|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מוסדות הידע בישראל <br>

ספריות, אקדמיות ומוסדות שימור מורשת, הם גופים של ידע מנגישים כמויות ידע ומידע עצומות לציבור הרחב
16/07/2017  |   דויד סנדובסקי   |   כתבות   |   תגובות
הספריה הלאומית [צילום: אלי אלון]

ספריות, אקדמיות ומוסדות שימור מורשת, הם גופים של ידע שנוצר ונצבר בהם, במטרה להנגישו לציבור. דבר זה עומד בבסיס הזיכרון ההיסטורי-אנושי. מוסדות ואירגונים אלה הופכים לרב-משימתיים ועוסקים באופן אינטנסיבי בדיגיטציה שמעלה לאינטרנט את אוצרותיהם. הדבר מנגיש כמויות ידע ומידע עצומות לציבור הרחב. השקיפות והניראות מזכות את הציבור בנגישות לתכני התרבות שהופכים לנחלת הכלל.

1. בית הספרים הלאומי (הספריה הלאומית) והספריות הציבוריות

ב-2007 נחקק חוק הספריה הלאומית. החוק קובע את מעמד הספריה בכל הנוגע למעמדה כמשמרת ידע, מידע, מורשת וזכרון לאומי. מעמדה שוּנָה לחברה לתועלת הציבור. הבעלות בידי הממשלה (חצי), האוניברסיטה העברית (רבע) והרבע הנוסף תימסר לגופים שייקבעו. הספריה תעבור מקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם למבנה ייעודי חדש, שהולך ונבנה עבורה בקריית הלאום בגבעת רם בירושלים. זה נבנה על מגרש שהקצתה המדינה. מדובר במבנה גדול, יעודי וייחודי, שיהווה את אחד האייקונים של העוגנים התרבותיים של מדינת ישראל. "קרן -הנדיב" (רוטשילד) תממן את הקמת מבנה הספריה בעלות חצי מיליארד שקל. בספריה כחמישה מיליון פריטי ספרים, מסמכים ואוספים רבים. אלה יאוחסנו בספריה ובמרתפיה המוגנים מכל פגע. חומרי התוכן בספריה יעברו תהליכי דיגיטציה לסייבר והנגשה לציבור הרחב. זה יימשך שנים רבות. צריך להדגיש שכל מו"ל חייב להפקיד בספריה הלאומית שני עותקים של כל ספר חדש, שיוצא לאור בישראל. תיקון לחוק הספריות הציבוריות התיקון מ-2007 לחוק הספריות הציבוריות - שדרג ושפר את מצבן באופן הדרגתי עד 2013 על-ידי גידול תהליכי בתיקצובן הממשלתי והמוניציפלי. זה הפך את הספריות לנגישות לקהל הרחב בשל ביטול דמי המינוי שנגבו מהקוראים בספריות. הדבר הביא לרנסנס ספרייתי בישראל. הוא הביא להפיכת הספריות המשתדרגות למרכזי תרבות, אוריינות ותרבות-רב-תכליתיים לילדים ולמבוגרים. כל זאת תוך קבלת מימון ממקורות מגוונים, כולל מתורמים מחו"ל - יהודים ולא יהודים וכן ממקורות בינלאומיים וישראלים אחרים. בישראל כ-1,000 ספריות ציבוריות, שבהן כמיליון קוראים רשומים-פעילים. כן הן מאכלסות כשנים עשר מיליון ספרים. הספריות מואגדות בכ-200 התארגנויות מינהליות. הספריות הולכות ומשתכללות והופכות לשחקן חברתי-קהילתי מתעצם, ששירותיו מבוקשים על-ידי יותר ויותר ישראלים בכל הגילים.

2.האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

מקבילה ישראלית למוסדות מחקר מדעי בסיסי אינטר- דיסציפלינארי בתחומי מדעי הטבע-המשפט-החברה והרוח ודיסציפלינות נוספות. האקדמיה העוברת אבולוציה של היפתחות והנגשה תוך יציאה ממגדלי השן - אמורה להעביר ידע ומידע בדיגיטציה לסייבר.

חזקה על פרופ' נילי כהן, כלת ישראל למשפט לשנת 2017, שהיא הנשיאה החדשה של האקדמיה, שתפעל בכיוון זה. האקדמיה ממוקמת בצמוד למכון ואן ליר (פולנסקי), שאיתו היא משתפת פעולה, וכן בצמוד למועצה להשכלה גבוהה בשכונת רחביה - טלביה בירושלים. האקדמיה פועלת לפי חוק מ-1961 ומתוקצבת בכספי ציבור. חברים בה 115 פרופסורים אמריטוסים, מדענים, חוקרים ומלומדים ישראלים. בשנים האחרונות היא נפתחת יותר ויותר לציבור הרחב כחלק מתהליכי פופולריזציה ודמוקרטיזציה של הידע. האקדמיה מקיימת מפגשים לציבור בנושאי פעילותה בסדרות כמו: "מהגרים" ו"מהפכות". האקדמיה מקיימת קשרים עם גופים מקבילים במדינות העולם. היא מייצגת את המדע הישראלי בפורומים, מוסדות וכנסי מדע בינלאומיים - תוך תיאום עם מוסדות המדינה. האקדמיה שהיא מוסד ציבורי מתוקצב חייבת להנגיש את תוצריה לציבור בדיגיטציה בסייבר.

3. האקדמיה ללשון העברית

ב-1953 נחקק חוק "המוסד העליון לשפה העברית - האקדמיה ללשון העברית". תפקיד האקדמיה הממוקמת מ-1959 בתוך קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת-רם בירושלים, הוא לכנוס ולחקור את אוצר הלשון העברית לתקופותיה ולשכבותיה, וכן לכוון את דרכי התפתחות השפה העברית לפי מורשתה וטבעה. הדבר צריך להתבצע בכל תחומי העיון והמעשה וכן באוצר המילים, בדיקדוק, בכתב, בכתיב, בתיעתוק ובשיעתוק. האקדמיה, כמו גופי ועוגני תרבות אחרים, עוברת תהליכי דיגיטציה והנגשה לציבור הרחב באינטרנט. הממשלה החליטה ב-2012 להפוך את האקדמיה לגוף עצמאי ולהקים עבורה מבנן רב-תכליתי מתאים בקריה חדשה לאקדמיה שתמוקם בקריית הלאום בדומה לספריה הלאומית. מתחם זה יכלול גם מוזאון לשפה העברית, מכוני מחקר וספריה. האקדמיה היא אייקון תרבות ישראלי שנוסד עוד בימי אליעזר בן יהודה, ביחד עם מזיא וילין. האקדמיה משמרת, מפתחת ומשדרגת באופן תהליכי את השפה העברית כשפת מורשת וכשפה חיה - שמתעדכנת ומשתדרגת. זה חיוני לפיתוח החברה, התרבות, הכלכלה, הטכנולוגיה ושאר תחומי החיים במדינת ישראל המודרנית.

האקדמיה הוציאה לאור כ-150 מילונים מקצועיים. היא מוציאה כתבי עת בנושאי השפה העברית. כל אדם רשאי להגיש לאקדמיה שאלה, שאילתה או לבקש בירור בנושאי השפה העברית - ולקבל תשובה רשמית. חוד החנית של פעילות האקדמיה היא עריכת והכנת המילון ההיסטורי ללשון העברית - פרויקט עתיר מידע כרכים ודיגיטציה שיימשך עוד שנים רבות. תוצרי הפרויקט יועמדו לרשות הציבור, בהיותם אוצר תרבותי לאומי - בדיגיטציה בסייבר. השפה היא כלי מרכזי לצורך איסוף, צבירת ושימור הידע והנגשתו לציבור. כל זאת תוך שימוש בלשון העברית המתעדכנת באופן מתמיד ברבדיה השונים. זאת כמכנה משותף מנגיש ידע מובן לכולם. השפה צריכה להיות רב-שכבתית, רב-ממדית, חיה ותוססת המתכתבת עם מציאות וזרימת החיים האמיתיים. עידכון ושדרוג מתמיד של השפה הוא כלי מרכזי בהאצת תהליכי פיתוח כלכלי-חברתי ותרבותי.

צריך לציין שפעילות בלשנית כיום מתייחסת גם לנאראטיבים פוסט מודרניים שכוללים שורשים עממיים שקרויים ומוגדרים ב"שפה -מדוברת"(סלנג). הבלשנות כוללת גם את הסימנים המוסכמים של מינעד הרגשות, המונים שהם האייקונים של האימוג'ים.

4. המועצה להנצחת נשיאי ישראל וראשי ממשלותיה

פעולות הנצחת המורשת של האישים כוללות: פעולות הסברה, אירועים, והקמת ותחזוק מוזאונים, ספריות וארכיונים. הדבר כולל הפצת תכנים בדיגיטציה בסייבר לשם חשיפה לצורך נגישות הציבור המעוניין. למועצה תקציב לביצוע פעולות הנצחה. סדרי העדיפויות להנצחה נקבעים עוד בחייהם, או לאחר פטירתם על-ידי קרוביהם. בפועל קיימת עדיפות למימון ההנצחה לא רק מתקציב מועצת ההנצחה. שמעון פרס הנציח עצמו עוד בחייו ב"מרכז פרס לשלום", ביפו.

קיימים נשיאים וראשי ממשלה מנוחים שמונצחים באמצעות ארגוני הנצחה ושימור זיכרון תאגידיים במגזר השלישי או בחקיקה ייחודית. אלה מתקיימים בסדרי גודל רציניים כי הם מאגמים משאבים רבים ממגוון מקורות. מדובר בעיקר במוסדות הנצחה המשלבים ריבוי פונקציות כמו: שימור מורשת, מחקר, הוראה והדרכה והוצאה לאור. מדובר בהנצחות: יצחק בן צבי, דויד בן-גוריון, חיים ויצמן, יצחק רבין, מנחם בגין וחיים הרצוג.

לעומת זאת ישנם כאלה שהנצחתם דלה והעמותות שמטפלות בכך לא מתוקצבות בסבירות הנדרשת מכספי המדינה על-ידי המועצה. מדובר בין היתר במשה שרת (שהשאיר כתבים רבים של מורשתו העניפה), גולדה מאיר, לוי אשכול, עזר ויצמן ויצחק שמיר. צריך לציין שבארה"ב מנציח כל נשיא פורש את מורשתו בספריה המוקמת באותה עיר במדינה בארה"ב שממנה בא. כל הכספים מגיעים מאוצר המדינה וכן מתורמי המגזרים השלישי והעסקי.

5. רשות השידור

בארכיוני רשות השידור ז"ל - הטלוויזיה וקול-ישראל, משומרים תכנים בקלטות קול ותמונה ובטכנולוגיות אנלוגיות שיש לאחזר ובדיגיטציה. הדבר מתעד את תולדות מדינת ישראל בכל תחומי החיים מזה כ-80 שנה. קיים חשש שעם פירוק רשות השידור עלולה ללכת לאיבוד מורשת האודיו-וויז'ואל שהצטברה בארכיונים (מדובר בפס הקול ובפס התמונה של המדינה) בגלל נפילה בין הכסאות. זאת תוך חשש לכאורה לאי השארת מורשת זו בדיגיטציה בסייבר. הדאגה היא שבסגירה הסופית של רשות השידור יכול להיווצר וואקום שעלול להביא להיעלמות חומרים רבים ללא שימור מקדים בדיגיטציה בסייבר. זאת תהיה אבידה עצומה לתעוד המורשת התרבותית וההיסטורית הישראלית. יש לדאוג להעביר את האחריות באופן פורמלי לתאגיד השידור הציבורי החדש ("כאן").

תאריך:  16/07/2017   |   עודכן:  16/07/2017
דוד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה מסיים פרופ' דוד דהאן, האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי, שש שנות כהונה במשרד המשפטים. במסגרת תפקידו הוא אחראי על טיפול בנכסים עזובים וברכוש מחולט.
16/07/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
ראובן בר חיים פרסם עד כה שני ספרי שירה. הוא מוכר יותר כעורך דין שהתמחה בתחום הפלילי ומשמש סניגור. אך השירה זורמת בדמו. הוא היה התלמיד המצטיין של המחזור בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובזכות זאת קיבל פרס הבוגר המצטיין (מתוך 400 בוגרים, ב-1974). מיד לאחר מכן התחיל ללַמֵד פרוצדורה פלילית ודיני ראיות באותה פקולטה - ובמקביל שימש סגן בכיר לפרקליט המדינה, עד שהפך לסניגור עצמאי.
16/07/2017  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
משרד גולדבלט גינדס יריב נודע בשנים האחרונות כמשרד עורכי דין דומיננטי בכמה תיקים מתוקשרים. באתר הפירמה הוא מוצג על-ידי בעליו כ-"משרד המעניק ייעוץ משפטי איכותי בתחומים של חברות ושיקום חברות, משפט וליטיגציה מסחרית, שוק ההון ונדל"ן, תחומים המהווים את ליבת עולם העסקים". בכירי המשרד גאים להציגו כמשרד נחשב ומוביל "ובעל ניסיון עשיר וייחודי בתחום של שיקום חברות, הקפאות הליכים והסדרי חוב, לרבות הסדרי חוב של חברות ציבוריות עם בעלי אג"ח", וכן כמשרד ש"יוזם עסקות תוך איתור ומימוש הזדמנויות עסקיות ופתרונות ייחודיים עבור לקוחותיו, ומתאפיין באיכות מקצועית ואנושית, יצירתיות ועבודת צוות".
15/07/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
מצרים מתאוששת אט-אט ממתקפת הטרור של ארגון דאעש על חיילי הצבא המצרי באלברת' בצפון סיני, וכוחות הביטחון של מצרים ממשיכים במצוד אחרי מחבלים נוספים של ארגון דאעש שקשורים לאירוע.
14/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
עו"ד גל אגוזי (43) הוא המנכ"ל ומבעלי (25%) חברת "יחד נדל"ן", אחד השחקנים הפעילים בשוק הגואה של מיזמי תמ"א 38 בתל אביב ושכנותיה. בראיון ל-News1 הוא מתאר את ההליכים המסובכים ואת מרוץ המכשולים של חמש שנים. הוא גם מפרט את הרשימה הארוכה של אלו, שיש להשיג את חתימתם, לפני שהטרקטור הראשון מגיע למגרש.
14/07/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il