|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

טודו בה"דים

כמעט עשור אחרי שבמשרד התחבורה החלו לתכנן כיצד תיראה התחבורה שתוביל אלפי חיילים מדי יום לקריית ההדרכה בדרום, מתחוור גודל המחדל הממשלתי של תרבות הסמוך
11/07/2017  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עיר הבה"דים

התקשוב והמודיעין לא יוכלו להדרים
עידן יוסף
המדינה לא ערוכה כראוי להסיע 15 אלף חיילים על-בסיס יומי לעיר הבה"דים * אין רכבת באופק והפקקים יתגברו * טרכטנברג: "פשע לאומי" * האוצר: "החיילים צריכים לגור בדרום"
לרשימה המלאה

בעיית התחבורה הציבורית והתחבורה בכלל לעיר הבה"דים אינה חדשה. העיתונות מתריעה לגביה שנים, ומשרדי הממשלה השאננים רק מרגיעים שאין מה לדאוג, והכל יהיה בסדר. היום קוראים לזה "טודו בום".

המידע שנמסר לוועדת החוץ והביטחון, לפיו יחידות התקשוב והמודיעין לא יוכלו לעבור לקריית ההדרכה, היכה בהלם את באי הוועדה, שעד היום נרדמה על המשמרת, ולא הייתה קשובה - לא לעיתונות ולא לנוריות האדומות שדלקו לאורך השנים.

בשנת 2013 הטילה ממשלת ישראל על מנכ"ל משרד התחבורה לעמוד בראש צוות בין-משרדי, שתפקידו לבחון ולגבש פתרונות תחבורתיים, ובהם פתרונות תחבורה ציבורית כוללים לאוכלוסייה האזרחית והצבאית כאחד. אכלוס קריית ההדרכה החל בסוף שנת 2014 עם אכלוס מפקדת הקריה, ואכלוסה בהיקף של אלפים רבים של משרתים הושלם כבר.

אולם, מסתבר, החלטות לחוד ומציאות לחוד. דוח מבקר המדינה שפורסם ב-2015 מצא ליקויים בהתנהלות הממשלתית.

בשל פעילות הקורסים המאפיינת את קריית ההדרכה, אופי הפעילות בה הוא של בסיס "סגור". בשל כך, תנועת מרבית החיילים היא בתחילת השבוע ובסופו. רק כ-37% מהמשרתים אמורים לצאת לבתיהם במהלך השבוע, כשליש מהם אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל. שיעור המשרתים שיהיו בעלי רכב צמוד הוא זניח, וכ-75% מהמשרתים מגיעים מצפון הארץ וממרכזה. מעבר להיקף המשרתים המשמעותי בקריית ההדרכה, צפויים להגיע אליה משרתים רבים נוספים בעקבות העברתם של מתחם ההיסעים ושל המרפאה האזורית ממחנה נתן שבבאר שבע לקריית ההדרכה.

דיונים בהצעות לפתרונות תחבורתיים לקריית ההדרכה התקיימו במשרד הביטחון, בצה"ל ובמשרד התחבורה כבר משנת 2008, אך עד שנת 2014 לא הביאו לפתרון מוסכם. עמדת משרד הביטחון לאורך כל הדרך הייתה כי הגעה באמצעות רכבת תתרום משמעותית לחיסכון בזמן יקר, להגברת הבטיחות בדרכים, לחיסכון בעלויות אבטחה ולעידוד מעבר משפחות אנשי הקבע למגורים בדרום.

בדיון שקיים מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז בנושא רכבת לנגב ולקריית ההדרכה באפריל 2013 נדונו שתי חלופות עיקריות להגעת חיילים לקריית ההדרכה: האחת, הגעה באוטובוסים מנקודות איסוף ברחבי הארץ עד לקריית ההדרכה. השנייה, הגעה ברכבת עד לקריית ההדרכה, חלופה שדורשת הארכת מסילת הרכבת ב-9 ק"מ מבאר שבע עד לקריית ההדרכה. בדיון טענו נציגי משרד התחבורה ומשרד האוצר כי הרכבת אינה מהווה פתרון מיטבי להסעת חיילים, משום שמדובר בחלופה יקרה יותר בהיבטי תשתיות ותפעול, ומאחר שאוטובוסים יתנו שירות טוב יותר - שירות שהוא כמעט מ"דלת לדלת". גם המשרד לפיתוח הנגב והגליל לא מצא תועלת בהפעלת קו רכבת לקריית ההדרכה. בסיכום הדיון קבע מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז כי "במציאות התקציבית הנוכחית, בשל פער העלויות הגבוה, אין תקציב לשדרוג קו הרכבת".

בהתאם להחלטת הממשלה מיולי 2013, הקים מנכ"ל משרד התחבורה באוגוסט 2013 צוות בין-משרדי בראשותו, שתפקידו "לבחון ולגבש פתרונות תחבורתיים בהם פתרונות תחבורה ציבורית כוללים לאוכלוסייה האזרחית והצבאית כאחד, במסגרת יישום תוכנית העברת מחנות צה"ל לנגב", ולתת מענה "לחיבורי המחנות הצבאיים למערכות הסעת המונים ונגישות משרתי הקבע והחיילים לבסיסי צה"ל השונים שיוקמו". בדיון שהתקיים במרס 2014 בראשות ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מאיר חן ובהשתתפות נציגי משרד הביטחון ונציגי צה"ל, הושגו ההבנות הבאות: הפתרון, שיתבסס על אוטובוסים, הינו זמני לשנים הקרובות, ובמקביל ליישומו תתקיים עבודת מטה לבחינת קידום פתרון באמצעות רכבת מאזור המרכז לבאר שבע; תיבחן האפשרות להגברת תדירות הרכבות בקו תל אביב-באר שבע, כמו גם הקצאת רכבת ייעודית לחיילים מאזור המרכז דרומה. נציגי מערכת הביטחון הציגו את התנגדותם לפתרון של היסעים מיוחדים שינוהלו על ידיה, וביקשו תגבור של קווי תחבורה ציבורית.

בדיונים שהתקיימו באפריל 2014 בוועדת ההיגוי העליונה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז ובמאי 2014 אצל מנכ"ל משרד התחבורה הוצגו שלוש החלופות שמשרד התחבורה גיבש כמענה תחבורתי לקריית ההדרכה: חלופה אחת מניחה הגעה מדורגת של חיילים לקריית ההדרכה בימי ראשון בבוקר באמצעות תחבורה ציבורית (רכבות ואוטובוסים). שתי החלופות הנוספות מתייחסות להגעה מוקדמת באמצעות תחבורה ציבורית או בהיסעים מיוחדים של משרד הביטחון. משרד התחבורה ומשרד האוצר הציגו את עמדתם, שהחלופה המתבססת על היסעים מיוחדים של משרד הביטחון היא המועדפת על ידיהם. לטענת נציגי משרד התחבורה חלופה זו מאפשרת גמישות והתאמה רבים יותר לצורכי הצבא, יש בה פחות מעברים בין אמצעי תחבורה שונים, והיא מאפשרת הגעה ישירה לקריית ההדרכה ללא הצורך בכניסה לבאר שבע, וכתוצאה מכך הימנעות מהפקקים העירוניים, ולכן גם הגעה מהירה יותר לבסיס. במסמך טיוטת המלצות הצוות הבין-משרדי צוין גם, כי "עמדת משרד התחבורה היא שכל נסיעה שמקורה במאפייני תחילת או סוף שבוע (משמע כל מערך ההגעה והפיזור בימי ושעות השיא - ימים א' בבוקר, ה' אחה"צ ו-ו' בבוקר) צריכה להיות מבוצעת באמצעות מערך היסעים מיוחד של משרד הביטחון". מנגד, הביעו נציגי משרד הביטחון את התנגדותם להפעלת מערך היסעים מיוחד על ידיהם, שכן לטענתם "אין מדובר במטלה של משרד הביטחון", ולהגעה מדורגת לקריית ההדרכה.

בהתייחסותו מדצמבר 2014 לממצאי הביקורת ציין מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, כי "עד התגבשות מענה תחבורתי רחב למעבר כלל יחידות צה"ל לנגב, המענה לקריית ההדרכה יכלול שלושה נדבכים: מערך היסעים ייעודי ממספר נקודות בצפון הארץ ומרכזה, תגבור תחבורה ציבורית ותגבור מערך היסעי הרכבת (אוטובוסים ייעודיים לחיילים חלף רכבות)". עוד ציין, כי סוגיית המשרד אשר יפעיל את מערך ההיסעים הייעודי תסוכם בדיון בראשות המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, שנקבע לחודש ינואר 2015.

עם תחילת אכלוס קריית ההדרכה, משרד הביטחון הוא המפעיל את מערך ההיסעים עבור החיילים המשרתים בבסיס זה.

אכלוס קריית המודיעין צפוי להתבצע במדורג החל בשנת 2019, וצפויים לשרת בה אלפי משרתים, מרביתם (כ-80%) תושבי מרכז הארץ וצפונהּ. בשונה מקריית ההדרכה, חלקו הגדול של הבסיס מוגדר כבסיס "פתוח", ולכן כמחצית מהמשרתים ייוממו (מלשון יוממות - הגעה על בסיס יומי), מהם כ-86% ללא רכב צמוד. בשל היות הבסיס מבצעי, העבודה בו מאופיינת במשמרות, ולכן התנועה אליו וממנו צפויה לאורך כל שעות היממה. בקריית התקשוב שעתידה לקום בבאר שבע צפויים לשרת אלפי חיילים, מרביתם תושבי המרכז. כשליש מהם ישרתו בתנאי בסיס "פתוח".

בדצמבר 2009 הציגו נציגי צה"ל למשרד התחבורה את הצרכים הכרוכים בהקמת קריית המודיעין בהיבטי תחבורה כמו כבישים, מחלפים ואמצעי ההגעה אליה. בין היתר, צוינה העדיפות לתוואי רכבת לקריית המודיעין והצורך בתגבור רכבות ואוטובוסים בקו תל אביב-באר שבע. מהמסמכים עלה, כי גם בנוגע לקריית המודיעין ולקריית התקשוב עמדת משרד הביטחון היא שהפתרון הטוב ביותר עבור המשרתים הוא שימוש בתחבורה ציבורית (רכבות בשילוב אוטובוסים).

בשיחה שערכו כאמור נציגי משרד מבקר המדינה עם מנכ"ל משרד התחבורה ועם ראש הרשות לתחבורה ציבורית ביולי 2014, ציין המנכ"ל, כי משרדו מתמקד כעת בתכנון פתרונות להסעת חיילים לקריית ההדרכה, שכן אכלוסה יתחיל בדצמבר 2014. פתרונות כלל-מערכתיים, הכוללים פתרונות הסעת המונים לקריית המודיעין ולקריית התקשוב, נבחנים במסגרת הצוות שהוקם במאי 2014, אשר בוחן את הפתרונות האפשריים לטווח המיידי ולטווח הרחוק, לחיבור המחנות הצבאיים למערכות הסעת המונים ונגישות החיילים לבסיסים שיוקמו.

בהתייחסותו מדצמבר 2014 לממצאי הביקורת ציין משרד התחבורה, כי הצוות שהוקם במאי 2014, אשר בוחן את הפתרונות האפשריים לטווח המיידי ולטווח הרחוק, הציג המלצות ביניים בפני מנכ"ל משרד התחבורה ובפני משרד ראש הממשלה. עוד ציין, כי מאז "מתקיימים דיונים שוטפים בין נציגי מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה ומשרד התחבורה כדי לזקק ולסכם את הפתרונות ארוכי הטווח הנדרשים ואשר ייתנו מענה גם לקריית המודיעין ולקריית התקשוב", וכי הממצאים הסופיים יוצגו בינואר 2015 בפני המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה.

בהתייחסותו מדצמבר 2014 לממצאי הביקורת ציין מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, כי "בהתאם להחלטת הממשלה[ ], מתקיימת עבודת מטה מעמיקה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה". עוד הדגיש כי עבודת מטה זו אינה עוסקת במענה תחבורתי למעבר שני הבסיסים, "אלא עוסקת בניתוח עומסים, צרכים ופתרונות תחבורה בראייה כוללת (אזרחית וצבאית). מסקנות הביניים הועברו לחברי ועדת ההיגוי, ועיבודן לכדי מסקנות סופיות נמצא בשלבים מתקדמים. מחלוקות ככל שתהיינה, תובאנה בפני ועדת ההיגוי".

פערים בתשתיות תחבורה

כחלק מההיערכות לקראת מעבר צה"ל לנגב יש צורך במתן פתרונות תשתיתיים שיאפשרו גישה נוחה, מהירה וחסכונית למשרתים בדרום, תוך פגיעה מזערית באוכלוסייה האזרחית הנוסעת מהמרכז דרומה. ממשלת ישראל השקיעה ומתכננת להשקיע בפרויקטים תשתיתיים שיובילו לקיצור משמעותי של זמן הנסיעה אל ומהמרכז, וישפרו את הנגישות התחבורתית ואת איכות הנסיעה.

במסגרת יישום החלטת הממשלה מפברואר 2010, משרד התחבורה ביצע ומבצע מספר מיזמים תחבורתיים בתחום תשתיות התחבורה אשר מסייעים להכשרת התשתית למעבר צה"ל לנגב:
  • הרחבת כביש 40 לדו-מסלולי בין באר שבע לצומת הנגב הושלמה;
  • הארכת כביש 6 לצומת שוקת - המיזם משפר את הנגישות בין מרכז הארץ לדרום ובפרט לקריית המודיעין בצפון הנגב;
  • סלילת מסילת רכבת בין אשקלון לבאר שבע - איפשרה להגדיל את מספר הרכבות ממרכז הארץ לבאר שבע, ושיפרה את הקישור בין ערי מישור החוף הדרומי וצפון הנגב לבאר שבע;
  • שיפוץ והרחבת התחנה המרכזית בבאר שבע - המיזם הסתיים, והביא להגדלת קיבולת הרציפים.

על-פי תוכנית המתאר לקריית המודיעין, הקמתו של מחלף אום בטין מהווה תנאי לאכלוס מלא של קריית המודיעין. בינויו צפוי להימשך כשלוש שנים, אך הפעולות להקמתו של המחלף התנהלו בעצלתיים.

העברת יחידות צה"ל ממרכז הארץ דרומה מגדילה מאוד את הביקוש בתחום התחבורה, ולכן מהווה אתגר מהיבט התשתיות הפיזיות והתחבורתיות הנדרשות כתוצאה מכך. מבקר המדינה קבע כי הפתרונות התחבורתיים לבסיסים המתוכננים מהווים נתיב קריטי להצלחת המהלך של העברת צה"ל לנגב. מאחר שחלק מהפתרונות דורשים טיפול, הנמשך לעיתים זמן רב, ומאחר שלחלקם טרם אושר תקציב, נדרשים כל הגורמים הרלוונטיים - בכלל זה משרד הביטחון, משרד התחבורה, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה - לטפל ללא דיחוי בהיבטים אלה כדי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

תאריך:  11/07/2017   |   עודכן:  12/07/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
חברות רכבת ישראל, אלסטום, אפקון וסמי דיווחו (יום א', 9.7.17) לבית משפט העליון כי הגיעו לפשרה באשר למחלוקת על זכייתה של חברת סמי במכרז להקמת תשתית החשמל לרשת המסילות של רכבת ישראל, בעלות של כ-2 מיליארד שקל.
10/07/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
תחנות הרכבת בין הרצליה לתל אביב האוניברסיטה צפויות להיסגר למשך יותר משבוע לצורך עבודות תשתית. ניתוק החיבור הרכבתי הישיר בין חיפה לתל אביב תוכנן בכוונה לעונת החופשות. השבתת הקו נועדה להתאים את תחנת הרכבת בהרצליה לקליטת הרכבות החשמליות לקו המהיר לירושלים.
06/07/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לפניות הציבור קיימה (יום ה', 6.7.17) דיון מעקב בנושא פיצוץ המו"מ על סלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם. לפני ארבעה חודשים הצליחה הוועדה לחדש את המו״מ שהוקפא במשך שנה בין 'סיטיפס' לממשלה. זאת לאור פניות של אזרחים בקריית יובל ועיר גנים ונווה יעקב ומשפחות החולים בהדסה, שהלינו על חמש שנות עיכוב וסבל בסלילת הרכבת הקלה. הסכסוך הקפיא את העבודה ומקשה בעיקר על הגעה לבית החולים הדסה עין כרם. בדיון התברר כי הרכבת כבר הייתה אמורה לנסוע עד צומת ״המפלצת״ מזמן ויתעכב בשנתיים נוספות לאור פיצוץ המו"מ בגלל אי-הסכמות כספיות בסכומי עתק בין המדינה לבין חברת סיטיפס.
06/07/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת נסיעות ותיירות תחל בשבוע הבא (יום א', 9.7.17) להפעיל קו חדש מנצרת עילית ומנצרת לאילת ובחזרה. קו 890 יפעל בימים ראשון עד חמישי. הוא ייצא מהשוק העירוני נצרת עילית (דודג' סנטר) ויאסוף נוסעים במרכז ביג פאשן בנצרת מדי בוקר בשעה 8, ויפזר נוסעים במלונות אילת עד מסוף טאבה.
06/07/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
יממה בלבד לאחר שנחתם הסכם קיבוצי ראשון בדן בצפון המפעילה את קווי המטרונית בחיפה, נחתם (יום ד', 5.7.17) הסכם קיבוצי בחברת בת אחרת של דן - דן באר שבע המסדיר את תנאי העסקתם של כ-300 עובדי דן באר שבע.
05/07/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il