|   15:07:40
דלג
  צ'לו רוזנברג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שוב יורים מהמותן <br>

דווקא בישראל למודת בעיות ביטחוניות סבוכות אין כל תהליך מסודר של חשיבה קדימה ותכנון ליום שיבוא הכל שליפה מן המותן, אלתור והחלטות מטופשות
23/07/2017  |   צ'לו רוזנברג   |   מאמרים   |   תגובות
רק אחרי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

כאשר החלטתי לכתוב את המאמר עדיין התפילות בהר-הבית והמהומות היו בעיצומן. לא ידעתי וגם לא רציתי להיות צודק. לדאבון הלב, לאחר ששלחתי את המאמר, בערבו של היום המתוח מאוד בירושלים והשטחים, קרה הנורא מכל: רציחתם בדם קר של שלושה יהודים בפיגוע. אומר זאת בצורה ברורה, ללא היסוס: מי שהחליט בשעתיים איך נערכים ליום שישי המתוח, היינו הקבינט, עליו האחריות על מה שקרה בסוף היום. שבוע ימים יכלו ראש הממשלה ושרי הקבינט לנסות ולהרגיע את השטח. ראש הממשלה בחר להיות באירופה ולהזהיר את המנהיגים בהם פגש מטעויות נוראיות שהם עושים כלפי האיסלאם הרדיקלי. הבית בער וראש הממשלה בחר לנסוע לאירופה במקום להיפגש עם מי שאמורים היו להרגיע את השטח יחד עם ישראל. האידאולוגיה הפנאטית של מרבית שרי הקבינט גברה על המלצות השב"כ והצבא. הוכחנו שלא נכנעים ושאנו צודקים, אלא שלמשפחת השכול הצטרפו שלושה אזרחים תמימים. שרי הקבינט וראש הממשלה לא יוכלו לרחוץ בנקיים.

כתבתי לא אחת על הפגמים האיומים בתהליכי קבלת ההחלטות בביטחון לאומי בדרג הפוליטי. אין כאן נושא חדש. ההפך הוא נכון: מה שהיה הוא שיהיה. והנה אנו ניצבים לאחרונה בפני מבול של ממש של החלטות מטופשות, בלתי סדורות, פרי של אמוציות בלתי מבוססות ורצונות סותרים של כל מי ידו במעל. אתייחס בהמשך לשני מקרי בוחן שקרו השבוע כדי להמחיש את הגרוטסקה של משחק בחיי אדם מצד מנהיגי ישראל על-ידי קבלת החלטות הזויות העלולות לגרום לתוצאות הרות אסון.

בעת כתיבת שורות אלה ממש עדיין אין התפתחויות ממשיות בהר-הבית לקראת התפילות של יום שישי. יש לקוות שהאירועים לא הסתיימו בהרוגים, או אז עלולות לפרוץ מהומות שאף אחד אינו יכול לשער איך תיגמרנה. מה שלא יהיה, נשאל השאלה, איך התקבלה ההחלטה השנויה במחלוקת בין גורמי הביטחון השונים, היינו השב"כ והמשטרה? האם התקיימו דיונים מעמיקים וההחלטות התקבלו לאחר שהוצגו כל האופציות שישנן ותוצאותיהן האפשריות? אני משער שלא. אין צורך להיות חבר קבינט עדי להגיע למסקנה זו. מספיק לקרוא את הדיווחים בתקשורת על מחלוקת קשה בין גורמי הביטחון השונים ולהסיק את המסקנה. השאלה היותר מטרידה היורדת לשורש הבעיה היא, האם במערכת הביטחון, בדרג המדיני, האפשרות של פיגוע בהר-הבית מצד המוסלמים עצמם הועלתה לדיון או דיונים לפני הפיגוע ורצח השוטרים בדם קר? השערה בלתי מופרכת: לא ולא. וזו הביעה המרכזית: דווקא בישראל למודת בעיות ביטחוניות סבוכות אין כל תהליך מסודר של חשיבה קדימה ותכנון ליום שיבוא. הכל שליפה מן המותן, אלתור והחלטות מטופשות. גופי המחקר והתכנון במערכות הביטחוניות השונות פשוט משותקים או שעבודותיהם החשובות נזרקות פח הזבל על-ידי הפוליטיקאים. דוחות מבקר המדינה, דוחות ועדות החקירה הממלכתיות שעסקו בהתנהלות הדרג המדיני לא מצאו אלא פגמים חמורים ביותר בהתנהלות הדרג המדיני. גם הדוח האחרון של מבקר המדינה מלפני כשבוע בלתי לבב לחלוטין בלשון המעטה. נוסיף ונאמר: נושא הר-הבית הוא נושא רגיש ביותר עם פוטנציאל להבעיר את האזור. מדוע בנושא כה רגיש נוהגים לפי תחושות בטן ולא לפי השכל הישר? מגנטומטרים (כך השם הנכון בלעז) או גלאי מתכות אפשר להציב בכל מקום. זכותה של המדינה לעשות זאת כדי לשמור על ביטחון אזרחיה. מדוע איש לא חשב שיש צורך לעשות זאת בהר-הבית ולא מהיום למחר? הרי ממשלת ישראל מתפארת ביחסיה המיוחדים והלבביים עם ירדן ועם מדינות ערביות אחרות. אם כך, מדוע לא נבנתה מערכת הידברות במשך השנים שמטרתה להבטיח את ביטחון המתפללים, השומרים והמבקרים האחרים בהר? כל כך קשה היה לצפות שביום מן הימים מישהו ינסה לפגע שם? בלתי מובן. עם פרוץ המשבר הנוכחי כל האחד מן הצדדים אינו יכול לשגת בקלות כי הדבר ייחשב לחולשה או כניעה ללחץ. אז מה עושים? משתמשים ברטוריקה קיצונית, מתלהמת, מעוררים רגשות חבויים מבלי לחשוב שזה עלול להוביל לאסון.

תהליך עקום

המקרה השני הוא מקרה הצוללות. כפי שהבהרתי גם במאמר הקודם שלי ובכלל, אין בכוונתי להטיל אשם פלילי על-אף אחד. רשויות המדינה יחקרו ויגיעו למסקנות. אני רוצה להתייחס לתהליכים קבלת ההחלטות בנושא קניית הצוללות והספינות על-ידי ישראל, וכן לגבי עמדתה של ישראל לגבי מכירת צוללות על-ידי גרמניה למצרים.

מה שמצטייר מהדיווחים התקשורתיים בנושא רכישת הצוללות הוא תהליך קבלת החלטות עקום, בלתי תקין מבחינת הליכי קבלת החלטות במדינה מסודרת, עירובם של גורמים בלתי מוסמכים לכאורה לעסוק בסודות הכמוסים ביותר של ישראל, דחיקת רגלי האנשים הממונים על רכש והצטיידות של צה"ל, הפרה בוטה של כללי המנהל התקין. לראש ממשלה פררוגטיבות רבות להחליט החלטות בניגוד לעמדת שרים או גרד מבצע. יחד עם זרת, אין לראש ממשלה שום פררוגטיבה לקבל החלטות הרות גורל לבדו. לפי עשויות יעלון וגם של אחרים, ראש הממשלה לא שיתף את יעלון כשר ביטחון בהחלטתו לרכוש עוד צוללות. החלטה מסוג זה אינה יכלה להתקבל רק על-ידי ראש הממשלה. מבלי להיכנס לפרטי הפרטים של חוק יסוד הממשלה, נאמר שמי שאחראי על הצבא זו ממשלת ישראל, כן כן, ממשלת ישראל. רשאית הממשלה להסמיך את ראש הממשלה וכמה משריה לדון הנושאים שונים בצוותים מצומצמים כגון הקבינט. האם הקבינט היה שותף להחלטתו של ראש הממשלה לרכוש צוללות נוספות, בניגוד גמור לעמדת שר הביטחון וראשי הצבא? על-פי הידוע לנו ממקורות גלויים לחלוטין, התשובה היא לא רבתי. במקום זאת, ראש הממשלה הפעיל, על-פי הפרסומים, אנשים פרטיים קרובים אליו שניהלו עבור מדינת ישראל מו"מ עם הגרמנים במקום הגופים המוסמכים של משרד הביטחון. האם אותם אנשים מחזיקים בסיווג ביטחוני כה גבוה עד כדי שהם יכולים להיחשף למידע הרגיש ביותר והכמוס ביותר של ישראל? הגורמים המוסמכים חייבים לבדוק זאת. במקרה ואין לאנשים הפרטיים הללו סיווג ביטחוני עליון, כי אז מדובר לכאורה בהפרה בוטה של החוק.

גם הנושא מכירת צוללות למצרים באישור של ישראל יש לבחון את תהליך קבלת ההחלטות. ישנם מספיק מקורות גלויים כדי להיווכח שגם כאן תהליך קבלת ההחלטות היה בלתי סביר בעליל. הנשיא ריבלין יכול לספר מה גדולה הייתה הפתעתו כשראשת ממשלת גרמניה הראתה לו או אמרה לו מפורשות שישראל הסכימה למכירת צוללות למצרים וישנו אפילו אישור בכתב על כך. יש להדגיש שלפרשת מכירת הצוללות למצרים ישנן בעצם שתי עסקות. בעסקה הראשונה היה הנישא המצרי היה מובארק. בעסקה השנייה היה מורסי הידוע לשמצה. מה שקרה בין שתי העסקות הוא שלגבי הראשונה נתניהו וברק היו בעד. עם עליית מורסי, הובעה התנגדות למכירת צוללות נוספות למצרים מטעמים מובנים. כאשר ראשת ממשלת גרמניה מראה את האישור הפורמלי מצד ישראל לעסקה השנייה, מתברר שמי שחתומים על האישור הזה הם עו"ד מולכו ואבריאל בר יוסף. תמוה? מאוד מאוד. האם שני האישים הללו מוסמכים לחתום בשמה של ישראל? אם כן, האם הקבינט, הממשלה, ראש הממשלה יפו את כוחם של השניים לתחום בשם ישראל? זהו פרט שחייב בדיקה מעמיקה. האם ראש הממשלה ידע ששני האישים הללו אמורים לחתום על מסמך מסוג זה או שמא מדובר במעשה מרמה? היות שאין לי תשובה לשאלה זו אך היא מספיק חשובה, מן הראוי שהרשויות המוסמכות יבדקו ויתנו מענה.

היינו יכולים להמשיך ולספר אך דומה שהעיקרון ברור. ממשלות ישראל מקבלות החלטות הרות גורל עבור אזרחי ישראל בתחום הביטחון הלאומי בצורה מעוררת חלחלה. אל יתפלאו האזרחיים שלאחר מעשה, מתגלים כשלים איומים בהתנהלות הממשלות, כשלים הגובים מחיר כבד בחיים אדם.

תאריך:  23/07/2017   |   עודכן:  23/07/2017
צ'לו רוזנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוב יורים מהמותן
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש העזתי שצופר...
23/07/17 21:31
2
באום
24/07/17 03:36
 
לך ללמוד
24/07/17 09:51
 
באום
24/07/17 10:31
 
להמלצתי
24/07/17 15:44
 
באום
24/07/17 17:20
 
הלילה שעבר
25/07/17 09:38
 
באום
25/07/17 14:36
 
ב .ל
26/07/17 21:39
 
אז מה תיאורך
27/07/17 21:18
3
יהודה דרורי
24/07/17 22:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחירתו המפתיעה של אבי גבאי למנהיגה של מפלגת העבודה הייתה הבעת אי-אמון של חברי המפלגה בהנהגתה.
23/07/2017  |  מתי דוד  |   מאמרים
לפי התקינות הפוליטית, פתרון העניין הפלשתיני מחייב ויתור דרמטי של ישראל והקמת מדינה פלשתינית. אבל, התקינות הפוליטית תקעה סכין בגב השאח הפרסי ורוממה את אייתוללה חומייני, היללה את "הסכם אוסלו" - שהביא לטרור וחינוך לשנאה חסרי-תקדים - תמכה בהענקת פרס נובל לשלום לערפאת, קראה לנסיגה מרמת הגולן, והגדירה את "הצונאמי הערבי" כ"אביב ערבי".
23/07/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
הפיגוע בהר-הבית ב-14.7.17 ניפץ שורה ארוכה מאוד של מיתוסים מופרכים וקונספציות שגויות שהתקבעו בדעת הקהל ובראשי מערכת הביטחון והממשלה מזה 50 שנה. נראה שלגלי ההדף שלו יהיה אפקט עתידי חריף יותר מאשר לשתי רעידות האדמה אשר טלטלו את ההר והרסו את מסגד אל-אקצה פעמיים בהיסטוריה.
23/07/2017  |  עו"ד אביעד ויסולי  |   מאמרים
קרב-איתנים-על ההגמוניה הפלשתינית ניטש בימים אלה בכל עוזו בין אבו מאזן, לבין החמאס, כשידו של יו"ר הרשות היא, בינתיים, על העליונה. הזמן, מסתבר, עשה את שלו וחולל בסופו של דבר מהפך של ממש ביחסי הכוחות. ארגון החמאס, שהיה על הסוס, איבד את כוחו לטובת הרשות, הנותנת עכשיו בהחלט את הטון.
23/07/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
תארו לכם מצב אבסורדי - בעל ואיש שמתגוררים בתל אביב מתגרשים. האישה עוברת לחיפה ולוקחת איתה את שני ילדיהם הקטנים. היא רושמת אותם למסגרות חינוכיות חדשות ללא התערבותו ומקשה עליו מאוד לפגוש אותם. הבעל, שמעוניין להמשיך בקשר עם ילדיו, מגיש בקשה ליישוב סכסוך ועד להגשת תביעה - לרוב בין 45 ל-60 יום - לא ניתן להגיש אף תביעה, כלומר עיכוב הליכים. במילים אחרות, אם אחד הצדדים צריך סעדים דחופים (מזונות, למשל), הוא לא יכול להגישם אלא תחת הגבלות ולרוב גם לא יקבל מענה מבית המשפט שסומך ידו על העובדת הסוציאלית ביחידות הסיוע. כאן נכנסות לתמונה יחידות הסיוע של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים שמקצות עד 4 פגישות עם עובד סוציאלי לצורך הגעה להסכמות. לא הסכמתם - המצב יישאר כפי שהוא, קרי קיפוח של אחד הצדדים.
23/07/2017  |  שני ליבמן   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il