|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
כתיבת המומחים
החשיבות הרבה בבחירת עורך דין הפועל מתוך שליחות

מרד התפוצות נגד רומי ומעשי הטבח במורדים

בראשית התקופה הרומית היו המרכזים היהודיים העיקריים בתחומי האימפריה הרומית במצרים, אסה"ק, סוריה וקירני. בתחומי האימפרייה הפרתית היה מרכז יהודי גדול במסופוטמיה. בניגוד למצרים, קירני, קפריסין ומסופוטמיה היהודים בסוריה ובאסה"ק, שני מרכזים יהודיים גדולים, לא השתתפו במרד התפוצות נגד הקיסר טריאנוס
25/07/2017  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות


הגורמים למרד

הגורמים למרד היו הכעס על הרומאים בשל הריסת בית המקדש, הטלת "מס היהודים" על יהודי התפוצות במקום התרומה לבית המקדש ותפקידה של רומא בטיפול במערכת היחסים העכורה בין היוונים ליהודים ברחבי האימפריה הרומית. קיסרי רומא העניקו ליהודים אוטונומיה לאומית- דתית אבל לא אזרחות בערי הפוליס. רומא הייתה זקוקה ליוונים כבני ברית במזרח האימפריה והעדיפה את האינטרסים שלהם על אלה של היהודים. לגורמים אלה יש להוסיף את ההתלהבות המשיחית שאחזה ברבים מהם לרגל השמועות על המפלות שנחל הקיסר טריאנוס במלחמה בפרתים. מרטין גודמן סבור שהאיבה כלפי דתות אחרות- הפולותיאיזם והנצרות- גברה בעקבות כשלון המרד הגדול והרפורמה ביהדות שהחלה להתגבש בסנהדרין ביבנה.

כמו-כן, היו ליהודים בכל פרובינקיה סיבות מקומיות שקוממו אותם נגד רומא.
מצרים- הגורם העיקרי לפרוץ המהומות שהפכו למרד הייתה המתיחות המתמשכת בין האוכלוסייה היוונית ליהודית. המקורות הרומיים שתארו את המרד חשפו את עומק האיבה בין היוונים ליהודים אבל, למרד היה גם קשר ליחסי היהודים עם השלטון הרומי בארץ ובתפוצות. חורבן בית המקדש, מס היהודים והעדפת האינטרס היווני על פני היהודי יצרו מתיחות בין היהודים לשלטון הרומי. יש חוקרים המייחסים למרד גם גורם משיחי שטופח ע"י הקנאים שברחו מהארץ והשתקעו במצרים.

קירני - עקב המלחמה בפרתים נותרו רק חיילים רומיים מעטים. מעמסת מימון המלחמה הוטלה על הפרובינקיות הרומיות במזרח ועוררה תרעומת בקרב האוכלוסייה. היחסים בין העילית היוונית השלטת למיעוט היהודי היו מתוחים בעקבות הניסיון להשתלט על כספי התרומות ששלחו היהודים לבית המקדש בימיו של אוגוסטוס. סביר להניח שבזמן מלחמת טריאנוס בפרתים הטילה העילית היוונית חלק ניכר ממעמסת המיסים על היהודים.

השבטים הלוביים היו מסוכסכים עם העילית השלטת היוונית על-רקע מנהגם של השבטים לחדור עם עדריהם לשטחים החקלאיים בבעלותם של היוונים . הרומים קוממו נגדם את התושבים המקומיים כאשר בימי טריאנוס נבנו ביצורים כדי למנוע מהשבטים הלוביים לחדור עם עדריהם לאזורי החקלאות. השינויים הללו הביאו לקירבה גאוגרפית בין השבטים הלוביים במדבר ובין היישובים היהודיים בדרום מערב קירני על גבול המדבר.

מרד התפוצות או מרד טריאנוס (115 - 117 לס')

המרד בקירני (לוב)

המלחמה נגד הפרתים אילצה את הקיסר טריאנוס לדלדל את כוחות צבאו בפרובינקיות הרומיות, ובקירני נותרו רק חיילים רומיים מעטים. מעמסת מימון המלחמה הוטלה על הפרובינציות הרומיות במזרח ועוררה תרעומת בקרב האוכלוסייה. סביר להניח שבזמן מלחמת טריאנוס בפרתים הטילה העילית היוונית חלק ניכר ממעמסת המיסים על היהודים.

התקוממות היהודים בקירני החלה על-פי יהושע גוטמן בקיץ 116 לאחר שהגיעו הידיעות על המפלות שנחל הצבא הרומי במסופוטמיה ונמשכה על דיכוייה בקיץ 117 . לדעת שמעון אפלבאום המרד בקירני החל באמצע שנת 115.

היהודים והשבטים הלוביים פתחו במרד בקירני נגד היוונים והשלטון הרומי. בראש המורדים עמד אנדריאס את נס המרד נגד האימפריה הרומית. על-פי דיו קסיוס נהגו היהודים באכזריות בתושבים היוונים ומספר ההרוגים הגיע ל-220,000. משם המשיכו המורדים למצרים.

המרד במצרים

ב-114 לס' דילל הקיסר טריאנוס את צבאותיו במצרים לשם מלחמתו בפרתים. על-פי יהושע גוטמן המרד החל בקירני בקיץ 116 לאחר שהגיעו הידיעות על מפלת הצבא הרומי במסופוטמיה ומשם פשטו המורדים למצרים וצרפו אליהם לפחות חלק מיהודיה. אבל, לדעת אביגדור צ'ריקובר המרד במצרים החל ב-115 ודוכא סופית בימי הקיסר אדריאנוס ב-118 לס'. שמעון אפלבאום סבור שהמרד במצרים החל בין באוקטובר 115 לראשית 116.

האירוע החל בפעולות איבה נגד היוונים והפך למרד נגד רומי כאשר הרומאים באו לעזרת היוונים. המרד הקיף את מצרים כולה. המרד התפשט לחלקים נרחבים במצרים ולפחות חלק מהאוכלוסייה המקומית השתתף במרד לצד היהודים. המרד היה מלווה בהרס מקדשים יוונים ע"י היהודים והרס בתי כנסת ע"י היוונים. דיו קסיוס כתב על מעשי הזוועה שבוצעו ע"י היהודים. צמצום מספר החיילים הרומיים במצרים בשל המלחמה בפרתים מסביר את ההצלחה של המרד היהודי בשלביו הראשונים. המורדים מקירני ויהודים תושבי מצרים נחלו מספר ניצחונות על היוונים. התושבים היוונים של אלכסנדריה ערכו טבח ביהודי העיר והיהודים הרסו חלקים גדולים בתגובה. הקרבות ברחבי מצרים גרמו להרס רב, כפי שמתברר מהממצאים הארכיאולוגיים.

המרד בקפריסין

מרד טריאנוס בקפריסין היה מרשים בהיקפו ובעוצמתו. יש חילוקי דעות בין החוקרים אם מרידות היהודים החלו בעקבות דלדול הכוח הצבאי הרומי בשל העברת הלגיונות למלחמה במזרח או המרד החל בשלב מסוים ב-116 לאחר שהגיעו השמועות על המפלות שנחל הצבא הרומי במסופוטמיה. גדליה אלון בדעה שהמרד החל בעקבות צמצום היקף הצבא הרומי. במרד שיתפו פעולה היהודים עם התושבים המקומיים. המרד היה מכוון נגד הרוב היווני שנהג במדיניות של אפליה כלפי היהודים והתושבים המקומיים ונגד האימפריאליזם הרומי. בשלב הראשון נחלו המורדים הצלחה. על-פי עדותו של דיו קסיוס היהודים רצחו 240,000 מתושביו היוונים של האי. סביר להניח שהמספר מוגזם אבל הוא נותן אינדיקציה על היקף ועוצמת המרד. העיר סאלאמיס סבלה מהרס רב על-פי הממצאים הארכיאולוגיים ונעשה שם טבח בתושבים.

מסופוטמיה

היהודים נהנו בממלכה הפרתית מאוטונומיה רחבה ומשגשוג כלכלי. הממלכה הייתה בעלת אופי ביזורי. היא הייתה ארגון רופף של מדינות ואסליות. השליטים לא יכלו ואף לא ניסו לבסס את הממלכה על יסודות תרבותיים אחידים. מדיניות זו איפשרה לקהילה היהודית לגדול ולשגשג.

מסופוטמיה נכבשה ע"י טריאנוס ב-114- 115 לס' כחלק ממאמציו להשתלט על האימפריה הפרתית. לאחר כיבושה הקים טריאנוס בשטח מסופוטמיה שתי פרובינקיות חדשות: פרובינקיה אשור ופרובינקיה בבל. בשטחים החדשים הייתה אוכלוסייה יהודית גדולה. ההשתלטות של הלגיונות הרומיים על האזורים בהם חיו יהודים הביאה למגע קרוב והמצב גרר חיכוכים בין הלגיונות הרומיים ולבין האוכלוסייה היהודית שהייתה פרו- פרתית. בחדייב ששליטיה בעבר התגיירו הייתה עדיין השפעה יהודית חזקה והייתה התנגדות לכיבוש הרומי. תנועת ההתנגדות לכיבוש הרומי התארגנה בראשותו של סנטוך הפרתי. הוא הנחיל ללגיונות הרומיים מפלות בשנת 116. היהודים הצטרפו לבני המקום במלחמתם לגירוש הרומאים מהארץ בשל השנאה לרומא שהרסה את בית המקדש ושמה קץ לעצמאות המדינית של היהודים. לגורם זה יש להוסיף את הלהט המשיחי שפקד את התפוצות היהודיות בזמן הפלישה הרומית לממלכת הפרתים ואת החשש שנפילת הריכוז היהודי הגדול בבבל בידי השלטון הרומי תפגע באוטונומיה הרחבה לנוכח מגמות ההלניזציה של האימפריאליזם הרומי.

גוטמן סבור שניתנה למצביא הרומי קווינטוס הוראה להשמיד את יהודי מסופוטמיה והוראה זו הועברה גם לשאר הפרובינקיות בהן מרדו היהודים.

דיכוי המרידות

מצרים - הקיסר שלח למצרים את המצביא קווינטוס מרקיוס טורבו שדיכא את המרד באכזריות. יהודים רבים נהרגו/ נטבחו ורכושם הוחרם. קהילות שלמות חוסלו. אביגדור צ'ריקובר קבע שנערכה "השמדה פיזית של היהודים ברוב הכפרים וערי השדה במצרים".

בעקבות דיכוי המרד החלה שקיעתה של יהדות מצרים. בתלמוד הבבלי (מסכת גיטין נ"ז, ב') נכתב: "...זה אדריאנוס קיסר שהרג באלכסנדריה של מצרים ששים ריבוא על ששים ריבוא, כפלים כיוצאי מצרים... עד שהלך הדם עד קיפרוס". (פעמיים ששים ריבוא הם 120,000).

בתלמוד הירושלמי (מסכת סוכה, ה', כ"ג, ע"א) נכתב בין השאר:"באותה שעה נגדעה קרן ישראל".

הקהילה היהודית באלכסנדריה הצטמקה באופן משמעותי וירדה מגדולתה. בית הכנסת המפואר נהרס, יהודים רבים נהרגו/ נרצחו או עזבו את מצרים והקהילה לא הצליחה להתאושש ולחזור למעמדה הקודם במשך שנים רבות. קיימת אי-בהירות לגבי השאלה אם בוטלה האוטונומיה של הקהילה. חלומה של העילית היהודית להשתלב בחיי הפוליס ולשלב בין יהדות להלניזם נמוג ואלה שנשארו נאמנים ליהדותם הסתגרו בתוך עצמם.

בתקופת שקיעתה של הקהילה התגברו הרגשות הלאומיים והדתיים והייתה נסיגה משימוש בלשון היוונית לטובת הארמית שהייתה השפה השלטת בקרב יהדות בבל. "לא היו כבר יהודים הלניסטים באלכסנדריה. שרידי הקהילה היהודית במצרים פנו עורף ללשון היוונית ולתרבות הגויים" (משה עמית, עולמות שלא נפגשו - יהדות ויוונות, עמ' 269). רק לקראת סוף המאה ה-3 לס' החלה הקהילה היהודית להתאושש אבל מעולם לא הצליחה לחדש את ימי גדולתה.

הקהילה היהודית באלכסנדריה הצטמקה באופן דרסטי כתוצאה מדיכוי המרד. על-פי מקור יהודי נרצחו 120,000 יהודים. איש הכנסייה אוסביוס (260 - 340) כתב על דיכוי המרד שהמצביא הרומי מארקיוס טורבו השמיד "רבבות רבות" של יהודים במצרים . אפיאנוס כתב שהקיסר טריאנוס " השמיד את עם היהודים במצרים". סינקלוס כתב על השמדת היהודים שנלחמו בשכניהם היוונים במצרים. חלק מהיהודים ששרדו את המרד היגרו לאיטליה. במצרים נותרו כ-500,000 יהודים על-פי הערכם של אקשטיין / בוטיצ'יני.

קירני - אוסביוס כתב על האירוע שהמצביא הרומי מארקיוס טורבו השמיד "רבבות רבות" של יהודים בקירני. סינקלוס כתב על השמדת היהודים שנלחמו בשכניהם היוונים בקירני . למרד טריאנוס תוצאות קשות. יהדות קירני נפגעה באופן אנוש. התפוצה הצטמקה. רבים נהרגו ורבים נפוצו לכל עבר. אבל, חסרים נתונים מספריים לגבי התמעטות האוכלוסייה היהודית.

קפריסין - על גודל האוכלוסייה היהודית בקפריסין ניתן להסיק מהיקף מעשי הטבח שהיהודים ביצעו באוכלוסייה היוונית. בקפריסין נרצחו 240,000 יוונים. המרד דוכא באכזריות. הקהילה היהודית חוסלה לחלוטין ונאסר על יהודים לחיות בקפריסין. אין מידע על דיכוי המרד אבל ידוע שנאסר על היהודים להתגורר בעיר באיום של עונש מוות על מי שינסה לחזור. בשלב מסוים, כנראה במאה ה- 3 לס' החלו יהודים לחזור ולהתיישב באי.

במסופוטמיה - לא ברור אם היהודים השתתפו במרידה עם הפרתים מהתחלה או הצטרפו בשלב מאוחר יותר. המצביא הרומי לוסיוס קווינטוס נשלח כדי לדכא את המרד. על-פי איש הכנסיה הנוצרית אוסביוס נתן טריאנוס הוראה להשמיד את כל היהודים וקווינטוס ערך בהם טבח נרחב. אבל, הקיסר טריאנוס נאלץ לסגת מכיבושיו באימפריה הפרתית ויורשו, הקיסר אדריאנוס, ויתר על יתר כיבושי טריאנוס. חסר מידי לגבי מספר היהודים שנהרגו/נרצחו ע"י הצבא הרומי.

על-פי המקורות הצבא הרומי טיפל ביהודים ביד קשה. הלגיונות הרומיים נקמו ביהודים על השתתפותם במרד הכללי וערכו בהם טבח, אך חסרים נתונים על ממדי הטבח. על-פי הערכתם של אקשטיין/ בוטיצ'יני חיו במסופוטמיה ופרס לפני המרד ב-150 לס' 1,200,000 יהודים.

ארץ ישראל - יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי עצם קיומה של התקוממות בארץ בימי מרד התפוצות בקיסר טריאנוס. במקורות היהודיים מוזכר בהקשר זה "פולמוס קיטוס".

חסרים נתונים על היקף מעשי הטבח שנעשו ביהודים ומספר הלוחמים שנפלו בקרבות. אבל, מספר היהודים בתפוצות מנה ב-63 לסה"נ כ-2,500,000 אוכלוסיית התפוצות ירדה בכ-1,000,000. במצרים נותרו כ-500,000 יהודים ובמסופוטמיה נותרו בין 1,000,000 ל-1,200,000 (הנתונים של אקשטיין / בוטיצ'יני). לא ידוע כמה נותרו בקירני. בקפריסין לא נותרו יהודים.

המסקנה המתבקשת מנתונים אלה היא שהלגיונות הרומיים נקמו ביהודים על כישלון השתלטות רומא על טריטוריה פרתית במסופוטמיה ועל המרידות בקירני, מצרים וקפריסין וערכו בהם מעשי טבח נוראים. המקורות בני הזמן מאשרים שנערכו מעשי טבח נרחבים ביהודים. אם נעריך שבכל אחת מהתפוצות בהן פרצו המרידות הצבא הרומי הרג כ-200,000 יהודים נגיע להערכה שיתכן מאוד שמספר הקורבנות של מרד טריאנוס הגיע לכ-1,000,000 נפש.

כישלון מרד התפוצות והיחסים העכורים בין היהודים ליוונים הביאו להגירה מסוריה, מצרים ואסה"ק לאיטליה ובעיקר לרומא שהפכה למרכז הפיננסי- מסחרי של העולם העתיק. בסוף התקופה הרומית מרכז הכובד של התפוצה היהודית היה במערב אירופה.

המקור: סיפרי: מתי ואיך נוצרה התפוצה היהודית: האם היהודים הם צאצאי היהודים הקדמונים? התקופה העתיקה, כרך א', הוצאת קיבוץ דליה.
תאריך:  25/07/2017   |   עודכן:  25/07/2017
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרד התפוצות נגד רומי ומעשי הטבח במורדים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ק.ר.
25/07/17 09:13
 
רבקה שפק ליסק
25/07/17 13:39
 
רבקה שפק ליסק
25/07/17 13:44
2
עמנואל גרטל
27/07/17 16:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במכירת נכס לגביו חלה השבחה מכוח תמ"א 38 חייבים להתחשב בהוצאות המיסים וההיטלים העלולים לפגוע משמעותית בכדאיות ביצוע עסקת מכירת הנכס.
24/07/2017  |  אריאל בן שטרית  |   כתבות
בפרק זה מסתער גודמן על תפיסת הביטחון של "חלק מהשמאל הישראלי" ומאחר שזה נוח לתוצאת הניתוח מנכס את התפיסה הזאת לכלל השמאל הישראלי. אלא שגם בניתוח התפיסה הביטחונית של השמאל גודמן טועה ומטעה את קהל קוראיו הצעיר, בני הציבור הדתי הלאומי וגולש לשטחיות מאכזבת.
24/07/2017  |  גד גזית  |   כתבות
שגריר ספרד בישראל, מנואל גומז אסבו, ערך לא מכבר קבלת פנים למארגנים ולנציגים הישראלים שמשתתפים בכנס השנתי Smart City, שיתקיים בברצלונה בנובמבר השנה, זו השנה השביעית ברציפות. הכנס, והתערוכה שלצידו, ייערכו במרכז הכנסים החדש (יחסית) של העיר, Fira, והוא צפוי לארח יותר מ-17 אלף מבקרים ו-600 מציגים מ-120 מדינות, שישלחו נציגים מ-700 ערים.
24/07/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
לקראת פתיחת שנת הלימודים, מומחי מכון התקנים הישראלי מציעים טיפים שיסייעו במלאכת בחירת הילקוט לתלמידי בתי-הספר היסודיים:
24/07/2017  |  אמיר גרבצקי  |   כתבות
לאחרונה עדים אנו לנוכחות מוגברת של אמניות ערביות במרחב הציבורי הישראלי. על אמניות דרוזיות וערביות, מוכשרות ודעתניות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ערוצי הטלוויזיה מהדהדים את סינוואר    הסנאטור שומר משתלב בזרם העכור    על "הציונות" של עיתון הארץ    מי מממן שלטי חוצות נגד נתניהו; והיכן העיתונות החוקרת והנשכנית
יוסי קנדלקר
יוסי קנדלקר
אם נצליח להביט על הדברים הטובים ולשדר כלפי חוץ ואז כלפי פנימה קלילות ולענות על השאלה - "מה נשמע" ב-"הכל בסדר" ובאמת להתכוון לזה, לאט-לאט זה יהיה חלק מאתנו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי איש המטרייה חייב ללכת, והדמוקרטיה במיטבה זועקת כי על עמיתיו לסיעת הליכוד לבחור "ברעך הטוב ממך"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il