המופע של "רובים ושושנים" ("גאנז אנד רוזס") בפארק הירקון בתל אביב הוקדם לשעה 20:00 בשבת הקרובה בערב. הודעה על כך נמסרה רק בימים אלה, לאחר שאזלו כל הכרטיסים - נמכרו 61 אלף כרטיסים.
בציבור הדתי זועמים. כשנרכשו הכרטיסים היה ברור, שההופעה תתחיל רק בצאת השבת. דתיים רבים שגרים מחוץ לתל אביב הזמינו חדרים בבתי מלון סמוכים לפארק הירקון על-מנת שיספיקו להגיע להופעה ברגל במוצאי שבת.
מאחר שההופעה תתחיל בטרם צאת השבת - לא יספיקו כמובן להגיע למופע, וייגרמו להם נזקים כספיים ועוגמת נפש רבה. קבוצת מחאה נפתחה בפייסבוק בשל העובדה, שההודעה על הקדמת שעת המופע נמסרה אחרי שנרכשו הכרטיסים, שבוע ימים בלבד בטרם ההופעה עצמה.
הפקת המופע הודיעה, שהיא תחזיר את מלוא מחיר הכרטיס ללא עמלת טיפול וללא כל חיוב כספי. האם חובה עליה לעשות כן? האם זכאים רוכשי כרטיסים לפיצוי כספי נוסף?
רכישת כרטיסים למופעים - באינטרנט או בשיחת טלפון בתקופת הקיץ רבים רוכשים כרטיסים להצגות, מחזות זמר, ומופעים של אומנים ישראלים ואומנים מחו"ל. רבים מזמינים כרטיסים באינטרנט או בשיחת טלפון. עם הרכישה, מחויב העוסק לספק לצרכן טופס גילוי נאות, וכן אישור רכישה בו מצויינים הפרטים המהותיים לעסקה (פרטי העוסק, מועד ושעת המופע, מחיר הכרטיס כולל מע"מ ודמי טיפול, תנאי ביטול ועוד). יודגש, כי תקנון כללי אינו מהווה טופס גילוי כדין משום שאין בו את פרטי העסקה שבוצעה בפועל. כך למשל, אם לא נמסר לצרכן מידע בדבר תנאי ביטול, הן לפני ביצוע העסקה והן במסמך גילוי בכתב, לא יהיה תוקף לתנאי הביטול, והדבר אף עלול להיחשב כהטעיה אסורה על-פי החוק.
רכשתי כרטיסים להופעה ואני מעוניין לבטל עסקה ולקבל החזר כספי תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010 מקנות לצרכן, בתנאים מסוימים, את הזכות לבטל עסקות באופן חד-צדדי, ואפילו ללא סיבה, ולקבל את כספו חזרה.
לפי התקנות, ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים ממועד ביצוע העסקה, בתנאי שהביטול ייעשה עד לא יאוחר מ-7 ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני מועד האירוע.
כלומר - לא ניתן לבטל עסקה לרכישת כרטיסים 7 ימי עסקים או פחות לפני האירוע, וגם לא ניתן לבטל אם עברו שבועיים ממועד הרכישה.
איך מבטלים? צריך להודיע בכתב, למשרד הכרטיסים או לאתר ממנו נרכשו הכרטיסים, על ביטול העסקה, באמצעות הדואר, הפקסימיליה או הדואר האלקטרוני.
אם הכרטיסים נרכשו בקופת המוכר, ניתן להחזירם עד 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפני תאריך המופע.
במקרה של ביטול עסקה, חובה על המוכר להשיב לצרכן, בתוך 14 ימים ממועד קבלת הודעת הביטול, את הסכום. גובה ההחזר הכספי הוא המחיר ששולם בפועל, בניכוי דמי ביטול בסך של 5% ממחיר העסקה או 100 ש"ח, לפי הנמוך מביניהם.
רכשתי כרטיסים להופעה אך המופע התבטל במקרה שמופע התבטל, זכאי הצרכן להחזר כספי מלא. ואכן, חברות ההפקה בדרך כלל משיבות לצרכנים את כספם, או מאפשרות להם לשמור את הכרטיס להופעה חלופית. אם הרכישה נעשתה באמצעות האינטרנט - יש לפנות לאתר וכן לחברת האשראי בדרישה לביטול העסקה (אם החשבון טרם חויב במחיר הכרטיסים). אם הרכישה נעשתה באמצעות משרד כרטיסים - יש לפנות ישירות אליו.
במקרה שזמר מחו"ל מבטל הופעה בחו"ל - גם אז יוחזר לצרכנים כספם או יוצע להם לעשות שימוש בכרטיס להופעה במועד אחר. אך מה לגבי מצב בו ההפקה שמכרה כרטיסים להופעה תיווכה במכירת "חבילת" כרטיסי טיסה וחדרים במלון ? מי יחזיר את עלויות הטיסה והמלון?
כך למשל, במחצית 2015 בוטלה הופעת סטינג ופול סיימון בפראג, עקב מחלתו של סטינג. ההפקה הציעה כמובן להשיב לצרכנים את כספם בגין הכרטיסים, אבל סירבה להחזיר את עלויות הטיסה והמלון שנרכשו לצורך הגעה להופעה במועד שבוטל. כדי להימנע ממצבים אלה חשוב לבדוק לפני הרכישה האם לצרכן עומדת הזכות לבטל לא רק את הכרטיס, אלא גם את השירותים הנלווים במקרה של ביטול ההופעה. גילוי נאות יאפשר לצרכן לשקול אם הוא עדיין מעוניין לרכוש את החבילה בידיעה שקיים סיכון כלשהו שההופעה עצמה תבוטל. אם החברה גילתה לצרכן (הן לפני ביצוע העסקה והן במסמך גילוי) שבמקרה של ביטול הופעה על-ידי ההפקה לא זכאי הלקוח לביטול כרטיס הטיסה והמלון - והלקוח היה מודע לכך מראש - התנאי יחייב את שני הצדדים לעסקה.
רכשתי כרטיסים להופעה, אך היא נדחתה למועד שלא נוח לי הצרכן זכאי לא להסכים למועד אליו נדחתה ההופעה. יש לפנות למשרד הכרטיסים או לאתר האינטרנט ולדרוש החזר כספי מלא.
את הכרטיסים להופעה רכשתי באינטרנט אך במועד ההופעה טענה הקופאית שההזמנה אינה קיימת במועד ההופעה עליך להצטייד בהוכחה על אישור ההזמנה ואישור התשלום. עם אלה ניתן לפנות להנהלת המקום ולדרוש החזר כספי, ובמקרים מסוימים גם פיצוי על עוגמת נפש. אם אין בידך הוכחה על הזמנה ותשלום - ניתן להשיגה באמצעות חברת האשראי דרכה שולם המופע.
רכשתי כרטיסים וגיליתי שאחרים יושבים במקומות "שלי" מקרה כזה אירע בהופעה של
ברברה סטרייסנד בישראל במחצית שנת 2013. הפקת המופע הודתה, כי אירעה אצלה תקלה בהדפסת הכרטיסים, והבטיחה לטפל בניזוקים באופן פרטני.
ההופעה הופסקה באמצע ולא נדחתה ליום אחר הפסקת הופעה היא אירוע חריג. יש לבדוק את תקנון מארגני ההופעה ולבדוק האם נקבעו שם מקרים בהם תהא זכות להפסיק את ההופעה, והאם תנאים אלה התקיימו. נראה, כי אם ההופעה לא נדחתה אלא הופסקה - צריך המוכר להשיב לרוכשים את עלות הכרטיסים.
לא הגעתי להופעה בגלל פקקים אינך זכאי להחזר. האחריות על הצרכן לקחת בחשבון פקקי תנועה, חסימות כבישים וכו' ולתכנן צעדיו בהתאם.
התבלבלתי במועד ההופעה ולכן פיספסתי אותה אינך זכאי להחזר. האחריות על הצרכן לבדוק את מועד ההופעה ולהגיע אליה במועד הנכון.
האם חוק הגנת הצרכן הישראלי חל על רכישת כרטיסים להופעות בחו"ל? אם רכישת הכרטיסים נעשתה באמצעות אתר אינטרנט שאיננו בבעלות ישראל, ולחברה אין נציגות בישראל - חוק הגנת הצרכן לא חל על רכישות באתרים אלו. המועצה לצרכנות מטפלת בפניות ובעסקות שנעשו במדינת ישראל בלבד ו/או של עסקים שיש להם נציגות ישראלית מוסמכת. לכן, כאשר רוכשים כרטיסים באתרים המופעלים על-ידי גופים מחו"ל - חשוב ביותר לקרוא את תנאי השימוש והרכישה, ולוודא מהי מדיניות הביטול ובמה היא כרוכה. בדיקת התנאים חשובה מאוד במיוחד נוכח העובדה, שהגשת תביעה נגד אתר בחו"ל כרוכה בהוצאות רבות.
יש לשים לב, שלפעמים האתר המוכר כרטיסים נחזה להיות אתר בחו"ל, אבל בפועל הוא בבעלות אדם שנמצא בישראל. ניתן לפנות לחברת האשראי ולדרוש את פרטי העסק שחייב את החשבון כדי לבדוק האם יש לו נציג ישראלי.
ההופעה הייתה מאכזבת ורשלנית כבר היו מקרים בהם הוגשו בקשות לתביעות ייצוגיות נגד הפקות מופעים שונים. כך למשל, בשנת 2010 הוגשה בקשה לתביעה יצוגית בעניין הופעה של להקת מטאליקה בטענה לשינוי מיקום הבמה ופגיעה נטענת בהנאת הצפיה ועוד. הבקשה נדחתה. בשלהי שנת 2013 הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ההפקה של ריהאנה בטענות שונות, לרבות קיצור משמעותי של משך ההופעה. התביעה הסתיימה בפשרה.
בשנת 2015 הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בעניין הופעת הזמר רובי וויליאמס, בטענה שההפקה מיקמה את יושבי ה-VIP במיקום שאינו תואם למיקום אותו ציפו לקבל לאור המחיר ששילמו. התביעה הסתיימה בפשרה.
בשנת 2016 הוגשו בקשות לתביעה ייצוגית נגד הפקת המופע של הזמרת סיה. התובעים טענו להופעה מרושלת, מקוצרת, עשיית שימוש במוזיקה שהוקלטה מראש ולא נוגנה בזמן אמת, זלזול בקהל והטעיה צרכנית. התובעים דרשו החזר כספי לקהל בגין עלות הכרטיסים וכן פיצוי נוסף. התיק עדיין תלוי ועומד.