|   15:07:40
דלג
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הג'יהאדיסטים של מחר?

הילדים של דאעש

אמילי פלדמן מניוזוויק מתארת את גורלם של ילדים שעברו שטיפת מוח בערים בהן שלט דאעש, ועומדת על האתגרים הקשים שבהחזרתם לחיים נורמליים
23/07/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   דאעש   |   תגובות
[צילום: חוסין מאלה, AP]

בצורה מהירה ושיטתית
בשיאו, מאמצע 2014 ועד 2015, שלט הארגון על שליש מסוריה ועירק והיו תחת אחריותו 12-6 מיליון תושבים. בצורה מהירה ושיטתית, הארגון שינה את תוכניות הלימודים ופיתה ילדים להגיע למחנות האימונים. דאעש לקח גם ילדים יזידים או נוצרים, אויבי הארגון, ושטף את מוחם לפני ששלח אותם לקרב כחיילים או מחבלים מתאבדים

קראו לו מוחמד. טוב, זה היה השם שהוא ביקש להזדהות בו בפני אמילי פלדמן מהשבועון ניוזוויק. ילד בעל עיניים כחולות ולחיים שמנמנות, שעדיין מדבר על הסרטים שאהב לראות אחרי הלימודים. לפני שלוש שנים, כשהיה בן תשע, אביו היה לוקח אותו ואת אחיו הקטן לקולנוע מאולתר בכיכר עירם שנמצאת בפאתי א-רקה שבסוריה. שם, בשעה שאכל עוגיות והיה מוקף במוריו ותלמידים אחרים, היה רואה סרטים רבים. הסרטים היו שונים, אך העלילה הייתה זהה: לוחמי דאעש שמשחררים ערים מהכופרים ועורפים את ראשיהם. מדובר היה בצילומים אמיתיים. באותה תקופה, מוחמד חשב שיהיה כיף להפוך ללוחם שכזה.

כיום מוחמד מתגורר עם דודו בעיר הטורקית ראיכנלי. האלימות בסרטים אלו מעולם לא הפחידה אותו, כי מדובר ב"כופרים שצריך להרוג". במקום פחד, הוא זוכר שהתרגש כאשר ראה את הסרטים או לוחמי דאעש מסתובבים ברחובות. שינוי זה הפחיד את דודו של מוחמד, שביקש להזדהות בשם ראאד. בשנה שעברה הוא שכנע את אביו של מוחמד לעזוב את א-רקה ולהגיע לטורקיה. מוחמד ואחיו לומדים בבית הספר של יוניצ"ף לפליטים סורים. ראאד מנסה ללמד אותם מה זה להיות מוסלמי טוב, אך גם לאחר כמעט שנה, הם עדיין מעריצים את לוחמי הארגון.

דאעש הקדיש מאמצים רבים כדי לחנך את הילדים שבשטחי שליטת הארגון, כותב ניוזוויק בכתבה מקיפה על ילדי הארגון. בשיאו, מאמצע 2014 ועד 2015, שלט הארגון על שליש מסוריה ועירק והיו תחת אחריותו 12-6 מיליון תושבים. בצורה מהירה ושיטתית, הארגון שינה את תוכניות הלימודים ופיתה ילדים להגיע למחנות האימונים. דאעש לקח גם ילדים יזידים או נוצרים, אויבי הארגון, ושטף את מוחם לפני ששלח אותם לקרב כחיילים או מחבלים מתאבדים.

כעת, כשכוחות בתמיכה אמריקנית מתקרבים למעוזים האחרונים של דאעש, העולם מקבל מבט מעמיק יותר על הנזק שנגרם לאותם צעירים. הראשונים שמתמודדים עם הנזק, הם ילדים שנמצאים בפאתי אזורי השליטה של דאעש. בראיונות עם הילדים הללו, שנטלו חלק במחנות האימונים ובתי הספר של דאעש, מתגלה גודל האסון – מדווחת פלדמן. מעבר לבעיות החינוך, ילדים אלו סובלים מטראומות ובעיות נפשיות אחרות.

דוגמאות בקליעים במקום בפירות
פנטזו על כיבוש רומא [צילום: פלאש 90]

פרסים על קריאה בקוראן
המורים של דאעש היו נחמדים ואמרו לתלמידים שאם הם יקראו בקוראן, הם יקבלו פרסים. מוחמד קיבל רובה צעצוע וכסף לבזבוזים. אחיו הקטן אהב מאוד את ה"מישוואק", מקל לניקוי שיניים שנאמר שהנביא מוחמד היה משתמש בו. המורים גם אמרו לתלמידים מה מצופה מהם ברגע שיגדלו, וכמה נפלא יהיה להגן על דאעש. נאמר שעליהם לגדל זקנים, לדאוג שנשותיהם יהיו מכוסות לחלוטין ולמנוע מהן לצאת החוצה. המורים סיפרו שהם נלחמים בכופרים כמו המשטר הסורי, ישראל, אירן וארה"ב

ליזבט ואן-דר-הייד, מומחית לשיקום טרוריסטים במרכז הבינלאומי למלחמה בטרור בהאג, טוענת שדאעש מהווה אתגר חמור יותר מאשר ארגונים אחרים שניסו לשנות אוכלוסיות. בניגוד לפאר"ק הקולומביאני או לאט"א הבסקי, שהם ארגונים יותר מקומיים, דאעש הוא בינלאומי והוא שולט על יותר אוכלוסייה מאשר אל-קאעידה, ארגון בעל מטרות דומות. לדבריה, דאעש פועל כמו מדינה במתן חינוך, שירותי בריאות ושירותים משפטיים לאזרחים. הדבר מעלה את הסבירות שילדים שחיים בשטחי הארגון, יושפעו מהאידיאולוגיה שלו.

כאשר דאעש כבש את מוסול, עומר אל-ג'בורי עבד במכון ממשלתי לנשים וילדים. הוא המשיך לבוא לעבודה, עד שדאעש סגר את המקום והוא התבקש להפוך למורה. למרות שמעולם לא לימד ילדים, הוא לא יכול היה לסרב לארגון והשתתף בקורסי הכשרת מורים של דאעש. בקורסים אלו למד, שיש צורך בהפרדת הילדים לפי מין, בכל גיל שהוא, והם חייבים להישמע לחוקי הלבוש הנוקשים של האיסלאם. בוטלו לימודי ההיסטוריה וספרות. שיעורי חשבון, ערבית ואיסלאם נשארו, אך לפי תוכנית הלימודים של דאעש.

תוכנית הלימודים של דאעש התבססה על קיצוניות, אמר אל-ג'בורי. התוכנית חינכה את הילדים לשנאה ולהרג אנשים בני דתות אחרות. כך למשל, בשיעורי חשבון במקום לתת דוגמאות בפירות, נתנו דוגמאות במספרי קליעים. מדובר היה בחלק מתוכנית רחבה יותר של דאעש. הילדים לא הוכרחו להתגייס לארגון, אמר פעיל מקומי, אך הם למדו כל מה שקשור לג'יהאד ולדאעש, כדי שיתגייסו מרצונם ברגע שיהיו גדולים יותר.

דאעש איים על הורים, שאם לא ישלחו את ילדיהם ללימודים - הם ייענשו בקנסות או במלקות. גישה קלה יותר ננקטה כלפי הילדים: מוחמד סיפר, כי המורים אף פעם לא השתמשו בעונשים גופניים. לדבריו, המורים של דאעש היו נחמדים ואמרו לתלמידים שאם הם יקראו בקוראן, הם יקבלו פרסים. מוחמד קיבל רובה צעצוע וכסף לבזבוזים. אחיו הקטן אהב מאוד את ה"מישוואק", מקל לניקוי שיניים שנאמר שהנביא מוחמד היה משתמש בו. המורים גם אמרו לתלמידים מה מצופה מהם ברגע שיגדלו, וכמה נפלא יהיה להגן על דאעש. נאמר שעליהם לגדל זקנים, לדאוג שנשותיהם יהיו מכוסות לחלוטין ולמנוע מהן לצאת החוצה. המורים סיפרו שהם נלחמים בכופרים כמו המשטר הסורי, ישראל, אירן וארה"ב.

לא כל התלמידים בבתי הספר של דאעש נחשפו לאידיאולוגיה הקיצונית. אל-ג'בורי ועמיתיו התנגדו לתוכנית הלימודים ולימדו בחשאי את התלמידים נושאים אחרים, בעיקר קרוא וכתוב. לדבריו, הורים רבים הסתכנו בכך שלא שלחו את ילדיהם לבית הספר, אולם ניתן היה לראות בשינויים בקרב הילדים שכן נשלחו לבית הספר. הם החלו להתלבש כמו לוחמי דאעש ורצו ללמוד יותר על הג'יהאד. כל מוסלמי שהם ראו שלא נוהג לפי הכללים של דאעש, האשימו אותו בכפירה. הם אף החלו לדבר על כיבושה של רומא, נושא שעלה באחד הגיליונות של "דאביק", המגזין של דאעש.

הלוחמים הם גיבורי-על
מלמדים על האסלאם האמיתי [צילום: עמר נביל, AP]

תפילה ואימוני נשק
במחנה האימונים של הארגון מנהלים לוח זמנים קפדני. אחד החניכים במקום סיפר, שהאימונים החלו בחודש של לימודי דת. היום התחיל בתפילה, ולאחר מכן אימוני נשק. ביום התאמנו ובלילה ראו סרטונים כיצד להרוג אנשים. כדי לעודד ציות, המדריכים השתמשו בתגמולים כמו ביקורי משפחה ועונשים כמו הרעבה ומלקות

התעמולה של דאעש הזיקה לילדים יותר מאשר תוכנית הלימודים. אל-חאמד חי במשך שנה תחת שליטת דאעש בעיר דיר א-זור ותיעד בחשאי את פעילות הארגון. הוא התגלה, נכלא ושוחרר בשנת 2015. לאחר שחרורו ברח לטורקיה ושם המשיך בפעילותו נגד הארגון. לדבריו, דאעש מציג לילדים סרטים בהם לוחמיו הורגים כופרים. הם נותנים לילדים כרטיסי זיכרון עם שירים איסלאמיים וטקסטים דתיים, דבר שהילדים מאוד אוהבים. לאחר ההצגה, לוחמי דאעש שואלים מי רוצה להתגייס לארגון. ילד שמרים את ידו - נלקח מיד. הילדים חושבים שלוחמי דאעש הם גיבורי-על. יש להם כסף, מכוניות ושליטה קרקעית. הילדים רוצים להיות כמותם. להערכתו, בין 700 ל-1,000 ילדים גויסו על-ידי הארגון מאז שהגיע לעיר בשנת 2014.

במחנה האימונים של הארגון מנהלים לוח זמנים קפדני. אחד החניכים במקום סיפר, שהאימונים החלו בחודש של לימודי דת. היום התחיל בתפילה, ולאחר מכן אימוני נשק. ביום התאמנו ובלילה ראו סרטונים כיצד להרוג אנשים. כדי לעודד ציות, המדריכים השתמשו בתגמולים כמו ביקורי משפחה ועונשים כמו הרעבה ומלקות.

כאשר הגיעו הכוחות הכורדים והעירקים לשחרר את האזורים שבשליטת דאעש בצפון עירק, הם עמדו בפני המשימה המורכבת של לגלות מי מבין האנשים הוא פעיל דאעש או תומך של הארגון. כל קבוצה שנלחמה באזור עיכבה לוחמים של הארגון, כולל קטינים, וטיפלה בהם בעצמה במקום לתת למערכת המשפט לטפל בהם. בחלק מהמקרים, קבוצות אלו לקחו את החוק לידיהם ועינו את העצורים. כך למשל נטען שעשו לוחמים כורדים, שדחו את האשמות. לדבריהם, פעילי ארגון קטינים שנלכדו, נשלחו לבתי מעצר מיוחדים לנשים וילדים.

חלק מאלו שהגיעו לבתי המעצר הואשמו בעבירות קלות יחסית, כמו קיום שיח עם דאעש, אימונים או עבודה לצד הארגון. חלק הואשמו בלחימה לצד דאעש והחלו לרצות את עונשם. תחילה עצורים אלו הורחקו מהעצורים האחרים, מחשש שישפיעו עליהם אידיאולוגית. לאחר זמן החלו לרחם על אותם עצורים, מההבנה שחייהם של ילדים אלו נהרסו בגלל דאעש.

בתי מעצר אלו מנסים להכין את אותם לוחמי דאעש לשעבר לחיים הרגילים. הדבר הראשון שעושים, הוא לשנות את המראה שלהם. מחליפים את בגדיהם, מגלחים ומספרים אותם. לאחר מכן מזמינים אותם להשתתף בפעילויות של המקום, כמו לשחק כדורגל ורק אז מתחילים הקורסים. אותם עצורים נפגשים עם עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, רופאים ואימאם שמלמד אותם על האיסלאם האמיתי. מדי פעם מוקרנים סרטים דוקומנטריים, המציגים את הפנים האמיתיות של דאעש, במטרה לאתגר ולערער את אמונתם בארגון.

להחזיר את האמון באנושות
דרושות שלוש שנות ייצוב [לפטריס פיטראקיס, AP]

חזרה לזרועות דאעש
בחזרה למוחמד. הוא ואחיו רוצים לחזור לסוריה, אך דודם, ראאד, מונע מהם. הוא רוצה שקודם יסיימו ללמוד, מהחשש שחזרה כעת לסוריה משמעותה חזרה לזרועות דאעש. הוא רוצה שהם יבינו את ההשלכות של מעשיהם. כמו כן, הוא חושש מאלו שישחררו את א-רקה, שיענישו את תומכי הארגון ללא קשר לגילם

לדברי ניוזוויק, תחילה הילדים מביעים התנגדות, טוענים שהעובדים במקום הם כופרים ומאיימים אם היו יכולים - היו הורגים את כולם. השינוי מתרחש לאט, כאשר רואים שהילדים בוחרים בקורסים כמו ציור ומוזיקה, שני דברים שאסורים לפי דאעש. הם גם מסתפרים בתספורות אופנתיות, הדבר המצביע על השינוי המחשבתי שהילדים עוברים. לא כל הילדים משתקמים, כמו למשל אותו ילד שלאחר ששוחרר חזר ישירות לשורות הארגון, נעצר מחדש ונשלח שוב לבית המעצר.

יאן אילהאן קיזילהאן, פסיכולוג גרמני-כורדי עם התמחות בטראומה, טוען שגם הילדים עם הפגיעות העמוקות ביותר יכולים להשתקם. לדעתו, הדרך היעילה ביותר לטפל בילדים כאלו תתחיל בטיפול של עד שלוש שנים שתיחשב כתקופה של "ייצוב" בה הילד יסתגל לשגרה רגילה. זה אומר ללכת לבית הספר, לעסוק בספורט והחשוב ביותר: לפגוש עובד סוציאלי כל יום. חשוב ליצור אצלם קשר קרוב והבנה שיש אנשים שסומכים עליהם ורוצים לעזור להם, אומר קיזילהאן. הם צריכים להחזיר לעצמם את האמון באנושות ובבני אדם. ברגע שנוצר אמון, ניתן להתחיל בטיפול פסיכותרפי.

קיזילהאן מציין, שלא כל הילדים שהיו בבתי הספר או במחנות האימונים של דאעש דורשים טיפול. מוחותיהם של ילדים צעירים לא מפותחים מספיק כדי להבין את האידיאולוגיה של הארגון, בניגוד למתבגרים שמתחילים לפתח זהות פוליטית ורגישים יותר לנושא. כמו-כן, לא כל אדם שנחשף לאירועים של דאעש יחווה טראומה או ייפגע מבחינה פסיכולוגית. לפי מחקר גרמני בנושא, מחצית מהאנשים שחוו אירוע טראומתי ידעו "להוציא עצמם" ממנו, בלי טיפול. המחצית האחרת יכולה לסבול מדיכאון ועד פוסט-טראומה וכלה בהתנהגויות מסוכנות יותר. כעת פועלים להגדיל את מספר הפסיכולוגים המתמחים בטראומה באזור, כאשר התקווה היא שיהיו אלפי פסיכולוגים כאלו עד שנת 2030.

בחזרה למוחמד. הוא ואחיו רוצים לחזור לסוריה, אך דודם, ראאד, מונע מהם. הוא רוצה שקודם יסיימו ללמוד, מהחשש שחזרה כעת לסוריה משמעותה חזרה לזרועות דאעש. הוא רוצה שהם יבינו את ההשלכות של מעשיהם. כמו-כן, הוא חושש מאלו שישחררו את א-רקה, שיענישו את תומכי הארגון ללא קשר לגילם.

בתוך מסת הפליטים, ישנם מספר לא ידוע של ילדים חונכו בבתי הספר של דאעש. למרות שנעשו ניסיונות לזהות ילדים אלו ולהעניק להם עזרה, ההורים מסתירים אותם. הם חוששים שהילדים ייחקרו וייענשו על-ידי הרשויות המקומיות. ישנם כאלו, כמו ראאד, שמטפלים בילדים בעצמם.

ראאד יודע שמדובר במאמץ, שכולל גם צעדים שגויים. פעם הוא לקח את אחד האחים לחוף הים כדי לקרוא תיגר על השקפותיו השמרניות לגבי נשים. כאשר ראה את הנשים בים, אמר אותו אח שצריך לערוף את ראשיהן ולהפוך את הים לאדום מדמן. כאשר הביא אייפד לאח אחר, הוא הוריד משחקי מלחמה. ראאד לא מתייאש ואומר שמדובר בשינוי איטי.

הוא פחות אופטימי לגבי הילדים של תומכי דאעש. פעם נכנסו לחנותו אח ואחות. כאשר האחות שאלה אותו שאלה, התפרץ עליה האח משום שהיא מדברת עם גבר, ואמר שאחיה הגדול צריך לערוף את ראשה. ראאד סיכם ואמר, שילדים אלו, שגדלו עם רעיונות ג'יהאדיסטים, יהיו בעתיד בעיה של העולם כולו.

תאריך:  23/07/17   |   עודכן:  23/07/17
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
עשרות אזרחים אירופים ואמריקנים משתתפים בקרב לשחרור א-רקה, בירת דאעש בסוריה, למרות התנגדות ממשלותיהם. רבות נכתב אודות הלוחמים הזרים המגיעים לסוריה ועירק כדי להילחם למען דאעש. תשומת לב מועטה מקבלים הלוחמים הזרים המגיעים למדינות אלו, דווקא כדי להילחם נגד הארגון.
20/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
בכיר במודיעין העירקי דוחה (16.7.17) את הטענות הרוסיות על חיסולו של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי. לטענתו, אל-בגדדי עדיין חי ונמצא בסוריה.
17/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
ערוץ הטלוויזיה הרוסי "רוסיה אליום" שידר כתבה ובה ראיונות עם נשים שהיו נשואות לפעילי דאעש. בראיון סיפרה נור אלהדא שהייתה נשואה לפעיל דאעש מלבנון כי התחתנה עמו בגיל צעיר וכבר בגיל 16 היו לה ממנו שני ילדים.
15/07/2017  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
סרג׳נט-פירסט קלאס איקאיקה קאנג, בן 34, חייל בצבא האמריקני, יליד הפיליפינים, נעצר על-ידי הבולשת הפדרלית בסוף השבוע שעבר לאחר שהביע תמיכה בדאעש, והודיע כי הוא מוכן לרצוח את מי שהארגון יורה לו. ביום חמישי הוא יופיע בפני שופט, שידון בעניינו.
13/07/2017  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
דאעש עומד בפני תבוסה כפולה. הארגון איבד לאחרונה את מוסול, העיר השנייה בגודלה בעירק, וכעת כוחות סורים בתמיכת ארה"ב מתקדמים לעבר א-רקה, בירת הארגון בסוריה. תבוסת דאעש מעלה שאלות חדשות, בנוגע לעתידו של המזרח התיכון. האתר "פורין פוליסי" אסף מספר מומחים כדי לענות על שאלות אלו.
12/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
גוגל מגבירה את המאבק בטרור  /  אריאל י' לוין
אירן: סעודיה אחראית לפיגועים בטהרן  /  איציק וולף
העליון החמיר בעונש של תומך דאעש  /  איתמר לוין
הטרור אינו מסתלק  /  אריאל י' לוין
הלבטים של ארה"ב  /  אריאל י' לוין
דאעש מחפש הישגים  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il