|
הדרימליינר. ירידה בהזמנות [צילום: מיק סמית, AP]
|
|
|
|
|
איירבס A380. המשקיעים מצפים להודעות [צילום: רוב גריפית', AP]
|
|
|
|
|
בכל ימות השנה מזהירות בואינג ואיירבס את המשקיעים, שההזמנות למטוסים חדשים נמצאות בירידה – אך במקביל טוענות, שהלקוחות עדיין רוצים הרבה מטוסים חדשים ושאין סיכון לצבר ההזמנות. החל מהיום (19.6.17) יש להן הזדמנות להוכיח זאת, בסלון האווירי בפריז המתקיים מדי שנתיים בשדה התעופה לשעבר לה-בורז'ה.
הסלון האווירי הוא בעיקר זירה של יחסי ציבור: מטסים, קבלות פנים, מסיבות עיתונאים וחתימת חוזים. ברור שהעסקות נסגרות לפני כן; הרי איש לא חושב לרגע שהזדמנות במאות מיליוני דולרים נדונות ומסוכמות בתוך שלושה ימים. זוהי ההזדמנות הטובה ביותר להודיע על עסקות, כי עיני כל המגזר מופנות ללה-בורז'ה.
מבחינת המומחים העוקבים אחרי ענף התעופה, ההודעות שיפורסמו השבוע ילמדו האם ההאטה שנרשמה לאחרונה בהזמנות היא רק צינון טבעי אחרי שנים של הזמנות ענק, או משהו מדאיג יותר. עם זאת, רק בודדים צופים שסיכומו של השבוע יצביע על שינוי חד לכיוון זה או אחר. האנליסט קן הרברט צופה תצוגה שקטה בזירת ההזמנות – במיוחד בזירת חברות התעופה המזרח-תיכוניות.
בחמשת החודשים הראשונים של השנה הודיעה איירבס על הזמנות ל-73 מטוסים בלבד, לעומת 162 בינואר-מאי 2016; החברה צופה, כי לראשונה מאז 2009, השנה כולה תצביע על ירידה לעומת הקודמת לה. המצב של בואינג טוב יותר: עד 13 ביוני היא קיבלה הזמנות ל-176 מטוסים, עשרה יותר מאשר אשתקד. שתי החברות צפויות להודיע בלה-בורז'ה על הזמנות ל-680 מטוסים – ירידה של 10% לעומת הסלון הקודם.
בצבר ההזמנות עד 2020, איירבס מובילה בצורה משמעותית עם 6,705 מטוסים מול 5,646 של בואינג. ג'ון ליהי, מנהל מכירות המטוסים של איירבס, אומר שאפילו אם החברה לא תקבל אף הזמנה חדשה במשך מספר שנים – יהיה עליה להרחיב את התפוקה. הדגמים הפופולריים במיוחד, בשתי החברות, הם דווקא הקטנים יותר – אלו שיש בהם רק שני טורים של מושבים. הביקוש המוגבר למטוסים אלו יצר לשתי החברות בעיות בפסי הייצור, שלא עמדו בקצב הדרוש של מנועים, מושבים ואפילו תאי שירותים.
אם השבוע של לה-בורז'ה יסתיים עם עוד פחות הזמנות מהצפוי, המשקיעים יהיו מודאגים. פגיעים במיוחד שניים מן הדגמים הגדולים: בואינג 777 ואיירבס 350A. איירבס רשמה השנה ירידה של 46% במכירות מטוסי רחבי הגוף 330A ו-350A, ואילו בואינג מכרה עד כה רק 32 מטוסי בואינג 777 והדרימליינר (787).
אמריקן איירליינס, דלתא וחברות אחרות הודיעו בשבועות האחרונים על הקטנה בהיקפי ההזמנות שלהן. ואילו חברות התעופה המזרח-תיכוניות, מהקונים הגדולים בשנים האחרונות, נאבקות עם קשיים שלהן – למשל: האיסור שהטילה ארה"ב על העלאת מחשבים נישאים למטוסים בטיסות מן האזור לארה"ב. אמירייטס איירליין החליטה לפנות לאסטרטגיה של "נחיה ונראה" ברכישת מטוסים ארוכי טווח, ואילו קטר איירווייס מתמודדת עם הקושי העצום שגורמים ניתוק היחסים והסגר שהטילו עליה מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ומדינות ערביות נוספות.