|   15:07:40
דלג
עמי דור-און פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פצצת האטום של היטלר

כבר במהלך מלחמת העולם השנייה עסקו מדעני גרעין גרמנים בבנייתו ובתפעולו של כור גרעיני שתוכנן להיות הקן שממנו תבקע "פצצת האטום של הרייך הנאצי", פצצה שאכן בקעה ואף נוסתה. בניסוי הזה, שהתרחש ב-3 במאי 1945, מצאו את מותם מאות אסירי כפייה שהובאו ממחנות ריכוז כדי לשמש "שפני ניסיון" ליכולות ההרג וההרס של הפצצה; צוות מודיעין אמריקני גילה את הכור התת-קרקעי ובסמוך לו מחסן ובו 1,100 טונות של עפרת אורנים; בכור נלכדו אחדים מצוות מדעני הגרעין הגרמני
26/06/2017  |     |   כתבות   |   תגובות
היטלר. ניסויים גרעיניים [צילום: AP]

המרוץ האירני להשגת נשק גרעיני איננו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה מנסים כוחות האופל המוסלמים להשתלט על העולם באמצעות נשק אטומי. את המהלך הגרעיני הקודם ניסו להוביל הקלגסים הנאצים כבר לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. ועל כן ראוי לכולנו לשאול את עצמנו איך היו נראים פני העולם אילו גרמניה של היטלר הייתה מנצחת במלחמה את בעלות הברית? האם הרייך השלישי הנאצי היה שולט בעולם שלטון דיקטטורי ללא מצרים? האם בריטניה הגדולה הייתה נדרסת תחת המגף של הנאציים ונאלצת להיכנע לדרישה אולטימטיבית ש"ארי טהור" ימלוך עליה? האם שואת העם היהודי הייתה מקיפה הרבה יותר מששה מיליון קורבנות ומדינת ישראל מעולם לא הייתה קמה? שאלות אלה מתבססות על העובדה ההיסטורית והיא שבמרוץ האטומי בין כוחות השחור הנאציים לבין בעלות הברית מגינות העולם החופשי - ניצחו הטובים.

סיפור פיתוח הנשק הגרעיני הגרמני

במשך שנים רבות מאז תום המלחמה היה סיפור פיתוח הנשק הגרעיני הגרמני תעלומה. פירורי מידע בנושא דלפו מעת לעת אך מעולם לא יצרו את התמונה הכוללת של המאמץ האטומי הגרמני שהחל כבר ב-1939 וכונה בתחילת דרכו "פרויקט האנרגיה הגרעינית", וזאת על-אף העובדה כי קרוב מאוד למועד סיום המלחמה בגרמניה כבר חשף כוח משימה אמריקני מיוחד את הכור הגרמני וגילה בו סימנים של פעילות גרעינית. בנוסף חשף הצוות עובדה שהרעישה את מדעני ארה"ב אך נשמרה בסוד עשרות שנים: כבר במהלך המלחמה, עסקו מדעני גרעין גרמנים, באתר ליד העיר הייגרלוך (Haigerloch) מצפון לברלין, בבנייתו ובתפעולו של כור גרעיני שתוכנן להיות הקן שממנו תבקע "פצצת האטום של היטלר", פצצה שאכן בקעה ואף נוסתה. בניסוי הזה, שהתרחש ב-3 במאי 1945, חודשיים לפני נפילת ברלין בידי בעלות הברית, מצאו את מותם מאות אסירי כפייה שהובאו ממחנות ריכוז כדי לשמש "שפני ניסיון" ליכולות ההרג וההרס של הפצצה.

צעד משמעותי ראשון בחשיפת הסוד התחולל ב-1992 כאשר ממשלת בריטניה שחררה לפרסום תעתיק "סודי ביותר" של "שיחה פנימית" - שהוקלטה בחשאי ב-1945 לאחר תום המלחמה, במעון חסוי של אוניברסיטת קיימברידג', שבו שוכנו עשרה מדעני גרעין גרמנים ממובילי פרויקט האטום הנאצים שסיפרו את מה שעשו, תכננו והעריכו. מתוך התעתיק התברר כי במהלך המלחמה, כאשר המדענים הגרמנים עסקו בבניית הכור ובפיתוח הפצצה, הייתה גרמניה משוכנעת שהיא מקדימה בהרבה את המאמץ הגרעיני האמריקני.

במעבדתו של בוהר – שבמשך שנים לא מעטות עמד בקשר אמיץ עם חוקרי הגרעין המובילים בעולם, כולל בארה"ב - "העמיסו" עליו השניים סיפור, כי באו להיוועץ בו בשאלה מה ניתן לעשות כדי לעכב ככול האפשר את פיתוח פצצת האטום הנאצית. בוהר כתב כי הטיל ספק רב באמיתות הסיפור וכי כלל לא הצליח להבין את המטרה האמיתית של הביקור המוזר. גורמי מודיעין אמריקניים העריכו, לאחר הפרסום, כי ייתכן שמטרת הביקור הייתה להעביר לידיעת מדעני הגרעין בארה"ב את המידע כי גרמניה, ולא רק ארה"ב, "מעודכנת" בנושאי השימושים האפשריים באנרגיה גרעינית.

עיקרון ההיתוך הגרעיני

תפנית מעניינת על מהותו של פרויקט האטום של היטלר נחשפה מאוחר יותר כאשר פורסמו מסמכים שהוסתרו במשך שנים בארכיונים בבריה"מ, כולל מסמכים ממכון הקיסר ווילהלם לפיסיקה בברלין. ארבעה נושאים חשובים נכללים במסמכים ואלה הם:
• דיווח רשמי שהכין פון וייצקר על תוכן פגישתו עם בוהר במרץ 1941;
• בקשה לרישום פטנט בתחום הגרעיני שהגיש פון וייצקר ב-1941 לרשם הפטנטים בברלין.
• בקשה לרישום פטנט נוסף מן התחום הגרעיני מנובמבר 1941;
• תמלול של הרצאה "אטומית" שהשמיע הייזנברג ביוני 1942.

מתוך ניתוח מדעי של הבקשות לרישום הפטנטים וגם על סמך הרצאתו של הייזנברג הסתבר, כי שני המדענים האלה הבינו בהחלט את מגוון ההשלכות הצבאיות של השימוש בפלוטוניום ואף הבהירו במפורש שפלוטוניום המופק בכור גרעיני עשוי לשמש חומר לייצור פצצה בעלת עוצמה גבוהה ביותר.

מידע נוסף על הניסויים שערכה גרמניה בנשק גרעיני נחשף בתחילת 2005 עם פרסום הספר "הפצצה של היטלר" שחיבר ההיסטוריון הגרמני ריינר קרלש. בספרו זה, המתבסס על מסמכים מארכיונים סובייטים וגם מערביים, גילה קרלש כי ב-3 במארס 1945 כאשר כבר עמד לרשות השלטון הנאצי כור גרעיני פעיל, ביצעו הנאצים ניסוי ב"נשק גרעיני טקטי" שעוצמתו הייתה קטנה מאוד, גם ביחס לפצצות האטום שהטילה ארה"ב על הירושימה ונגאסאקי. פרט מפתיע נוסף על הפעילות הגרעינית הגרמנית גילה קרלש בספרו כאשר הבהיר, כי הכור הגרמני היה בנוי על-פי העיקרון של ההיתוך הגרעיני ולא הביקוע הגרעיני וכי הפצצה שבנו המדענים הגרמנים לא הייתה בדיוק "פצצה אטומית" וגם לא פצצת מימן. הערכת מדעני גרעין מערביים שניתחו את המידע הייתה כי המדובר ב"פצצה מלוכלכת".

חשיפת הכור

מי היו המדענים שהשיקו את "פרויקט האורניום" הגרמני כבר ב-1939, היכן החביאו את הסוד הגדול וכיצד נחשף בסופו של דבר – על כך העיד קולונל ג'ון לנדסדייל, ראש מערך האבטחה של פרויקט מנהטן שבמסגרתו פיתח ארה"ב את פצצות האטום שלה, שמצא את הכור הגרעיני הגרמני, זמן קצר לפני שהגיעו אליו כוחות הצבא האדום.

לנדסדייל לא היה מדען אטום אבל הוא היה קצין מודיעין מצטיין. בתחילת אפריל 1945, כאשר כוחות בעלות הברית הסתערו לעבר ברלין, זומן לנדסדייל לשיחה חשאית אצל גנרל ג'ון גרייבס מנהל פרויקט מנהטן.

"אנחנו יודעים" הסביר גרייבס "כי גרמניה הנאצית עוסקת מזה שנים אחדות בפיתוח יכולת גרעינית. הם כבר בנו כור גרעיני והתקרבו מאוד לפענוח הסודות האטומיים במישור המעשי ולא רק התיאורטי. הצבא האדום קרוב מאוד לברלין, בדיוק כמו הצבא שלנו. אסור בשום אופן שהמידע החשוב הזה יגיע לידיהם. אני מטיל עליך משימה ראשונה במעלה בחשיבותה. אתה תעמוד בראש צוות אמריקני-בריטי שיכלול מדעני גרעין. אני אפקיד בידיך את דוחות המודיעין שלנו לגבי מיקומו המשוער של הכור. צאו לברלין ותמצאו את הכור".

ב-17 באפריל 1945 פשטו לנדסדייל ואנשי צוותו על האתר, גילו את הכור התת-קרקעי ובסמוך לו מחסן ובו 1,100 טונות של עפרת אורנים, חלקה בתצורת תחמוצת אורניום, חומר הגלם לייצור חומר בקיע. הצ'ופר לחשיפת הכור היה לכידתם באתר של אחדים מצוות מדעני הגרעין הגרמני שעבדו בפרויקט ובהם ראש הפרויקט וורנר הייזנברג ויד ימינו אוטו האלם. המהירות שבה בוצעה הפעולה הייתה קריטית. סודות הכור והפצצה לא נפלו בידי הצבא הסובייטי.

בעיות בהפעלת הכור

מה, בעצם, ידעו מדעני הגרעין הגרמנים ועד כמה באמת הייתה גרמניה הנאצית קרובה להפוך את היכולת הטכנולוגית לנשק אטומי מבצעי?

במסגרת מחקר שפירסם ב-1998 ההיסטוריון האמריקני לורנס רוס נטען, כי המדענים הגרמנים, כולל הייזנברג עצמו, לא הבינו לעומק את הפיסיקה של הביקוע הגרעיני המתבסס על תגובת שרשרת באורניום 235 או בפלוטוניום. אבל אלה לא היו העובדות המדויקות. האמת הייתה שונה במידה לא מעטה והיא נחשפה כאשר נתגלו מסמכים נוספים. מסתבר כי במשך כל תקופה המלחמה היו בגרמניה שתי קבוצות נפרדות שהתחרו ביניהן בנושא פיתוח הכור הגרעיני. קבוצה אחת, בפיקוח הצבא, הייתה בראשות הפיסיקאי קורט דיבנר שפעלה בעיר גוטו ליד ברלין. השנייה הייתה קבוצת המדענים בראשות הייזנברג שפעלה בעיר לייפציג גם היא סמוך לברלין. רוב הזמן שמרו שתי הקבוצות בסוד את המידע שהשיגו ולא העבירו אותו לקבוצה השנייה. רק ב-10 בנובמבר 1944 כתב דיבנר להייזנברג מכתב שבו דיווח לו כי מתוך הניסויים עולה שהיו "בעיות בהפעלת הכור". דיבנר אף דיווח כי בכור הופעלה תגובת שרשרת מבוקרת, למשך זמן קצר, אך היא הסתיימה בתאונה.

על עומק הידע הגרמני בנושא הגרעיני כתב ההיסטוריון האמריקני דייויד אירווינג שהסתמך, בין השאר, על הרצאה שנשא הייזנברג בפברואר 1942 בפני אלברט שפאר, מי שהיה שר החימוש הנאצי, וכן פוליטיקאים, אנשי ממשל נאצים, קציני צבא ותעשיינים. ואלה היו עיקרי הדברים שגילה הייזנברג:

• "ללא ספק ניתן להפיק אנרגיה מתהליך ההיתוך של האורניום בתנאי שהעשרת אורניום 235 תהיה אפשרית. ביקוע אורניום 235 יוביל לייצור יכולת פוטנציאלית של פיצוץ שקשה להעלות על הדעת את עוצמתו".

• "אורניום רגיל יכול גם הוא לשמש לייצור אנרגיה אם משלבים את התהליך בשימוש במים כבדים. בתהליך כזה ניתן להעביר את האנרגיה העצומה שנוצרת ל"מכונה" יוצרת חום שבאמצעותו ניתן להפיק קיטור שיפעיל טורבינה לייצור חשמל".

• לסיכום הרצאתו הבהיר הייזנברג, כך: "אם נתבסס על התוצאות החיוביות שהושגו עד כה במחקרינו זה לא נראה בלתי אפשרי שכאשר יבנה ה"תנור", (כך כינו אז את הכור) נוכל יום אחד ללכת בנתיב שהציב בפנינו פון וייצקר ולייצר חומר נפץ שעוצמתו תהיה חזקה יותר מפי מיליון מן הפצצות שאנו עושים בהן שימוש כיום". בשלב זה הוסיף הייזנברג דברי חזון מפתיעים: ל"תנור" הזה יוכלו להיות השלכות טכניות מרחיקות לכת, כולל ספינות ומטוסים שיוכלו להגיע למרחקים גדולים ביותר באמצעות כמות קטנה ביותר של דלק גרעיני".

תאריך:  26/06/2017   |   עודכן:  26/06/2017
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פצצת האטום של היטלר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אנונימי
27/06/17 00:56
2
הגוי..
27/06/17 08:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאורך "רחוב המייסדים" רחובה הראשי הראשון של המושבה כנרת שנוסדה ב-1908 ניצבים עדין על תילם חלק מהבתים הראשונים במושבה - בתים שנבנו על-ידי ראשוני המושבה לפני 100 שנה ויותר, בנויים מאבני המקום - חלקם מאבני בזלת כהות. המהלך ברחוב זה חש כי הוא מהלך ברחובה של המושבה כנרת של תחילת המאה שעברה, שכן הרחוב עדיין שומר במידה רבה על צביונו המקורי. בולט מכול הבתים ברחוב זה, הוא בית גדול וגבוה בן שלוש קומות בעל גג משופע הניצב בקצה הרחוב. נא להכיר: זהו בית משפחת טריידל מראשוני המושבה. יש הטוענים כי בית מפואר זה היווה את ההשראה למשורר יעקב פיכמן כשכתב זה את שירו הידוע "אגדה" אשר נפתח במילים:"עַל שְׂפַת יָם כִּנֶּרֶת אַרְמוֹן רַב תִּפְאֶרֶת..." פיכמן, כך מספרים ביקר במקום בשנת 1917 התרשם מהבית "הארמון" המפואר שליד הכנרת וכתב בהשראתו של בית זה את שירו המפורסם.
26/06/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
על-פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בקיץ 2016 נהרגו במהלך חופשת הקיץ, מספר שיא של ילדים - 25 ילדים. זאת עלייה ביחס לממוצע בארבע השנים שקדמו לכך שעמד על כ-22 ילדים בשנה. בחופשת הקיץ (21.6-31.8), אירעו 31 מקרי טביעה, מתוכם 10 מקרים של טביעה למוות, וארבעה ילדים שמתו כתוצאה משכחה ברכב - מספר שיא לעומת שנים קודמות.
26/06/2017  |  אורלי סילבינגר   |   כתבות
הרישום לגני הילדים, לקראת שנת הלימודים הבאה, בעיצומו. אחד המדדים היותר חשובים לבחירת הגן, הוא בטיחות הילדים בו. מומחי מכון התקנים הישראלי קיבצו מספר טיפים שיוכלו לסייע להורים בבחירת הגן הבטוח:
26/06/2017  |  אמיר גרבצקי  |   כתבות
בנובמבר 2012 פורסם תיקון מס' 20 לחוק החברות. עיקרי התיקון הם הסדרת מדיניות התיגמול לנושאי משרה בחברות ציבוריות ובחברות אג"ח וקביעת הליך מיוחד לאישור תנאי כהונה והעסקה של נושאי משרה בחברה. תיקון 20 הורה להקים ועדת תיגמול בדירקטוריון - ועדה שתדון בכל ענייני התיגמול ותכלול רוב של דירקטורים חיצוניים במטרה לשמור על אי-תלותה.
"מבצע כפפות משי" הוא שמה של הצגה חדשה, שהופקה במיוחד על-ידי "אנסמבל כאן" עבור מוזאון ישראל, כשייחודה הוא בכך שהיא מתרחשת בתוך שלל תערוכות הקבע המוצגות בבית הנכות הלאומי.. ההצגה עצמה, המועלית בימים אלה במוזאון, היא פרי-יצירתו של הבימאי עידו בורנשטיין, ועוסקת בביקור בבית הנכות, בחוויית הצפייה באמנות ובמנגנונים הסמויים מהעין המייצרים אותה. הפניית המבט אל אחורי הקלעים של המוסד המוזיאלי מאפשרת לבחון את המרכיבים הכלכליים והחברתיים שבהם הוא פועל ואת הדרך שבה הוא מתווך או מסתיר את המציאות הפוליטית שבה הוא מתקיים. כך נבחנים היחסים בין היחיד לקולקטיב, בין האמנות לממסד, ונפרמים אט אט הכוחות הנסתרים, הפנטזיות, החרדות והתשוקות שהמקום מגלם.
26/06/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il