|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

עדיף לישראל להיכשל בהסברה

מאמציו המדיניים של ראש הממשלה מובילים לפריצת דרך ביחסי החוץ. יכולות השפעה ודיפלומטיה מתפתחות הכניסו את ישראל לרשימת 8 המעצמות החזקות. ומנגד, ירידה מתמשכת בתדמיתנו בעולם. ייתכן שכל מה שחשבנו שאנו יודעים על "הסברה" - לא נכון?! הגיע הזמן שנבחן מחדש כיצד נוכל לשפר את תדמיתה של ישראל בעולם
22/06/2017  |     |   מאמרים   |   תגובות

"בעיית הסברה? לישראל אין בעיית הסברה..." נועם כץ, סמנכ"ל במשרד החוץ, זרק פצצה מיד בתחילת הפגישה. ישבתי בפה פעור, עט מוכן על המחברת מחכה שהערפל יתפזר והוא יסביר למה התכוון.

אז מה אתם חושבים על ההסברה הישראלית?

שאלתי אנשים ברחוב והתשובה שקיבלתי החלה מהר מאוד לחזור על עצמה: "ההסברה של ישראל על הפנים". כך גם מצא סקר של לשכת הפרסום הממשלתית: 91% מהציבור מאמין כי תדמיתה של ישראל במצב "חמור" או "חמור מאוד".

אז למה הסמנכ"ל התכוון? במחקר שנערך על-ידי Brand Israel Group שמטרתו לבדוק כיצד ישראל נתפסת בעולם, התגלה שלא רק שההסברה כשלה, היא אף הסבה נזק לתדמית שלנו. לפי המחקר, ישראל מצטיירת כמדינה מיליטנטית ומבוצרת, חסרת צבע, לא ידידותית, בלי חיים חברתיים רגילים, שאינה אוהבת זרים. תפיסה זו נובעת מתוך הסתכלות על ישראל דרך העדשה של הסכסוך.

תדמית היא סך כל האסוציאציות והרגשות העולות לאדם. ודעת הקהל העולמית על ישראל מוזנת מאין ספור שעות של תוכן שרובו סובב סביב: מלחמה, פיגועים, בתים הרוסים – סכסוך. הסברה מצידה, פירושה הצדקה של מדיניות. וההסברה הישראלית, המתמקדת בהצדקת המדיניות בנוגע לסכסוך, מוסיפה עוד קרשים למדורה של ההסתכלות על ישראל דרך עדשה זו.

"הגיע הזמן שנפסיק לחשוב במונחים של מאבק מדיני ונתחיל לחשוב במונחים של שיווק" ( -יואל ליאון מנהל מחלקת הסברה ומיתוג, משרד החוץ).

לו נשווה את ניהול תדמית ישראל לניהול תדמית של חברות וארגונים בשוק – נוכל להגיע למודל אפקטיבי יותר.

"תחשוב על קוקה-קולה – הם עשו לעצמם מיתוג מעולה", מסביר סניה ולדברג, מומחה לשיווק. "קוקה-קולה חושפת אותנו לעולם אסוציאציות ורגשות שעטוף במבנה סיפורי כדי שיהיה לנו מעניין. ועובדות לא מעניינות אף אחד. מוזיקה, אנשים שמחים, בחורה שותה קולה ומחבקת את בן-זוגה, 'טעם החיים'. ואז אפילו אם יצוף מחקר שמראה ששתיית קוקה-קולה יכולה להוביל להשמנה וסוכרת לאנשים תהיה מוטיבציה להתעלם".

בכדי ליצור תדמית חיובית נבדוק מהם האופי, הערכים, הסיפור, החזון והייחודיות שלנו. מהם הצרכים שאנו מספקים לקהלי היעד ונפעל ליצירת עולם אסוציאציות וחוויות של מאפיינים אלה. בעולם העסקי ההקבלות למונח הסברה יהיו "דוברות" ו"ניהול משברים" שאינם עוסקים בפתרון הבעיה לטווח הארוך אלא במזעור נזקים. ובכן, בזמן מלחמה, מבצע וכד' כנראה שנצטרך "לכבות שריפות". אך המסרים אליהם נרצה לחשוף את הקהל שלנו באופן שוטף הם כאלו המחזקים את המותג שלנו. כמו-כן, מותג חזק יאפשר בטווח הארוך גם להסביר את המדיניות. זאת מכיוון שהחיבור הרגשי יוצר סיבה לרצות להקשיב לנו.

כיצד ניתן ליישם עקרונות אלה ברמה האישית?

בכל תחום הקשור להשפעה, מומלץ להבדיל בין שלושה קהלי יעד שונים: אלה שהחליטו שהם "בעדנו", או אלה שהחליטו שהם "נגדנו", ואלה שעדיין לא הכריעו לכאן או לכאן. כשקבוצה זו מהווה את אחוז האוכלוסייה הגדול ביותר בדרך כלל השפעה עליה דורשת מאמצים קטנים בהרבה ומניבה יותר פירות. לא חייבים להתווכח עם פוסטים אנטישמים ברשת בשביל לתרום לתדמית של ישראל. אין טעם לשכנע את המשוכנעים.

כשמדובר באוכלוסייה העולמית יהיה אפקטיבי יותר ליצור חיבור אישי, למצוא מכנים משותפים בין התרבויות ולהרחיב את עולם האסוציאציות על ישראל. ניתן לספר להם כיצד נראים החיים בארץ מזווית הראיה שלנו, המגוון התרבותי, החיים החברתיים וכד'. נוכל לבחון יחד איתם מהם הדמיון וההבדלים בין התרבויות ומהם האתגרים איתם המדינות מתמודדת. כמובן שבמידה ותישאלו לגבי הסכסוך אין צורך להתחמק, אך עיקר השינוי בתפיסה שלהם יהיה דווקא כשתדברו על נושאים אחרים.

עם זאת, כשבוחנים השפעה ברמה המדינית, לתדמית יש תרומה מוגבלת בטווח הקצר ואינטרסים כלכליים ומדיניים הם אלו המכריעים את הכף. בתחום זה ישראל, למרות גודלה, נחשבת מעצמה ומצליחה לקצור הצלחות רבות. כך לדוגמה, דרך מינוף ויצירת אינטרסים משותפים, מצליחה ישראל לחזק את יחסיה עם מדינות ערב ומדינות אפריקה.

ובכן, כוונת הכותרת היא לא שאין צורך להסביר את ישראל כלל. אלא שהבעיה ב"ניהול התדמית" של ישראל אינה הדרך בה אנו מצדיקים את המדיניות שלנו. יש צורך בהרחבה של עולם האסוציאציות על ישראל אל מעבר להסתכלות דרך העדשה של הסכסוך, לצד הסברת מדיניות ממוקדת במצבי משבר. מעבר לכך, חשוב לזכור כי ישנם עוד כלים חשובים מעבר לתדמית כמו יצירה ומינוף של אינטרסים משותפים, בניית קואליציות וכד'.

המשמעות בשבילנו היא שכל אחד מאתנו הוא חלק מהמערכה על התדמית. כ-92% מהישראלים טסים לחו"ל לפחות פעם בחיים, כ-3 מיליון תיירים מבקרים בישראל מדי שנה. החוויה האישית שתהיה לזרים מהישראלי תשפיע יותר על אוסף האסוציאציות הקולקטיבי על ישראל (התדמית) מכל תגובה, סטטוס או כתבה שיקראו. האם יפגשו את ה"ישראלי המכוער"? או את זה החם והחברותי? לטוב או לרע, כולנו שגרירים.

הכותב מכהן כיו"ר ארגון מודל האו"ם בישראל - ארגון הפועל לקידום דור העתיד של הדיפלומטים בישראל. יזם וניהל פרויקטים בשיתוף עם משרד החוץ, שגרירויות זרות וכנסת ישראל (כנסת צעירה, Ambassadors Academy, פרויקט 'דור העתיד' באו"ם). מייעץ לעמותות בנושאים הקשורים לפיתוח.
תאריך:  22/06/2017   |   עודכן:  22/06/2017
גבריאל בן חיים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עדיף לישראל להיכשל בהסברה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיירוס
23/06/17 09:28
2
יוסי טרומפלדור
23/06/17 15:15
3
חיים יבין
23/06/17 15:53
4
עולה חדש
23/06/17 18:04
5
הבלתי ניתן
25/06/17 09:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: עיצומים ברווחה? מִפגן שווא האוצר של כחלון על מִפְגָּשֵפִים שמעתם? ולקינוח חרֵדה לטיסה
22/06/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
שוב התנהלות חלמאית... ושוב לידה ביתית שמסתבכת ומסתיימת במות הולד. מה עוד צריך לקרות כדי להביא לשינוי?! במאמצים מרובים הצלחנו להביא את משרד הבריאות להחמיר את ההנחיות ללידת בית, ועדיין אין מצליח משרד הבריאות להוציא לפועל את השינוי. בעבר פנינו אל שר הבריאות, יעקב ליצמן, בעניין התופעה, לפיה נשים רבות מעדיפות ללדת בלידת בית, ולא במסגרת בית חולים, הערוך למתן טיפול רפואי מתאים באמצעות מכשור רפואי מתקדם. המכשור בבית חולים מפחית, לאין ערוך, את מקרי הסיבוכים כתוצאה מלידה.
22/06/2017  |  ור כהן, רענן בר-און  |   מאמרים
כפי שרובנו יודעים, קללות יכולות לפעמים להקל על כאב פיזי, למשל כשנתקעת הבוהן ברגל במדרגה לא צפויה. מחקר חדש מראה שאנחנו לא צריכים לחשוש לקלל גם במקרים מסובכים יותר, כמו כאב לב.
22/06/2017  |  איתן טמיר  |   מאמרים
מה חשב מי שהורה למשטרה לפשוט על הוצאת "ידיעות ספרים", משל החזיקה בחומרי נפץ המסכנים את ביטחון האזרחים? איזו סכנה ברורה וודאית ריחפה על עתידנו, אשר היה בה כדי להצדיק מהלך חמור כזה? פשיטה משטרתית על הוצאת ספרים צריכה להיבחן בדומה לפריצה להיכל מקודש. הרגישות המופלגת שהמדינה מגלה ביחס לכניסה בכוח למקומות פולחן דתיים, צריכה לחול גם על הוצאות ספרים. נא להירגע.
22/06/2017  |  דרור אידר  |   מאמרים
"אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה" בראשית כב, יב.
22/06/2017  |  איתן אראל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il