|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: רדי רובינשטיין]
ביקורת "בית ברנרדה אלבה"

עריצותה ההרסנית של ברנרדה אלבה

הצגת "בית ברנרדה אלבה" העולה בסטודיו יורם לוינשטיין עד ה 28.6.17 מטלטלת כיום כל אחד, כפי שכיוון המחבר - פדריקו גרסיה לורקה בביקורתו כנגד עריצות המישטר המטריארכלי בספרד הקתולית הנוקשה
25/06/2017  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: רדי רובינשטיין]

בימויו היוצא דופן במקוריותו ונועזותו של נעם שמואל את המחזה שהפך לקלאסיקה -"בית ברנרדה אלבה" מאת פדריקו גרסיה לורקה (1898-1936), מהווה הצגה מושלמת הראויה להמשיך ולעלות כמות שהיא על במת תיאטרון רפרטוארי.כל מרכיבי הצגה - המשחק המושחז, המרגש והמלוטש של השחקניות; עיצוב הבמה הכה מקורי ויצירתי של זאב לוי המעניק חופש תנועה הודות לחומריותו (כבלי גומי הנמתחים ויוצרים חללים נפרדים, או מחברים את הבנות כמו כלבים לאמן הרודנית; התאורה האדמדמה (רמז לדם) המדהימה ביופיה אותה יצר אייל תבורי - שכה מנוגדת לאפלולית הקודרת שאפפה הפקות קודמות של מחזה זה שהותירה תחושה קודרת ומייאשת); עיצוב התנועה הנהדר של עמית זמיר, העולה על כל יצירותיו עד כה, בתנועה הבלתי פוסקת על הבמה, כך שהעין אינה מעפעפת לרגע; תנועה שהוסיפה לה רבות הופעת רקדנית הפלמנקו היפהפיה הלומדת בשנה ראשונה בסטודיו - יעל ימין, שקטע הפתיחה המהמם שלה את המחזה מכניס את הצופה הישר לאוירת תרבות המחול הספרדית היונקת מלוחמת השוורים; המוזיקה המקורית של אייל וייס, שאף מלווה את ההצגה בנגינה על גיטרה הפורטת על נימי הלב יחד עם תיפופו של מתן גולדשטיין - ושעליהם חובה לפרט: כל צליל שהשמיעו, היה בתיאום מירבי עם הנאמר והנעשה על הבמה וחלק מהעשייה. פשוט מושלם.

אך מעל כל אלה - הסטודיו מציג כאן להקת שחקניות שתחת ידי הבימאי כאילו נוצקו מחומר אחד, בתסרוקת המסורתית, בפחד והכניעה בפני האם השלטת, וביטול ומחיקת אישיותן מולה. אך בהמשך, הודות ליכולות משחקן המעולות, והעברת הרגשות לצופים הודות למשחק הכנה האמין והכובש - כל אחת מפתחת את אישיותה ותגובתה, ומכאן ניתן להבחין בניצני המרד המבעבע בלב הבנות כלפי אמן שהתאלמנה. דרישתה הלא הגיונית של האם, ברנרדה, אישה ממשפחה מהמעמד הגבוה, בעלת רכוש, הבזה לכל בני הכפר, שלדעתה אין אחד הראוי להנשא לבנותיה, ולכן מעדיפה לכלוא אותן למשך שמונה שנות האבל על מות האב, מבלי לחשוב על תוצאות מהלך זה עבורן: תוצאות דרישתה זו תגרומנה להן להישאר בתולות זקנות וחשוכות ילדים.

דניה לנסברג מלאה הוד שהיא מקרינה סביבה כאם השולטת ללא מיצרים באדנות ובאכזריות,, ומכאן נובעת שליטתה הן בחמש הבנות הן באומנת הזקנה והן במשרתת הנבעתת מכל תנועה או קול שלה (ספיר אזולאי המצוינת, סמל למעמד המשועבד והמנוצל בספרד). היא ברנרדה המושלמת לתפקיד. לבת הבכירה שכבר בת 39, אנגוסטיאס (לאה מנקס התמירה בעלת עושר הבעות ספציפיות בלתי רגילות) היא מוכנה להתיר לה להינשא לבחור יפה תואר וצעיר בן 25 - זיווג שעל פניו נראה כדימיוני וחסר תקווה. הבחור אינו נראה על הבמה, שמהווה כעין בית כלא, אך עצם איזכורו בכל פעם מחולל גל סערת רגשות בלתי פוסקת מכל הכיוונים. רגשות כמיהה, אהבה, תקווה ואכזבה. אך למרות הנתונים הלא מתאימים - הגיל, היא מהווה יעד רצוי לצעיר החמדן הודות לרכוש הרב שאביה הוריש את רובו רק לה. הוא מגיע קרוב לחלונה מדי פעם, ובהענקת טבעת פנינים לכלתו המיועדת מומחש חיזורו.

הטרגדיה היא שבין לבין, הוא מנהל פרשת אהבים דומה, דרך החלון, עם הצעירה שבאחיות - אדלה היפה והמתוקה, מאי רופ (בתו של החזאי הלאומי) שגומות החן שלה ועיניה הכחולות ממיסות כל לב, ורק הודות לרגש שמתעורר בה כלפיו ומצית בה את התקווה, היא הופכת בניגוד לאחיותיה, לסרבנית המנהגים הנוקשים שאמה כופה עליהן באלימות. בעוד כולן לובשות שחורים (עיצוב נפלא של אביה בש את התלבושות השחורות-השקופות והצמודות היטב לגופן החטוב של של הצעירות היפות), הרי אדלה מרהיבה ללבוש שמלה קצרה בצבע פסטל תכול, בשיער פזור, כשהיא מתענגת על הרעיון שעוד מעט תראה את אהובה, כרגיל - באישון לילה ליד חלונה.

שתי אחיותיה, מגדלנה (עמית פרקש החמודה) ו-אמליה (אפרת כהן יפת העין) הן הבנות הכנועות שאינן מתמרדות. אך האחות האחרת - מרטיריו (טובית סמאי) מקנאה באחות הקטנה, ומציתה להבות במשפחה הודות להערותיה המשוחות ברעל. המשרתת הוותיקה במשך 30 שנה- לה פונסיה, תום אנטופולסקי שסיימה את לימודיה בסטודיו ב2013 - ניכר בה נסיונה, בהגיית הדברים הברורה והצלולה, והופעתה המשכנעת עם כל אמרות השפר רוויות ההומור שמעניק לה תרגומו של נועם שמואל - עושה מהופעתה מעדן. כך גם דמותה של הסבתא המטורפת או חולת הדימנציה, (לורן פיטארו המרשימה) שהזיותיה חורגות מתחום הכלא שבתה ברנרדה כלאה אותה.

כל השחקניות עשירות הבעה, גם כשאינן נושאות דברים, והלהקה כולה גדושה את המסר על רגשות הקנאה, היצרים תשוקת הבשרים הנמנעת מהן, שהן מקור הטרגדיה המסיימת את המחזה בצורה קורעת לב ומפתיעה.

הצגה ייחודית שראוי לה להמשיך ולעלות מעבר ל-28.6.17 בו תסתיים העלאתה בסטודיו, ושתוכל להרוות את הקהל כולו בחוויה פנומנלית זו. ולשחקני המחזור המסיים הנוסעים בסוף החודש להציג בוורשה את "שונאים, סיפור אהבה"- איחולי הצלחה, וכבוד לתיאטרון הישראלי הצעיר והבועט.

תאריך:  25/06/2017   |   עודכן:  25/06/2017
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עריצותה ההרסנית של ברנרדה אלבה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באסאם טאואיל הוא עיתונאי מוסלמי. הוא כותב בקביעות מאמרי ביקורת חריפים נגד המנהיגות הפלשתינית ואבו מאזן בראשם. מצורפים עיקרי דבריו על הכוונות הפלשתיניות לקראת המו"מ הכפוי מאת הנשיא טראמפ. המאמר פורסם לאחרונה בכתב העת גייטסטון אינסטיטיוט.
25/06/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
האם צפויה יחידת החקירות תל אביב ומרכז של רשות המיסים לקבל מידע מאמת או מפריך, לגבי קיומם של חשבונות בנק של ישראלים בשוויץ? השאלה עולה על-רקע שתי החלטות שיפוטיות מרתקות, שניתנו לאחרונה בשווייץ. החלטות אלו מחדדות את הסוגיה של חילופי מידע בין רשויות מס, המושפעת גם מהוראות הדין הפנימי של מדינת מקור המידע, נוכח אופן קבלת המידע, טיבו וחוקיות הדרך בה הושג.
רק כ-70 שנה חלפו מאז הטלת פצצות האטום הראשונות בתולדות האנושות על הירושימה ונאגאסאקי ביפן. במונחי זמן היסטוריים המדובר בהרף עין אבל תולדות האדם והעתיד הצפוי לו השתנו מאז לבלי הכר כאשר הנשק הגרעיני שהיה בתחילת הדרך אמצעי השמדה המצוי רק בידי המעצמות - הפך לנחלת רבים, ולא למטרות טובות. במבט לאחור מעניין כיום לבחון כיצד השפיעה הפצצה על ממציאיה ואיזו מטמורפוזה התחוללה בנפשו של "אבי הפצצה" רוברט אופנהיימר שאמר, אחרי שהבין לאן מובילה דרך המוות האלים ביותר שידע האדם מעודו: "תחושתי היא שיש לי דם על הידיים" והחל מאותו מועד התחיל להטיף באורח נחרץ ביותר להנהגת מדיניות שתגביל את מרוץ החימוש. אבל זה היה מאוחר מדי. השד הגרעיני כבר יצא מן הבקבוק ופטרייתו המיתמרת לשחקים כבר הפכה לאיום עולמי. מטמורפוזה דומה התחוללה גם בליבו של פרופ' אלברט איינשטיין, הוגה רעיון הפצצה, אשר בעקבות מראות ההרס והזוועה שגרמו שתי פצצות האטום הפך לאחד הדוברים הראשיים להחרמה מוחלטת של הנשק הגרעיני. במסגרת הראיונות שהעניק לתקשורת באותם ימים נשאל איינשטיין שאלה מפחידה: האם במלחמת העולם השלישית יבוא לידי שימוש נשק גרעיני ואם כן - איזה תוצאות תגרום מלחמה כזו לאנושות. תשובתו של איינשטיין הפתיעה. "אינני יודע באיזה כלי נשק ישתמשו" אמר איינשטיין "אולם ברור לי כי במלחמת העולם הרביעית ישוב האדם להילחם בכלי נשק העשויים מאבנים ועצמות".
24/06/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
ארבעה קבלנים ירושלמים ותיקים, ולצדם יזמת נדל"ן צעירה ממרכז הארץ, יהיו חיל החלוץ לבניית "מורשת", השכונה החדשה במערב מודיעין. הם יבנו 252 קוטג'ים ובניינים מדורגים. בשכונה יהיו, על-פי התכנון שכבר אושר סופית, 4,200 דירות מסוגים שונים, 300 דירות בבית דיור מוגן, מבני ציבור וחינוך, 14,200 מ"ר למסחר, בניין משרדים בן 7,250 מ"ר, שטחי ציבור ופארקים. היא תשקיף לים - יתרון בפני עצמו.
23/06/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
הקרב על חופש הביטוי הפך למטבע עובר לסוחר, אלא שלעיתים קרובות הוא מכסה על רפיסות מחשבתית ודעות קדומות עשר הערות אישיות וציבוריות בעקבות דבריו של דן מרגלית על ישראל היום
23/06/2017  |  דרור אידר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il