|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
שלט הנצחה לשאול ביבר [צילום: באדיבות המשפחה]

זוכרים ומנציחים את שאול ביבר

בשבוע שעבר נערך ברחבת הכניסה לבית בו התגורר איש הפלמ"ח, והפזמונאי שאול ביבר, ברחוב צבי שפירא 17 במרכז תל אביב, טקס הסרת הלוט משלט (לוחית) הנצחה לזכרו ופעלו שהוצב בכניסה לבית
09/07/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: באדיבות המשפחה]

ביבר "אבי הלהקות הצבאיות" ו"יקיר העיר תל אביב" התגורר בבית זה במשך שנים רבות. קהל של כ-100 איש, מכריו ומוקירי זכרו של ביבר, הגיעו לאירוע. בן הבאים: ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, התעשיין סטף ורטהימר, הפזמונאי יורם טהר-לב, השחקנית תיקי דיין. הבמאית והכוראוגרפית המיתולוגית נעמי פולני, השופט בדימוס שלי טימן, הסופר ישראל "פוצו" ויסלר", אמנית הבידור ציפי שביט וכמובן בני משפחתו של שאול ביבר.

על השלט נכתב בעברית ובאנגלית בזו הלשון: "בבית הזה התגורר הפזמונאי, אבי הלהקות הצבאיות שאול ביבר תרפ"ג-תשע"ג 2013-1922".

"פרויקט הנצחת אמנים"

הצבת שלט הנצחה על ביתו של ביבר, היא חלק מפרויקט "הנצחת אמנים", המתקיים משנת 2000, ובמסגרתו קובעת עיריית תל אביב-יפו שלטי הנצחה בחזיתות בתיהם של אמנים ואנשי רוח, שגרו, יצרו ופעלו בעיר. זאת מתוך מטרה להפוך את האמנות והאמנים לחלק בלתי נפרד מן הרחוב העירוני התוסס, אותו נוף של העיר העברית הראשונה שהיה להם מקור השראה.

עד כה הונצחו במסגרת הפרויקט למעלה מ-200 אמנים ואנשי רוח. ובניהם: בני אמדורסקי, שייקה אופיר, נתן אלתרמן, רחל המשוררת, לאה גולדברג, אמיר גלבוע, אברהם חלפי, חיים גמזו, דוד פרלוב, ישראל בקר ועוד.

שאול ביבר - פרקי חייו

שאול ביבר נולד בשנת 1922. הוריו שפרה ולביוש היו ציוניים ובאביב 1922 הפליגו מפרלוקי שבליטא, לארץ ישראל. במהלך ההפלגה או אולי קצת קודם לכן, נולד שאול .(במקומות רבים נאמר ונכתב שנולד בקריית ענבים ואין זה נכון).בקיץ 1922 הגיעה המשפחה לארץ. תחילה התגוררה במשך מספר שנים בקריית ענבים. ב-1927בהיותו של שאול ביבר בגיל 10 לערך, עברה המשפחה להתגורר בטבריה ושאול למד בבית הספר העממי בעיר. בהמשך עבר ללמוד ב"כפר הילדים" בגבעת המורה שליד עפולה ומשם עבר ללמוד בבית הספר המחוזי בגבעת השלושה .את השנתיים האחרונות ללימודיו עשה בבית ספר החקלאי כדורי. בן מחזורו בכדורי היה יצחק רבין לימים ראש ממשלת ישראל. דמויות ידועות נוספות שהיו בני מחזורו בכדורי: ישכה שדמי, משה נצר ועוד. בתחילת שנות ה-40 התגייס לפלמ"ח והיה לוחם ומפקד. הוא שירת בפלוגה א' ובפלי"ם והשתתף בפריצה הנועזת של הפלמ"ח למחנה המעצר של המעפילים בעתלית. ביבר שלט בשפה הערבית ושירת במחלקה הערבית של הפלמ"ח. כמו-כן היה איש העלייה ב' עסק בהבאת ספינות מעפילים והעלאת מעפילים. לאחר הקמת המדינה במחצית שנות ה-50 מונה לבקשת חיים בר לב ודוד אלעזר שהיו מפקדי גייסות השריון לקצין החינוך של גייסות השריון. מיד לאחר מלחמת סיני ב-1956 הקים ביבר את להקת השריון, צירף ללהקה זו את הבמאית האגדית נעמי פולני כבמאית של הלהקה, וכן צירף אליה כותבים בולטים כמו, כמו חיים חפר וסשה ארגוב.

בשנות החמישים היה ביבר חבר בצוות התוכנית הרדיו הפופולרית "שלושה בסירה אחת" ואף כתב מערכונים לתוכניות רדיו שונות. ובניהן לתוכנית "שלכם לשעה קלה" והתוכנית "הקוקו והסרפן".

במשך שנים היה רווק מושבע. בפברואר 1963 והוא בגיל 40 לערך נשא שאול ביבר לאשה, צעירה חיננית בשם ארנה גרינברג בת 22. החתונה נערכה בבסיס שריון. מתחם החתונה היה מוקף בטנקים. בין האורחים: האלוף דוד אלעזר מפקד גייסות השריון, "נציג הבוהמה" איצ'ה ממבוש, ודן בן אמוץ. הכלה ארנה ביבר תהפוך לימים לאשת יחסי ציבור. ושנים רבות הייתה דוברת המועצה הישראלית לצרכנות וגופים נוספים.

מספרים, ואף דווח על כך בעיתונות דאז, כי ב-1963 סייר ראש הממשלה ושר הביטחון דאז לוי אשכול בבסיסי חיל השריון. נלווה אליו הרמטכ"ל צבי צור. במהלך הסיור פגשו, את שאול ביבר. אשכול שוחח עם ביבר בלבביות כמכר וחבר ותיק .כשהמשיכו בדרכם שאל הרמטכ"ל את אשכול מאין הוא מכיר את ביבר. השיב לו אשכול משהו בנוסח מעין זה: " אתם הרמטכ"לים מתחלפים, אחד הולך אחר בא. אבל שאול ביבר יש אחד בכל המדינה" .

במשך שנים לא מעטות שימש שאול ביבר בתפקיד קצין חינוך של חיל השריון. באפריל 1964 לאחר שנים רבות שהיה בדרגת רב סרן, הועלה לדרגת סגן אלוף והתמנה לתפקיד ראש ענף הווי ובידור במפקדת קצין חינוך ראשי, בתקופת הזוהר של הלהקות הצבאיות . ביבר היה דמות מרכזית ביותר בגיבוש הלהקות הצבאיות וכונה "אבי הלהקות הצבאיות".

ביבר בחן אישית במבחני כניסה ללהקות הצבאיות רבים מהמועמדים להתקבל ללהקות הצבאיות ועמד בראש הוועדה שקיבלה חיילים ללהקות צבאיות.

שאול ביבר כתב מספר פזמונים ובניהם השיר הידוע "אוכל, קדימה אוכל!" המזוהה עם הזמר והשחקן בומבה צור וב-1969 הלחין את השיר "הוא פשוט שריונר" למלים של יורם טהר-לב. בנוסף כתב טקסטים למערכונים ואת המחזמר "דבר מצחיק קרה לי בדרך לסואץ" שהועלה ב-1968 על-ידי המפיק אברהם דשא(פשנל) במסגרת "התיאטרון העממי" בין המשתתפים בו: ציפי שביט, דבורה דותן, גדי יגיל ועוד .ההצגה למרות שזכתה בביקורות חיוביות ירדה תוך זמן קצר מהבמה עקב מחאתה של אם שכולה .

כמו-כן כתב מספר ספרים ובהם: ספר הפולקלור "עלילות אבו ליש" "העמדה הקדמית", "ממחשך לאור יום", "עשרים שנות חיינו היפות ביותר: מתוך ה"סליק" הפרטי של שאול ביבר" ועוד. על סמך סיפורים שכתב נכתב בין השאר, הספר "ילקוט הכזבים" וביבר הוא אחד מגיבוריו (תחת הכינוי "עופר").

בשלהי שנת ה-70 השתחרר ביבר מצה"ל לאחר שנות שירות רבות . לאחר שחרורו ביים הפיק וערך או השתתף ביחד עם נוספים בהפקת של אירועי תרבות ובידור ברחבי הארץ .במרץ 1971 ביים ביבר מחזה מוסיקלי לילדים מאת יגאל מוסינזון בהשתתפות ג'ורג' איברהים (סמי וסוסו),ג'ודי אבן חן, רפי טיילור, אסתר אורגד ועוד.

ב-1973 ביים וערך את תוכנית היחיד של ציפי שביט .המנהל המוסיקלי של המופע היה מרתין מוסקוביץ. ביבר היה מנהל האירועים במרכז ההסברה הוא הפיק ואירגן אירועים רבים כמו עצרות וכיוצא באלה עבור מרכז ההסברה ב-1976 השתתף בהפקת המחזמר "מסחה, מסחה -כפר תבור" שהוצג במסגרת החגיגות לרגל 75 לכפר תבור.

לאורך שנים רבות גם בתקופת שירותו בצה"ל וגם בשנים שלאחר שחרורו השתתף והתראיין באין ספור תוכניות רדיו וטלוויזיה. הוא הגיש בגלי צה"ל פינה בשם "נופת צופים". ב-1970 הגיש בקול ישראל תוכנית בשם "שעה שכולה שלך" בנוסף השתתף כמרואיין מבוקש בערבי ראיונות, הנחה מסיבות ואירועי תרבות שונים.

בשנת 2008 זכה בפרס מפעל חיים במסגרת פסטיבל ימי זמר בחולון, וב-2011 הוכתר בתואר "יקיר העיר תל אביב".

ביבר נהג לרכוב על אופניו ברחובות תל אביב גם בהיותו קרוב לגיל 90.כמה רוכבי אופניים ברחובות תל אביב המתקרבים לגיל 90 אתם מכירים? במשך שנים רבות היה מיושבי קפה "כסית" המיתולוגי וכן נמנה על יושבי "קפה תמר" ברחוב שינקין. ביבר נהג לפקוד לעיתים קרובות את "בית סוקולוב" - בית העיתונאים, ברחוב קפלן בתל אביב שם נהג להתרועע לשחק דמקה עם חברים.

לא רבים יודעים כי בשנותיו האחרונות עסק כתחביב ביצירת תמונות צבעוניות באמצעות מתיחת חוטים צבעוניים בין ווים ומסגרות. תערוכה מיצירותיו אלה הוצגה באולם הכניסה של מועדון 'צוותא', ברחוב אבן גבירול 30 בתל אביב. במו עיני ראיתי את שאול ביבר מדביק בעצמו את התמונות שיצר לקיר בלובי בצוותא. כותב שורות אלו שוחח עם שאול ביבר בהזדמנויות ובאירועים שונים ונפעם כל פעם מחדש, מחדותו, צלילותו וזכרונו המעולה גם בערוב ימיו .ביבר היה פעיל וחיוני למעשה עד ימיו האחרונים.

ב-20 ביולי 2013 הלך לעולמו בביתו בתל אביב בגיל 90 והובא לקבורה בבית העלמין שליד קיבוץ גבעת השלושה. הותיר אחריו ארבעה ילדים, שלוש בנות: יעל אביעד-ביבר, מיכל, תמי ובן, רמי הוד ונכדים. בתו מיכל ביבר היא ציירת ומורה לרישום וציור. על מצבתו נחקק: "הייתי שאול ביבר הייתי בפלמ"ח".

תאריך:  09/07/2017   |   עודכן:  09/07/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זוכרים ומנציחים את שאול ביבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון
9/07/17 16:50
2
מיכה כרמון
9/07/17 17:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"קרום" הוא מעדן מבית היוצר של המחזאי חנוך לוין ששוב מפציע, עליז ומטורלל, בהצגה שהיא נופת צופים בתיאטרון הקאמרי ושוזרת גם משחק מעולה, הברקות בימוי, חוייה תיאטרלית וגם, איך לא, עיסוק אובססיבי בחלק הגוף שיושבים עליו.
09/07/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
מערכת קנקני 'למלך' מופיעה לראשונה ביהודה במאה ה-8 לפנה"ס. הקנקנים מתוארכים לימי חזקיהו מלך יהודה, כחלק מההכנות שלו קראת מסע המלחמה של סנחריב ב-701 לפנה"ס. מדובר בקנקני אגירה גדולים עם טביעות חותם שנחרטו על גבי הידיות. טביעת החותם כללה את המילה 'למלך' ולצידה אחד משני דגמי הטביעות - דגם של חרפושית או דגם של שמש מכונפת.
09/07/2017  |  אורית יעקב  |   כתבות
הרומן החדש של עופרה עופר אורן, "רצח בבית הספר לאמנויות", הוא מותחן קריא ביותר, מהנה, בגובה העיניים, ריאליסטי, המציג הווי ישראלי מובהק. ומעבר לכך, אם נקלף את שכבות הצבע הלוקאלי, נגיע לליבתו - נזקי הורים. זהו רומן על משפחות מרעילות, לא מתפקדות, על ילדים שהזניחו אותם או התעללו בהם או... הספוילרים נמחקו. קירה, הגיבורה הראשית, חולמת בהקיץ על עבר שבו קיבלה את המגיע לכל אחד, זכות אנושית בסיסית, אימא ואבא אוהבים ודואגים, לאורך זמן.
07/07/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
עונת התיירות נפתחה. טיולים תוכננו, טיסות הוזמנו, הנסיעות לחו"ל בפתח וריח של חופשה באוויר. מה קורה אם לפתע נאלצים לבטל את הנסיעה לחו"ל בגלל מצב בריאותי? מה אם המטען שלך הולך לאיבוד? ומה כאשר חלית בחו"ל ונזקקת לניתוח דחוף? מי ישא בהוצאות שנגרמות עקב ביטול הנסיעה, ההוצאות הרפואיות, אובדן המטען וכן הלאה? לנוחות הנוסעים לחו"ל, מוגש בזאת מדריך ביטוח נסיעות לחו"ל
07/07/2017  |  ורד כהן, רענן בר-און  |   כתבות
האחים נגה, עודד ואיתן בן-דוד הם לא רק שלושת הבעלים המובילים של "ניות קוממיות", שרכשה מהפטריארך היווני – כפי שנחשף השבוע – כ-500 דונם בירושלים. יחד עם יורשי אחיהם, רם המנוח, ועם שותף חלקי, בעלי אימפריית נדל"ן, מרכזים מסחריים, נדל"ן בתל אביב ובירושלים קידוחי נפט, ומה לא. המגרשים בירושלים הם חלק קטן יחסית ממערך הנכסים של משפחה פרטית, שאינה רוצה בפרסום ושומרת על צניעות ודיסקרטיות. News1 חושף עתה לפחות חלק מהעסקים ומהפעילות.
07/07/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il