|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
דאעש בסיני [צילום: AP]

דאעש מחפש הישגים

ארגון דאעש ביצע מתקפת טרור מוצלחת נגד הצבא המצרי בצפון סיני ומנסה להוכיח כי לא איבד מכוחו ומיכולותיו. במצרים מאשימים את קטר כי היא עומדת מאחורי מתקפת הטרור וכי חלק מהמחבלים הגיעו מרצועת עזה
09/07/2017  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   דאעש   |   תגובות

ארגון דאעש נטל בסוף השבוע את האחריות על מתקפת הטרור על ריכוז של כוחות הצבא המצרי באזור אלברת' דרומית לרפיח בצפון סיני. בהודעה שפרסם הוא טען כי הרג ופצע 60 חיילים מצרים בנקודת ריכוז צבאית דרומית לרפיח והרס 3 ג'יפים צבאיים מסוג "האמר" של הצבא המצרי.

עוד נמסר בהודעה כי בפיגוע השתתפו 6 מתאבדים אשר אחד מהם פוצץ כלי רכב ממולכד על בניין של הצבא המצרי. לעומת זאת, הצבא המצרי טוען כי בהתקפת הטרור נהרגו רק 12 חיילים מצרים ו-14 חיילים נוספים נפצעו וכי הוא הרג 40 טרוריסטים והרס 6 כלי רכב שהשתתפו בפיגוע.

מתקפת הטרור של דאעש נחשבת להצלחה גדולה של הארגון במצרים לאחר תקופה ארוכה של שקט יחסי בצפון סיני בעקבות הצלחת הצבא המצרי להוריד את היקף פעילות הטרור של דאעש בין היתר בגלל העובדה שהשבטים הבדואים הסתכסכו עם דאעש והחלו לתמוך בצבא מצרים ואף להשתתף לצדו בפעולות הלחימה נגד ארגון הטרור.

באזור אלברת' מדרום לרפיח, הקים הצבא המצרי על שטח שולט, נקודת ריכוז צבאית שממנה ניתן לצאת לפעילות סיור וביטחון שוטף ואף למבצעים מיוחדים בהסתמך על מידע מודיעיני. את נקודת הריכוז החזיק גדוד 103 של הכוחות המיוחדים של צבא מצרים, מפקדו בדרגת קולונל, אחמד מנסי, נהרג במתקפת דאעש, דבר שהארגון מתפאר בו ומציגו כהישג גדול.

אזור אלברת' קרוב לאזור מעבר כרם שלום על גבול ישראל עם רצועת עזה והוא בתחום השליטה של השבט הבדואי תראבין שהצטרף לצבא המצרי במלחמתו בדאעש.
השבטים הבדואים בצפון סיני פרסמו הודעת תמיכה בצבא המצרי וציינו בה כי הם נלחמים לצדו כדי למנוע מהפיכת חצי האי סיני לאמירות של דאעש. יום לפני מתקפת הטרור נהרג קצין בדואי בשם סאמי אבו לאפי משבט תראבין במהלך מרדף של הצבא המצרי אחרי פעילי דאעש בצפון סיני.

מתקפת הטרור של דאעש בצפון סיני היא המתקפה השנייה בגודלה מאז חודש יולי 2015 לאחר שהוא נכשל בניסיונו להשתלט על אזורים בצפון סיני.

צבא מצרים הצליח להפחית באמצעות מבצע צבאי גדול הנקרא "חק אלשהיד" את פעילות הטרור של דאעש בצפון סיני, הוא שינה את פריסתו בשטח והפך אותה לניידת כדי שהחיילים לא יהפכו למטרות נייחות למחבלי דאעש, השיג מודיעין טוב יותר והסתייע בשבטים הבדואים לצורך הלחימה, בזכות זאת הוא הצליח להשתלט על צירי התנועה העיקריים בצפון סיני.

דאעש מפגין נוכחות

מאפייני מתקפת הטרור על חיילי הצבא המצרי באלברת' שונים ממתקפות אחרות של הארגון, נראה כי המתקפה לא נועדה להשתלט על שטח אלא לגרום למקסימום אבדות בנפש בקרב חיילי צבא מצרים.
לכן, היא כללה עשרות מחבלים של דאעש שהסתייעו ב-12 כלי רכב, 3 מהם ממולכדים.

לאחר שמחבל מתאבד הצליח להפתיע את החיילים המצרים ופוצץ את מכוניתו על מבנה שבו שהו חיילים במקום, נכנסו מחבלי דאעש אליו והחלו לירות לכל עבר.
צבא מצרים הצליח להדוף בסופו של דבר את התקפת הפתע בעזרת סיוע אווירי ממסוקים, אך גורמי ביטחון מצרים מתארים את ההתקפה כ "מתקפת התאבדות המונית" שנועדה לזרוע הרס וחורבן בקרב חיילי הצבא המצרי. על-פי גורמי הביטחון במצרים, מתקפת הטרור של דאעש באה בעיקר להוכיח כי ארגון דאעש "חי ובועט" בצפון סיני ובמצרים עצמה בעקבות ההצלחות של הצבא המצרי במלחמה בטרור.

גורמי הביטחון של מצרים עצרו בחודשים האחרונים עשרות חוליות טרור וחיסלו באפן פיזי חלק מפעיליהם, בין היתר נתפסו חוליות הטרור שעשו את פיגוע הטרור בכנסיות הקופטיות בקהיר, טנטא ואלכסנדריה ואת פיגוע הטרור באוטובוס שהוביל נוצרים קופטים דרומית לקהיר. כמו-כן, מערכת המשפט המצרית מטילה עונשים כבדים על פעילי דאעש בהם גם עונשי מוות.

לכן, גורמי הביטחון של מצרים מתארים את מתקפת הטרור הזו כ "פרפורי גסיסה" של דאעש בצפון סיני, אפשר והתיאור הזה נועד להעלות את המורל בעקבות הצלחת מתקפת הטרור האחרונה, לצבא המצרי יש הישגים במלחמה בטרור בצפון סיני אך הוא עדיין רחוק מלהביס את ארגון דאעש.

צריך לראות גם את מתקפת הטרור של דאעש בהקשר האזורי שלה, העולם כולו עוסק בהרחבה בשאלה האם מנהיג דאעש אבו בכר אלבגדדי אכן חוסל בסוריה בהפצצה של חיל-האוויר הרוסי, יש על כך ידיעות סותרות, ארגון דאעש הובס וגורש ממוסול שבעירק וגם איבד שטחים גדולים בסוריה, בעצם ימים אלה התחיל המצור של הצבא הסורי וגורמים שונים על העיר א-רקה שבסוריה הנחשבת לבירת דאעש.

ארגון דאעש גם נחל תבוסות ע"י הצבא הלאומי הלובי בלוב. לכן, דאעש מחפש כותרות שיראו כי הוא עדיין חזק ויש לו מאחזים בצפון סיני והא איננו ממהר להיכנע ולהיעלם מן המפה במזה"ת. אין ספק שמתקפת הטרור על הצבא המצרי באזור אלברת' בצפון סיני היא הישג מבחינתו והוא הצליח להשיג כותרות באמצעי התקשורת ברחבי העולם בעקבות המתקפה.

מי תכנן את מתקפת הטרור?

אמצעי התקשורת הרשמית במצרים מצמידים את מתקפת הטרור בסיני למשבר עם קטר ורומזים כי ייתכן שקטר קשורה למתקפה. העיתון "אלאהראם" שופר השלטון המצרי פרסם ב-8 ביולי ציטוטים מפי מומחים צבאיים שהעריכו כי מתקפת הטרור בוצעה בהוראה של המדינות התומכות בטרור.

"הפיגוע הוא הסלמה מצידה של קטר לאחר הודעת הרביעיה הערבית על סנקציות חדשות נגדה" אמר לעיתון הגנרל בדימוס נצר סאלם יועץ באקדמיה הצבאית ע"ש גמאל עבד אלנאצר. קטר תומכת בדאעש וגורמי הביטחון המצרים טוענים כבר תקופה ארוכה כי פעילי "האחים המוסלמים" בקטר הם שהפעילו את פיגוע הטרור של דאעש נגד הנוצרים הקופטים במצרים.

עיתון "א-שרק אלאווסט" ציטט ב-8 ביולי את הגנרל המצרי בדימוס מחמוד ח'לפ שטען כי מדינה ערבית שילמה כסף לגורמים קיצונים ברצועת עזה כדי לערער את היציבות במצרים.

חלק ממחבלי דאעש מגיעים מרצועת עזה

אי-אפשר לנתק את מתקפת הטרור של דאעש בצפון סיני מהמגעים שמקיים המודיעין המצרי עם הנהגת חמאס בעזה, על אבטחת הגבול עם רצועת עזה והפסקת הסיוע של חמאס לשלוחת דאעש בסיני. אתרי אינטרנט מצרים פרסמו תמונות ושמות של 4 מהמחבלים שהשתתפו במתקפת הטרור על הצבא המצרי באלברת' - הם זוהו כתושבי רצועת עזה ששירתו בזרוע הצבאית של חמאס ואח"כ ערקו ממנה והצטרפו לארגון "ג'יש אלאיסלאם" הנאמן לארגון דאעש.

אחמד זמלוט ראש מנהלת סיני לפיתוח כלכלי אמר ב-8 ביולי לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי יש גורמים של דאעש שהסתננו מרצועת עזה לסיני בשבועות האחרונים וחוסלו ע"י השבטים הבדואים. בעקבות מתקפת הטרור בצפון סיני, הודיע הגנרל תוופיק אבו נעים מפקד הביטחון הלאומי ברצועה כי חמאס הגבירה את פעילות הביטחון לאורך גבול הרצועה עם מצרים.

פעילים של חמאס דאגו לפתוח בית אבלים ברצועת עזה להזדהות עם מצרים על מותם של חיילי הצבא המצרי במתקפת הטרור של דאעש. לבית הגיע מנהיג חמאס אסמעיל הניה וראשי הארגונים בעזה כדי להביע תנחומים. חמאס יוצאת מגדרה לעשות הכל כדי שלא תואשם בכך שלא מנעה יציאת מחבלים מהרצועה לסיני כדי לחבור לארגון דאעש לצורך מתקפת הטרור על צבא מצרים. אפשר להעריך כי מצרים תקפיד על קוצו של יוד בכל הקשור להבנות שלה עם חמאס על המלחמה בדאעש.

על-פי גורמים פלשתינים, ראשי המודיעין המצרי היקשו במפגש האחרון בקהיר עם יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, בשאלה כיצד הגיע נשק כבד לידי דאעש בסיני שגורם לאבדות בקרב הצבא המצרי, המצרים חושדים כי הנשק הגיע מרצועת עזה דרך המנהרות ולא דרך הגבול עם לוב.

מצרים דורשת מחמאס להתחייב למנוע מעבר של נשק ופעילים סלפים קיצוניים מרצועת עזה לשורות דאעש בסיני כדי לתגבר את כוחו של הארגון. חמאס התחייבה לעשות זאת ונצטרך להמתין ולראות אם היא עומדת בהבטחתה.

תאריך:  09/07/2017   |   עודכן:  09/07/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
התפתחויות מעניינות ברצועת עזה: האם מצרים משנה את מדיניותה כלפי חמאס, מוחמד דחלאן משיג דריסת רגל, הרשות הפלשתינית רוצה גם היא את חלקה - וישראל צריכה לשים לב למתרחש
06/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
קל להקריב צבא של קנאים דתיים. אותם חיילים מחפשים גאולה מחייהם הקודמים, והישועה באה בדמות המוות שהופך אותם לקדושים מעונים. דאעש הלך צעד אחד קדימה – כותב מכון המחקר ראנד. מנהיגי הארגון הפכו את הטבח באחרים לעיקרון אסטרטגי, כאשר רציחת פעילי הארגון והתאבדותם של אחרים בפיגועים, מהווים את עיקר אסטרטגיית ההגנה שלהם. לא ניתן לצפות מארגון שחוגג ממותם של חפים מפשע, שתהיה לו אכפתיות כלפי פעיליו-שלו. אלו המגנים על הגבולות המצטמצמים של הארגון ואלו המבצעים במערב פיגועים בשמו, הם מצרך חד-פעמי.
03/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
קהל של סקרנים התאסף מחוץ לחנות בעיר טבקה שבסוריה. עבדול קאדיר ח'ליל בן ה-22 פרק עול וסיפר על החיים תחת דאעש בשנים האחרונות. כאשר הם הגיעו, אמר ח'ליל, הם הרגו הרבה תושבים. לאחר מכן הם חילקו בקמצנות את העבודות החשובות והגבילו את הנסיעה מחוץ ולתוך העיר. כאשר הם עזבו, הדברים נעשו טובים יותר מבחינה מנטלית. מבחינה חומרית, ישנם דברים רבים שדורשים טיפול. תוך כדי צחוק הוא אמר, שאם הם יחזרו - הם ישחטו את כולם.
03/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
הדבר הראשון שמעסיק שואל בראיון עבודה, הוא על פער בין עבודות. רוב המעסיקים כנראה לא יחשדו, כי הפער בין עבודות של המועמד שמולם לא נבע מאבטלה, אלא מהיותו לוחם בדאעש. לוחמים לשעבר שחזרו לארצות מוצאם, מגלים כעת את הקשיים שבמציאת עבודה, בזמן שהם מנסים להשתלב בחזרה בחברה המערבית – כותב ניוזוויק.
30/06/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
יום אחד, בשעות אחר-הצהריים המאוחרות בחודש אפריל, עצר מסוק אמריקני ובו כוחות מיוחדים רכב בדרום-מזרח סוריה. ברכב היה אחד ממקורביו של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי. המעקב אחר המקורב, עבדורכמון אוזבקי, נערך במשך חודשים. למרות היותו בדרג ביניים, הוא היה פעיל מהימן מאוד בכל הקשור לגיוס כספים, העלאת רוחם של המפקדים בבירת הארגון א-רקה, ותיאם התקפות נגד המערב.
26/06/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   דאעש  
גוגל מגבירה את המאבק בטרור  /  אריאל י' לוין
אירן: סעודיה אחראית לפיגועים בטהרן  /  איציק וולף
העליון החמיר בעונש של תומך דאעש  /  איתמר לוין
מענה לסוריה, איתות לאירן  /  אריאל י' לוין
הרוצחים בשם אללה   /  עמי דור-און
חשמל וממשל  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il