בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
"למידה של מכונית היא מיתוס"
|
|
|
פייננשל טיימס מפנה את תשומת הלב למיליוני שעות העבודה האנושית הנחוצות כדי להכניס למכוניות האוטונומיות מידע חיוני, שבלעדיו הן עלולות להוות סכנת חיים
|
מיליארדי דולרים לשנה [צילום: אריק ריסברג, AP]
|
|
|
|
|
מכוניות ללא נהג – זה נשמע רעיון קסום שנלקח הישר מספרי מדע בדיוני. אבל, כותב פייננשל טיימס, התכנון והבנייה של המכוניות הללו מצריכים הרבה מאוד עבודה אנושית. במילים אחרות: הרבה בני אדם צריכים לעמול הרבה זמן, כדי שמכונית תוכל לעבוד בלעדיהם. רוב החברות המפתחות מכוניות אוטונומיות מעסיקות מאות ואלפי עובדים, לעיתים במיקור חוץ בהודו או בסין. תפקידם: ללמד את הרובוטים לזהות הולכי רגל, אופניים ושאר מכשולים. העובדים עושים זאת באמצעות סימון ידני של אלפי שעות וידאו, לעיתים פריים אחרי פריים, של סרטונים שצולמו בידי אבות הטיפוס הנבחנים בעמק הסיליקון, בפיטסבורג ובפניקס. "למידה של מכונית היא מיתוס", קובע ג'רמי קונרד, משקיע במעבדות למנוס בסן פרנסיסקו. "צוותי המיתוג חשובים מאוד בכל חברה, והם יצטרכו להיות שם לאורך זמן, בגלל שהסביבה החיצונית כל כך דינמית". יצרניות המכוניות האוטונומיות משקיעות סכומי עתק בבינה מלאכותית, בחיישנים ובכוח מחשוב, אבל עדיין יהיה צורך במשך שנים רבות בבני אדם מאחורי הקלעים – שיציירו ריבועים סביב עצים וידגישו שילוט וסימני דרך – כדי שהמערכות הללו יפעלו. "לאנשי מחשבים יש נקודה עיוורת שחצנית, לפיה המחשבים יפתרו הכל", אמר לפייננשל טיימס איש ההיי-טק מאט בנקה. העניין הוא, שמחשבים "לומדים" על-ידי קליטת כמות עצומה של מידע הנדחס לתוכם באופן ידני, ומשתמשים במודל הזה על-מנת לזהות עצמים ודפוסים שהם רואים שוב. האתגר שבאימון מכוניות אוטונומיות גדול עוד יותר, בגלל המגוון האין-סופי של מצבים בפניהם ניצבות מכוניות. למשל: התאורה ומזג האוויר משתנים מדי יום והמכונית צריכה לדעת לבדה להתאים את עצמה לתנאים אלו. ויש כמובן שינויים בלתי צפויים: פתאום חופרים בכביש או סוגרים אותו בגלל עבודות בנייה. כל זה עולה הרבה מאוד כסף – עלות נסתרת, שלרוב לא חושבים עליה, מציין FT. רמת הדיוק הנדרשת ממכוניות אוטונומיות גבוהה עוד יותר מהמקובל, מסיבות ברורות: טעות קטנה עלולה לעלות בחיי אדם. המכוניות נוהגות את עצמן על-ידי השוואה מה שהן "רואות" באמצעות חיישנים ומצלמות למפות תלת-ממדיות של הרחובות הסובבים אותן. אם התרגום של המידע לא יהיה מדויק לחלוטין, התוצאה יכולה להיות נזק חומרי במקרה הטוב ופגיעה בלתי הפיכה בבני אדם במקרה הגרוע. אחד מקני המידה המרכזיים במרוץ לבניית המכוניות האוטונומיות הוא המרחק שהן מצליחות לעבור בנסיעות המבחן. אלפאבית – חברת-האם של גוגל – דיווחה בחודש מאי, שמכונית Waymo שלה נסעה לאורך חמישה ק"מ של דרכים ציבוריות, ואילו טסלה הודיעה בתחילת השנה שאספה מידע שנצבר בנסיעות של למעלה מ-150 ק"מ. אולם מסביר פייננשל טיימס, יותר קילומטרים משמעותם יותר עבודה אנושית של עיבוד נתונים. נסיעה של כמה קילומטרים יוצרת עשרות ג'יגהבייט של נתונים, נפח שלא ניתן להעלות במישרין מהמכונית. יש לשמור אותו בדיסק קשיח שנשלח למרכזי מיקור החוץ. עד כמה שזה יישמע ארכאי – זה בדיוק מה שקורה. כל שעה של נהיגה יוצרת מאות שעות של המרת הנתונים למידע שימושי. לדברי דייוויד ליו, מנכ"ל חברת הזנק העוסקת בתחום, "אנחנו צריכים מאות אלפים, אולי מיליונים, של שעות נתונים כדי שמכונית אוטונומית תוכל לנסוע לכל מקום, וצריך מאות אלפי אנשים כדי לאסוף אותם". החברות הגדולות המפתחות את המכונית, מציין פייננשל טיימס, מסרבות לחשוף את היקף העבודה האנושית הכרוכה בפרויקט והן נמנעו מלהגיב על הכתבה. מדובר גם בעסק יקר ביותר, ממשיך FT. העלות של יצירת מפות לכל ערי ארה"ב מוערכת במיליארדי דולרים בשנה – ובדיוק בנקודה זו טוענות כמה חברות הזנק שהן יכולות לעזור. חברות כמו Plus.ai, Deepmap ו-Drive.ai אומרות, שהן יכולות להשתמש ב"למידה עמוקה" כדי להפחית את עלות כוח האדם הדרוש, מבלי לפגוע בדיוק הקריטי של המפות. גורמים אחרים בענף אומרים, כי ספק האם טכנולוגיה חדישה זו תבטל לחלוטין את הצורך בכמות ניכרת של ידיים עובדות. פייסבוק, גוגל וטוויטר מנסות להפעיל טכנולוגיה כזו לאיתור והסרה של תכנים פוגעניים – וללא הצלחה של ממש; הן זקוקות למפקחים אנושיים שיתייגו את החומר הזה כדי שניתן יהיה להסירו. וברור שמדובר במשימה הרבה פחות מסובכת והרבה פחות קריטית לחיי אדם מאשר הכנסת המידע למכוניות האוטונומיות. בינתיים, הקוסמים מעמק הסיליקון ומדטרויט מקווים שהלקוחות והמשקיעים שלהם ימשיכו שלא לשים לב לכמות העצומה של עבודה אנושית הנדרשת מאחורי הקלעים.
|
תאריך:
|
14/07/17
|
|
|
עודכן:
|
14/07/17
|
|
איתמר לוין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בני בנקר
|
14/07/17 20:31
|
|
2
|
|
אחד העם
|
15/07/17 02:25
|
|
|
|
בני בנקר
|
15/07/17 15:24
|
|
3
|
|
א-ת
|
15/07/17 07:20
|
|
4
|
|
אהרון שחר
|
15/07/17 09:19
|
|
5
|
|
אחד העם
|
15/07/17 10:07
|
|
האם הייתם רוצים שמצלמות יזהו את פניכם, ויעקבו אחריכם בצורה כזו שאחרים יוכלו לדעת את זהותם ואיפה אתם נמצאים? לרבים התשובה תהיה "לא", אך בסין הדבר כבר קורה. טכנולוגיה לזיהוי פנים, דבר שפעם היה קיים בסרטי מדע בדיוני, נכנסת יותר ויותר לחייהם של אנשים במדינה – מדווח פורבס.
|
|
|
מעטים המקומות המדגימים את תפקידו המודרני של צבא ברזיל יותר טוב מאשר טבצ'ינגה, עיר על גבול ברזיל, קולומביה ופרו. הגבול, המוגן על-ידי יערות הגשם של האמזונס, לא זז ממקומו מאז בנו הפורטוגלים מבצר באזור, במאה ה-18. כעת, חוליו נאגי, מפקד מקומי, אומן להתמודד עם איומים לא שגרתיים. בחודשים פברואר-מארס, כוחותיו תפסו 3.7 טון קנביס. בשנה שעברה הם הרסו מסלול המראה, שנבנה על-ידי כורי זהב לא חוקיים.
|
|
|
בחודשים האחרונים ישנה הרגשה כאילו ארה"ב מתמודדת מדי שבוע עם אירוע שנאה. בחודש יוני אדם לבן צולם קורא לאדם שחור בסטארבקס "עבד", ואישה לבנה צולמה בניו ג'רזי כאשר היא מתבטאת בגזענות נגד משפחה שחשבה שהם הודים (והם לא היו). בחודש מאי נדקרו למוות שני גברים ברכבת בפורטלנד, כאשר ניסו לעצור התבטאויות אנטי-מוסלמיות.
|
|
|
ב-2 בפברואר נכנס רקס טילרסון למחלקת המדינה בוושינגטון כשר החוץ החדש והתקבל בהתלהבות בידי עובדיו. הוא קרא להם לאמץ את ערכי הליבה של אחריותיות, יושרה וכבוד, והבטיח שהוא יישען על הידע הארגוני והכישרון של המשרד ועובדיו. חמישה חודשים מאוחר יותר, כותבת קבוצת הייעוץ סופאן, המשרד נמצא בשקיעה.
|
|
|
למעלה ממחצית מהנכסים שיירכשו השנה באנגליה בסכום שמעל מיליון ליש"ט, יהיו מחוץ ללונדון - לראשונה בהיסטוריה. כך מעלה מחקר של סוכנות התיווך פרייבט פייננס, המצוטט (12.7.17) בדיילי טלגרף.
|
|
|
|