|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מבנה משטרת צמח - עזובה והזנחה מבישה

מבנה מצודת משטרת צמח ההיסטורי-בסמוך לצומת צמח בעמק הירדן שהוכרז רשמית כבעל ערך היסטורי ומיועד לשימור, עומד מזה למעלה מעשור - נטוש, שומם, מוזנח, מלוכלך ופרוץ לכל. בחדריו הרבים של המבנה ההיסטורי עזובה ולכלוך בכל פינה ובחצר הפנימית, גדלים עשבים וצמחיית פרא בגובה רב
02/08/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
החצר הפנימית של מבנה משטרת צמח [צילום: אלי אלון]

לכלוך ואשפה במבנה משטרת צמח [צילום: אלי אלון]

לשפשף את העיניים ולא להאמין. בניין מצודת משטרת צמח, מסוג "טיגראט" שנבנה לפני קרוב ל-80 שנה בתקופת המנדט הבריטי, בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב-עומד נטוש ושומם מזה קרוב ל-15 שנה .בתקופת מלחמת השחרור פלש הצבא הסורי לעמק הירדן והתנהלו קרבות על כיבוש מבנה מצודת המשטרה .בקרבות אלה נהרגו עשרות מחיילי "ההגנה (צה"ל). בחומה הצפונית של מבנה המצודה במקום בו פרצו לוחמנו בתקופת מלחמת השחרור לתוך המצודה וכבשוה מוצב שלט לזכרם של הלוחמים שנהרגו וזה לשונו: "כבוד לנופלים בקרבות על משטרת צמח והאזור. במקום זה נפרצה ונכבשה משטרת צמח על כוחותינו ביום 27.4.48" משטרת צמח הייתה מעוז אחרון ללוחמינו בקרב הנואש להדיפת הפולש הסורי מעמק הירדן .ב18.5.1948 נפלה המשטרה בידי הסורים .ב20.5.1948 נהדף האויב והמשטרה שבו לידינו" איך נפלו גיבורים ויאבדו כלי מלחמה".

עזובה והזנחה בכל פינה

ביקרתי וצילמתי בימים אלה במקום, המחזה שניגלה לי לא מלבב: המבנה – מבנה טיגארט אופייני, שנוספו לו כמה תוספות בניה לאחר קום המדינה, משתרע על שטח של כ-5 דונם (הערכה)כולל החצר הפנימית. המבנה בן שתי קומות בפינתו הצפונית –מערבית מגדל-עמדת שמירה מבוטן עם חרכי ירי בקירותיו. מבנה המצודה נמצא במצב של עזובה והזנחה כללית. הוא פרוץ מבצדו הדרומי וכל אחד יכול להיכנס אליו, קירות רבים מחדריו וקירותיו של המבנה – מקושקשים - מרוססים בכתובות וציורי גרפיטי. על ריצפת חלק מהחדרים פזור לכלוך למינהו בקבוקים וגרוטאות. האולם ששימש חדר אוכל ומטבח של מפקדת החטיבה נראה כמו אחרי הפצצה. ניתן לראות עדין את השלט " העישון אסור". בחצר הפנימית של המצודה עשביה וצמחיית פרא בגובה רב (סביר להניח כי המקום מהוה חממה לזוחלים למיניהם ושאר מרעין בישׁין בהיותו של המקום נטוש ושומם עם עשביה פרא גבוה). בצידה הצפוני של החצר הפנימית על קיר האגף הצפוני, נותר עדין שלט גדול ובולט ועליו כתוב: "מטרת החטיבה להקנות ביטחון לתושבי עמק הירדן ועמק בית שאן ולעוברים בגזרת החטיבה" השלט ד והכיתוב עליודהוי ובקושי ניתן לקרא הכתוב בו.

פניתי למועצה האזורית עמק הירדן שבתחום שיפוטה נמצא המבנה ההיסטורי, לברר פשר העזובה במקום וכן לברר לגבי התוכניות העתידיות במקום. האם יש כוונה לשמר את המקום. הופנתי לעוזר מנכ"ל המועצה האזורית עמק הירדן צחי בוחניק, שאומר לי בגילוי לב כי הבעיה בשיקום ושימור מבנה תחנת משטרת צמח היא תקציבית ויש כאן עניין של סדרי עדיפויות תקציביות. כדי לשמר את המקום ולהפכו למשל למרכז תרבות לנוער ולילדים כדי להגן על בטיחות הילדים אנו צריכים להשקיע במבנה סכומים גדולים שאתה לא מתאר לך. מוסיף בוכניק: יש כמה תוכניות שמועלות לגבי עתידו של הבניין משטרת צמח, אולם אין עדין משהו ממשי שהוחלט וסוכם עליו. אנו במועצה האזורית עמק הירדן מודעים לערך ההיסטורי של הבניין, אתה יכול להיות רגוע קניון לא יוקם פה, דברי בוחניק.

בתקופתו של ראש מועצת עמק הירדן הקודם יוסי ורדי, גובשה תוכנית לשמר המבנה ולשמור על צביונו המקורי ולפתוח במקום מוזאון ומרכז מבקרים חוויתי, אולם התוכנית לא יצאה לפועל.

תולדות מבנה משטרת צמח

מבנה תחנת משטרת צמח הוא מסוג טיגארט, נבנה ב-1939 על-ידי הבריטים כדי לשלוט במרחב הערבי הסמוך לגבול. המבנה הוקם בסיוע חברת "סולל ובונה". כמו מבני טיגארט רבים שבנו הבריטים באותה תקופה ברחבי הארץ נבנתה מצודת צמח תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת יחסית לאותה לתקופה ורמה גבוה של תכנון וביצוע. בכניסה למבנה משטרת צמח הוצב שלט חרסינה ועליו השם צמח, בשלוש שפות: אנגלית, ערבית ועברית.

ב27 באפריל 1948 בהתקרב מועד הכרזת המדינה ופינוי הכוחות הבריטיים מהארץ, תחנת צמח שחלשה על מפגש שלושת הגבולות פונתה על-ידי הבריטים ונמסרה בחשאי לערביי הכפר סמח' (צמח). "ההגנה" הבינה את חשיבות מבני המשטרה כמרכיב חיוני בהגנה ושליטה על נקודות מפתח בארץ והורתה לכוחות "ההגנה" לתפוס את מבני משטרות הטיגארט שפונו על הבריטים ובכלל זה משטרת צמח. מספר לי הרצל פיין בן עמק הירדן, אחיו של מוטי הוד מי שהיה מפקד חיל-האוויר במלחמת ששת הימים: "אבי יוסף פיין שהיה איש הקשר של גדוד 12 בחטיבת גולני ידע על נטישת המשטרה בצמח ומסירתה לערבים. הוא הגיע לדגניה להזעיק כיתה לצאת ולתפוס את המשטרה, כתת לוחמים משתי הדגניות בפיקודו של יצחק נול יצאה לכבוש את המשטרה, הכוח הגיע עד בית הספר של צמח וחיכה עד שהחבלנים יפוצצו חור בקיר של המשטרה כדי לפרוץ פנימה שני חבלנים מדגניה ב' התקרבו למטרה ולפתע נפתחה עליהם אש תופת. אחד מהם נהרג והשני ניפצע אבל הצליח להפעיל את חומר הנפץ שגרם לחור גדול שדרכו פרצנו פנימה ללא התנגדות של הערבים שברחו לאחר הפיצוץ. למחרת בבוקר התברר שבמשך הלילה, בשקט, ברחו כל הערבים מהכפר סמאח וגם כל הערבים מהכפר עבודיה".

אולם בכך לא נגמר קרב השליטה על מבנה תחנה משטרת צמח. ביום הכרזת המדינה ב-15 במאי 1948 פלשו כוחות סורים גדולים אל עמק הירדן ובמשך מספר ימים נערכו קרבות קשים על השליטה בצמח ובמבנה ובאזור. ב-18 במאי 1948 כבש הכח הסורי את תחנת המשטרה בצמח. כוחות ההגנה (צה"ל) לא ויתרו וניהלו קרב להשבת תחנת המשטרה לידי כוחותינו בקרבות אלה ועל הגנת האזור נהרגו עשרות איש. ב-20 במאי 1948 עם ערב נסוגו הסורים מתחנת המשטרה.

תחנה משטרת צמח לאחר הקמת המדינה

לאחר מלחמת העצמאות ועד לתחילת שנות האלפיים שימש מבנה המשטרה בצמח את צה"ל ששיכן בו את מפקדת הכוחות שפעלו לאבטחת הגבול והגנה על הישובים באזור עמק הירדן ועמק בית-שאן, בהמשך בשנות ה-60 שוכנה במבני תחנת המשטרה בצמח מפקדת חטיבה צה"לית שהייתה אחראית על אבטחת גבול ירדן באזור עמק הירדן ועמק בית שאן. החטיבה הייתה פעילה בעיקר בשנות ה-60 וה-70, והגנה על הישובים באמצעות המוצבים ופטרולים לאורך הגבולות באזור עמק הירדן ועמק בית-שאן יישובי אזורים אלה כידוע סבלו במיוחד בתקופת מלחמת ההתשה, בסוף שנות ה60 תחילת שנות ה-70, מחדירות מחבלים והפגזות רבות על הישובים. בראשית שנת 2000 נטשה חטיבת העמקים(חטיבת צמח) את מבנה משטרת צמח בעקבות איחודה בשנת 2003 עם חטיבת מרחבית הבקעה. ומאז ועד היום עומד המקום שומם עזוב ומוזנח.

במחנה צה"ל בבניין משטרת צמח שירתו חיילים רבים לאורך השנים. אחד מהם, הוא צאליק רותם שמספר לי: "הוצבנו לבניין "משטרת צמח" כשהיינו חיילים צעירים בשנות החמישים ...קשה לי אפילו להאמין איך שהזמן רץ והיום כולנו "חיטיארים"...אבל מסתבר שדברים יפים לא שוכחים, ואכן היה שם כייף ובפרט בחודשי הקיץ הכל כך חמים, כשהיינו הולכים ברגל ל"ירדן" לשחות ולשוט...
למעשה היינו חיילים במדי שוטרים כדי לעקוף את הוראות האו"ם שהשטח יהיה ללא צבא. ממול צמח היה תיאטרון פתוח להצגות כלליות וגם של בני הקיבוצים שבסביבה ותמיד הרגשתי שם את האווירה של הרוח הקיבוצית של הימים ההם ...חבל שבנין המשטרה בצמח מוזנח, תמיד היה שם יפה ונקי ומטופל והיום קם דור שלא ידע את יוסף".

אביגיל הרכבי תושבת אזור עמק הירדן כותבת לי: "מי שנולד בעמק הירדן לפני מלחמת ששת הימים מכיר טוב מאוד את המבנה הזה. כל כך הרבה לוחמים נפלו במלחמת השחרור במאבק על מבצר זה. אני תוהה על מועצת עמק שלא השכילה להפוך את המתקן הזה ליד זיכרון לזכרם של הנופלים, ולהפכו למרכז תרבות וספורט, כי למבנה פוטנציאל אדיר. עצוב לראותו כך בשיממונו".

משטרת צמח לאחר מלחמת הקוממיות [צילום: באדיבות ארכיון דגניה א צלם הרברט זוננפלד]
תאריך:  02/08/2017   |   עודכן:  02/08/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבנה משטרת צמח - עזובה והזנחה מבישה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
על ההתעלמות
2/08/17 11:04
2
הגוי..
3/08/17 22:15
3
משה מ
6/08/17 23:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיתונאי K.K פירסם ב-29 ליולי מאמר בכתב העת גייטסטון אינסטיטיוט שכותרתו:
02/08/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
אֲנִי יוֹדַעַת לְדַבֵּר רַק אֶת שְׂפַת הַגּוּף
01/08/2017  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
חכמינו עמדו על הסיבות לחורבן בית המקדש והדברים ידועים. בית ראשון חרב, אמרו חז"ל, משום שהיו בו עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. בית שני חרב משום שהיו בו שנאת חינם ומשום שלא דנו לפנים משורת הדין, אלא עמדו בדקדקנות על כל פסיק בדין.
01/08/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בארץ מצויים עשרות קברים המכונים "קברי בודדים" הנמצאים מחוץ לבתי עלמין הרשמיים. מהידועים שבהם: קברם של דוד ופולה בן-גוריון בשדה בוקר, קברו של קרל נטר במקווה ישראל, קברו של אברהם קריניצי בפארק הלאומי ברמת-גן, קברו של הנשיא הראשון חיים ויצמן במכון ויצמן, ועוד. ישנם "קברי בודדים" פחות מוכרים וידועים, כמו קברו של המחנך וחוקר הטבע יהושע מרגולין בחצר מכללת אורנים, קברו של יוסף בנימיני באביחיל, קברו של אפרים צ'יזיק בחולדה ועוד.
31/07/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
מחדל המידע בתחבורה הציבורית נמשך. אגף טכנולוגיות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה השיק את אתר "מסלולן" החדש, שמשדרג את המידע הקיים היום באתר כל קו. ההצהרות בדבר הקמת אתר המידע המשודרג נמסרו כבר לפני שנים, אך רק כעת הוא יוצא אל הפועל.
31/07/2017  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il