|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

התעמת עם בוש, יתעמת עם טראמפ?

"כשהוא דיבר - אנשים הקשיבו"

ניוזוויק משרטט את דיוקנו של ראש ה-FBI המיועד, כריסטופר ריי: בחור טוב המתרחק מאור הזרקורים – אך כזה שיודע לכסח כאשר צריך שתי הבעיות הגדולות איתן יהיה עליו להתמודד: החששות מניגודי עניינים והמורל הירוד בעקבות פיטוריו של קומי
16/07/17  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
ריי. תמיכה דו-מפלגתית [צילום: פבלו מונסיביאס, AP]

"וואו, לתוך מה הוא נכנס?"
למרות המוניטין המצוינים שלו, מזהיר השבועון, עלול ריי למצוא את עצמו לכוד בקרב הפוליטי הקשה ביותר המתחולל בוושינגטון מזה עשרות שנים. ג'ים פרנקו, שהיה חברו של ריי לחדר באוניברסיטה, אומר: "יש כאן אלמנט של: וואו, לתוך מה הוא נכנס?". או כמו שאומרת רות: "האם אני הייתי לוקחת את התפקיד? לא. האם הייתי ממליצה למישהו לקחת אותו? לא"

"לא נתקלתי במישהו כמוהו"
חמש שנים מאוחר יותר חזר ריי לשירות הציבורי כעוזר לתובע במחוז הצפוני של ג'ורג'יה. הוא ניהל תיקים נגד רוצח שכיר, שודדי בנקים, חוטף ילדים, מצית כנסיות סדרתי ושחקן בייסבול לשעבר שהודה במרמה. "אני בוחן אנשים במצבי לחץ", אומר הסוכן לשעבר ג'ו רובוק שעבד עם ריי. "מעולם לא נתקלתי במישהו – סוכן או תובע – שהרשים אותי כמוהו"

תרם למקיין ורומני
ריי חבר במפלגה הרפובליקנית (כמו קומי) ותרם למסעות הבחירות הכושלים של ג'ון מקיין ומיט רומני נגד ברק אובמה. מאז 2007 תרם ריי לשבעה חברי קונגרס רפובליקנים, כולל לפחות שני סנאטורים שיתבקשו להצביע במליאת הבית על מינויו. עם זאת, ריי הציג לסנאט מכתבי תמיכה של בכירים בשתי המפלגות, כולל אריק הולדר שהיה שר המשפטים של אובמה, וסאלי ייטס, סגנית שר המשפטים שפוטרה בידי טראמפ – שניהם דמוקרטים

במארס 2004 איימו ראש ה-FBI, רוברט מולר, וסגנו, ג'ים קומי, להתפטר כאשר הנשיא ג'ורג' בוש הבן חתם על תוכנית מעקבים שלדעתם הייתה בלתי חוקית. בוש נסוג והם נותרו בתפקידיהם. היה שם בכיר נוסף, שביקש מהם להודיע לו מה קורה כדי שיוכל להצטרף אליהם: כריסטופר ריי, עוזר שר המשפטים האחראי על המחלקה הפלילית. כעת השלושה נפגשים שוב: מולר כחוקר המיוחד בפרשת טראמפ-רוסיה, קומי כמנהל המפוטר של הבולשת העשוי להיות עד מפתח בחקירה, וריי כמועמדו של דונלד טראמפ להחליף את קומי.

מוניק רות, שעבדה עם ריי במשרד המשפטים, תיארה אותו בכתבה מקיפה שמפרסם ניוזוויק: "הוא נשמה מאוד עדינה. הוא לא מהאנשים המונעים על-ידי אגו. הוא מאוד מחושב. הוא פשוט בחור רגיל עם לב גדול". אם יאשר הסנאט את המינוי, ייכנס ריי לתפקידו בתקופה רגישה מאוד ל-FBI, שספג מהלומה קשה בדמות פיטוריו של קומי ושצריך להמשיך את חקירת הפרשה הרוסית בצילו של צעד זה. הפרשה הזאת באה אחרי פרשת המיילים של הילרי קלינטון, בה הואשם קומי שהודעתו של חידוש החקירה תרמה רבות לתבוסתה המפתיעה של המועמדת הדמוקרטית. ולכך יש להוסיף את המטלות הרגילות: ניהולם של 35,000 עובדים העוסקים ב-50,000 חקירות בשנה.

למרות המוניטין המצוינים שלו, מזהיר השבועון, עלול ריי למצוא את עצמו לכוד בקרב הפוליטי הקשה ביותר המתחולל בוושינגטון מזה עשרות שנים. ג'ים פרנקו, שהיה חברו של ריי לחדר באוניברסיטה, אומר: "יש כאן אלמנט של: וואו, לתוך מה הוא נכנס?". או כמו שאומרת רות: "האם אני הייתי לוקחת את התפקיד? לא. האם הייתי ממליצה למישהו לקחת אותו? לא".

"יציב, מאוזן, מחושב"

ריי נולד בניו-יורק בדצמבר 1966. אביו, ססיל, הוא שותף במשרד עורכי הדין היוקרתי דבווייס-פלימטון וחבר במועצה ליחסי חוץ – גוף חשיבה שעל חבריו נמנים מנהלים בכירים ומנהיגים זרים. ריי למד בבית הספר התיכון פיליפס במסצ'וסטס, שעל בוגריו נמנים שני הנשיאים למשפחת בוש. משם עבר לאוניברסיטת ייל, כאשר לצד לימודיו ניגן, צפה במשחקי ספורט ויצא לשיט (אחד מחבריו היו אנדרסון קופר, כיום מגיש בכיר ב-CNN ומבקר חריף של טראמפ). שלא תטעו: כבר אז בלט ריי בכישוריו, כמי שמרוכז וממוקד מטרה הרבה יותר מאשר הסטודנט הטיפוסי. הוא התחתן עם הלן, סטודנטית שפגש ב-ייל, ויש להם שני ילדים. בעת לימודי המשפטים מונה ריי לעורך כתב העת המשפטי היוקרתי של ייל. נורה דמלייטר, חברה ללימודים שכתבה בביטאון, אמרה עליו: "הוא לא דיבר הרבה, אבל כאשר הוא דיבר – אנשים הקשיבו".

בשנת 1992 סיים ריי את לימודי המשפטים והתמחה אצל שופט בית המשפט לערעורים, מייקל לוטיג. "הוא היה יציב, מאוזן, מחושב" – מתאר אותו לוטיג, כיום היועץ המשפטי הראשי של בואינג. "יש בו משהו מרגיע מהרגע בו הוא שומע את הנושא. אי-אפשר להסיט אותו מהמסלול". לאחר ההתמחות גייס אותו שר המשפטים לשעבר גריפין בל למשרד עורכי הדין הוותיק קינג-ספלדינג, המעסיק כיום למעלה מ-1,000 עורכי דין.

חמש שנים מאוחר יותר חזר ריי לשירות הציבורי כעוזר לתובע במחוז הצפוני של ג'ורג'יה. הוא ניהל תיקים נגד רוצח שכיר, שודדי בנקים, חוטף ילדים, מצית כנסיות סדרתי ושחקן בייסבול לשעבר שהודה במרמה. "אני בוחן אנשים במצבי לחץ", אומר הסוכן לשעבר ג'ו רובוק שעבד עם ריי. "מעולם לא נתקלתי במישהו – סוכן או תובע – שהרשים אותי כמוהו". ארבעה חודשים לפני 9/11 התמנה ריי לסגן שר המשפטים, ולאחר זמן קצר מינה אותו בוש לעוזר השר האחראי על המחלקה הפלילית – תפקיד אותו מילא מולר בעבר. בשימוע על מינויו אמר עליו הסנאטור דאז סקסבי צ'מבליס: "בגיל 36 הוא השיג בתחום המשפטי מה שרבים מאיתנו משיגים בכל חייהם". המינוי אושר פה אחד.

בתפקיד זה היה ריי אחראי לצוות של 90 עורכי הדין הפדרליים שעסקו במאבק בטרור אחרי 9/11, עד מהרה הוא נודע באתיקת העבודה שלו, כותב ניוזוויק, כמו גם בהתרחקותו מאור הזרקורים ובכך שהוא מעדיף לשקול בכובד ראש מאשר לצאת בהצהרות בומבסטיות. אבל התנהלותו השקטה אינה אומרת שהוא אינו יכול להיות רב-עוצמה. ג'ון ריכטר, שהיה ראש מטהו של ריי במשרד המשפטים ועבד עימו בקינג-ספלדינג, מגדיר אותו כ"בחור שנותר רגוע ויודע לכסח כמו שצריך". רות מוסיפה: "הוא הבין שהוא עושה משהו שיותר גדול ממנו ויותר גדול ממי שמינה אותו לתפקיד".

כריסטי והחברות הרוסיות

למרות כל המעלות הללו, מבקריו של ריי תוהים למי נתונה נאמנותו: לבולשת, או לנשיא שמינה אותו לחקור את מקורביו? חלק מהביקורת, מסביר ניוזוויק, נובע מקשריו של ריי. הוא חבר במפלגה הרפובליקנית (כמו קומי) ותרם למסעות הבחירות הכושלים של ג'ון מקיין ומיט רומני נגד ברק אובמה. מאז 2007 תרם ריי לשבעה חברי קונגרס רפובליקנים, כולל לפחות שני סנאטורים שיתבקשו להצביע במליאת הבית על מינויו. הוא גם חבר באגודה הפדרליסטית – ארגון שמרן שסגן הנשיא שלו הוא לאונרד ליאו, שעל-פי הנטען העניק לטראמפ ייעוץ בנוגע למינויים בתחום המשפטי. עם זאת, ריי הציג לסנאט מכתבי תמיכה של בכירים בשתי המפלגות, כולל אריק הולדר שהיה שר המשפטים של אובמה, וסאלי ייטס, סגנית שר המשפטים שפוטרה בידי טראמפ – שניהם דמוקרטים.

במבט רחב יותר, ממשיך ניוזוויק, עולה שאלה אפשרית של ניגוד עניינים. ריי היה עורך דינו של מושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי, בעל ברית קרוב של טראמפ ומי שהיה אחד המועמדים לתפקיד שר המשפטים. בין היתר, ייצג אותו ריי בפרשת "ברידג'גייט", בה נטען בשנת 2013 שממשל כריסטי סגר את הגישה לגשר ג'ורג' וושינגטון בצעד של נקמה פוליטית. בובי בורצ'פילד, שותף במשרד קינג-ספלדינג, הוא יועץ אתיקה לקרן של משפחת טראמפ. המשרד מייצג את רוסנפט וגזפרום – שתי חברות ענק שבשליטת ממשלת רוסיה המצויות תחת עיצומים אמריקניים מאז הפלישה לחצי-האי קרים.

הדמוקרטים וקבוצות העוסקות בזכויות האזרח טוענים, כי קשרים אלו פוסלים את ריי מלשמש כראש ה-FBI. הוא עצמו אומר, כי התייעץ עם אנשי האתיקה במשרד המשפטים ולא נמצאו ניגודי עניינים. ריכטר אומר, כי טבעי לגמרי שמושל מדינה הנמצא תחת חקירה, ישכור את אחד מעורכי הדין הטובים ביותר בסביבה, וכי לריי לא הייתה כל נגיעה לפעילות של שותפיו מול טראמפ והחברות הרוסיות.

הטיה תיחשף במהירות

הבעיה הכי גדולה של ריי, סבור ניוזוויק. תהיה כיצד יסתדר – בהנחה שמינויו יאושר – עם סוכן הבולשת הממוצע, שעדיין מזועזע מפיטוריו של קומי. והבעיה הזאת אינה רק שלו: "לכל מי שיקבל את התפקיד תהיה המון עבודה בבניית אמון", אומר פרנק מונטויה שעבד בבולשת. "הבחור הזה ייראה כאיש אמונו של טראמפ והוא יצטרך לדבר עם אנשים על התחושה הזאת".

ריי מודע לבעיה הזאת. רובוק מספר, ש-ריי התקשר אליו בחודש שעבר ושאל כיצד לדעתו יתקבל בשורות הבולשת. רובוק ענה: "לא נראה לי שמישהו בבולשת שחושב כמוני, יהיה פחות מאשר נלהב לקבל אותך כמנהל". ומה בנוגע לנאמנות? גארי בולד, שעבד תחת חמישה מפקדי בולשת ועם ריי, אומר: "לא אכפת לי כמה אתה טוב או מה ההמלצות שלך. אם אתה מעז להיכנס לבולשת עם איזושהי הטיה, זה יתגלה מהר ותיתקל בהרבה התנגדות מאנשי ה-FBI".

זו הסיבה לכך שאם ייבחר, ריי לא יוכל – בניגוד לרצונו ולהרגלו – להתחמק מאור הזרקורים. מקורביו אומרים שהוא יוכל לשאת את הלחץ, בדיוק כפי שעשה באותה התנגשות עם בוש לפני 13 שנים. "המדינה משוועת למישהו עם הרמה הגבוהה ביותר של יושרה", אומר לוטיג. "מישהו שיוכלו לתת בו אמון רב כדי להחזיר את מעמדו של ה-FBI להיכן שהיה תמיד".



תאריך:  16/07/17   |   עודכן:  16/07/17
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כשהוא דיבר - אנשים הקשיבו"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
16/07/17 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
הכירו מונח חדש: ICO - ראשי תיבות של Initial Coin Offering.
14/07/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מכוניות ללא נהג – זה נשמע רעיון קסום שנלקח הישר מספרי מדע בדיוני. אבל, כותב פייננשל טיימס, התכנון והבנייה של המכוניות הללו מצריכים הרבה מאוד עבודה אנושית. במילים אחרות: הרבה בני אדם צריכים לעמול הרבה זמן, כדי שמכונית תוכל לעבוד בלעדיהם.
14/07/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האם הייתם רוצים שמצלמות יזהו את פניכם, ויעקבו אחריכם בצורה כזו שאחרים יוכלו לדעת את זהותם ואיפה אתם נמצאים? לרבים התשובה תהיה "לא", אך בסין הדבר כבר קורה. טכנולוגיה לזיהוי פנים, דבר שפעם היה קיים בסרטי מדע בדיוני, נכנסת יותר ויותר לחייהם של אנשים במדינה – מדווח פורבס.
14/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
מעטים המקומות המדגימים את תפקידו המודרני של צבא ברזיל יותר טוב מאשר טבצ'ינגה, עיר על גבול ברזיל, קולומביה ופרו. הגבול, המוגן על-ידי יערות הגשם של האמזונס, לא זז ממקומו מאז בנו הפורטוגלים מבצר באזור, במאה ה-18. כעת, חוליו נאגי, מפקד מקומי, אומן להתמודד עם איומים לא שגרתיים. בחודשים פברואר-מארס, כוחותיו תפסו 3.7 טון קנביס. בשנה שעברה הם הרסו מסלול המראה, שנבנה על-ידי כורי זהב לא חוקיים.
14/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בחודשים האחרונים ישנה הרגשה כאילו ארה"ב מתמודדת מדי שבוע עם אירוע שנאה. בחודש יוני אדם לבן צולם קורא לאדם שחור בסטארבקס "עבד", ואישה לבנה צולמה בניו ג'רזי כאשר היא מתבטאת בגזענות נגד משפחה שחשבה שהם הודים (והם לא היו). בחודש מאי נדקרו למוות שני גברים ברכבת בפורטלנד, כאשר ניסו לעצור התבטאויות אנטי-מוסלמיות.
14/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת טראמפ-רוסיה  /  מי ומי  
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
הכורדים: משאל העם - למרות ההתנגדות  /  אריאל י' לוין
מחלקת המדינה בשקיעה  /  איתמר לוין
היוקרה יוצאת מלונדון  /  איתמר לוין
עורכי הדין עוברים לדבלין  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il