|   15:07:40
דלג
  אלברט שבות  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

פרק ב'

עקדת יצחק

אז יש אלוהים או אין אלוהים... והוויכוח ממשיך בעצלתיים ללא נוק אאוט ללא הכרעה ויכוח דל, לציין, המתנהל לאיטו זה אלפי השנים מעל דפי ההיסטוריה העייפים
12/07/2017  |   אלברט שבות   |   מאמרים   |   תגובות
שאלת קיום אלוהים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

הדיון, בחלק הראשון, נסוב סביב שאלת קיום אלוהים מנקודת המבט החילונית והדתית, כאשר הערה אחת נצמדה אל הדיון כבת-לוויה: עצם ההצהרה על "אמונה" במשהו מוכיחה שישנה בעיה עם דבר קיומו, כי אם הוא קיים אין את הצורך להאמין בו.

האמת היא כי בכל הנוגע לשאלת קיום האלוקים אין ולמעשה הבדל מהותי בין השקפת היהודי החילוני לבין אחיו הדתי, כי גם היהודי החילוני שכמעט ואינו מקיים שום מצווה מתריג המצוות מאמין בתוכו בקיום ישות על הנקראת "אלוקים" אך פוטר את עצמו מקיום מצוות האלוקים, ועל השאלה "מדוע" הוא עונה: "כי החלטתי להיות חילוני". על אותה הדרך עומד היהודי המסורתי "שמחליט" לקיים חלק מהמצוות אך לא את כולן, "וכי למה" - "כי החלטתי להיות יהודי מסורתי שחשוב לו לשמור על הצביון היהודי ולהורישו לבניו".

גם שתי הדתות המוסלמית והנוצרית מצטרפות "בגדול" לדת היהודית ומאמינות בדרכן בקיום ישות-על, אלוהים, בורא שמים וארץ, ולמעשה ההבדל בין כל האמונות הללו הוא "טכני" לא "מעשי". הנוצרי טוען את טענותיו, מעדכן את התורה הקדומה ומוסיף לה תורה "מודרנית". אותו נוצרי ולמיטב ידיעתי אינו מבטל בזאת את התנך הקדום כי-אם וכאמור "מעדכן" אותו ומוסיף עליו עוד מספר חלקים. יש באמתחתי קביעה, מצהיר הנוצרי: זו הדת הנוצרית הנאורה וזו אבן היסוד שלה: יש אלוהים האב, הבן, ורוח הקודש. את השאלה "ומה עם הסתירות המהותיות הנגזרות מעצם העידכון המודרני", מעדיף הוא להשאירה פתוחה מבלי להיישיר לה מבט.

לעומתו, המוסלמי מגלה יותר גמישות מאֶחיו הנוצרי והיהודי כאחד: הוא מאמין בשלושת הדתות ובשלושת התורות ובכל הנביאים שלהם. הוא מאמין במשה ובשמואל ויחזקאל וירמיהו וישו ובברית הישנה והחדשה ואף מוסיף עוד נביא ותורה משלו; הוא מוסיף את מוחמד ואת הקוראן. השאלה- שאלת הסתירות הנגזרות מעצם ההוספות והעידכונים עומדת גם היא בעינה ואף גודלת ומתנפחת, כי הרי הוסיפו לתורה הקדומה שני עידכונים והסתירות הנגזרות גדלות בהתאם... וכן גם המוסלמי מעדיף בתורו להשאיר את שאלת הסתירות עומדת ותלויה מבלי להתמודד עימה עניינית.

מעניינת לא פחות הסתירה "היהודית" הנגזרת מעצם "החלטת" החילוני והמסורתי המאמינים שניהם בקיום אלוהים, אך מחליטים מתוך רצונם החופשי והגיונם האישי להשאיר את אמונתם בתורתו ומצוותיה בסטנד ביי. אכן זו תורתו- מצהירים בקול רם ובגאוות יחידה, אך איננו רוצים לקיימה. אולם ובאותה הנשימה, אנו רוצים להאמין בקיומו הוא.

המחלוקת היהודית על אודות השאלה העקרונית של קיום אלוהים הינה, איפא, בין היהודי שמאמין בקיום אלוקים ומחליט מרצונו החופשי והגיונו האישי ללכת על-פי תורת אלוקים והילכותיה, לבין היהודי השייך לעם היהודי אך שולל מתוך הגיונו הצרוף את קיום אלוהים. אל המחלוקת האחרונה, ומטבע הדברים, מצטרף גם האתאיסט נטול "שייכות יהודית" בעל ההשקפה השוללת לחלוטין קיומם של אלים. מכאן, "אתאיסט" הוא אדם בעל עיקרון השולל את קיום אלוהים, ו"יהודי אתאיסט" הוא יהודי השייך לעם היהודי אך שולל את קיום האלוהים. אינני יודע אם על אותה הדרך ניתן להצביע על נוצרי-אתאיסט או על מוסלם-אתאיסט, אולם לא באתי לעסוק כאן במונחים והגדרות כי-אם לחקור מושג אנושי מובהק: אלוהים; איך האדם התמודד עם המונח הזה.

היצגתי כאן את היהודי שומר המצוות כצלע בסיסית מצלעי המחלוקת העקרונית על אודות קיום אלוהים, כי את כרטיס הכניסה שלו לדיון הזה קנה בזכות לא בחסד; בזכות תמימות דרכו ואמונתו. את היהודי הזה אי-אפשר לתפוס בסתירה עצמית כי הרי אין סתירה בין השקפתו אמונתו ודרכיו בפועל; הוא מאמין באלוהים, מאמין בתורתו ושוקד על מצוותיה. אני מדבר על היהודי התמים ששמר על תורתו ומצוותיה במשך אלפי השנים; יהודי זה הוא זקן בן למעלה משלושת אלפי שנה.

בכל זאת ואולי דווקא בגין גילו המופלג, ברצוני להציג לו שאלה ישירה שתבטא את מכלול כל השאלות והתהייות של מחלוקת עתיקת יומין זו מיום היוולדה ועד עכשיו: איך ייתכן קיום לאלוהים! והרי עצם "ההגדרה" של קיום בורא שמים וארץ סותרת את עצם מהותה היא: איך תיתכן "הגדרה" לאין-סוף!

היהודי הזקן שוקל בכובד ראש את השאלה שהונחה לפניו, בוחן אותה מקרוב וקובע: אכן לא ניתן להגדיר את ישות האלוהים, אין לי כאדם את הכלים האנושיים להגדיר דרכם את ישות האלוהים, אבל יש לי גם יש את הכלים האנושיים להרגיש את קיומו; כל דבר ביקום מעיד על קיומו, הטבע עצמו מעיד על קיומו, העץ מעיד על קיומו, ההרמוניה העדינה הזו שמאפיינת את התנהלות הדברים בטבע מעידה על קיומו, ואם לא די בזאת, קיומנו אנו כאנשים בעלי גוף כה חכם ומורכב, מציאותנו הפיזיקלית מעידה על קיום מתכנן ויוצר ומנהל. יצירה, כל יצירה, יש בה משום עדות לקיום יוצרה גם אם נבצר מהעין המזויינת לראותו.

ומה עם תיאורית הברירה הטבעית שמניחה בדרך אחרת את היווצרות היצירה? מדוע אתה שולל תהליך חשיבה אנושי כהוא זה שהוביל אל תיאוריה כזו? מדוע אתה מסיר מעל תהליך חשיבה כזה את התו התקני שלו ותולה אותו בתהליך החשיבה שלך? מי שמך למנכ"ל מכון התקנים...

"הברירה הטבעית" קובעת מראש תיאוריה מסוימת וקוראת לתיאוריה זו "תורה". לדידי "תהליך חשיבה" כזה אינו תקני מיסודו כי ללא ההנחה אין לו קורטוב חמצן. הוא חייב להמשיך ולהניח בשביל לקנות לתיאוריה שלו מקום במרחב. הוא בוחן את האדם ומניח כי בעבר היה לו זנב שהפך בהווה לעצם הזנב. הוא חייב תמיד שתי הנחות סמוכות, אחת בעבר ושניה בהווה שתאשש את אחותה התאומה ובלעדיה אין לה זכות קיום. תהליך חשיבה כזה הזקוק לקיומו לשתי הנחות יסוד סמוכות רחוק מלהיות תקני. בעוד "התיאוריה" שלי רואה את ההווה ואת ההעבר כהווייתם; איני רוקח אותם עם שום הנחת יסוד, ואני מגיע אל קביעתי מתוך ראייה מציאותית זו הן בעבר והן בהווה. אינני מניח את קיום אלוהים, אני רואה את קיומו מתוך המציאות הנרקחת משלושת הזמנים עבר הווה ועתיד.

והוויכוח ממשיך, בעצלתיים ללא נוק אווט ללא הכרעה. וויכוח דל, לציין, המתנהל לאיטו זה אלפי השנים מעל דפי ההיסטוריה העייפים.

[קישור לפרק א']

(פרק ג' יבוא בהמשך)

תאריך:  12/07/2017   |   עודכן:  12/07/2017
אלברט שבות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עקדת יצחק
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המוחק
12/07/17 19:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה חל שינוי בעמדתם הפומבית של בכירים בצה"ל כלפי יוניפיל - כוח שמירת השלום של האו"ם בלבנון. קצינים בכירים התייחסו לפעילות הצבאית של חיזבאללה בלבנון, הן בייצור מערכות נשק בסיוע אירן והן בפעילות איסוף גלויה ומתריסה לאורך הקו הכחול. בלטו בהקשר זה חילופי דברים בין סגן הרמטכ״ל למפקד יוניפי״ל, גנרל מייקל ברי, על אודות תפקודו של כוח האו״ם בלבנון, בעת ביקורה של שגרירת ארצות הברית לאו״ם, ניקי היילי, ב-11 ביוני. על-פי המדווח, לאחר שגנרל ברי שיבח את השקט באזור אחריותו ואמר שאין צורך בשינוי בפעילות יוניפי״ל בגזרה, האלוף כוכבי חלק עליו באמרו, שצבא לבנון מונע מכוחות יוניפי״ל להיכנס לשטח הבנוי, ובכך מסייע להמשך פעילות חיזבאללה באזורים המיושבים. בהמשך דווח, כי בישראל דנו עם השגרירה היילי באפשרות להעביר במועצת הביטחון החלטה חדשה להרחקת חיזבאללה מהגבול עם ישראל, וכן להרחיב את מנדט יוניפי״ל לשם אכיפת החלטה 1701, שעליה מבוסס מנדט הכוח. השיא היה בציטוט בכירים בצה"ל בדברי ביקורת חריגים בחריפותם כלפי יוניפיל, בתארם את היחסים עמו כמצויים במשבר קשה: "יוניפיל עוזר לחיזבאללה... אין שום צורך בהמשך שהיית גדודי יוניפיל בזירה. הם גורמים יותר נזק מתועלת. הם עושי דברו של חיזבאללה, לא מעזים להרים ראש ולבצע את תפקידם... מן הראוי שיפנו את השטח". צבר ההתבטאויות, ככל שהוא משקף את עמדת מערכת הביטחון וממשלת ישראל, מבטא שינוי במדיניות ישראל, ביחס לעשור האחרון.
12/07/2017  |  אסף אוריון  |   מאמרים
אחת הבעיות הבוערות והקשות של העשור האחרון בדמוקרטיות המערביות היא הגירת זרים המונית ממדינות "העולם השלישי" אל המדינות המפותחות, בעקר ארה"ב והקהילה האירופית. מאפיין ייחודי של הגירה זו בהשוואה למחצית השנייה של המאה ה-20, הוא המרכיב המוסלמי. מרכיב זה דומיננטי בהגירה לאירופה. בהגירה לארה"ב, עדיין דומיננטי המרכיב ההיספני, אולם גדל בה בהתמדה גם משקלו של המרכיב המוסלמי.
12/07/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
גדעון סער הודיע על כוונתו להתמודד על ראשות הליכוד והוא פועל במרץ במעוזי המפלגה למימוש כוונתו זו. אבל כאדם נקי כפיים ונקי דעת הוא יודע היטב שהוא מצוי בניגוד עניינים חמור שמונע ממנו - ודאי מבחינה ציבורית - מלהתמודד על התואר הנכסף. שכן, גדעון סער נשוי לאשת התקשורת גאולה אבן-סער, שבנתה עצמה ברבות השנים כאשת קריירה מצליחה בזכות עצמה המגישה מידי ערב את תוכנית החדשות בטלוויזיה עד שניתן לומר עליה שהיא מובילה את דעת הקהל כאילו הייתה נחום ברנע.
12/07/2017  |  יוסי דר  |   מאמרים
ישנם כאלה, במקום בו נעשים עוולות, המעדיפים לשתוק ולא להתערב. רודפי שלום הם, ואינם נכנסים למריבות. הם מחכים שהאש תחדל כבר, ויוכלו להמשיך לעסוק בענייניהם. זוהי "שתיקת הכבשים" של אותם הסבורים שלעיתים לגרש מישהו ממסיבה זה לא נורא, והעיקר שיתנו לראות בשקט את הסרט, את ההצגה וליהנות מסעודה טובה. שהרי להתערב פירושו שגם אתה תהפוך לשונאו של בעל הבית, שגם אתה תגורש מהמסיבה. וגם אם לא תגורש, הרי המסיבה תיהרס.
12/07/2017  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
ישנה נטייה טבעית שדווקא במוצרי היסוד הרווח הוא קטן, שכן אלה מוצרים יום יומיים, כמו מלח, קמח, קטניות ואורז.
12/07/2017  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il