שאחראי על הגנת מידע ופרטיותו, חוקר כעת קמפיינים פוליטיים, כולל משאל העם. החשש הוא, כותב קופר, שהפוליטיקה כיום מתנהלת בפייסבוק. ואם הפוליטיקה הופכת לטובה במניפולציות כמו מותגים, אז כולנו מופסדים.

כל המידע הדרוש כדי לפנות לבוחרים
תאריך:  15/06/17   |   עודכן:  15/06/17
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיית פייסבוק
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טיל אוילנשפיגל
16/06/17 08:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ספג מהלומה מידי הסנט שהחליט כמעט פה אחד, שהקונגרס יוכל למנוע ממנו להקל את הסנקציות שהוטלו על רוסיה, ואף יוכל להכביד אותן על-רקע התערבותה בבחירות לנשיאות אשתקד.
15/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ממשלת סין העניקה אישור מקדמי לרישום תשעה סימנים מסחריים של קבוצת טראמפ, אותם סירבה לרשום בעבר - מדווחים (14.6.17) סוכנות AP והעיתון גארדיאן.
15/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
200 חברי קונגרס מן המפלגה הדמוקרטית יגישו היום (14.6.17) תביעה נגד הנשיא דונלד טראמפ, בטענה שהוא מפר את הכללים שנקבעו בחוקה בכך שהוא ממשיך להחזיק בעסקיו הבינלאומיים. לטענת הדמוקרטים, מדובר בהפרה של הכלל האוסר על עובדי ציבור לקבל טובות הנאה ממנהיגים זרים.
14/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
טרולים (גולשים העסוקים בחרחור ריבים), נהנים כבר זמן רב מהעליונות שלהם באינטרנט. השנאה והטיפשות שלהם, הופכת את הרשתות החברתיות לבור רעיל, ומרחיקה אנשים מדיונים אמיתיים. כעת ניו-יורק טיימס החליט להכות בחזרה – מדווח (12.6.17) כתב-העת פורצ'ן. האתר השיק תוכנה בשם "מנחה" שמתבססת על למידה ממוחשבת שנוצרה על-ידי jigsaw, חברת-בת של גוגל, כדי להרחיב את אפשרויות התגובה ברשת, וגם להכיל את הטרולים.
14/06/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
ההשוואות בין פרשת טראמפ-רוסיה לבין פרשת ווטרגייט אינן פוסקות, ובמאמר מפתיע בניו-יורק טיימס טוען ג'ים רוטנברג שמצבו של דונלד טראמפ – נכון לעכשיו – טוב מזה של ריצ'רד ניקסון. הסיבה נעוצה דווקא במי שטראמפ מכנה "אויבי הציבור": התקשורת.
13/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי  
טראמפ חתם - ומשפחת קושניר מיהרה להשתמש  /  איתמר לוין
19% מהסלולריים - מזויפים  /  איתמר לוין
האסטרונאוט ג'ון גלן מת בגיל 95  /  איציק וולף
מלחמת הסייבר נגד דאעש  /  אריאל י' לוין
אובר קשיים  /  איתמר לוין
דאעש איים לפגוע בבריטניה – וביצע  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il