מועדון חברות הטכנולוגיה ששוויין 400 מיליארד דולר ומעלה מתרחב – ולראשונה נכנסות אליו חברות שאינן אמריקניות, מדווח ניו-יורק טיימס. ענקית הסחר המכוון אליבאבא וענקית שירותי האינטרנט טנסנט, שתיהן מסין, מצטרפות לגוגל, אפל, פייסבוק,
מיקרוסופט,
אמזון ודומותיהן. אליבאבא וטנסנט שוות כיום כפליים מאשר אינטל, סיסקו ו-IBM.
ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות שולטות בחיי העולם המערבי, וחברותיהן הסיניות עושות את אותו הדבר בשוק המקומי שלהן ובו למעלה מ-700 מיליון משתמשי אינטרנט – כפליים מכל אוכלוסייתה של ארה"ב. אליבאבא וטנסטס נהנות מכך שהן פועלות בשוק סגור, שהגישה אליו נחסמה בפני רוב החברות המערביות ורוב השירותים שהן מספקות, ושוק בו יש יחסית פחות אפשרויות מחוץ לרשת מאשר בארה"ב. לצד זאת, הן מצליחות לפרוח בשוק הסובל מחוב ההולך ותופח, שהצמיחה בו מואטת יחסית ושנשען במידה רבה על תעשיה מיושנת.
עלייתן של חברות אלו, טוען העיתון, מעצבת מחדש את שיווי המשקל הגלובלי של ההשפעה הטכנולוגית. לאורך השנים האחרונות טענו שורה של ערים – מפריז עד סיאול – לכתר "עמק הסיליקון החדש", אך צמיחת ההיי-טק המהירה ביותר מתרחשת בסין ומציבה תחרות אמיתית לחוף המערבי של ארה"ב. טנסנט חצתה בשבוע שעבר את רף 400 המיליארד לפני שירדה ל-396 מיליארד דולר, ואילו אליבאבא נסחרת ב-415 מיליארד דולר. לשם השוואה: השווי של פייסבוק ואמזון הוא 450 מיליארד דולר, ושל אפל – הגדולה בעולם בתחום הטכנולוגיה – הוא 800 מיליארד דולר.
טנסנט עתידה להפעיל בקרוב את הרשת החברתית היחידה, מלבד פייסבוק, עם למעלה ממיליארד משתמשים (לפייסבוק יש יותר מ-2 מיליארד). החברה מסרה לאחרונה, כי ל-וויצ'אט – הכולל מדיה חברתית ושירות תשלומים – יש 960 מיליון משתמשים. לאליבאבא יש 500 מיליון קניות בחודש. המכירות של שתי החברות צמחו ברבעון האחרון ביותר מ-50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, צמיחה מהירה מזו של פייסבוק ואלפאבית (חברת-האם של גוגל).
החברות הסיניות הקדימו בכמה תחומים את אלו של עמק הסיליקון. וויצ'אט של טנסנט הציעה אפקליציה מהירה לפני פייסבוק והשתמשה לפני סנאפצ'ט בטכנולוגיה מתקדמת להתחבר למדיה החברתית. חברה סינית נוספת, ביידו, המפעילה מנוע חיפוש מציעה ללקוחותיה לדלג לחלוטין על המחשב האישי ולפנות הישר לסמארטפון.
למרות גודלן, מציין העיתון, אליבאבא וטנסנט פועלות בעיקר בשוק הסיני – אך שתיהן רוצות להתרחב אל מעבר לגבולותיו. שתיהן השתמשו בשנים האחרונות ברווחיהן העצומים כדי להיכנס לשווקים חדשים – והתוצאות מעורבות. אליבאבא השקיעה בחברת תשלומים בהודו ורכשה שלוש חברות סחר אלקטרוני בדרום-מזרח אסיה, שם היא נמצאת בתחרות ישירה הולכת וגוברת מול אמזון. טנסנט מצידה שילמה אשתקד 8.6 מיליארד דולר תמורת סופרסֶל, יצרנית משחק סמארטפון פופולרי. היא גם ניסתה לרכוש את ווטסאפ, אבל פייסבוק גברה עליה.
אליבאבא, טנסנט וחברות סיניות אחרות פתחו מרכזי מחקר בעמק הסיליקון והפכו למשקיעות משמעותיות בחברות הזנק. שתיהן השקיעו בחברת דידי צ'ושינג, התשובה הסינית לחברת אובר, אשר החלה את פעילותה בשוק המקומי וכעת מתרחבת לשווקים נוספים. טנסנט השקיעה בחברת סנאפ, בעלת סנאפצ'ט, והיא הבעלים של כמה מהמשחקים האלקטרוניים הפופולריים ביותר בעולם.
לצד כל אלו, מציין העיתון, החברות מתמודדות עם אתגרים משמעותיים. עולם האינטרנט הסיני אינו יכול לצמוח לנצח, והחברות נכשלו בחלק משמעותי מנסיונותיהן לתרגם את הפופולריות שלהן במולדתן להצלחה בארה"ב ובמדינות אחרות. שתיהן השקיעו סכומים משמעותיים בהוליווד ונכשלו. והם ניצבות בפני לחצים גוברים והולכים מצד ממשלת סין, להיות ערות לכוחו של המידע הדיגיטלי, כאשר בייג'ינג רוצה להשתמש במידע זה כדי לפקח טוב יותר על אזרחיה.
בשורה התחתונה, לאליבאבא וטנסנט יש סיכוי טוב להפוך למובילות עולמיות בתחומים כמו משחקים, סחר אלקטרוני ותקשורת – מצטט העיתון את איש ההון-סיכון דייוויד צ'או. בשלב זה, די בשוק הסיני הענק כדי לתדלק את פעילותן של השתיים. דוגמה אחת תסביר: טנסנט היא הבעלים של משחק הסמארטפון המצליח ביותר בעולם, שהפופולריות שלו עולה על זו של הפוקימונים בשיאם.