|   15:07:40
דלג
  יהודה טרואן  

  יהודה טרואן  
פוסטדוקטורנט, המכון לקרימינולוגיה האוניברסיטה העברית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מי אתה משרד הבריאות:

מיסטר מנהל או ד"ר רגולטור

משרד הבריאות מתרכז בבעיה הניהולית שלשיטתו צפויה באותו רגע שרופאים יווכחו כי הם יכולים, כקבוצה, להתפטר ולעבור למחלקה מתחרה פתיחת מחלקה בשערי-צדק חשובה להבטחת שירותי בריאות נאותים לא רק לילדי ירושלים, אלא לכלל תושבי ישראל
25/06/2017  |   יהודה טרואן, יהודה טרואן   |   מאמרים   |   תגובות
רוצים לטפל בילדים [צילום: אדי ישראל/פלאש 90]

הרופאים הבכירים שהתפטרו מהדסה מבקשים להמשיך ולטפל בילדים חולי הסרטן במחלקה המטואונקולוגית שתיפתח בשערי-צדק. הילדים עצמם והוריהם מתחננים לכך. מדוע שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, מתבצר בסרובו?

מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, שהפגין אומץ לב ציבורי כשנאם בעצרת הזדהות עם ההורים, העלה שני נימוקים. בעצרת ואחר-כך בפוסט שפירסם, טען כי "אין היתכנות מעשית והצדקה מקצועית לפתיחה של מחלקה המטו-אונקולוגית בשערי צדק, מעבר לכך שזה ייצור אנרכיה במערכת". עוד הבטיח לעשות הכל כדי שהרופאים יחזרו להדסה, ופסק באופטימיות "זה אפשרי". אני מבקש לחלוק על כל קביעותיו.

כל עוד אין מסמך מנומק החתום על-ידי אנשי מקצוע, את הטענה כי "אין היתכנות" יש לדחות על הסף. באזור המרכז פועלות שלוש מחלקות, ולפי גודל האוכלוסייה סביר, כי בירושלים תפעלנה שתי מחלקות. באשר לאתגרים הלוגיסטיים שבהקמת מחלקה חדשה, פרופ' וינטראוב, מומחה עולמי שהקים את המחלקה בהדסה וניהל אותה בכשרון רב, ופרופ' הלוי מנכ"ל שערי-צדק שמוביל זה שלושה עשורים את בית-החולים בהצלחה רבה, סבורים כי הדבר אפשרי בהחלט. חזקה עליהם שהבנתם ובקיאותם כמו גם אחריותם למטופלים אינה נופלת מזו של גורמים עלומים במשרד הבריאות. הטיעון של "אין היתכנות" נראה כטיעון סרק שנועד להוריד את מתווה שערי-צדק מסדר היום.

השיקול השני בדבר "אנרכיה במערכת" הוא לב העניין. כסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בר סימן טוב צבר שעות רבות בניהול סכסוכי עבודה ומורגל לנתח את המציאות דרך הפריזמה הניהולית. אולם דווקא ניסיונו זה הוא בעוכריו בסוגיה הנוכחית.

המשבר אינו עוד סכסוך עבודה רגיל, אלא עילתו היא עמידה של הרופאים הבכירים על סטדנרט רפואי נאות. היטיב לנסח זאת בית-הדין האזורי לעבודה, שקבע בפסיקתו כי "אין מדובר בענייני כבוד, תקנים, דרגות ושכר, כפי שניסו להציג את הדבר. מדובר... בעניין עקרוני-ערכי ומקצועי".

למרבה הצער, נראה שפסק הדין לא נלמד, ומשרד הבריאות רואה במשבר עוד סכסוך עבודה. הוא מתרכז בבעיה הניהולית שלשיטתו צפויה באותו רגע שרופאים יווכחו כי הם יכולים, כקבוצה, להתפטר ולעבור למחלקה מתחרה. בכך לכאורה יינתן בידיהם כוח מופרז, יחסי העבודה יצאו מאיזון, ותשרור אנרכיה - בהדסה ובכל בית-חולים בארץ. תסריט הבלהות הוא שכל שני וחמישי מחלקה אחרת תעלה דרישות ותאיים על ההנהלה, ואם דרישותיה לא יענו תעבור למוסד מתחרה.

אלא שתסריט זה מופרך. קיימים תקדימים של מעבר מחלקות בין מוסדות - אפילו מהדסה (טרום המשבר) לשערי-צדק. השמיים לא נפלו. מספר המעברים הללו נותר קטן מאוד, ומעולם לא היו לתופעה שמאיימת על יציבות המערכת.

מהלך דרמטי של מעבר מחלקה שלמה מתרחש רק בהינתן פיתוי אדיר, או לחלופין מתוך מצוקה קיצונית. במשבר הנוכחי מדובר במצוקה. לרופאים שלא יכלו לתת יד למהלך שלפי הכרתם המקצועית מדרדר באופן חמור את הטיפול, לא נותרה ברירה מצפונית זולת התפטרות.

השתלשלות העניינים מתוארת בפסק הדין המפורט של בית-הדין לעבודה, שקבע חד-משמעית כי "כל הרופאים הבכירים במחלקה [עשו] מאמץ נכבד ומשמעותי לשנות את רוע הגזרה". עוד קבע בית-הדין, כי "ראוי שרופאים בכירים אלה... הפועלים לפי צו מצפונם ועקרונותיהם המקצועיים-פרופסיונליים, יזכו למקום של כבוד והערכה כראוי להם".

חדלון משרד הבריאות לנוכח מצוקת הרופאים, נמשך יותר מחצי שנה, מעלה במלוא חריפותו את המתח המובנה שבין תפקיד המשרד כמנהל המערכת לבין תפקידו כרגולטור. כמנהל המערכת, משרד הבריאות נדרש לגבות את המנכ"ל רוטשטיין, במיוחד מאחר שנדרש לבצע תוכנית הבראה כואבת. בו בזמן, מחויב המשרד לפקח על התנהלותו של בית-החולים, דבר שמחייב הקשבה לרופאים, הקו הראשון של שומרי הסף.

במשבר הנוכחי, התעלם המשרד לחלוטין מהתרעות רופאיו, ובכך נכשל בתפקידו כרגולטור. התנהלות זו בעייתית במיוחד לאור הועבדה שרוטשטין, שבראיון הראשון שלו כמנכ"ל הדסה התרברב כי "בשיבא עשיתי את המוות לכל הרגולטורים המעכבים והמרובעים... קוממתי עליי לא מעט 'שומרי סף'", הוא שור מועד.

זאת ועוד, בראיון לאילנה דיין בגלי-צהל בשבוע שעבר, טען בר סימן טוב "אם רוטשטיין לא בהדסה, אחרי שניסינו את כל העולם להביא להדסה, וכולם אמרו לנו 'לא, לא, לא' - הדסה נופלת; ואם אין הדסה, אין מערכת בריאות בירושלים, ספק אם יש מערכת בריאות בישראל".

בצדק שאלה אותו דיין: "המשפט הזה יכול לתת לרוטשטיין רשיון לעשות כל דבר!". אכן, רוטשטיין הדורסני נהנה מגיבוי לא מוגבל של השר והמנכ"ל, שמעמדם כרגולטור נשחק עד דק. משרד הבריאות צריך להכות על חטא, כי אלמלא סבר רוטשטיין שהרופאים הבכירים, כקבוצה, הם בבחינת בני-ערובה שיאלצו להתיישר עם כל תכתיביו, ספק אם היה מרשה לעצמו לבטל את עמדתם המקצועית ביהירות ובדורסנות, ואולי המשבר היה נמנע.

אך הלקח טרם נלמד. הציפיה של בר סימן טוב, כי הרופאים ישובו לעבוד תחת ההנהלה הפוגענית, שלא חדלה להכפישם בשעה שניסתה לכפות עליהם לתת טיפול נחות בניגוד לצו מצפונם, משקפת חוסר הבנה מטריד של המשבר ושל מהות תפקידו של המשרד כרגולטור.

רופאי בתי-החולים הם העיניים הרגולטוריות בשטח, ביום-יום, בתוך המחלקות פנימה. אם הם מעיזים, תוך סיכון אישי, לצאת מול ההנהלה ולהתריע באומץ על קלקולים מהותיים במערכת; אם עמדתם נתמכת על-ידי איגודם המקצועי ומנהל מחלקה מקבילה במדינה מצהיר שהיה נוהג כמותם באותן נסיבות; אם עמדתם התקבלה בפסיקת בית-הדין לעבודה - על המשרד להעניק להם גיבוי מלא.

במקרים קיצוניים, וכך במקרה שלפנינו, זה אומר להבטיח תעסוקה חלופית. בדיוק כפי שמקובל עם חושפי שחיתויות. אין מי שמצפה מחושף שחיותות שישאר במקום עבודה עליו הוא דווח. אנשים אמיצים אלו זכאים על-פי חוק לסיוע בהשמה תעסוקתית במקום עבודה חלופי כיון שקיים חשש שיבולע להם במקום עבודתם המקורי.

פתיחתה של המחלקה ההמטואונקולוגית בשערי-צדק היא צעד מתבקש לפתרון המשבר. לא נכון לדרוש מן הרופאים הבכירים לשוב ולעבוד תחת הנהלה שהם כבר אינם מאמינים שטובת החולים עומדת לנגד עיניה ואשר נוהגת מולם בפוגענות ודורסנות. ואי-אפשר למנוע מילדי ירושלים טיפול ראוי למחלת הסרטן בתואנה של "אין היתכנות", וגם לא בטענה שהדבר יגרום לאנרכיה ולפגיעה באינטרס הציבורי הרחב. נהפוך הוא. כעניין של מדיניות, תמיכה בשומרי סף ישרים ואמיצים מקרב אנשי הרפואה, בדומה להגנה על חושפי שחיתויות, חיונית לרגולציה אפקטיבית של המערכת. פתיחת מחלקה בשערי-צדק חשובה להבטחת שירותי בריאות נאותים לא רק לילדי ירושלים, אלא לכלל תושבי ישראל.

הכותב נשוי לרופאה שהפסיקה את התמחותה במחלקה עקב המשבר
תאריך:  25/06/2017   |   עודכן:  25/06/2017
יהודה טרואן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיסטר מנהל או ד"ר רגולטור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפי לאופרט
28/06/17 12:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לצערי הרב לא הכרתי את השחקנית-דוגמנית גל גדות כאשר גדלה והתפתחה בישראל וכיום היא מגלמת את דמות הקומיקס, אשת הפלא "וודר וומן", בסרט על עלילותיה המופלאות. כאשר יצא הסרט לאקרנים בחודש מאי הוא זכה לביקורות משבחות והפך לשובר קופות עם הכנסות שיא. מנקודת הראות הזו מגיע "כל הכבוד" לגברת הצעירה גל גדות, אך מבחינת העתיד טמונות בסרט הזה סכנות כבדות משקל עבורה, ואסביר מדוע.
25/06/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
לפני כארבעים שנים נבנה בקצה שדרות בן-גוריון בתל אביב מיזם מרשים שקישר בין העיר לבין החוף, ונראה כבעל סיכויים טובים להצליח. השנים חלפו והמיזם - כיכר אתרים - נכשל, והפך לפצע מוזנח בנוף העירוני, ולחוליה מפרידה במקום חוליה מקשרת אל רצועת החוף. מאז הועלו רעיונות שונים כיצד לשקם את הכיכר ולהשיב לה את ייעודה המקורי. כולם עלו בתוהו.
25/06/2017  |  רון בריימן  |   מאמרים
בחירתו של טראמפ לנשיאות, הביאה לשינויי גישה גדולים במדיניות ארה"ב כלפי פנים וכלפי הזירה הבינלאומית. השינויים הפנימיים קשורים בהחזרת הכלכלה, החברה והמשפט למסלול שמרני, סמי-קפיטליסטי, דמוקרטי אמיתי פחות אנרכיסטי ויותר ממוסד. חתירה לניעור הממסד הפוליטי והמוסדי במטרה ליעל מערכות אלה ולתקן כרסום ואנכרוניזם פוסט-ליברלי שהשתרשו בו בשמונה השנים של ממשל אובמה, מעמידה במוקד הסדר הציבורי את המדינה ומוסדותיה, כניגוד לגלובליזציה היפר-אקטיבית ולתלות במוסדות בינלאומיים חסרי כישורים, אתיקה וכושר ביצוע.
25/06/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
לא זכור לי נשיא אמריקני שתקופת כהונתו נפתחה בסערה כה גדולה. גם בארה"ב גופא וגם בעולם כולו. בחירתו היוותה הפתעה רבתי לכולם. נכון יותר, כמעט לכולם. אני, למשל, צפיתי שהוא יבחר ואפילו כתבתי על כך באתר זה לפני כשנה. מנהיגי העולם בלעו את רוקם, מחלו על כבודם וברכו אותו על בחירתו. רובם כבר נפגשו עמו והגיעו להבנות ראשוניות. מי שקשה להם עם אמירותיו ומעשיו הם מנהיגי רוסיה, אירן וצפון-קוריאה. שלושת המדינות הללו עשו "חיים משוגעים" בתקופת כהונתו של הנשיא הכושל אובמה. בחולשתו ובעיקר בטיפשותו הוא העצים את כוחן והשפעתן. רוסיה הפכה למעצמה אירופית, קוריאה הצפונית למעצמה מזרח-אסיאתית ואירן למעצמה מזרח-תיכונית.
25/06/2017  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
אני רחוק מאוד ממעמדו העולמי של אבי תורת היחסות חתן פרס נובל אלברט איינשטיין וגם אינני מגיע לקרסוליו של הפילוסוף הבריטי זוכה פרס נובל ברטראנד ראסל, אבל גם אני רוצה להציג בפני הציבור הישראלי את ההצהרה האידיאולוגית שלי (המניפסט) הדומה במידת-מה למניפסט שהם פרסמו לכל האנושות בשנת 1955 ובו קראו למדעני העולם להתכנס ולמחות כנגד הסכנות הנשקפות לאנושות בעקבות השימוש בנשק להשמדה המונית.
25/06/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il