|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ללא המשכיות שלטונית

לקראת כאוס שלטוני בגדה

הנהגת פתח מסוכסכת ומפורדת, מצב בריאותו של מחמוד עבאס אינו ברור והוא מסרב למנות יורש. האפשרות לפרוץ מרחץ דמים בגדה לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית הופכת לריאלית וישראל חייבת להיערך בהתאם
02/08/2017  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: מארק שיפלביין/AP]

לפני כמה ימים אושפז יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבדיקות בבית החולים ברמאללה ושוחרר ממנו לאחר כמה שעות. דובריו טענו כי מדובר בבדיקות תקופתיות וכי הוא חש בטוב, אולם גורמים בכירים בתנועת פתח אמרו כי מחמוד עבאס בן ה-82 חש ברע מכיוון שהיה נתון במתח רב בעקבות המשבר בהר-הבית.

העיתון הכוויתי "אלווטן" טען כי מחמוד עבאס עבר בדיקת אנדוסקופיה בקיבתו, אולם לשכתו של מחמוד עבאס עשתה צעד חריג ופרסמה מדבקות שעליהן תמונתו וברכות, דבר שעורר חשדות רבים בקרב הציבור הפלשתיני כי הראיס חולה באמת. מאז שיצא מבית החולים, קיים מחמוד עבאס כמה פגישות עבודה ואף הצטלם.

לא ניכרים בו סימנים חיצוניים כי הוא חולה, גם העובדה שהוא מסרב לצאת לחו"ל ולבקש לצורך כך אישור מישראל, בהתאם להסכם התיאום הביטחוני בין שני הצדדים שאותו הוא הקפיא, יכולה להעיד כי איננו נזקק לטיפול רפואי דחוף בחו"ל.

אין זה סוד שמחמוד עבאס סובל ממחלת לב, אולם על-פי מקורות ברש"פ, בבית החולים ברמאללה נמצאים שני מנתחי לב מהטובים בעולם הערבי, ד"א מוחמד אלבטראווי וד"ר דורע'אם אבו רמדאן, שניהם ממוצא עזתי, והם שמטפלים במחמוד עבאס. למרות כל זאת, בקרב הציבור הפלשתיני בגדה גוברים החששות מהתנהלותו השלטונית של מחמוד עבאס והעובדה שהוא מתנהג כדיקטטור ערבי טיפוסי ואיננו ממנה לעצמו יורש מתוך מגמה להחזיק ברסן השלטון עד לרגע האחרון ונקיטת מדיניות של "אחריי המבול".

המשבר האחרון בהר-הבית חשף את פיצול ההנהגה הפלשתינית והעובדה שמחמוד עבאס איננו שולט כבר במזרח ירושלים ובמחנות הפליטים בגדה שהפכו לנאמניו של מוחמד דחלאן בעיקר בגלל הכספים הרבים והנשק שהוא מזרים אליהם.

גם המוסדות השלטוניים האחרים אינם מתפקדים, על-פי חוק היסוד הפלשתיני מי שצריך להחליף את יו"ר הרש"פ במקרה של מוות או נבצרות הינו יו"ר המועצה המחוקקת (פרלמנט) לתקופה של 60 יום עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות. במקרה דנן, יו"ר המועצה המחוקקת הינו ד"ר עזיז דוויק, איש חמאס, דבר שרק מסבך את תהליך הירושה.

בכירים בפתח המכירים היטב את מחמוד עבאס מעריכים כי הוא לא ימנה לעצמו יורש מחשש שהוא יחתור תחתיו וכי הוא רוצה להמשיך בתפקידו עד לרגע האחרון כפי שעשה יאסר ערפאת. בהיותו של יאסר ערפאת על ערש דווי בבית החולים בפריז, הזעיק אחמד קריע(אבו עלא) את מחמוד עבאס לבית החולים, הכניסו לשיחה אישית עם ערפאת וכך הפך מחמוד עבאס ליורש.

במקרה של מוות או נבצרות, תתקשה המועצה המחוקקת לתפקד בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה. בנוסף לכך, חלק מחברי המועצה עצורים בכלא הישראלי, חלק אחר מנוע לצאת מרצועת עזה לגדה מסיבות ביטחוניות וכ15 חברי פרלמנט מזוהים באופן רשמי כתומכיו של מוחמד דחלאן. כיצד אם כן תכונס המועצה המחוקקת למינוי היורש הזמני לתפקיד יו"ר הרש"פ? הרי ברור שנציגי פתח במועצה לא יסכימו למינויו הזמני של ד"ר עזיז דוויק לתפקיד יו"ר הרש"פ מכיוון שהינו פעיל חמאס.

קרב הירושה

מחמוד עבאס יצר מצב שהעם הפלשתיני בגדה וברצועה חי בתחושה של חוסר ודאות לגבי הנהגתו, מצב שבו אין המשכיות שלטונית, להפך, על-פי כל הסימנים, מייד לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית עלול לפרוץ מרחץ דמים בגדה בין בכירי פתח הרואים עצמם כיורשיו הפוטנציאלים של מחמוד עבאס. מוחמד דחלאן כבר הכין לעצמו מליציות חמושות במחנות הפליטים בגדה, גם למחמוד אלעאלול, סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פתח יש צבא פרטי קטן משלו באזור שכם,ג'בריל רג'וב המשמש כמזכ"ל פתח נהנה מתמיכת מנגנון הביטחון המסכל בגדה שבעבר הוא עמד בראשו.

גם למרוואן ברגותי המרצה עונש מאסר עולם בכלא הישראלי ושהנהיג את פעולות הטרור של האינתיפאדה השנייה יש כמה מאות תומכים חמושים בגדה וסביר להניח שהוא יתמוך בידידו הקרוב מוחמד דחלאן ויעמידם לרשותו. בנוסף לכך, בכל מנגנוני הביטחון הפלשתינים בגדה יש כ-30 אלף נושאי נשק ונשאלת השאלה למי תהייה נתונה נאמנותם במקרה שמחמוד עבאס יילך לעולמו או יהיה במצב של נבצרות.

אחת ההצעות שעלתה באחרונה דיברה על פיצול תפקידי ההנהגה הפלשתינית לשלושה: יו"ר הרש"פ, יו"ר אש"פ ויו"ר פתח(מפלגת השלטון). הרעיון נגנז בגלל התנגדותו של מחמוד עבאס, ברור לכולם שהמשרה האטרקטיבית ביותר הינה משרת יו"ר הרש"פ השולט בכספים ובנושאי הנשק ברש"פ, לכן, נשאלת השאלה מה הועילו חכמים בתקנתם? גם אם ההצעה הייתה מתקבלת היא לא הייתה מונעת את קרב הירושה.

הנהגת פתח מפוצלת ומסוכסכת, על-פי גורמים בכירים בפתח, קיימת ברית בין מחמוד אלעלול וג'בריל רג'וב נגד מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי, אך היא זמנית ולא תחזיק מעמד.

בהיעדר רצון ויכולת להגיע להסכמה על מועמד ליורשו של מחמוד עבאס, מה שיקבע הוא מידת השליטה וההשפעה בשטחי הגדה, דהיינו מאבק אלים ומזויין בין הקבוצות היריבות על שטחי ההשפעה עד להכרעה. על-פי גורמים בפתח, מוחמד דחלאן נחוש לחסל באופן פיזי את כל יריביו כפי שעשה ברצועת עזה לפני חזרתו אליה ב-1994.

העמדה הישראלית

בכל פעם שמחמוד עבאס נכנס לבית חולים באופן מפתיע, מצלצלים פעמוני האזהרה במערכת הביטחון הישראלית מכיוון שהשלטון הפלשתיני בגדה נחשב לשלטון חלש ובשטח מתנהלים מאבקי כוח בין קבוצות שונות שבראשן עומדים בכירי תנועת פתח שכל אחד מהם חפץ בתפקיד יו"ר הרש"פ.

המודיעין הישראלי, על שלוחותיו השונות,עוקב אחר הנעשה בצמרת הרש"פ ואחר מצב בריאותו של מחמוד עבאס, כך גם מנגנוני המודיעין של ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב.

הקבינט הביטחוני הישראלי שמע כבר דיווחים בנושא וקיים דיונים אולם ישראל איננה מביעה עמדה בכל הקשור לשאלה את מי היא רוצה לראות כיורשו של מחמוד עבאס וכפרטנר העתידי. בשורה התחתונה, מחמוד עבאס היה יו"ר רש"פ נוח לישראל מהבחינה הביטחונית, הוא הגדיר בכל תקופת שלטונו מ2005 את התיאום הביטחוני עם ישראל כ"קדוש" ושמר עליו מכל משמר.

רק עכשיו, החליט להקפיא את התיאום הביטחוני עם ישראל על-רקע משבר הר-הבית, דבר שמעורר את השאלה האם הוא עושה זאת מכיוון שהוא חש שהגיע לקץ דרכו הפוליטית והוא רוצה לרדת מן הבמה בסערה כמי שהתעמת עם ישראל. התרחישים של מערכת הביטחון מתמקדים בשלוש אפשרויות, הגעה של הנהגת פתח להסכמה לגבי זהות היורש, מוחמד דחלאן יגיע לגדה וישתלט על השטח או פרוץ מרחץ דמים שבו תשתתף גם תנועת חמאס שכוחה הצבאי בגדה מוגבל.

מוחמד דחלאן הצליח באחרונה לשקם את מעמדו באמצעות הברית שכרת עם תנועת חמאס ברצועת עזה נגד מחמוד עבאס ובחסותן של מצרים ומאע"מ שאיננן מסתירות כי הן רואות בו את יו"ר הרש"פ הבא.

האם ישראל תסכים שבשטחי הגדה ישלוט בן ברית של תנועת חמאס שהודיע במשך שנים כי הוא מתנגד לתיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל? שאלה נוספת שישראל צריכה לתת עליה את הדעת היא מה היא תעשה אם שטחי הגדה יפרוץ מרחץ דמים שישליך גם על מאות אלפי האזרחים הישראלים החיים בהתנחלויות ונעים בצירים הראשיים בגדה.

הנתונים בשטח כרגע מצביעים על כך שהתרחיש הזה הופך יותר ויותר לריאלי.
האם ישראל תתערב צבאית כדי להפסיק את מרחץ הדמים ואם כן, לטובת מי?
שעון החול מתקתק, זמנו של מחמוד עבאס קצוב בגלל גילו המתקדם ומצבו הבריאותי, ישראל תצטרך לקבל החלטות עקרוניות בנושא ולהיערך לביצוען בשטח במידת הצורך ויפה שעה אחת קודם.

תאריך:  02/08/2017   |   עודכן:  02/08/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקראת כאוס שלטוני בגדה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
"פחדן " לשעבר
2/08/17 09:37
 
לא מבינים
2/08/17 15:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לאחרונה מוזכר בתקשורת צמד המילים הטעון 'טיהור אתני' בהקשרים שונים על-ידי אקדמאים ופוליטיקאים הן יהודים והן ערבים. בהקשר לכך ניצת ויכוח האם במלחמת העצמאות נערך 'טיהור אתני'. כמי שחקר לעומק את מלחמת העצמאות, המכונה בפי הערבים אזרחי המדינה 'נַכְּבָּה', אני טוען שאכן היה טיהור אתני, אבל הוא בוצע הן על-ידי היישוב הערבי והן על-ידי היישוב היהודי. הרי אפשר לחזור לאחור במורד ההיסטוריה. האם הטבח שערכו ערבים מוסלמים תושבי העיר חברון והסביבה ביישוב היהודי בחברון בשבת, י"ח באב תרפ"ט, 24 באוגוסט 1929, כחלק ממאורעות תרפ"ט בארץ ישראל, ושבמהלכו נרצחו 67 יהודים, לא היה 'טיהור אתני'? הרי בחברון התגוררו עד אותו יום כ-800 יהודים בתוך עיר שמנתה כ-20,000 ערבים ולמחרת הטבח סולקו יתר היהודים מהעיר ובכך חוסל היישוב היהודי בחברון שהיה קיים 400 שנים (ראו הספר טבח חברון תרפ"ט, ליקט והביא לדפוס רחבעם זאבי, חבצלת – ירושלים וחברון, תשנ"ה-1994).
01/08/2017  |  משה גבעתי  |   מאמרים
ישראל הפסידה את המערכה האחרונה בשליטה על הר-הבית, היא נאלצה להתקפל בפני הפלשתינים ולהחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה עד ה-14 ביולי, ללא גלאי מתכות וללא מצלמות "חכמות".
01/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אלישע אודס, המואשם בעבירות "תג מחיר" ובראשן מעורבות ברצח בני משפחת דוואבשה בכפר דומא, ייפגש עם עורך דינו כאשר ביניהם מפרידה מחיצה - כמקובל לגבי אסירים ביטחוניים. כך קובע (31.7.17) שופט בית המשפט העליון, אורי שהם.
01/08/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"על כן יכולים אותם אנשים הטוענים כי הסכם שלום עם הערבים הוא: תנאי בל יעבור של הציונות - לוותר כבר היום על ציון". (ז'בוטינסקי).
31/07/2017  |  נאוה קורן  |   מאמרים
העימות האלים סביב פרשת גלאי המתכות בכניסה להר-הבית מוכיח דבר אחד: חלומות לאומיים אינם מתים מעצמם. איזו עדות טובה יותר יש לנכונות האמירה הזו מאשר חלומות העם היהודי לשוב למולדתו בארץ ישראל, לבירת הנצח שלו ירושלים, חלומות שבאו לידי ביטוי בתפילות שנישאו אלפי שנים, בכל הגלויות.
31/07/2017  |  עמי דור-און  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il