|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
בית טריידל בכנרת [צילום: אלי אלון]

נא להכיר: בית וחוות טריידל בכנרת

בית טריידל הוא מבנה היסטורי בן למעלה ממאה שנה השוכן במושבה כנרת. כיום הוא במצב מוזנח משהו ויש לשמרו ולשמור על צביונו המקורי. סיפור הבית וחוות טריידל שהשתרעה סביבו הוא פרק היסטורי חשוב בתולדות הישוב בארץ
26/06/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

לאורך "רחוב המייסדים" רחובה הראשי הראשון של המושבה כנרת שנוסדה ב-1908 ניצבים עדין על תילם חלק מהבתים הראשונים במושבה - בתים שנבנו על-ידי ראשוני המושבה לפני 100 שנה ויותר, בנויים מאבני המקום - חלקם מאבני בזלת כהות. המהלך ברחוב זה חש כי הוא מהלך ברחובה של המושבה כנרת של תחילת המאה שעברה, שכן הרחוב עדיין שומר במידה רבה על צביונו המקורי. בולט מכול הבתים ברחוב זה, הוא בית גדול וגבוה בן שלוש קומות בעל גג משופע הניצב בקצה הרחוב. נא להכיר: זהו בית משפחת טריידל מראשוני המושבה. יש הטוענים כי בית מפואר זה היווה את ההשראה למשורר יעקב פיכמן כשכתב זה את שירו הידוע "אגדה" אשר נפתח במילים:"עַל שְׂפַת יָם כִּנֶּרֶת אַרְמוֹן רַב תִּפְאֶרֶת..." פיכמן, כך מספרים ביקר במקום בשנת 1917 התרשם מהבית "הארמון" המפואר שליד הכנרת וכתב בהשראתו של בית זה את שירו המפורסם.

ביקרתי בימים אלה במושבה כנרת וכמובן בבית טריידל. הבית הגדול הגם שנראה כיום עזוב ומוזנח משהו, הוא עדין גם בחלוף 100 שנים ויותר מאז הוקם מרשים ומעורר התפעלות וניכר בו כי היה בית פאר. סביב הבית בחצר נטועים עצי דקל גבוהים.

סיפורו של הבית

הבית הוקם על-ידי משפחת טריידל. משפחה יהודית שמוצאה מגרמניה. יוסף (יופ) טריידל (1927-1876) הבן הבכור במשפחה עלה ראשון לארץ ישראל בשנת 1898 . יוסף נולד ב-1876 במאיין שבגרמניה בן בכור לפאולינה ולשמואל טריידל. בגרמניה סיים את בית הספר הטכני בברלין והוסמך כמודד קרקעות וכמהנדס מפעלי השקיה. זמן קצר לאחר שעלה לארץ החל לעבוד כמודד קרקעות ומהנדס פיתוח בפקידות יק"א בארץ ישראל.

ב1905 הקים יוסף טריידל עם אהרון אהרונסון את משרד הקרקעות למדידות ומיפוי מטעם ההסתדרות הציונית והיה המודד הראשי במשרד. בשנת 1908 הוקם ואורגן המשרד מחדש על-ידי ארתור רופין ונקרא שמו המשרד הארצישראלי.
יוסף טריידל מדד מיפה את שטחי רבות מהמושבות בארץ ובהם סג'רה, חדרה כנרת ועוד והכין 'מפת נחלות' הכוללת את האדמות החקלאיות בארץ ישראל. בנוסף על עבודתו כמודד וממפה, עבד טריידל גם כמתכנן מפקח וקבלן ביצוע בין השאר עבור פיק"א. בין העבודות שתכנן וביצע: חוות כנרת, חצר דגניה, בנייני המושבה במרחביה, חוות מגדל ופורייה שכונת הדר כרמל בחיפה ועוד.

כשכר על עבודתו בפיק"א ובגופי ההתיישבות אחרים קיבל יוסף טריידל שטחי אדמות בסמוך למושבה כנרת הסמוכה לימת כנרת. על אדמות אלו בנתה משפחת טריידל בית מפואר בן שלוש קומות הידוע כ"בית טריידל'. הקמת הבית הסתיימה בשנת 1912. היה זה בית ענק ומפואר במושגים של אז. עיינתי בצילומי עבר של המושבה כנרת כולל צילומים מהאוויר. בית טריידל בולט בגודלו היחסי מכל הבתים סביבו ובמתחם המושבה כולה. בבית גר אחיו של יוסף(יופ), אלפרד טריידל אגרונום בהכשרתו שעלה לארץ בשנת 1911 לערך יחד עם אמו פאולינה ורעייתו יאן. בסוף שנת 1912 נולד ליאן ואלפרד הבן מתיאס (מתי).

"מלון פאר לנכבדים"

בחלק מהבית הגדול והמפואר פתחה משפחת טריידל בעשור השני של המאה הקודמת בית מלון. לבית הובאו כלים ורהיטים בסגנון אירופי מגרמניה. אם נוסיף לכך כי הבית שכן בסמוך לימת כנרת הרי מדובר במבנה ומקום אידיאלי לפתיחת בית מלון-בית הארחה בין השאר התארחו בבית טריידל הרב אברהם יצחק הכהן קוק מי שהיה רבה הראשי של ארץ ישראל במסגרת "מסע המושבות" שערך עם קבוצת רבנים למושבות ארץ ישראל, הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד בביקורו בישראל בשנת 1914. ארתור רופין, הסופר יוסף קלאוזנר ואחרים. בתקופת מלחמת העולם הראשונה התגוררו במלון קצינים מהצבא הגרמני.

חוות טריידל

סביב בית טריידל השתרעו שטחים גדולים של אדמות שהיו שייכות למשפחת טריידל. חלקם ניתנו ליוסף טריידל על-ידי פיק"א וחלקן רכשה המשפחה בהמשך מאהרון ברבר שעזב את המושבה כנרת. על אדמות אלו הקים וניהל אלפרד טריידל, בעשור השני של המאה הקודמת בשותפות אחיו יוסף-יופ ומשפחת טריידל חווה חקלאית שהשתרעה בשיאה על שטח של כ-650 דונם ו"נשקה" לימת כנרת.

בחווה הקים אלפרד, רפת גדולה, לול עופות, מכלאות למגורי סוסים ובעלי חיים אחרים ומבנים שם שוכנו הפועלים שעבדו בחווה. אלפרד נטע במתחם החווה פרדס הדרים והקים גם מכון פרטי לשאיבת מים מהאגם הכנרת באמצעות מנוע שסיפק מים לגידולים ולבעלי החיים בחווה. בחוות טריידל עבדו בשנותיה הראשונות פועלים רבים יהודים וערבים. אחד מהפועלים, כך מספרים, היה ברל כצנלסון. ב-1913 הולכת לעולמה אם המשפחה פאולינה ונקברת בחלקת קבר שניכרת במתחם החווה.

החווה בתקופת מלחמת העולם הראשונה

בתקופת מלחמת העולם הראשונה שלושת האחים לבית טריידל יוסף–יופ, אלפרד ואוסקר מגויסים בשל היותם נתינים גרמניים לצבא הגרמני, יוסף (יופ) צורף ליחידת הנדסה שפעלה בחזית סיני וארץ ישראל, בהעדרם ניהול חוות טריידל בכנרת מופקד בידי מנהל עבודה בשם יוסף שרמן. בתקופת המלחמה ב-1917 מקבל יופ חופשה מהצבא כדי להינשא לאהובתו לידיה לבית משפחת אמזל, פסנתרנית ומנצחת בתזמורת אופרה "שולמית" שנקראת על שם אשתו של ארתור רופין שנפטרה. לזוג נולדו שתי בנות יהודית ועליזה (אליזבט).

המלחמה אינה מטיבה עם החווה. בשל המלחמה יורדות הכנסות החווה וקיים מחסור בידיים עובדות, שכן פועלים לא מעטים שעבדו בחווה מגויסים לצבא הטורקי בצו מחייב. מלחמת העולם הראשונה מסתיימת. אלפרד חוזר לחווה. בשלהי שנת 1919מתרחש אסון בחווה. (יש הטוענים כי האסון אירע ב-1920): בתאונת עבודה בחווה. נהרג מנהל העבודה יוסף שרמן. שרמן ניסה לתקן את מנוע משאבת המים הפרטית של החווה ידו נתפסה ברצועת המנוע הוא הועבר לבית החולים "טורנס" בטבריה שם מת מפציעתו.

ב-28 בפברואר שנת 1921 מת אלפרד טריידל ממחלה והוא בן 42 בלבד. יש אומרים כי לקה בדלקת ריאות. במושבה כנרת הילכו שמועות כי שם קץ לחייו. הוא הובא לקבורה באחוזת הקבר המשפחתית בחוות טריידל ונקבר ליד אמו פאולינה. בעקבות מותו עוזבת רעייתו יאן את בית טריידל והחווה ונוסעת עם בנם מתיאס (מתי) לבית הוריה בלוקסנבורג.

אל החווה עובר לגור האח יופ (יוסף)עם רעייתו לידיה והבת יהודית שזה לא מכבר נולדה לימים יהודית מק'קולום. בשנת 1922 נולדה הבת השנייה עליזה (ברישומי הנישואין שלה ראיתי כי שמה הפרטי אליזבט (לימים עליזה אהמן -עמיר) שהגיעו בשיאה ל-650 דונם הוחזקו בבעלות חברת 'טרידל את קראוזה' בה היו שותפים משפחת טריידל ואפרים קראוזה אחיו של האגרונום איש יק"א אליהו קראוזה מנהל בית הספר מקווה ישראל ב-1924 מת אפרים קראוזה. ליופ(יוסף) טריידל לא היה הניסיון והמיומנות בניהול חווה חקלאית. והוא הקדיש חלק ניכר מזמנו למשרד המדידות שלו. החווה נקלעה לקשיים וחובות ונאלצה להעביר שטחים שהיו שייכים לה תמורת כיסוי חובות. כאילו לא די בכך הוגשה כנגד החווה על-ידי אלמנתו ומשפחתו של יוסף שרמן שנהרג בתאונת עבודה בחווה תביעת פיצויים על מות יקירם.

בנובמבר 1926, כך מספרים, נקלע יופּ למצב כספי קשה. כאשר נטל הלוואה של כמה מאות לירות מחברו המהנדס הַיְינְץ נַגְלֶר מחיפה ממקימי בית חרושת 'עסיס' רמת גן ויתכן כי התקשה להחזירה במועד.

מותו של יוסף טריידל

ב-19 בספטמבר 1927 נמצאה גופתו של יופ טריידל מוטלת בחורשה בכרמל כשהוא ירוי מירי אקדח. וכך מדווח עיתון דבר על האירוע בגיליונו בתאריך 29 בנובמבר 1927: "הבוקר נמצא מוטל ע"י ירי אקדוח בחורשה על הר הכרמל, המהנדס יוסף טריידל מזקני המהנדסים בארץ ישראל...עלה לארץ לפני כ-30 שנה והשתתף כאן בכמה מפעלים חשובים. הוא סידר את המפה העברית הראשונה של ארץ ישראל בן למשפחה גרמנית יהודית אמידה שרוב בניה עלו לארץ. בן 55 היה במותו. קבורתו תהיה בכנרת שם אחוזת נחלתו ושם קבורת אחיו הצעיר אלפרד טריידל". ואכן יוסף טריידל הובא לקבורות באחוזת הקבר המשפחתית ליד אמו פאולינה ואחיו אלפרד.

אחר מותו של יופ .ניהל את האחוזה האח הצעיר במשפחה ד"ר אוסקר(יצחק) טרידל כימאי בהשכלתו שהגיע לארץ עם רעייתו גרטרוד בת למשפחה מיוחסת בברלין. גרטרוד כנראה לא הסתגלה למקום ולאחר תקופה קצרה בסביבות שנת 1929(על-פי הערכה) חזרה עם בניה, סטפן (דוד) בן ה-14 וגבריאל (גבי) בן השנתיים למשפחתה בגרמניה, שם נפטרה ממחלה כעבור תקופה קצרה.

בבית טרידלר נותר אוסקר שניסה לשקם את האחוזה בכנרת ולהחזירה לימיה היפים . בראשית שנות ה-30 בהיותו בגיל 16 לערך חזר הבן סטיפן (דוד) ארצה ולמד בבית ספר החקלאי בכדורי . הוא גויס לצבא הבריטי ושרת בתקופת מלחמת העולם השנייה בזרקא שבירדן, לאחר מלחמה העולם השנייה עבר סטפן להתגורר בחיפה ובהמשך בירושלים, נישא לרות אירנה ומספרים כי עבד כנהג.
הבן השני גבריאל (גבי) הגיע לכנרת אל אביו בשנת 1939 לערך בגיל 10. הוא למד בבית הספר החקלאי בפרדס חנה. בשנת 1947 התגייס לפלמ"ח ושירת בגדוד השלישי בחטיבת יפתח בהכשרת דפנה. הוא נישא לעופרה לבית דנובסקי אותה הכיר עוד בנעוריו.

בנובמבר 1952 בעקבות תאונת דרכים נפטר אב המשפחה אוסקר והוא בן 70 במותו. אוסקר נקבר לצד אמו פאולינה ושני אחיו יוסף ואלפרד באחוזת קברי המשפחה. הבן גבי חזר למשק בכנרת ופעל לשיקום החווה גבי היה מורה לגאוגרפיה בתיכון 'בית ירח' וגם עפרה עבדה בהוראה באזור.

ב-1977 פקד את גבי ועפרה ואת המשפחה אסון כבד בנם אמיר טל (טריידל) נהרג כטייס בהתרסקות מסוק בעת תרגיל אימונים משולב בבקעת הירדן .גבי לקח קשה מאוד את נפילת בנו מספר לי אחד מחבריו של גבי.

ב-2008 נפטר גבי טריידל בנו של אוסקר בן 79 היה במותו. רעייתו עופרה התגוררה בבית טרידל עד לפני מספר שנים. הבית הוא בית פרטי אבל יש לפעול לשמרו ולשמור על צביונו המקורי אחרי הוא דף חשוב בספר תולדות המושבה כנרת ותולדות הישוב בעמק הירדן.

לפני שנתיים בדצמבר 2015 פקד את משפחת טריידל אסון נוסף: יואב טריידל מכנרת בנם של גבי ועופרה טרידל, אחיו של אמיר טל שכיהן במשך שנים כמנהל אגף החינוך בעיריית טבריה, נפטר לפתע באמצע טיול משפחתי בסרי לנקה.

המבנה ההיסטורי הלא ידוע בחוות טריידל

בסיור בשטחי חוות טריידל הנרחבים הבחנתי בשרידים מהחווה. למשל צילמתי מבנה היסטורי השוכן סמוך לבית טריידל מעבר לכביש הראשי על שפת הכנרת מול המושבה כנרת ובית טריידל. המבנה שומם ונטוש מוקף- עטוף כמעט מכוסה, בצמחי גומא וצמחים אחרים. המבנה עשוי מאבני בזלת ואבנים מקומיות. על המבנה הציבה המועצה לשימור שלט כחול ישר המציין כי מדובר במבנה היסטורי (שלטים של פעם) אולם רבים לא יודעים מהו המבנה ולמה שימש ורק מעטי מעט מבקרים בו. מבדיקות שערכתי ומשיחות עם אנשי המקום .מתברר כי המדובר במבנה ששימש כמכון שאיבה מהכנרת של החווה המבנה מכוסה ולא נגיש כאילו מישהו מנסה להסתירו ראוי לנקות את המקום ולהציב שלט הסבר על המבנה וכמובן לא להרוס. מבנים מסוג זה לעיתים נעלמים יום בהיר לטובת נדל"ן מבלי שאף אחד ירגיש.

אחוזת הקבר המשפחתית

בשטח חווה טריידל ההיסטורית שוכנת אחוזת קבריהם של פאולינה אלפרד יופ ואוסקר טריידל. רק מעטי מעט ביקרו באחוזת הקברים והמקום אלמוני ולא ידוע כמעט לגמרי. ייתכן שיש גורמים שונים המנסים להצניע את המקום. נודע כי כמה מבני משפחת טריידל ביקשו להיקבר ולקבור את בני משפחתם בחלקה היסטורית זו, אולם לא קיבלו רישיון קבורה במקום ובני משפחת טריידל האחרים נקברו בבית העלמין בכנרת.

החזית המזרחית של בית טריידל בכנרת [צילום: אלי אלון]
תאריך:  26/06/2017   |   עודכן:  26/06/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: בית וחוות טריידל בכנרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון
26/06/17 17:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בקיץ 2016 נהרגו במהלך חופשת הקיץ, מספר שיא של ילדים - 25 ילדים. זאת עלייה ביחס לממוצע בארבע השנים שקדמו לכך שעמד על כ-22 ילדים בשנה. בחופשת הקיץ (21.6-31.8), אירעו 31 מקרי טביעה, מתוכם 10 מקרים של טביעה למוות, וארבעה ילדים שמתו כתוצאה משכחה ברכב - מספר שיא לעומת שנים קודמות.
26/06/2017  |  אורלי סילבינגר   |   כתבות
הרישום לגני הילדים, לקראת שנת הלימודים הבאה, בעיצומו. אחד המדדים היותר חשובים לבחירת הגן, הוא בטיחות הילדים בו. מומחי מכון התקנים הישראלי קיבצו מספר טיפים שיוכלו לסייע להורים בבחירת הגן הבטוח:
26/06/2017  |  אמיר גרבצקי  |   כתבות
בנובמבר 2012 פורסם תיקון מס' 20 לחוק החברות. עיקרי התיקון הם הסדרת מדיניות התיגמול לנושאי משרה בחברות ציבוריות ובחברות אג"ח וקביעת הליך מיוחד לאישור תנאי כהונה והעסקה של נושאי משרה בחברה. תיקון 20 הורה להקים ועדת תיגמול בדירקטוריון - ועדה שתדון בכל ענייני התיגמול ותכלול רוב של דירקטורים חיצוניים במטרה לשמור על אי-תלותה.
"מבצע כפפות משי" הוא שמה של הצגה חדשה, שהופקה במיוחד על-ידי "אנסמבל כאן" עבור מוזאון ישראל, כשייחודה הוא בכך שהיא מתרחשת בתוך שלל תערוכות הקבע המוצגות בבית הנכות הלאומי.. ההצגה עצמה, המועלית בימים אלה במוזאון, היא פרי-יצירתו של הבימאי עידו בורנשטיין, ועוסקת בביקור בבית הנכות, בחוויית הצפייה באמנות ובמנגנונים הסמויים מהעין המייצרים אותה. הפניית המבט אל אחורי הקלעים של המוסד המוזיאלי מאפשרת לבחון את המרכיבים הכלכליים והחברתיים שבהם הוא פועל ואת הדרך שבה הוא מתווך או מסתיר את המציאות הפוליטית שבה הוא מתקיים. כך נבחנים היחסים בין היחיד לקולקטיב, בין האמנות לממסד, ונפרמים אט אט הכוחות הנסתרים, הפנטזיות, החרדות והתשוקות שהמקום מגלם.
26/06/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
חמור לא פחות מה שאמר דובר הארגון בהקשר לחקירה המתנהלת נגדו. הוא אמר ש"יש רק דרך אחת לסתום לנו את הפה - והיא לסיים את הכיבוש". ואני חשבתי לתומי שהדרך לסתום להם את הפה היא לשמור על טוהר הנשק. דברי דובר שוברים שתיקה הם דמגוגיה שמאחוריה קיים חשד לאג'נדה פוליטית.
26/06/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
רון בריימן
רון בריימן
צחוק הגורל: דווקא השנה, שנת תרפ"ד (2024) מתלכדים התאריכים: יום העלייה לחניתה (21 במרס), העליות לביריה (אמצע מרס), ויום י"א באדר! אבל, לנוכח האויבים מסביב, השנה לבושתנו חניתה פונתה,...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il