|   15:07:40
דלג
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

איך ה-IT יציל את בעיות התחבורה בת"א <br>

המפגש הראשון של פורום ערים חכמות עסק באחד הנושאים החמים ביותר בעולם זה: תחבורה חכמה היה ברור לכולם כי אין רצון לחנך את הנהגים, אלא לחפש פתרונות לשרת אותם באשר הם
25/06/2017  |   יהודה קונפורטס   |   כתבות   |   תגובות
מי יציל את התנועה שלי? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

השבוע נערך המפגש הראשון של פורום ערים חכמות, שהוקם על-ידי אנשים ומחשבים ופורום המנמ"רים בשלטון המקומי. הפורום ייפגש מספר פעמים בשנה, ובכל פעם יתארח ברשות מקומית אחרת. כך יוכלו המנמ"רים ואנשי המקצוע להחליף דעות, לשמוע מה קורה בערים אחרות וליישם את זה אצלם.

המפגש הראשון התארח בעיריית תל אביב ועסק באחד הנושאים החמים ביותר בעולם הערים החכמות: תחבורה חכמה. אין מקום מתאים יותר כמו המטרופולין של תל אביב לדון בו בנושא הזה, משום שלכל המשתתפים ברור שמה שייושם בתל אביב בכל מה שקשור לעיר חכמה, ייושם אחר כך בערים אחרות.

בעיות התחבורה של תל אביב כבר מזמן אינן בעיות לוקליות רק של תושבי העיר. תל אביב מרכזת לתוכה בכל יום יותר מחצי מיליון מכוניות שבאות מכל קצוות הארץ. כל אדם שמיני בישראל עובד בתל אביב. רוב נוסעי רכבת ישראל שנוסעים למרכז, יורדים בתחנות תל אביב בדרך לעבודה.

אלו הם הנתונים היבשים. את התוצאה כולם מכירים: עומסי תנועה אדירים, בזבוז אדיר של משאבים, שעל-פי חישובים זעירים עולים למשק בישראל מעל 15 מיליארד שקלים בשנה. תחשבו על המספר המפלצתי הזה וכמה כבישים ונתיבי תנועה אפשר היה לפתוח בעזרת זה.

אז מה הפתרון?

הפתרון לבעיות אלו מורכב כמה גורמים. בהיבט העליון שלו, ברמת מגמה לאומית, צריך לשאוף לשכנע כמה שיותר נהגים לנטוש את כלי הרכב שלהם, לטובת מערכת הסעה המונית. אבל כדי שהם יעשו זאת, יש להשקיע במערכת כזו ולייצר שרשרת אחת, מתואמת ומשומנת הלכה שתאפשר למי שגר בפרבר של תל אביב לצאת מהבית, להשתמש במערכת תחבורה ציבורית משולבת ולהגיע רגוע לעבודה. זה לא המצב כיום.

כדי למצוא פתרונות חכמים דרושות שכבות מעמיקות של מידע אמין, מדויק ובזמן אמת, על-מנת לאפשר קבלת החלטות. וכאן נכנס בדיוק נושא ה-IT. בכנס בתל אביב, המחיש אשר בן שושן, ראש הרשות לתחבורה וחניה בתל אביב, את שיתוף הפעולה המדהים בין אגף התקשוב בראשותה של המנמ"רית ליאורה שכטר לבין הרשות וכל האנשים הכפופים לבן שושן.

אחד הנושאים זה התמודדות עם ים המידע שמצטבר ממערכות דיגטליות שמשדרות כל הזמן דיווחים מהשטח. אם יש מקום שבו אפשר להמחיש מהו Big Data, התנועה בתל אביב היא הדוגמה לכך.

אבל מידע לבד לא מספיק, צריך לנתח אותו, לרמות הכי מדויקות ועמוקות שלו, כדי שתמונת המצב תהיה בהירה וחד-משמעית. וכאן תורמים אנשי התקשוב את כל הנושא אנליטיקה, המאפשר לראשי התנועה בעיר להגיע לתובנות חשובות, ובין היתר מאפשר להגיב בזמן אמת.

תל אביב היא אחד העורקים הראשיים בישראל. תקלה אחת ברמזור, חסימה אחת של צומת מרכזית וחצי מדינה עומדת בפקק ולא זזה. וכאן נכנס הנושא של בקרת תנועה ורמזורים. בן שושן הרשה לעצמו להתגאות ולומר שלתל אביב יש את מרכז בקרה והכוונת התנועה מהטובים ביותר בעולם. זהו מרכז שו"ב משוכלל שמאפשר לראות במדויק מה קורה בכל צומת בעיר ולהגיב בזמן. על סמך נתונים אלו גם מבצעים תכנונים לעתיד כדי להקל על התחבורה.

ומה עם חניה?

וכאשר מסתיימים הפקקים, הנהג עם הרכב צריך לחפש חניה. גם כאן התקשוב מסייע על-ידי פיתוח אפליקציות ומתן מידע בזמן אמת לנהגים על חניונים קרובים למקום שהוא רוצה להגיע, והכי חשוב האם יש מקום. זאת באמצעות הצבת חיישנים שמדווחים למערכות מחשוב חכמות היודעות לתרגם את מה שהן מקבלות למידע זמין ופשוט לנהג. התוצאה - הקלה בעומס התנועה באזורי החניונים העמוסים.

פיילוטים דומים מתוכננים בערים אחרות, כמו רמת גן, ויש גם כמה סטארט-אפים שפיתחו פתרונות פשוטים יחסית שמסייעים לנהגים.

זהירות, מצלמות

תחום נוסף הוא האכיפה. בעקבות שינוי החוק שמסמיך גם את פקחי העירייה לאכוף עבירות תנועה מסוימות, החלו בתל אביב ליישם את אכיפת איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים, שבעתיד מספרם יגדל. האכיפה תיעשה באמצעות מצלמות חכמות, שמצלמות בזמן אמת את העבירה, ומתחברות למערכות אחרות אשר מנפיקות דוח חניה מתועד לנהג.

בן שושן והדוברים האחרים בכנס הדגישו כי לא הכסף שנגבה בדוחות אלו הוא המטרה, אלא חינוך הנהגים לא להפריע לאוטובוסים שמסיעים עשרות אנשים, ומחזקים אצלם את ההחלטה לוותר על הרכב הפרטי שלהם.

ויש את הרכבת הקלה. העבודות על הקו האדום נמשכות במרץ. עד שיסתיימו, בן שושן ואנשיו צריכים לתת פתרונות לנהגים שמגיעים לתל אביב לעבודה ולבילוי. הם מאמצים את התפיסה של מנכ"ל פנגורואי אלבז - "אנחנו לא מחנכים את הנהגים, אלא מחפשים פתרונות לשרת אותם באשר הם".

מארק און, מנכ"ל Gett, החברה הישראלית שחוללה את החדשנות המשבשת בעולם המוניות, אמר כי שם המשחק בפעילות שלהם מבוסס על טכנולוגיה, מהמובילות בעולם עם האנשים הכי טובים שיש, וכן חוויית הלקוח.

לדבריו, "מספיק פעם אחת בה הלקוח המתין זמן רב מדי למונית או לאוטובוס או לכל כלי תחבורה אחר, ולמחרת הוא חוזר למכונית שלו. אם תרצו זו כל התורה על רגל אחת. מאמץ טכנולוגי ולוגיסטי, להוכיח לבעלי כלי הרכב למה כדאי להם להשאיר את הרכב בבית ולהגיע בשלום לעבודה.

תאריך:  25/06/2017   |   עודכן:  25/06/2017
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך ה-IT יציל את בעיות התחבורה בת"א
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה בהם חוגג מזל סרטן, את יום ההולדת, מומלץ לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים או שלא לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו במזלות המים: עקרב ודגים, מוזמנים לקרוא גם אתם את הכתוב, ולהקיש מהנאמר, ביחס לעצמכם
25/06/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בימויו היוצא דופן במקוריותו ונועזותו של נעם שמואל את המחזה שהפך לקלאסיקה -"בית ברנרדה אלבה" מאת פדריקו גרסיה לורקה (1898-1936), מהווה הצגה מושלמת הראויה להמשיך ולעלות כמות שהיא על במת תיאטרון רפרטוארי.כל מרכיבי הצגה - המשחק המושחז, המרגש והמלוטש של השחקניות; עיצוב הבמה הכה מקורי ויצירתי של זאב לוי המעניק חופש תנועה הודות לחומריותו (כבלי גומי הנמתחים ויוצרים חללים נפרדים, או מחברים את הבנות כמו כלבים לאמן הרודנית; התאורה האדמדמה (רמז לדם) המדהימה ביופיה אותה יצר אייל תבורי - שכה מנוגדת לאפלולית הקודרת שאפפה הפקות קודמות של מחזה זה שהותירה תחושה קודרת ומייאשת); עיצוב התנועה הנהדר של עמית זמיר, העולה על כל יצירותיו עד כה, בתנועה הבלתי פוסקת על הבמה, כך שהעין אינה מעפעפת לרגע; תנועה שהוסיפה לה רבות הופעת רקדנית הפלמנקו היפהפיה הלומדת בשנה ראשונה בסטודיו - יעל ימין, שקטע הפתיחה המהמם שלה את המחזה מכניס את הצופה הישר לאוירת תרבות המחול הספרדית היונקת מלוחמת השוורים; המוזיקה המקורית של אייל וייס, שאף מלווה את ההצגה בנגינה על גיטרה הפורטת על נימי הלב יחד עם תיפופו של מתן גולדשטיין - ושעליהם חובה לפרט: כל צליל שהשמיעו, היה בתיאום מירבי עם הנאמר והנעשה על הבמה וחלק מהעשייה. פשוט מושלם.
25/06/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
באסאם טאואיל הוא עיתונאי מוסלמי. הוא כותב בקביעות מאמרי ביקורת חריפים נגד המנהיגות הפלשתינית ואבו מאזן בראשם. מצורפים עיקרי דבריו על הכוונות הפלשתיניות לקראת המו"מ הכפוי מאת הנשיא טראמפ. המאמר פורסם לאחרונה בכתב העת גייטסטון אינסטיטיוט.
25/06/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
האם צפויה יחידת החקירות תל אביב ומרכז של רשות המיסים לקבל מידע מאמת או מפריך, לגבי קיומם של חשבונות בנק של ישראלים בשוויץ? השאלה עולה על-רקע שתי החלטות שיפוטיות מרתקות, שניתנו לאחרונה בשווייץ. החלטות אלו מחדדות את הסוגיה של חילופי מידע בין רשויות מס, המושפעת גם מהוראות הדין הפנימי של מדינת מקור המידע, נוכח אופן קבלת המידע, טיבו וחוקיות הדרך בה הושג.
רק כ-70 שנה חלפו מאז הטלת פצצות האטום הראשונות בתולדות האנושות על הירושימה ונאגאסאקי ביפן. במונחי זמן היסטוריים המדובר בהרף עין אבל תולדות האדם והעתיד הצפוי לו השתנו מאז לבלי הכר כאשר הנשק הגרעיני שהיה בתחילת הדרך אמצעי השמדה המצוי רק בידי המעצמות - הפך לנחלת רבים, ולא למטרות טובות. במבט לאחור מעניין כיום לבחון כיצד השפיעה הפצצה על ממציאיה ואיזו מטמורפוזה התחוללה בנפשו של "אבי הפצצה" רוברט אופנהיימר שאמר, אחרי שהבין לאן מובילה דרך המוות האלים ביותר שידע האדם מעודו: "תחושתי היא שיש לי דם על הידיים" והחל מאותו מועד התחיל להטיף באורח נחרץ ביותר להנהגת מדיניות שתגביל את מרוץ החימוש. אבל זה היה מאוחר מדי. השד הגרעיני כבר יצא מן הבקבוק ופטרייתו המיתמרת לשחקים כבר הפכה לאיום עולמי. מטמורפוזה דומה התחוללה גם בליבו של פרופ' אלברט איינשטיין, הוגה רעיון הפצצה, אשר בעקבות מראות ההרס והזוועה שגרמו שתי פצצות האטום הפך לאחד הדוברים הראשיים להחרמה מוחלטת של הנשק הגרעיני. במסגרת הראיונות שהעניק לתקשורת באותם ימים נשאל איינשטיין שאלה מפחידה: האם במלחמת העולם השלישית יבוא לידי שימוש נשק גרעיני ואם כן - איזה תוצאות תגרום מלחמה כזו לאנושות. תשובתו של איינשטיין הפתיעה. "אינני יודע באיזה כלי נשק ישתמשו" אמר איינשטיין "אולם ברור לי כי במלחמת העולם הרביעית ישוב האדם להילחם בכלי נשק העשויים מאבנים ועצמות".
24/06/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il