|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

סגירת חיפה כימיקלים

טרור כימי

הנהלת חיפה כימיקלים פעלה שנים בניגוד לחוק, התעלמה מהמועד לריקון מיכל האמוניה וקיים חשד שהשיגה באמצעים פסולים את תמיכת המשרד להגנת הסביבה. סגירת המפעלים כעת היא ניסיון לסחוט את המדינה ובתי המשפט
02/08/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ההנהלה משקרת [צילום: האתר הרשמי]

לפי הנהלת חיפה כימיקלים - כולם אשמים בסגירת מפעליה: הממשלה, העומד בראשה, המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה, עמותת צלול, בית המשפט המחוזי, בית המשפט העליון. רק גורם אחד הוא זך וישר, צח וטהור: הנהלת חיפה כימיקלים. אלא שהעובדות הפוכות בתכלית. בית המשפט העליון פסק פעמיים, כי משבר מיכל האמוניה מונח בראש ובראשונה לפתחה של הנהלת החברה, שפעלה שנים שלא כחוק והתעלמה במשך ארבע שנים ממועד ברור בו לא תוכל להמשיך ולצפצף בריש גלי על החוק ולסכן את תושבי חיפה והמפרץ.

השוואה של דברי החברה לשני פסקי הדין של בית המשפט העליון, מראה בבירור שהחברה משקרת ביודעין. מה שעושה הנהלת חיפה כימיקלים כעת הוא הפעלת אמצעי טרור וסחיטה נגד הרשות המבצעת והרשות השופטת: אם לא תיענו לנו - נשלח הביתה 2,000 עובדים. לטרור הזה אסור להיכנע.

גרסת החברה, 2.8.17

המפעלים נסגרים בשל "ההחלטות השיפוטיות שהורו לחברה לרוקן את מיכל האמוניה ואסרו עליה לחזור ולמלא את מכל האמוניה הופסקה מאז תחילת חודש אפריל 2017 פעילות היצור במפעל חיפה כימיקלים אשר במפרץ חיפה... המשרד להגנת הסביבה התנה את חידוש היתר הרעלים בקיום רישיון עסק למפעל. עיריית חיפה מצידה מסרבת לחדש את רישיון העסק. למרבה הצער, מדובר בחלק מהתנכלות נמשכת של העירייה למפעל ומניסיונותיה הבלתי פוסקים בחודשים האחרונים לגרום להפסקת פעילותינו".

הבעלים, ג'ולס טראמפ: "בצר לנו, לאחר מאמצים כבירים הגענו לנקודה שבה לא נוכל יותר להחזיק את פעילות החברה בישראל. למיטב הבנתנו, לא נקבל אישור לחזור לפעילות בעתיד הקרוב ולכן אין לנו ברירה אלא לסגור את החברה לאלתר".

ביהמ"ש העליון, 28.5.17

"המציאות העומדת בפנינו נוצרה, בין השאר, עקב אי-היערכות המבקשת למה שנדרש הימנה לאחר הדיון שהתקיים אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתאריך 8.4.2013, ואשר בעקבותיו נמסר למבקשת כי המשך מילוי מיכל האמוניה יותר רק עד לתאריך 1.3.2017, או עד להקמת מפעל ליצור אמוניה, המוקדם מבין השניים (קביעה זו אף הוספה להיתר הרעלים שניתן למבקשת).

"אמנם לאחר מכן היו החלטות ממשלתיות שונות, שייתכן שנתנו למבקשת סיבות לסבור כי תהיה האורכה מעבר למועד הנ"ל נוכח דחייה צפויה בהקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב, ואולם למכרז שפורסם בהקשר זה – לא ניגש איש, לרבות המבקשת, כך שהיא הייתה אמורה להתכונן, לאחר כישלון המכרז, למצב של ריקון המיכל לא יאוחר מתאריך 1.3.2017.

"למצב דברים עגום זה תרמו אף המשרד להגנת הסביבה ו'המנחה הלאומי' שלא פיקחו בעבר כראוי על מימוש הדברים והשלימו לכאורה עם מה שנראה כמעמד מונופוליסטי של המבקשת – דבר אשר גרר אותם בהמשך לצורך לשנות מעת לעת את עמדותיהם בהליכים המשפטיים

|במקרה שלפנינו – למיכל אין היתר בנייה ומערך האמוניה מופעל לכאורה ע"י המבקשת במשך שנים ללא רישיון עסק. בנסיבות אלו צו סגירה זמני מתבקש על פני הדברים, ואולם יש עדיין ליתן משקל לעובדה שהמבקשת טרם הורשעה בדין וכן ראוי לבחון את מידתיות הצו ואת נזקו לצדדים שלישיים.

"המערערת טוענת כי נתפסה ל'אי-הבנה' באשר לאותו חלק מהחלטתנו מתאריך 13.4.2017 שהתיר לה להזמין באופן חד-פעמי אוניה, או אוניות אמוניה בקיבולת כוללת של כ-11,000 טון... עקב אי-הבנה נטענת זו – המערערת לא מצאה לנכון, לדבריה, להוציא את ההזמנות לאוניות האמוניה המדוברות.

"אין אנו מקבלים טיעון זה של המערערת כפשוטו (אשר הוגש, על דרך של בקשת הבהרה, באיחור רב, בהשוואה לבהילות שנטענה), שכן הוא עומד בניגוד להצהרות קודמות שמסרה לבית המשפט, מה גם שהוא מצטרף לשורה של מחדלים ומצגים אחרים שנעשו על ידה והביאונו עד הלום. יתר על כן מהודעת המשיב 2 ומהודעות ההבהרה שמסרה המערערת עולה כי היא איננה ערוכה עדיין לפינוי של המיכל במועדים שנקצבו לה.

ביהמ"ש העליון, 27.7.17

השופט חנן מלצר חוזר על הדברים שתוארו בפסק דינו חודשיים קודם לכן, מטיל את האחריות בראש ובראשונה על חיפה כימיקלים ולצידה על הממשלה, מזכיר שהחברה לא ניצלה את ההיתר להביא אוניית אמוניה נוספת וממשיך:

"על יסוד ההחלטה מתאריך 28.5.2017 – המערערת הודיעה בתאריך 29.5.2017 כי היא מתחייבת לעמוד בכל תנאי ההחלטה האמורה וכי היא החלה בניסיונות לאתר אונייה (או איניות) באגן הים התיכון, אשר ניתן לייבא באמצעותן אמוניה לאלתר. עוד מסרה המערערת באותה הודעה שלאחר איתור אונייה מתאימה כאמור – היא תודיע על כך לגופי המדינה הרלוונטיים ולבית המשפט ותפעל על-פי הנחיותיהם.

"בתאריך 1.6.2017 הגישה המערערת הודעה ובקשה דחופה להבהיר את ההחלטה מתאריך 28.5.2017, ובגדרה עתרה למעשה לביטול שתי ההתחייבויות הנ"ל שנדרשו הימנה במסגרתה, וזאת בסתירה להצהרתה מתאריך 29.5.2017 הנ"ל כי היא מתחייבת לעמוד בכל תנאי ההחלטה האמורה ללא יוצא מן הכלל ולקיימם ככתבם וכלשונם. בגדר כך היא טענה (בניגוד למסמכים קודמים ולתצהירים שהמציאה) כי גם אם לא תתווסף כמות כלשהי של אמוניה למיכל (שבו היו מצויים באותה עת כ-340 טון אמוניה מתחת לקו ספיקת המשאבות) – אין כל דרך לרוקן את המיכל לחלוטין עד לתאריך 31.7.2017 (מטעמים טכניים שנעוצים בשיקולי בטיחות)".

מלצר מזכיר שלמיכל האמוניה אין רשיונות כחוק וממשיך לתאר את התנהלותה של החברה: "השלמת ריקון המיכל מתחת לקו המשאבות הקיים מעוררת קשיים טכניים ובטיחותיים ניכרים (לא ניכנס פה לשאלה על מי מוטלת האחריות לאי-גילויה של מהמורה זו במועדים הרלוונטיים). מכל מקום בעניין זה נמצא פתרון באמצעות שיטת המשאבה הטבולה ונקיטה בדרך זו אף אושרה עקרונית על-ידי המשרד להגנת הסביבה ועל-ידי בית המשפט המחוזי הנכבד בהחלטתו מתאריך 6.4.2017. לאור האמור קצבנו, כמבואר לעיל, את התאריך 31.7.2017 כמועד סיום לריקון המיכל, אלא שהמערערת עשתה דין לעצמה וחדלה, באמצע חודש מאי 2017 לערך, מלקדם את המהלכים למימוש השיטה שנבחרה, ואילו המשרד להגנת הסביבה לא הגיב כראוי.

"בנסיבות אלו – המערערת העלתה לפתע מחדש את השיטה של אידוי טבעי בעזרת מפוחים חיצוניים (המחייבת דחייה משמעותית בלוח הזמנים של ריקון המיכל), והמשרד להגנת הסביבה נענה שוב למפוקח והיה נכון עקרונית לאשר את שינוי שיטת הריקון (על הדחיה בלוח הזמנים הכרוכה בכך).

"לא ניתן ליתן יד להתנהלות שכזו, ואולם בשים לב לכך שהועמדנו בפני עובדה מוגמרת ובהתחשב בכך שטובת הציבור ובטיחותו היא בראש מעיינינו – נצעד באותו נתיב בו הלכנו עד כה ונאשר דחייה נוספת ואחרונה לריקון סופי ומוחלט של המיכל עד לתאריך 18.9.2017, בכל שיטה שהמשרד להגנת הסביבה ורשויות הביטחון יאשרו".

הערות לסיום

1. חיפה כימיקלים הפרה את החוק בצורה ברורה, חד-משמעית ומכוונת במשך שנים. כעת היא רוצה שיאפשרו לה להמשיך ולהפר אותו.

2. חיפה כימיקלים ידעה במשך ארבע שנים שעליה להיערך לפינוי מיכל האמוניה ולא עשתה דבר. כעת היא רוצה שיאפשרו לה ליהנות מפרי מחדליה.

3. קיים חשד שהיחס המיוחד שקיבלה חיפה כימיקלים מהמשרד להגנת הסביבה היה נגוע בשחיתות; מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, הורחק מהנושא בשל החשד שפעל בו בניגוד עניינים (עבירה לכאורה של מרמה והפרת אמונים). ניתן רק לקוות, שלא מדובר בחששות לעבירות חמורות עוד יותר. כעת חיפה כימיקלים רוצה שיתאפשר לה להמשיך ולפעול בצורה שהשיגה בצורות מעוררות חשד.

רע"פ 2841/17, חיפה כימיקלים נ' עיריית חיפה ואח' / החלטה
מיכל האמוניה ירוקן סופית עד 31.7.17; קביעה של הסדרי ביניים והתייחסות להסדרים עתידיים
רע"פ 2841/17, חיפה כימיקלים נ' עיריית חיפה ואח' / פס"ד
דחייה אחרונה של ריקון מיכל האמוניה עד 18.9.17, תוך ביקורת קשה על התנהלות חיפה כימיקלים והמשרד להגנת הסביבה

תאריך:  02/08/2017   |   עודכן:  02/08/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טרור כימי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארקד
2/08/17 15:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשפשף את העיניים ולא להאמין. בניין מצודת משטרת צמח, מסוג "טיגראט" שנבנה לפני קרוב ל-80 שנה בתקופת המנדט הבריטי, בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב-עומד נטוש ושומם מזה קרוב ל-15 שנה .בתקופת מלחמת השחרור פלש הצבא הסורי לעמק הירדן והתנהלו קרבות על כיבוש מבנה מצודת המשטרה .בקרבות אלה נהרגו עשרות מחיילי "ההגנה (צה"ל). בחומה הצפונית של מבנה המצודה במקום בו פרצו לוחמנו בתקופת מלחמת השחרור לתוך המצודה וכבשוה מוצב שלט לזכרם של הלוחמים שנהרגו וזה לשונו: "כבוד לנופלים בקרבות על משטרת צמח והאזור. במקום זה נפרצה ונכבשה משטרת צמח על כוחותינו ביום 27.4.48" משטרת צמח הייתה מעוז אחרון ללוחמינו בקרב הנואש להדיפת הפולש הסורי מעמק הירדן .ב18.5.1948 נפלה המשטרה בידי הסורים .ב20.5.1948 נהדף האויב והמשטרה שבו לידינו" איך נפלו גיבורים ויאבדו כלי מלחמה".
02/08/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
העיתונאי K.K פירסם ב-29 ליולי מאמר בכתב העת גייטסטון אינסטיטיוט שכותרתו:
02/08/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
אֲנִי יוֹדַעַת לְדַבֵּר רַק אֶת שְׂפַת הַגּוּף
01/08/2017  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
חכמינו עמדו על הסיבות לחורבן בית המקדש והדברים ידועים. בית ראשון חרב, אמרו חז"ל, משום שהיו בו עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. בית שני חרב משום שהיו בו שנאת חינם ומשום שלא דנו לפנים משורת הדין, אלא עמדו בדקדקנות על כל פסיק בדין.
01/08/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בארץ מצויים עשרות קברים המכונים "קברי בודדים" הנמצאים מחוץ לבתי עלמין הרשמיים. מהידועים שבהם: קברם של דוד ופולה בן-גוריון בשדה בוקר, קברו של קרל נטר במקווה ישראל, קברו של אברהם קריניצי בפארק הלאומי ברמת-גן, קברו של הנשיא הראשון חיים ויצמן במכון ויצמן, ועוד. ישנם "קברי בודדים" פחות מוכרים וידועים, כמו קברו של המחנך וחוקר הטבע יהושע מרגולין בחצר מכללת אורנים, קברו של יוסף בנימיני באביחיל, קברו של אפרים צ'יזיק בחולדה ועוד.
31/07/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il