|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

העור כראי הגוף

רפואת העור הייתה מאז ומתמיד נושא מעניין בקרב הקהל וזאת עקב היותה חיצונית ונגישה ביותר ד"ר צחי שלקוביץ, מומחה ברפואת עור, בדגש על רפואת עור אסתטית, שרק המקריות הביאה אותו לעסוק ברפואה וברפואת העור דווקא, תורם מניסיונו רב השנים בעצות לקוראים כיצד להתמודד בהצלחה עם תופעות עור שונות
05/07/2017  |   מאיר חוטקובסקי   |   כתבות   |   תגובות
ד"ר צחי שלקוביץ [צילום: מאיר חוטקובסקי]


"במקרה" רופא

"הפתרון למניעת יובש בעור הוא אספקת לחות תדירה וקבועה לעור במשך היום". עצה זו מספק לי ד"ר צחי שלקוביץ (58) בשיחתנו בתחום מקצועיותו שנערכה במרפאתו ברעננה. "עורנו מאבד עם השנים את יכולתו לשמור לחות ולכן התופעה של יובש עורי עולה בשכיחותה עם הגיל. נושא זה נהפך לבעיית עור מאוד משמעותית ושכיחה עבור בני הגיל השלישי".

ד"ר שלקוביץ, נשאב למקצוע הרפואה במקרה לחלוטין. בילדותו ובנעוריו לא חלם על שיעסוק אי-פעם באבחון, במחקר בטיפול במחלות. "סיפור לימודי הרפואה שלי באוניברסיטת תל אביב היה נראה לי במשך שנים רבות כבחירה מקרית לחלוטין שנעשתה מכורח נסיבות מסוימות. בסיום כיתה י"ב בתיכון "קלעי" בגבעתיים, העיר בה נולדתי, ה'חברה הטובים' נרשמו ברובם לעתודה האקדמאית. הייתי אמור להתגייס במרץ, חודשים רבים לאחר סיום הלימודים. אמרתי לעצמי שארשם גם, ללא כוונת מתכוון, כדי לעשות וי ואדע שאני אכן בסדר במידה ואתקבל. בעת הרשמתי במזכירות האוניברסיטה, התבקשתי לבחור מקצוע אותו אני מבקש ללמוד והחלטתי לסמן את מקצוע הרפואה לאחר שהצעות נושאי המקצועות האחרים לא מצאו חן בעיני. הבנתי כי בשבילי נושא הרפואה הוא נכון יותר מאשר ראיית חשבון או הנדסה כי אני אדם קומוניקטיבי והרפואה זה מקצוע שמחבר לאנשים. ביליתי את הקיץ כפי שמבלים צעירים שסיימו את לימודיהם התיכוניים, עבדתי בעבודות מזדמנות וחיכיתי למועד הגיוס. יומיים לפני פתיחת הלימודים באוניברסיטה קיבלתי מברק הביתה שהתקבלתי ללימודי רפואה ועלי להסדיר את ענייני המנהלה. בשלב זה התגייסה המועצה המשפחתית והחליטה פה אחד - פיה של אמי ז"ל שהתגלתה אז באחת משיאי הפולניות שלה - כי צריך לקבל את ההצעה, ואכן כך היה".

רפואת העור זה הסטרט-אפ הבא

עם סיום לימודיו באוניברסיטת ת"א, ד"ר שלקוביץ עושה סטאז' בבית חולים איכילוב, מתגייס לצה"ל, משרת שנתיים כרופא בביה"ס לקצינים - בה"ד 1, ולאחר מכן בלשכת הגיוס בתל השומר כיו"ר ועדה רפואית.

להתמחותו במקצוע רפואת העור יש רקע מעניין. "בעת לימודי הרפואה אתה מתכוונן על מקצוע מסוים ואתה ננעל עליו. בשנה הרביעית ללימודיי החלטתי כי קרדיולוגיה יהיה תחום ההתמחות שלי. כשהגעתי לשנה השישית העדפתי את נושא הגינקולוגיה כי יש בו אופטימיות והבאת חיים לעולם. הייתי ממש מורעל על נושא זה. כבר סגרתי שעם שחרורי מצה"ל אתחיל לעבוד בבית חולים ליולדות בקריה. התפנית קרתה כאשר פגשתי את ד"ר אהרן לוי ז"ל, רופא עור, שפמפם לי כי להיות גינקולוג זו עבדות והתמסרות אין סוף, אין יום ואין לילה. מקרי חרום זו שגרת עבודה. הוא הסביר לי כי מקצוע רפואת העור הוא מקצוע סימפטי, שקט בדרך כלל ללא מקרי חרום ולרב עם שכר נאה בצידו. לא הייתי שלם עם הרעיון אך החלטתי לתת לעצמי תקופת ניסיון של חצי שנה ובמקרה ואתאכזב אחזור לתחום הגינקולוגיה. לאחר כארבעה חודשים, כבר היה לי ברור כשמש כי אני אוהב מאוד את העיסוק ואכן אני ממשיך בו עד היום ואמשיך גם בעתיד".

דוקטור גוגל

לדבריו של ד"ר שלקוביץ רפואת העור היא אחד המקצועות ברפואה בהם נשמר הקשר הישיר עם המטופל והיא מתבססת על ראיית הנגעים בעור ומישוש שלהם לפי הצורך. "שים אותי בכל מקום בעולם עם כדורים ומשחות בסיסיים ואוכל לעשות רפואה טובה, מבלי להיות תלוי בגורמים נוספים". בקליניקה של ד"ר שלקוביץ מבקרים מטופלים מכל שכבות הגיל. "בשנים האחרונות החלה מודעות מאוד גדולה בעניינים הרפואיים וזאת בעקבות פלישתו של 'ד"ר גוגל' שהפך ל"מומחה" הכי גדול ברפואה. מגיעים אלי מטופלים עם אבחנות "חד-משמעיות" של בעיותיהם בעקבות דברים שקראו בגוגל, וברובן הוכחו כמוטעות. לרוב אלו אבחנות קטסטרופליות שאני שולל אותן כמעט באופן מיידי ומרגיע את המטופל. במרבית המקרים האבחנות העצמיות הן לכיוון השלילי ומאחר שמדובר בעור האבחנה היא בדרך כלל סרטן. החזקתי בזמנו רשימה של מספר אתרי רפואה מבוקרים הנכתבים על-ידי רופאים מוכרים ובעלי שם שאליהם הייתי מפנה את המטופלים כדי להעמיק את המידע שלהם על-אודות הבעיה שלהם ולא להתייחס לכל מאמר שעולה לרשת ולהקיש ממנו על בעייתם".

העור כמעטפת מגן לגוף

העור שוקל 15% ממשקל הגוף, והוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. השכבה החיצונית של העור היא זו המשמשת כמגן בפני ההשפעות החיצוניות והמזיקות של זיהום האוויר, השמש, המים וחומרים כימיים למיניהם. יש לשמור על עור תקין ולספק לו לחות קבועה שלא יתייבש וייסדק. אומר ד"ר שלקוביץ: "עור יבש, כמעט ב-100 אחוז, גורם לגרד. הדבר שכיח בעיקר אצל המבוגרים. זו התרחשות ההולכת ומחמירה עם הגיל. הדבר נובע בעיקר בגלל הגנטיקה". ד"ר שלקוביץ גורס שלסוג מוצר הלחות אין משמעות כמו תדירות המריחה. "אני אומר למטופלים בחיוך שגם שמן זית ומרגרינה יעשו עבודה נהדרת אם ימרחו פעמים רבות במשך היום, לעומת קרם לחות יקר שיימרח פעם או פעמיים ביום ושלא יפתור את הבעיה. הסוד הוא מה שיותר מריחות במשך היום, אפילו עד 20 פעם במשך היממה".

פגע נוסף זה כתמי העור כתוצאה מחשיפה מצטברת לשמש לאורך השנים. ד"ר שלקוביץ הוא חסיד השימוש בקרם הגנה בעל מקדם גבוה וזאת על-מנת להגן על העור ממחלת הסרטן.
ד"ר שלקוביץ מרגיע. "סרטן העור הנפוץ ביותר שהינו גם הגידול הסרטני השכיח ביותר מבין כל סוגי הסרטן, נקרא סרטן תאי הבסיס. נדיר מאוד שמישהו ימות מסרטן עור מסוג זה. נדיר שהוא שולח גרורות. ההתפשטות שלו היא מקומית בלבד, והיא איטית מאד. לעומת זאת המלנומה שהוא סוג של סרטן היכול להיות בעל מהלך אגרסיבי מאד".

אצל בני הגיל השלישי מתגלים כתמים שהם לרוב אסתטיים ואין צורך להיבהל מכך. "הכתמים נוצרים כתוצאה מגנטיקה והם לא קשורים לשמש. ככה גוף האדם בנוי. אצל חלק מהאנשים הנגעים בולטים ואצל אחרים בולטים פחות".

תופעה נוספת שקשורה לגיל אלו הם הקמטים. "עם השנים יש איבוד שומן תת-עורי וחלק מאזורי הגוף הופך מקמור לקעור, כגון שקיעת לחיים פנימה ואז מתגלים הקמטים. גם רפיון העור באזורים מסוימים בגוף כגון בסנטר בזרועות ובמקומות אחרים הם תוצאה של הזדקנות העור הנגרמת עם עליית הגיל. 'פגעים' אלו אינם בריאותיים וניתן לתקנם על-ידי רפואה אסתטית".

המיתוס של פטרת הציפורנים

פטרת ציפורנים היא בעיה שהשכיחות שלה עולה עם הגיל. חמישים אחוז מאוכלוסיית המבוגרים (מעל גיל 50 ומעלה) סובלים מפטרת ציפורנים באופן כל שהוא. "במצב 'קל' של פטרת בציפורנים כשרק החלק הרחוק של הציפורן נגוע ניתן לטפל בלקים שמכילים תרופה נגד פטריות. כשהציפורן נגועה מן השורש שלה, הלק כבר לא יעיל ויש לטפל בכדורים. המטופלים מאוד חוששים ליטול את הכדורים בגלל הפגיעה בכבד. זה מיתוס שצריך להשריש אותו מן היסוד, כי הדבר הזה הביא להקמת שוק שלם של טיפולים שרלטניים. אני אומר בזהירות את המילה 'שרלטנות' כדי לא לומר רמאות. האם כדורים נגד פטריות עלולים לעשות פגיעה בכבד? הם עלולים. אבל כמו כל דבר שאנחנו שוקלים ברפואה, השיקול צריך להיות נזק מול תועלת. ובמקרה הזה, התועלת שבטיפול בכדורים עולה בכמה וכמה סדרי גודל מעל לנזק. אני רושם טיפול בכדורים לציפורניים מסוגים שונים למעלה מ-20 שנה. אני לא אומר שלא נתקלתי במקרים שהיו הפרעות בתפקודי כבד והייתי צריך להפסיק טיפול, אבל אלו היו מקרים נדירים.
הרוב הגדול של הטיפולים עוברים ללא בעיה, רובם הגדול הם מוצלחים, והסטטיסטיקה מראה שלאחר טיפול של כ-3 חודשים בכדורים נגד פטרת ציפורניים, אצל הרוב המכריע הפטריה עוברת, ואצל כ-70 עד 80 אחוז מהם היא גם לא חוזרת".

שוק מבולגן

ד"ר שלקוביץ שהפך לרופא 'שלא באשמתו' אוהב היום את המגע האישי עם מטופליו בקהילה ומכין עתודה של סטודנטים לרפואה המתמחים ברפואת עור וכירורגיה פלסטית של אוניברסיטת תל אביב ומחלקות העור השונות בקופות החולים. בנוסף הוא עורך מדעי של מאמרים מקצועיים המתפרסמים בספרות הרפואית בארץ ובעולם.

בסיום הראיון אומר ד"ר שלקוביץ: "נושא רפואת העור והאסתטיקה של העור הפכו בשנים האחרונות לאחד התחומים הנדרשים והמבוקשים על-ידי הקהל ועל-ידי המדיה כאחד. אין יום שבו לא ניחשף לנושאים אלו באחד מאמצעי המדיה המקיפים אותנו: אינטרנט, טלוויזיה, רדיו, עיתונות כתובה ועוד. הביקוש הרב הזה הביא באופן טבעי להיצע עצום, אשר יצר לצערנו לאחרונה, שוק מבולגן אחד גדול.

אני מציע כי מי שיש לו שאלה/בעיה בנושאי העור לפנות אך ורק לגורם מקצועי אמיתי ומוכח ולא לגורמים בעלי עניין וממון שלרוב הקשר בינם לבין האמת הרפואית הוא מקרי לחלוטין".

תאריך:  05/07/2017   |   עודכן:  05/07/2017
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיטה של בני ישראל לסמן את כלי החרס בהם הביאו מנחה או מס באמצעות טביעה על ידית הכד נהגה החל מתחילת ההתיישבות בכנען, במאה ה-13 לפנה"ס, וכלה בתקופה הפרסית, מאה 4 לפנה"ס. זוהי תופעה המיוחדת לעם ישראל, הן בשל אורך זמנה והן בשל תפוצתה.
05/07/2017  |  אירית יעקב  |   כתבות
הוא איננו אמור, לפחות על-פי חוק, לשמש כלי-משחק לילדים בני פחות מגיל 16, אבל במציאות הדברים הם שונים בתכלית, כשזאטוטים רבים עושים בו שימוש ללא הגבלת גיל. העובדות שבשטח מורות במפורש שההוברבורד - הלא הוא הסקטייבורד, המבוסס על חיישני-תנועה - הפך כבר מזמן ללהיט התורן של בני הנעורים בארץ, למרות היותו מסוכן לשימוש.
05/07/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
לאחר הצלחות כה רבות בתחום התיאטרון - בדרמה קלאסית (קוריאולנוס), במחזות זמר אופראיות (כמו אויטה ועלובי החיים המונומנטליים,ועוד ועוד, מביא המנהל האמנותי משה קפטן את תחום המחול אל התיאטרון הלאומי, ומעשיר בזה את רבגוניות ההצגות ברמה הגבוהה אליה הוא הביא לתיאטרון.
05/07/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בזמן הכיבוש הערבי-מוסלמי של הארץ ב-638/40 לסה"נ מנתה אוכלוסיית ארץ ישראל המערבית כ-3,000,000 תושבים והשומרון היה האזור היחיד שבו הייתה ירידה במספר התושבים כתוצאה מהתמעטות האוכלוסייה השומרונית עקב הדיכוי האכזרי של המרידות השומרוניות נגד השלטון הנוצרי-ביזאנטי
05/07/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
האם בעוד חמש שנים ניסע במכונית אוטונומית לשחרית של שבת? מבחינת הרפורמי אין בעיה, אך בכל הקשור לדתיים הנאמנים להלכה נראה שהסיכוי לכך אפסי. חבר-דיון בוועידת מקור ראשון לכלכלה ולחדשנות (יום ג', 4.7.17) שכותרתו, שכותרתו בין רב לרובוט - המהפך האוטונומי בטכנולוגיה ובהלכה, בחן את היערכותה של היהדות המסורתית להתמודדות מול האתגרים שמציעה הקידמה.
05/07/2017  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il