|   15:07:40
דלג
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

פרשת ואתחנן

ואתחנן אל ה' בעת ההיא

פרשה מצמררת ונוגעת ללב משה מתחנן אל השם שיתן לו לפחות לראות את הארץ אליה לא יזכה לבוא משה האיש, המנהיג, רעיא מהימנא, האיש אשר "עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא" (במדבר יב, ז) עומד למות הוא ימות בטרם יכנס העם לארץ ישראל הוא עומד למות בלא לראות את הארץ הזאת
03/08/2017  |   ציפורה בראבי   |   מאמרים   |   תגובות
משה ולוחות הברית

משה מתייצב מול העם שלו, מול האנשים אותם הוביל ומשתף אותם בחוויה אישית מאוד. חוויה קשה עבורו מול הקב"ה. "ואתחנן אל ה' בעת ההיא... אעברה נא ואראה את הארץ הטובה..." (דברים ג, כג). בקשה מובנת ופשוטה. רק לראות את הארץ אליה לא אזכה להיכנס.

אבל "ויתעבר בי ה'" (דברים ג, כו ) – ה' נמלא עלי חימה וסירב ולא עוד אלא שביקש ממנו להפסיק לבקש זאת. ה' מתיר למשה רק לעלות על ההר ולהביט מרחוק על הארץ "כי לא תעבור את הירדן הזה" (דברים ג, כז). ומיד מוסיף לו: "וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו כי הוא יעבור לפני העם והוא ינחל אותם את הארץ" ( שמות ג, כח).

כמה קשה לשמוע דברים כאלה. אחרי שנשא את העם 40 שנה לא יזכה משה להיכנס אל הארץ גם לא כדי לראותה. את זה יוכל לעשות מעל ההר ולהביט מרחוק. ולא עוד אלא תוך שמיעת ההודעה הקשה הזאת הוא מצווה לחזק את יהושע בן נון ולהכינו להכנסת העם לארץ המובטחת. כי הוא כן יכנס והוא יוביל. והוא יכנס והוא יראה.

אין ספק, רגע קשה מאוד בחייו של המנהיג הדגול משה, רעיא מהימנא (הרועה הנאמן) כמה גדלות נפש כמה נאמנות וצייתנות של מנהיג כדי לשמוע הודעה כזו.

"אמר משה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם! גלוי וידוע לפניך יגיעי וצערי שנצטערתי על ישראל עד שיהיו מאמינים לשמך, כמה צער נצטערתי עליהם במצוות עד שקבעתי להם תורה ומצוות. אמרתי: כשם שראיתי בצרתם כך אראה בטובתם, ועכשיו שהגיע טובתם של ישראל אתה אומר לי: "לא תעבור את הירדן הזה (מדרש רבה דברים יא, י)? ואלוקים לא סלח. אלוקים רק דרש ממנו להפסיק עם הבקשות: "רב לך אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה..." ( דברים ג, כו).

ולמה סירב ה' ולמה משתף משה את בני ישראל בעניין האישי-רגשי הכואב הזה? ומשה עצמו מסביר לבני ישראל למה. "ויתעבר בי ה' למענכם ולא שמע אלי" (שם). בשבילכם עשה זאת ה'. לטובתכם התאכזר אלי. שהרי זה באמת אכזרי... וזאת למען תלמדו, תראו ותיראו. תלמדו שה' לא על הכל סולח. לימדו מהמקרה שלי.

עליכם, בני ישראל, להבין שלא תמיד יסלח הכל. ואני נענש למענכם. מתוך מידת הרחמים של ה' עליכם. למען תלמדו לשמור ולקיים ולא לבנות על סליחה בכל פעם שתבקשו. כך משה, האיש המנהיג, הרועה הנאמן ברגעיו הקשים משתף את העם ומנחיל לו עוד מוסר גדול בטרם ילך מהעולם. מוסר בונה ומחנך כצידה לדרך.

אני אומנם הובלתי ועשיתי והכל בשבילכם. אבל מעדתי וה' לא סלח והנה אני נענש קשות. וכל זה למענכם. כדי שתהיו טובים יותר ותשמרו על עצמכם.

מיד אחרי הוידוי המצמרר הזה. אחרי השיתוף הנוגע ללב הזה, עובר משה אל "החוקים ואל המשפטים". עתה שהבנתם קוצו של יוד. עתה שהבנתם חשיבות הדיוק בקיום מצוות ה', הנה אתם יכולים ללמוד מהם החוקים והמשפטים שעליכם לקיים. ועוד מוסיף משה ומזהיר: "לא תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצווה אתכם ולא תגרעו ממנו" (דברים ד, ב). יש לדייק בקיום המצווה. אסור להפחית ממנה וגם לא להוסיף ולא לעשות יותר ממה שאתם מתבקשים.

וזה כנראה קשור לחטאו של משה. "ויאמר ה' אל משה ואל אהרן: יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם" (במדבר כ', יב).

טרגדיה קשה. משה ואהרון, האחים המופלאים, אום מנהיגים דגולים שהנהיגו את העם העבדים והפכו אותו לעם חופשי המסוגל לנחול את הארץ המובטחת. המנהיגים הדגולים שהובילו אותם במדבר, תמכו, חיזקו, הוכיחו ושמרו, מנהיגים אלו לא יכנסו לארץ. זה הטריד מאוד פרשנים שונים שניסו להבין מה היה החטא ועל מה נענשו ככה. וכמה פירושים יש לכך.

רש"י תולה את החטא בכך, שהקב"ה ציווה את משה לדבר אל הסלע ואילו הוא היכה אותו. זוהי סטייה מציוויו של הקב"ה. ובכך - גם חוסר קידוש השם. "שאילו דיברתם אל הסלע והוציא, הייתי מקודש לעיני העדה, ואומרים: מה סלע זה, שאינו מדבר ואינו שומע ואינו צריך לפרנסה, מקיים דיבורו של מקום - קל וחומר אנו" (במדבר כ - רש"י לפסוק יב).

והרב דסלר (מכתב מאליהו), מביא פירוש הנוגע ברובד רוחני גבוה לסיבת מותו ועונשו של משה: הדבר דומה למצב שבו אין הדור לומד מהצדיק, כי מדרגתו הרבה למעלה מהם. במקרה זה כאמור אחד הצדדים צריך שיסתלק. הצדיק מוותר ומבקש להסתלק ולא ייענש הדור.

כך יש להבין מדוע דוד לא בנה את ביהמ"ק, וכך יש להבין מדוע לא נכנס משה לארץ. בשני המקרים דוד ומשה היו בבחינת כלים ומושלמים מדי, ובמקרה של חטא בבנ"י היו עלולים להמיט שואה על העם, ועל כן דוד לא בנה את ביהמ"ק, ומשה לא נכנס לארץ. אחרת – חמת הקב"ה כאמור הייתה עלולה להביא להשמדת העם חלילה. עכשיו – חמתו של הקב"ה ניתכה על עצים ואבנים (עם חורבן המקדש), כיוון ש"הכלים" הם שנסתלקו1.

אבל משה התפלל והתחנן לפני ה' – ולא נענה! ודברים עמוקים על כוח תפילה. על סיבת הקבלה או חלילה מה שאינו מתקבל, לומדים אנו ממדרש פליאה: בתפילה שמתקבלת יש משום תיקון המתפלל, ועל כן תפילתו נשמעת, ואין כאן שינוי דעתו של הקב"ה. כיוון שמשה היה מושלם, לא הייתה בתפילתו שום אפשרות לתקן את עצמו, ועל כן תפילתו לא עזרה ולא נתקבלה2.

ומשה, המנהיג הגדול, שליחו של הקב"ה. האיש שהוביל וחיזק את העם 40 שנה מיום צאתו ממצרים. הוביל אותם בצמא וברעב, תמך בהם בקשיים ובתלונות. ניצב היום לפני העם .ימים מספר בטרם מותו, ברגע הגדול שלהם בעמדם להיכנס לארץ המובטחת להם בזכות אבות, הוא משתף אותם בחוויותיו האישיות ובכך מעניק להם פרק מוסר גדול לחיים עם החוקים והמשפטים שניתנו להם לקיימם.

כי קיום החוקים והמשפטים שניתנים להם הם הם מה שיעשו אותם לעם הנבחר שכל הגויים יעריכו ויכבדו. "ושמרתם ועשיתם, כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים, אשר ישמעון את כל החוקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה" (דברים ד,ו). יהודי המקיים את מצוות ה' במדויק זוכה להערכת הסביבה הגויית. יהודי שמזלזל בדיוקם של המצוות – זוכה, בהתאם, ליחס מזלזל של הסביבה.

על-ידי קיום מדויק ונאמן של המצוות מתעוררת סקרנות העמים והם בוחנים ולומדים את החוקים ובכך מגלים את עוצמת היהדות, את כוח קיום החוקים והמשפטים החשובים ההופכים עם לעם קדוש. שהתורה הינה בקודש שהרי חכמה אלוקית היא.

"התגלות זו בסיני, העניקה לעולם לא רק את עשרת הדברות, הבסיס לכל מוסר, כי אם גם חוק מפורט ביותר, המווסת את כל האספקטים של חיי אנוש – המוסרי, החברתי, הביולוגי, ההיגייני, הרפואי, הכלכלי, המשפטי ואפילו הצבאי. אנו יכולים להצהיר בלא היסוס, שהחוק העברי – התורה – הינו מדע האדם המושלם ביותר המצוי בידינו. ומעל הכל, העקיב ובעל האחידות הפנימית המושלמת ביותר" (פרופ' ברוק הנרי בנאום בכנס בינלאומי באדינבורג בשנת 1960)3
..

מתוך האתר שלי – "פרשת השבוע"

[קישור]/


.


הערות

1. פנחס כהן – מאמר "על חטאו של משה רבינו".
2. פנחס כהן – מאמר "על חטאו של משה רבינו".
3. הרב משה גרילק, הספר "פרשה ופשרה" ל"ואתחנן".

תאריך:  03/08/2017   |   עודכן:  03/08/2017
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירועי הר-הבית וההסתבכות בירדן הוכיחו, בפעם המי יודע כמה, עד כמה ממשלת ישראל איבדה את השליטה בנעשה. למזל כולנו, כחות הביטחון הם אלה אשר הצילו אותנו, לעת עתה, מהדרדרות מדינות וביטחונית גרועה הרבה יותר. כהוקרה לעבודתם המסורה של כוחות הביטחון שלא ידעו לא יום ולא לילה, ברנשים פוליטיים צמאי פרסום ובורים גמורים הנשלטים על-ידי דחפים חשוכים, מצאו לנכון לגדף ולהשפיל בפומבי את מי שעשו במלאכה. אלה מנהלים את מדינת ישראל ואמורים לדאוג לביטחונה. ממש לא נעים אך העם אמר את דברו.
03/08/2017  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הליכוד במצוקה. לא רק שרים בסיעה, וח"כים שלא נושאים את השם דוד ביטן, מוקיעים את התקפלותו הביטחונית והלאומית של ראש הממשלה נתניהו, שהפיחה רוח גבית בקרב גורמי הטרור והובילה את הפלשתינים להכריז על "ניצחון אסטרטגי ענק, חסר תקדים, של האיסלאם על היישות הציונית".
03/08/2017  |  מנחם רהט  |   מאמרים
אין מקום למנוע מחברי כנסת את הגישה לבג"ץ. אם נמנע מהם, הם ימצאו דרכים עוקפות, ואפילו אם מבחינת הפרדת רשויות יש פגם בעתירות האלה, לפחות בחלקן, הרי שמעשית אסור לאסרן.
03/08/2017  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
התחקיר שפרסמנו (יום ב', 1.8.17) באנשים ומחשבים, על המחסור החמור במומחי אבטחת סייבר מראה תמונה מדאיגה ביותר לגבי יכולתם של ארגונים וגופים במשק להגן על עצמם מפני מתקפות זדוניות, שלא לדבר על רשויות המדינה השונות האמונות על הגנת המדינה מפני סייבר. המשמעות היא שעמדות הגנה ומערכות בקרה, שנודעו לנטר ולהגן על הארגון מפני סייבר, ייוותרו ללא חיילים שיאיישו את עמדות השמירה. כלים ומערכות למיגון הסייבר יישארו ללא אנשים שיפעילו אותן וההשקעות בהן, שנאמדות במאות מיליוני דולרים, עלולות לרדת לטמיון. מצב זה מחזיר את מדינת ישראל כמה שנים אחורה, כאשר רק החלו לדבר על איומי הסייבר
03/08/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
תעלומה אחת הנוגעת למשפחת ראש הממשלה שאיננה זקוקה לחקירה משטרתית כדי לפענח אותה, היא: ממה מתפרנס יאיר, בכורם של בנימין ושרה נתניהו. אין זה סוד שהורים יהודים תמיד מודאגים מהצורך של ילדיהם לרכוש השכלה ומן השאלה ממה ימצאו בעתיד את מחייתם. דאגה זו ממש מציקה ואינה מרפה. אני משוכנע שגם בנימין ושרה מודאגים בתחום זה במידה שווה ביחס ליאיר ולאבנר. אבל יש הבדל ברמת הדאגה בין השניים. אבנר משול לבור סוד שאינו מאבד אף טיפה ובוודאי יהיה פרופסור באחד התחומים של מדעי הרוח. הדאגה העיקרית הוא יאיר בן ה-25 פלוס שכבר עבר את גיל השעשועים וההנאות האישיות והגיע זמנו להתחיל לפרנס את עצמו, אף כי בינתיים הוא כנראה מעדיף לחיות על חשבון הוריו. הוא מתגורר במעונם וסועד על שולחנם וכך חוסך הוצאות מכיסו. אבל למרבה הצער מצב התקציב המשפחתי של הוריו לא מי יודע מה. שרה הודיעה לא מכבר כי היא מצמצמת עד למינימום את היקף עיסוקה כפסיכולוגית ילדים והכנסתה ממש סמלית. לעומתה אבי המשפחה בנימין נתניהו משתכר רק כמו פקיד מדינה בכיר.
03/08/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il