|
דל-גאודיו. זכרונות כואבים [צילום: האתר הרשמי]
|
|
|
|
|
משהו מוזר אירע בחודש שעבר בהופעתו של הקוסם דרק דל-גאודיו, שייחודו בכך שהוא משלב את הקסמים בסיפורים אישיים – וזה לא היה קשור לקסם.
ניו-יורק טיימס מספר, כי דל-גאודיו הציג במנהטן מונולוג על זכרון ילדות כואב שהסתיים באפקט של היעלמות שעורר קריאות התפעלות, כאשר טכנאי שישב בעמדת הבקרה ראה במצלמת האבטחה אור של סמארטפון מבצבץ מכיס החזה של אחד הצופים. בשלב מסוים הוציא האיש את המכשיר מכסאו והצמיד אותו לסנטרו, כאילו הוא מכוון אותו לעבר דל-גאודיו. התנהגות לא יאה של צייד מזכרות? לא, כאשר התברר שמדובר בקוסם.
היה זה דייוויד מידֶה, מנטליסט מצפון אירלנד בעל קריירה נאה ומספר תוכניות מיוחדות ב-BBC. לאחר ההופעה ביקש מנהל האולם לבדוק את הסמארטפון של מידה ולא מצא בו הקלטה כלשהי, אבל השמועה על התקרית החלה להתפשט בקהיליית הקוסמים. לאחר מספר ימים קיבל מידה מסרון ממישהו המכיר הן אותו והן את דל-גאודיו, בה נאמר שמאן דהוא הזהיר אותו מפני מידה.
מידה שלח הודעת פייסבוק לדל-גאודיו – אותו אין הוא מכיר אישית – והכחיש שהקליט אותו בסתר. דל-גאודיו לא הגיב, ומאוחר יותר הסביר שהמודעה נחתה בתיקייה של הודעות המגיעות ממי שאינם חבריו ברשת החברתית. אבל התקרית הביאה לעירנות מוגברת, ולאחר כמה ימים נתפס קוסם אחר כשהוא מקליט את הופעתו של דל-גאודיו. האחרון מגן בקנאות על החומר המקורי שלו, מסביר העיתון, ולא רק בגלל הקטע של הקסמים, אלא גם בשל החלק המאוד-אישי בו הוא משתף את הצופים.
ההיסטוריה של הקסמים מלאה בהאשמות על ריגול תעשייתי. בתחילת המאה ה-20 הצטייד הקוסם האמריקני הארי קלר במשקפת בניסיון לפצח טריק של עמיתו הבריטי ג'ון נוול מסקליין, מיהר אל מאחורי הקלעים לבחון מקרוב את הציוד ורכש איור מאחד מעוזריו של מסקליין. הצדק הפואטי היה, שמאוחר יותר גנב קוסם אחר את הטריק מידי קלר.
מה שאירע בכאשר מידה ביקר בהופעה של דל-גאודיו היה פחות דרמטי, אך עדיין מעורר שאלות. כאמור, סרטון האבטחה מראה בבירור את האור מהסמארטפון של מידה ואת הצבתו מול דל-גאודיו. לפני שהחזיר מידה את המכשיר לכיסו, הוא העיף בו מבט מהיר – כמו שעושים אחרי שמצלמים – ואז הכניס אותו לכיס ודאג להותיר את חזהו מתוח אל מול הבמה. מידה מצידו שב ואומר בנחרצות, שלא עשה שום דבר פסול.
הבעיה: הקסמים אינם מוגנים
מי שרוצה להפוך סמארטפון למצלמת ריגול, מציין ניו-יורק טיימס, יכול למצוא הרבה דרכים. יש אפליקציות לראיית לילה, עזרים המאפשרים לצלם גם כאשר דומה שהמכשיר כבוי, דרכים להחבאת קבצים במיקומים נסתרים ומצלמות המוסוות כטלפונים.
תהיה אשר תהיה האמת על אותה תקרית, קוסמים אחרים הגיבו בזעם על האפשרות שההופעה צולמה בסתר. "בושה וחרפה", קבע בקצרה המנטליסט הבריטי דארן בראון. "יש תופעה נרחבת של גניבות בענף שלנו", טען ג'וני תומפסון, מבכירי המקצוע בלאס וגאס. "אלו בינינו שנלחמים בה, ששומרים על האתיקה, מנסים לעזור זה לזה".
המקוריות היא חלק משמעותי מעבודתם של הקוסמים, מסביר העיתון, משום שיצירת קסם חדש היא משימה קשה ביותר. הצמד פן ג'ילט וריימונד טלר העלה לאחרונה טריק הכולל פרה חיה, ונדרשו לו שש שנים לפתח אותו. "אם אתה רוצה לכתוב יצירה לפסנתר, אתה כותב יצירה לפסנתר. אבל בקסם – אתה למעשה צריך להמציא את המקבילה לפסנתר, לאחר מכן להבין כיצד לבנות אותה, ואז להפעיל אותה ואז להפעיל אותה בפני קהל", אומר טלר.
הבעיה היא, שקסמים לרוב אינם מוגנים בחוקי הקניין הרוחני, שכן קבלת הגנה מחייבת לחשוף את דרך הפעולה. מסקליין רשם פטנטים מזויפים כדי להרתיע את מתחריו, ואילו דייוויד קופרפילד אמר ששילם לאנשים כדי שישתלו הסברים כוזבים לקסמים שלו שהופיעו באינטרנט. בשנת 2014 זכה טלר בתביעה נגד קוסם בלגי שהעתיק את אחד הקסמים המובילים שלו, שכן הוא רשם אותו כפנטומימה מבלי לגלות את הטריק שמאחורי הקסם – אבל זה היוצא מן הכלל.
קוסמים מודים שהם מנסים לפענח את השיטות של מתחריהם. טלר אומר, שכאשר צפה בפעם השנייה במופע של דל-גאודיו, הוא ניסה לשים לב לכל פרט קטן. "ראיתי משהו משמעותי שפספסתי בפעם הראשונה, וחשבתי: לעזאזל, הוא טוב! יש כמה דברים שאני לא מבין איך הוא עושה אותם". מידה שותף לשבחים, ואומר שסיום המופע של דל-גאודיו הוא "הדבר הטוב ביותר שראיתי אי-פעם במופע חי". יש לו גם משאלה: "אני מקווה ש-דרק יבוא יום אחד לראות את ההופעה שלי ויבין שהיא שונה לחלוטין".