|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

התחיל בשתי רגליים שמאליות

הופעתו הרצינית הראשונה של גבאי במפגש הסיעה בכנסת כמנהיג הנבחר החדש של העבודה, היא התחלה בשתי רגליים שמאליות אם זו הבשורה, דומני שהתחילה הספירה לקראת הבחירות הבאות של מנהיג למפלגת העבודה
19/07/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
גבאי. נאום הניצחון [צילום: מן הטלוויזיה]

לפני ימים מספר כתבתי כאן שלהערכתי הבחירות בעבודה אינן מבשרות חידושים או שינויים והסיכוי שיש בהן פוטנציאל של בשורה הוא מינורי. אתמול האזנתי לדברי היו"ר החדש, אבי גבאי, משחזר ב"רוב-עם", בישיבת הסיעה בכנסת, את קריאותיו הישנות והנואשות של הרצוג, למפלגות החברות בקואליציית נתניהו - בנט, כחלון ודרעי - לפרוש ממנה לטובת... "התסרוקת החדשה שלו"; בפועל לא היה שם שום נימוק אחר. התירוץ הפורמלי היה ידיעות על התגבשות עסקה להחתמת מיקי גנור על הסכם עד-מדינה בחקירת עסקת הצוללות לחה"י. הדברים נאמרו ברצינות רבה, במפגש המובילים החדשים-ישנים של המפלגה החדש-ישנה שלו, בה התמנה ליו"ר חדש עם מסר ישן. תמהתי; מדוע שיעשו כן? מה ההגיון? לאיזו תכלית? אף אחת משאלות אלה לא קבלה תשובה של ממש באותה קריאה "להתחדשות פוליטית".

מלבד הידיעה המשפטית הנ"ל, הפלטפורמה החדשה-ישנה עליה טיפס היו"ר החדש של המפלגה הישנה הייתה נאום של בוגי יעלון בפורום כלשהו, בו טען שפרשת הצוללות היא כישלון של ראש הממשלה; טען אך לא נימק. מאידך-גיסא, השר דרעי, כאשר נשאל על כך לפני שתי יממות, העיד שמעולם לא שמע בממשלה או בקבינט את יעלון מתנגד לנושא הצוללות. עובדה זו שכח גבאי לציין. את סיפורי הסרק המכונים פרשיות ראש הממשלה 1000 - 4000 (כשאלדד יניב מחפש עתה בנרות ובסיוע של כוחות אופוזיציוניים נוספים את פרשה 5000...) מנסים גבאי ותומכיו-לפי-שעה, בכל כוחם, למחזר באמצעות ידיעות לכאורה, חדשות שאין בהן ממש וסיפורי יריבים מושבעים של נתניהו או מי שהתמנו בעבר כעוזריו ולא השכילו להניח את דעתו בתפקודם. באווירה השוררת כיום בארץ, אין לצפות מהם ליושר אינטלקטואלי או אחר.

ה"סקופ" על מיקי גנור התחיל, כשהבין האיש שהסתבך והחל מחפש מוצא באמצעות התרגיל השחוק של מכירת עצמו לפרקליטות כעד מדינה למטרת "מזעור נזקים". אם הנושא הוא כה גדול וחמור כפי שטוענת האופוזיציה, ויש בידי המשטרה חומר מעיד משמעותי, לא רק שלא הייתי מעודד עסקת "עד מדינה" עם מיקי גנור, הייתי מתנגד לה מכל וכל ודורש למצות את הדין בבית המשפט עם מי שסרחו. סביר להניח שגנור הוא שחקן ראשי במגרש ודווקא לו אסור להניח לחמוק בתרגילים משפטיים שרק פוגמים באמון הציבור.

אולם, האמת היא שמיקי גנור עצמו לא ממש מעניין את התקשורת חרף העובדה שיתכן שהוא ה"שחקן" הראשי בגניבת הסוסים בפרשה זו. לפי התרשמותי הוא אפילו לא מעניין את רודף הצדק החדש במפלגת העבודה - אבי גבאי. העניין כולו ממוקד במשחק הלוטו החדש-ישן, שמנסה לענות על השאלה: האם בעסקת גנור כלולים "צימוקים" שיאפשרו לפתח שלב נוסף במסע הצלב האישי נגד נתניהו. איש אינו יודע אם יש ממש בעסקת עד המדינה מלבד, אולי, המעורבים בה ישירות; אבל רוח וצלצולים יש בשפע. איך קשור הדבר לראש הממשלה? לאו-דווקא קשור. אז מדוע לנסות ולקשור את הדברים בכוח? - פשוט, כי זהו כיום תפקידה של העיתונות "החופשית" ו"המתקדמת": בִדיוֺן ראיות.

קול המולה

כך בגדול עובדת השיטה: העיתונות מקבלת הדלפות ממקורות מוסמכים כביכול וסמויים ומפרסמת אותם בקול המולה, בציטוט מינימלי וממוין היטב מפיהם של יודעי-דבר שמסוגלים לשפוך אור על התוכן האמיתי. הפוליטיקאים הישנים והחדשים, לרבות גבאי, מצטטים את העיתונות והופכים את הסיפור הבלתי מוכח לעובדה כביכול. שהרי הם נמצאים בסוד העניינים ויודעים דבר או שניים - מכנים זאת: ייצור אוירת "אשם". מכאן נכנס החומר למכונת הלעיסה "דז'ה-וו" של התודעה הציבורית ונטחן עד דק. או אז מופיעים הכוכבים הגדולים שיודעים כביכול משהו אמיתי על העניין - איזה ברק שאומר משפט חמור סבר כזה או אחר, יעלון שחוזר ומצטט את עצמו בפעם המי יודע כמה ואלה מקבלים חיזוק מעיתונאים או פרשנים שעבדו או עובדים בשכר עבור אותה מערכת בדיוק. באותו פרץ מילים, נמחקים מהתודעה ומאמצעי התקשורת המגויסים כל הדברים הסותרים את הזרם העיקרי וכל בעלי הקליטה הסלקטיבית סבורים שהם על הדרך הנכונה - לא בעניין הצוללות, כמובן, אלא בעניינו של ביבי. החדש והישנים גם יחד ממציאים לנו דמוקרטיה חדשה - הדחה של ממשלה המכהנת באמון הכנסת באמצעות שלטון התקשורת הבדיונית והרחוב המתלהם. התקשורת אינה מפתיעה וכדרכה עוסקת בבנאלי, בשולי ובסנסציוני. כך, למשל, בראיון משותף של פרופ' עוזי ארד, ראש המל"ל לשעבר, עם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביתן, בתוכניתה של אורלי מרוז בהשתתפות רונן ברגמן (18.7.17), כאשר מעלה ביתן את אחת השאלות החשובות והנוקבות באמת בכל הפרשת הצוללות: לשם מה דרושים מתווכים בעסקות נשק "מדינה למדינה" (ישראל מול גרמניה) - שאלת מיליוני הדולרים בנושא החקירה שעל הפרק1 - נקטע הראיון ונסגר המיקרופון. יש עדיין במקומותינו מישהו שפוי שאינו מבין את המשחק "המלוכלך" המתנהל כאן?

פעמיים באירועים אלה נכנס גבאי לתפקידו החדש כמנהיג מפלגת העבודה ברגל שמאל - שתי רגליים שמאליות, אם תרצו. פעם ראשונה אני רואה ככשל רציני ושיגרה מטרידה את העובדה שישיבת הסיעה הראשונה לא הוקדשה להצגת ה"אני מאמין" של היו"ר החדש, למפלגה ולציבור. לאן הוא הולך ולאן הוא מבקש להוליך אותנו; לא כמועמד לא "כאדם מבטיח" אלא כמנהיג נבחר, וכמי שיש ביכולות, בסמכותו ומחובתו להציג לציבור עמדות ותוכניות ברמה של התחייבות פורמלית. פעם שניה הייתה המשך ישיר של הראשונה, כאשר הוכיח שלא קורץ מחומר אחר משל קודמיו בתפקיד באותו מחנה פוליטי. די היה בהחשדה כללית, בלתי-מבוססת ובלתי-מגובה בעובדות, בכדי להניעו לקרוא לפרוק הממשלה - קריאה חסרת יסוד, סיכוי ופופוליסטית עד כדי גיחוך, כמעשה קודמיו. פוליטיקה של מניפולציות איננה מבשרת טובות. אם גבאי הוא אכן "חידוש מרענן" כפי שמנסים לשכנע את הציבור דוברים אחדים מטעמו, מותר לציבור לצפות שלאמירות הללו יהיה כיסוי ממשי ומיידי. שתי רגליים שמאליות כבר בראשית הדרך אינן בשורה; מי שחשב שחיפש את האתונות והוא עומד למצוא את המלוכה, מוטב יחשוב שנית. לדידי אחרי התחלה כזו, נתניהו הוא עדיין משכמו ומעלה במחנה הפוליטי "הבכיר" שלנו.

הערות

1. עסקת הצוללות חושפת ליקויים בעבודת מערכות הרכש הצה"לי והשיווק הביטחוני של ישראל. דיון רציני בתחום זה אינו יכול להיעשות בעיתונות בגלל רגישותם של הפרטים הסודיים הרבים הכרוכים בעסקות אלה – סודיות ביטחונית וסודיות מסחרית. עם זאת, מדובר בעסקות גדולות מאוד ואפילו ענקיות, לא רק במונחים ישראלים. אם אור יום הוא אמצעי ההגנה המיטבי לשמירה על טוהר מידות בעסקות מסחריות בכלל, בעסקות מסוג זה – קל וחומר. כאשר לא ניתן להפעיל אור יום טבעי, בין היתר בגלל אופיין הנכלולי של התקשורת והפוליטיקה כיום, חייבים לקיים מנגנוני בקרה ייעודיים עם "אור יום מלאכותי" וכללי משחק קפדניים. שאלתו הנ"ל של יו"ר הקואליציה לגבי צורך במתווכים ישראלים בעסקות ממשלה לממשלה, היא שאלת מפתח, אבל איננה יחידה מסוגה. שאלות אלה חייבות לקבל תשובות נחרצות ("עם שיניים").

תאריך:  19/07/2017   |   עודכן:  20/07/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התחיל בשתי רגליים שמאליות
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
20/07/17 02:49
 
רפי לאופרט
20/07/17 12:47
2
2 רגלים עקומות
20/07/17 05:52
3
אם היינו
20/07/17 08:13
 
למגיב
20/07/17 09:06
 
רפי לאופרט
20/07/17 12:41
 
ללקק.
21/07/17 07:21
4
עמעד
20/07/17 11:08
5
מקס פאואר
20/07/17 12:29
 
רפי לאופרט
22/07/17 18:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: תספורת לעניים די לַצביעוּת הערבית שרה חלימי ז"ל קורבן לטרור ולקינוח מחזה פסול
19/07/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
במהלך השנים האחרונות נתקלתי בלא מעט שאלות של תלמידי תיכון, העומדים לפני מבחני בגרות בהיסטוריה, בדגש על מלחמת יום הכיפורים (1973). סוג השאלות משקף לצערי תמונת מצב עגומה: מלחמת יום הכיפורים נדמית בעיני רבים מהם כאירוע שהתרחש לפני בריאת העולם. גם המורים הצעירים לא היו כאן לפני ארבעים שנה ויותר, ויחסם למלחמה ההיא עובר הלאה. (להלן דוגמה של סיכום לקראת מבחן בגרות).
19/07/2017  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
נוכח התפתחות החקירות בפרשת הצוללות שמבקשת ישראל לרכוש ממספנות תיסן-קרופ הגרמניות יחד עם גל הענק של החשדות החמורים המציף את חיינו, נראה לי שראש הממשלה בנימין נתניהו זקוקה לייעוץ מקצועי בשאלה: איך להתמודד עם הצרה הזו כדי שלא יקדימו לומר שסוף כהונתו הגיע. על-מנת להפסיק את הרעמים והברקים של הסופה החמורה, אני מוכן להתנדב ולתת לנתניהו עצה שעיקרה פשוט - הפסק להיחבא אל הכלים ועשה מעשה. התקשר אישית למפכ"ל רוני אלשיך והודיע לו "ברחל בתך הקטנה" את הדברים הבאים:
19/07/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
טוב היה לחברה האנושית, שערכי ספר הספרים, התנ"ך, יהיו במסד הקיומי שלה. טוב שכל חברה תהיה כרויה לאוצרות עולם הערכים הגנוזים בארון הספרים היהודי.
19/07/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ביום ראשון האחרון (16.7.17) החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה לקצר את שבוע העבודה בישראל בשעה אחת (מ-43 שעות הנהוגות כיום, ל-42 שעות עבודה). החלטה זו עומדת במרכז מחלוקת הקיימת בין שלושה אנשים (שכל אחד מהם מייצג גוף בנפרד) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ושר הכלכלה אלי כהן בדבר הדרך שבה יש לקצר את שבוע העבודה בישראל.
19/07/2017  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il