|   15:07:40
דלג
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

פרשת בלק

הבחירות שלנו

אנו מבקשים עצות ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו, ואם זה לא מתאים – אנו נשאל שוב עד שתתקבל "העצה" שאותה אנו מעוניינים לקבל ועל פיה לנהוג... על כך נאמר: " בדרך שאדם רוצה לילך בה – מוליכין אותו"
06/07/2017  |   ציפורה בראבי   |   מאמרים   |   תגובות
בלעם האתון והמלאך [צילום: ציור: גוסטב ז'אגר]

בלק, מלך מואב, חושש מהתקרבות עם ישראל לגבולות ארצו: ויכס את עין הארץ", וכדי להביסם הוא מבקש את עזרת בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, על-מנת שיקלל את בני ישראל. בלעם מפורסם היה בכוח מילותיו. בהשפעת הברכות או הקללות שלו כי "ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאור יואר" (במדבר, כב, ו).

בלק יודע שלא יוכל לנצח את בני ישראל בדרך הטבע. הם כבר היו רבים מאוד ומפורסמים בניצחונותיהם על עמים אחרים. על כן פונה בלק אל העל טבעי – אל כוח הכישוף, אל המאגיה. אל הקוסם בלעם.

בלעם שומע ומבקש ארכה כדי לשמוע מה יאמר לו השם. ואכן, הוא זוכה והשם מופיע אצלו ואומר לו "לא תלך עמהם לא תאור (תקלל) את העם, כי ברוך הוא"(במדבר, כב, יב). לא מאשר לך לקלל את העם הזה. זהו עם מבורך. אני אוסר עליך ללכת.

ובלעם לא מרוצה. הוא מעוניין ללכת עימהם. הוא מעוניין למלא את בקשת בלק אבל הוא חייב את אישורו של הקב"ה. לכן הוא מבקש ארכה ללילה נוסף כדי לראות מה יאמר לו ה'. והנה, בלילה השני מקבל בלעם את "הסכמת" ה': "אם לקרא לך באו האנשים, קום לך אתם" (במדבר כב, כ).

ואיך זה? מדוע השינוי בהוראת ה'? עצם שאלתו הנוספת של בלעם מעידה עליו שלא קיבל את ההוראה והוא מעוניין מאוד ללכת. הוא רק רוצה לקבל אישור לפני שילך. על זה אמרו חז"ל (שבת קד) הבא ליטמא – פותחין לו".

כך אנחנו בעצם מתנהלים בחיינו. מבקשים עצות ומקבלים רק את מה שנראה לנו הכי נכון, הכי מתאים לנו. ואם זה לא מתאים – שואלים שוב כדי שתתקבל "העצה" שבה אנו מעוניינים. ועל זה נאמר: " בדרך שאדם רוצה לילך בה – מוליכין אותו". אנו יכולים לראות זאת בחיי היום יום שלנו. אנו בוחרים בדרך מסוימת, מתעקשים עליה, ורואים שזה הולך בידינו.

כך בדברים טובים, אבל כך גם בדברים רעים. פתאום זה הולך חלק ואנו מופתעים ומאמינים שזוהי הוכחה לבחירתנו הנכונה. אבל רק הבחירה מסייעת במעשה והבחירה היא המעידה על רצונותינו ועל הדרך בה אנו רוצים ללכת.

וכך לימד הרמב"ם בהלכות תשובה ה, א-ב: "רשות לכל אדם נתונה – אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק – הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו... ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמשכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו נוטה לאי זו דרך שירצה".

עם כל זה אין האדם לבד. לפני הבחירה הוא מקבל רמזים, הדרכות ועצות במה לבחור. ובידו להחליט לשמוע או לסרב. וכך אצל בלעם. והוא אפילו קיבל תשובה ברורה: "לא תלך עמהם, לא תאור את העם, כי ברוך הוא". אבל בלעם לא רצה בעצה הזאת. בלעם ביקש הדרכה אחרת. הוא לא שמע להוראה הברורה מאוד הזאת. הוא חיפש את התשובה השנייה – ולכן, קיבל אותה.

התשובה הכילה גם תוספת: "ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה". אבל אותה בלעם לא הוסיף בפני שרי מואב שבאו לקרוא לו. זה לא התאים לו.הוא הלך עימם כאילו כך אישרו לו משמים. אבל בסופו של דבר: "עצת ה' היא תקום". הקללה הפכה לברכה.

ועל זה שאל דון יצחק אברבאנל: "למה מנע ה' את בלעם מהיותו מקלל את ישראל, ומה אכפת לו מקללתו, אם ה' יברך את עמו בשלום"? אלא שהייתה זו תקופה משופעת אמונות וכשפים ולו שמעו בני ישראל את הקללות, היה נכנס פחד בליבם. שכן שמעו של בלעם הגיע גם אליהם.

ועוד דבר חשוב מאוד - לו היה בלעם מקללם, והיה קורה דבר מה רע לישראל, היו אומרים בגויים שזה קרה להם בגלל אותה קללה של בלעם. לא יבינו שזה בגלל חטאיהם ונמצא שם שמים מתחלל.

וכך הסביר זאת הקדוש אנשלמה אשתרוק בעל ספר "מדרשי התורה": ומה שאמר (כב, יב) "לא תאור את העם" לא הייתה הכוונה שאם יקללם ישיגם נזק, כי לא ינום ולא ישן שומר ישראל. אבל עשה זה ה' יתברך פן יאמרו יושבי הארץ, אם מכאן ולהבא ישיגם איזה עונש מצד חטאם לעתיד, שזה גרמה קללת בלעם...לכן ציווהו: "לא תאור את העם". לכן, נעשה הנס הגדול – הקללה הפכה לברכה.

אהבה ושנאה מקלקלות את השורה – גם בהוצאת הבחירה אל הפועל, רואים את נטיית ליבו של האדם. כמה חשוב לו המעשה שבחר בו.

מדרש רבא מלמד אותנו שאהבה ושנאה מקלקלים את השורה (שורת הדין). אהבה מקלקלת את השורה, שנאמר (בראשית מו): ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו, וכי לא היה ליוסף כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה. שנאה מקלקלת את השורה, דכתיב (שמות יד): ויאסור את רכבו, ולא היה לו (לפרעה) כמה עבדים?! אלא, שנאה מקלקלת השורה. (בראשית רבה,פרשה נה,ח).

אהבה מקלקלת את השורה זה אברהם שנאמר: וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ (בראשית כב ג). אמר ר' שמעון בן יוחאי: אהבה מקלקלת את השורה ושנאה מקלקלת את השורה. אהבה מקלקלת את השורה, דכתיב: וישכם אברהם בבוקר וגו', ולא היה לו כמה עבדים?! אלא, אהבה מקלקלת את השורה [כלומר, אברהם לא היה צריך לחבוש את חמורו בעצמו, אבל אהבתו גרמה לו לעשות זאת במקום לתת את המלאכה לאחד מעבדיו (על-פי בראשית רבא).

ושנאה מקלקלת את השורה, זה בלעם. שנאמר: "ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו" (במדבר כב, כא). וכי לא היה מי שיעשה זאת עבורו? עבור בלעם, הקוסם המפורסם? אלא שהשנאה העירה אותו מוקדם למהר להכין את האתון. ובלעם עשה את שלו – והקדוש ברוך עשה את שלו...

וכך, בעמוד בלעם מול עם ישראל זכה, שלא ברצונו, וראה במחזה אלוקים את מעלתם של ישראל מה שלא ראו אפילו נביאי ישראל.

מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל: כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר כַּאֲהָלִים נָטַע ה' כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם: יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ: אֵ-ל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ יֹאכַל גּוֹיִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ: כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר".

וברכה זאת הוכנסה בסידורים מסוימים והיא נאמרת בכניסה לבית הכנסת. להזכירנו ש"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" ו- "עצת ה' היא תקום" (משלי יט, כא).

[מתוך האתר שלי "פרשת השבוע"]

תאריך:  06/07/2017   |   עודכן:  06/07/2017
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבחירות שלנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יפה צפורה
8/07/17 19:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: האגף החורק בספריה העירונית להפסיק את המסחרה בקשישים פעוטות שכוחים ברכב היתכן? ולקינוח מרינה כמשל
05/07/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בימים הקרובים יחזור לרצועת עזה בכיר פתח סמיר משהראווי, יד ימינו של מוחמד דחלאן, בהתאם להבנות שהושגו בשיחות בקהיר בין משלחת חמאס לנציגי דחלאן בחסות המודיעין המצרי.
05/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לדוגמה, ב-2003 ארה"ב התמקדה באיום הברור והמיידי של סדאם חוסיין, אך לא בהשלכות אזוריות וארוכות-טווח של המלחמה בסדאם על איום האייתולות והטרור האיסלאמי. ארה"ב נרתעה ממינוף הניצחון בעירק לקידום המאמץ להפלת משטר האייתולות, שהוא תנאי להרגעת האזור, ואיפשרה לאייתולות ליהנות מפרי הניצחון. ארה"ב מוטטה את משטר הבעת' הסוני של סדאם, העלתה לשלטון את השיעים, ובכך דחפה את ההנהגה הסונית הצבאית, השבטית והפוליטית, מתוסכלת ומאויימת, לזרועות ארגוני טרור סוני. התרסקות עירק, הבלם ההיסטורי של האמפריאליזם הפרסי, שדרגה את המעמד האזורי והגלובלי של האייתולות, ובמיוחד בעירק, סוריה ולבנון, והחריפה את האיום הקיומי על המשטרים הסונים הערביים.
05/07/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
הרצל, בחזונו, ראה מדינת ישראל ציונית בה הדת נפרדת לחלוטין מן המדינה. רבנים, לשיטתו, היו אמורים להיות עניינם הפרטי של אותן קבוצות או יחידים שרצו בהם ופרנסתם של הרבנים הללו - או של לומדי תורה - היה עניינם של אותם יחידים או קבוצות, בדיוק כפי שהמימון של רבנים ולומדי תורה היה אמור להיות עניינם הפרטי של אותם יחידים וקבוצות, שמקורו בכיסם הפרטי. לשיטתו של הרצל, אגב, גם מקומם של גנרלים היה אמור להיות מחוץ למסדרונות השלטון.
05/07/2017  |  זוהר בן-אשר  |   מאמרים
האקדמיה בישראל מכַחכַּחת בגרונהּ מילים גבוהות על מוּסר וקוד אתי, שצריך לצמוח מלמטה, כלומר מהאוניברסיטאות, ואסור לו להיות נכפה מלמעלה. אולם כששואלים את האקדמאים המלומדים "שוחרי האתיקה והמּוּסר", מדוע אתם עוצמים עיניכם ומסרבים לראות ואף להתייחס לכּשל הערכּי-המערכתי, של פרשת חטיפת ילדי תימן, מזרח ובלקן - מיד "ימלאו פיהם מים" במקרה הטוב, או במקרה הרע... ישתיקו את השואל, ויאמרו: לא, היעלמות ילדים או אף חטיפתם אינה עִניין של "אֶתיקה".
05/07/2017  |  נסים עוג'ר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il