|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

שופטים עז

הנבחרים <br>

את משה רבנו משבחת התורה וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. אברהם מעיד על עצמו: הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי, וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר. האם יש סיכוי שמנהיגינו ילמדו מהם?
25/08/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
שום תשים עליך מלך

בפרשת השבוע שופטים מפרטת התורה את סדרי השלטון הנכונים לנו כעם הנבחר והמינוי הראשון הנצרך הוא של מערכת משפטית (דברים טז): [יח] שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. בהמשך יש הוראות לשופטים, לא להטות משפט, לא לקחת שוחד וכו' וגם על אילו תחומים מתפרסת סמכותם של השופטים כאשר ההוראה הכי משמעותית היא(שם יז): [ו] עַל-פִּי שְׁנַיִם עֵדִים, אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים--יוּמַת הַמֵּת: לֹא יוּמַת, עַל-פִּי עֵד אֶחָד. הוכחות נסיבתיות אינן קבילות בשיטת המשפט הזאת, צריכים עדים שמעידים כי ראו את המעשה במו עיניהם ויותר מזה, העדים גם הזהירו את העושה שבמעשה שלו הוא מחייב את עצמו בבית דין.

אבל לטווח הארוך לא די במערכת שפיטה ולו גם המשוכללת ביותר, כי יש מצבים שבהם לשופטים אין מה לעשות; בין אם מדובר בפושעים מתוחכמים שעושים הכל בסתר וממילא אין עדים מצויים בשעת המעשה, ובין אם מדובר בסתם כאלה שהולכים על הגבול אבל מזיקים לא מעט ולשופטים אין אפשרות להושיע. לכן דרושה גם מערכת שלטונית מסודרת לכל מיני עניינים שאינם מעניינה או שאינם בסמכותה או ביכולתה של מערכת משפטית, וזהו המלך [יד]: כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי. [טו] שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ בּוֹ: מִקֶּרֶב אַחֶיךָ, תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי, אֲשֶׁר לֹא-אָחִיךָ הוּא.

למלך יש לכאורה סמכויות בלתי מוגבלות, מספיק ללמוד את משפט המלך הכתוב בספר שמואל (א, פרק ח). שם העם מבקשים משמואל למנות להם מלך, כי הוא עצמו כבר זקן ואין לו כוח להנהיג אותם כבעבר והרעיון לא מוצא חן בעיניו, כי הרי ה' הוא המלך הנצחי. הוא מתפלל אל ה' וה' אומר שאמנם מדבריהם משתמעת מאיסה במלכות ה', אבל אין להתרגש מזה. מנה להם מלך כבקשתם רק לפני כן עליך לומר להם את דברי בדבר התוצאות הצפויות. נביא מדבריו רק לקט (מתורגם לשפת ימינו): אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ. וְלַחֲרשׁ חֲרִישׁוֹ וְלִקְצֹר קְצִירוֹ וְלַעֲשׂוֹת כְּלֵי מִלְחַמְתּוֹ וּכְלֵי רִכְבּוֹ. בְּנוֹתֵיכֶם יִקָּח לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת. יש יותר דברים האמורים שם, אבל קצר המצע.

דרושה ענווה

ואמנם על-פי הלכה "כל האמור בפרשת מלך - מלך זוכה בו" (רמב"ם הלכות מלכים ד) אלא שבפרק הקודם הרמב"ם מביא את ההגבלות הכתובות בפרשתנו ביחס למלך: לֹא-יַרְבֶּה-לּוֹ סוּסִים. מן הסתם בימינו זה אמור לקבל הסבה לאיסור אגירת כלי תחבורה נוצצים. וְלֹא יַרְבֶּה-לּוֹ נָשִׁים. בניגוד למקובל אז, ועד היום במקומות מסוימים, להחזיק הרמון מלא נשים לתפארת המלך (ולסיפוק יצריו) על מלך ישראל זה נאסר. וְכֶסֶף וְזָהָב, לֹא יַרְבֶּה-לּוֹ מְאֹד. בעצם, מה שהתורה דורשת מהמלך זה לשמור על פרופורציות, לא להיסחף בהזדהות עם מעמדו הרם ועם הצלחותיו לטובת העם, אלא לזכור תמיד כי הוא רק שליח. ואמנם נשאלת השאלה, כיצד אפשר להגיע לתודעה כזאת וגם להתמיד בה?

לזה מצווה אותו התורה: [יח] וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ, עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ--וְכָתַב לוֹ אֶת-מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת, עַל-סֵפֶר, הוא נדרש לכתוב ספר תורה מיוחד לעצמו, לא איך שבא לו, לא הוא קובע את התוכן אלא: מִלִּפְנֵי, הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם. התורה הזאת אמורה ללוות אותו תמיד, גם כאשר עיסוקים אחרים מונעים ממנו ללמוד בה. מצד שני הוא חייב ללמוד בה בכל יום: [יט] וְהָיְתָה עִמּוֹ, וְקָרָא בוֹ כָּל-יְמֵי חַיָּיו--לְמַעַן יִלְמַד, לְיִרְאָה אֶת-ה' אֱלֹקָיו, לִשְׁמֹר אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת וְאֶת-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, לַעֲשֹׂתָם. ואיך כל זה אמור להשפיע עליו? [כ] לְבִלְתִּי רוּם-לְבָבוֹ מֵאֶחָיו, קודם כל שלא יתגאה, כי זה שורש הנהנתנות וזו כידוע תופעה שלילית, בנוסף לכך, וּלְבִלְתִּי סוּר מִן-הַמִּצְוָה יָמִין וּשְׂמֹאול--לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל-מַמְלַכְתּוֹ הוּא וּבָנָיו, בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל.

דומה כי כאן נדרש מלך בישראל לנהוג בדרך שאינה מוכרת כלל במקומות אחרים. בשום מקום המלך אינו נדרש להיות ענו, להפך, עליו להיות מורם מעם ובגלוי. הענווה נתפסת כמשהו ששייך לפשוטי עם אם לא לבזויים ביותר. לעומת זאת אצלנו, את משה רבנו משבחת התורה בענוה שלו (במדבר יב): [ג] וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד--מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. אברהם אבינו בשיא תפארתו, כשהוא מתווכח עם ה' במטרה להציל את אנשי סדום ועמורה, מעיד על עצמו (בראשית יח): הִנֵּה-נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל-אֲ-דֹנָי, וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר. האם יש סיכוי שמנהיגינו ילמדו מהם? הלוואי. כי אז תתקיים מיד הנבואה שבהפטרה (ישעיהו נב): [ט] פִּצְחוּ רַנְּנוּ יַחְדָּו, חָרְבוֹת יְרוּשָׁלִָם: כִּי-נִחַם ה' עַמּוֹ, גָּאַל יְרוּשָׁלִָם.

תאריך:  25/08/2017   |   עודכן:  25/08/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תופי הטם טם של מלחמה צפויה מתחילים להישמע בצפון המזרח התיכון. האיש המתריע נגד סכנת המלחמה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו שטס לפגישה דחופה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והבהיר לו חד וחלק כך: "נדאג להגן על עצמנו בכל אמצעי נגד האיום האירני בסוריה ונפעל היכן שצריך, לפי הקווים האדומים שלנו", והוסיף כי "יש סיכוי הרבה יותר טוב למנוע מלחמה עתידית, אם אירן לא תהיה בסוריה". צפירת אזהרה דומה העבירה ישראל גם לארה"ב והבהירה כי דרישתה היא ש"כל הכוחות הזרים, הפועלים בסוריה יעזבו את השטח".
24/08/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
קריאת הקרב של ח"כ דוד ביטן - יו"ר הקואליציה מהליכוד, כנגד אלפי המתפקדים החדשים של הליכוד, החפצים לשנותו רעיונית, היא אומנם במקומה. כלפי חוץ הרי שקריאתו של ביטן ניראת אנטי דמוקראטית בעליל אבל עלעול קטן בפרשה מגלה שבעצם מי שחפץ לנפץ את "קוויה האדומים" של הדמוקרטיה המפלגתית בישראל הם אותם אלפי המתפקדים החדשים. אין לתמוה על דברי אלא פשוט לבדוק האם אין כאן ניסיון אנרכיסטי לנצל בציניות את המושג "דמוקרטיה" עד כדי פירוקו לגורמים וניצולו לשם מרמה. כולנו יודעים וזוכרים דוגמאות קשות כאשר גורמים טוטליטארים ניצלו את הדמוקרטיה לעצם עלייתם לשלטון ואח"כ הביאו למות הדמוקרטיה, והוצאתה מחוץ לחוק. דמוקרטיה איננה רק שיטת בחירות פתוחה שבה הרוב תמיד מנצח את המיעוט אלא שבשיטה הזו ישנם מחנות רעיוניים ברורים ושונים, כאשר חשובה ביותר ידיעת הזהות הרעיונית העומדת לבחירה ולאוו דווקא עניין הסתרה הרעיונית לשם כיבוש הרוב.
24/08/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
סטיב בנון הגזים כנראה כאשר טען שנשיאותו הנוכחית של טראמפ "הסתיימה" עם פיטוריו מתפקיד "האסטרטג הראשי של הנשיא". אולם, הוא לא טעה בהנחה שלפיטורין אלה עשויות להיות השלכות על הנשיאות, על דרך התפתחותה ועל יכולתו של טראמפ להשיג את המטרות עליהן הכריז במסע הבחירות שלו. חשוב מכך, טראמפ זכה בנשיאות כשארה"ב ניצבת במובנים רבים על פרשת-דרכים. בנון היה דמות מפתח בהתוויית הדרך לעתיד של "התנועה" שהביאה את טראמפ לבית הלבן. דומה שחלקים נרחבים של "אמריקה הישנה" ראתה במדיניותו, שאומצה על-ידי הנשיא, את הכיוון הנכון והדרוש לארה"ב לעת הזו. לאחר פרישת בנון, שאלה מסקרנת ביותר ואולי החשובה מכולן היא, האם יישאר טראמפ נאמן לדרך אך ישנה ניואנסים, סגנון ושיטות ביצוע, או שעם פרישת בנון, גם ישתנו יסודות המדיניות, ארה"ב תלך בדרך חדשה, שאיננה דרכו של אובמה ותומכיו הדמוקרטים, אך גם איננה הדרך המקורית עליה קבל טראמפ את המנדט. להערכתי, בתשובה לשאלה זו תלוי גורלה של ארה"ב.
24/08/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בעתירה התלויה כיום בבג"ץ טוענת הרבנות הראשית, באמצעות עו"ד פרטי ששכרה (בכספי ציבור!) לצורך הגשת תשובתה לעתירה, שנושא התפילות בהר-הבית אינו שפיט, לאור הוראה מראשית ימי המנדט הבריטי ב"דבר המלך במועצתו" שקבעה שענייני המקומות הקדושים אינם שפיטים. בתי המשפט נזקקו לעשרות משפטים בענייני המקומות הקדושים, הן כדי למנוע סכסוכים ושפיכות דמים והן להגנה על אינטרסים אחרים, כמו חופש הדת, המקובל כעקרון חוקתי (הגם שבחוקי היסוד שלנו, למרבה הפלא, חופש הדת והחופש מן הדת לא הוסדרו עד היום, למרות הצהרה כללית במגילת העצמאות החשובה, אלא שזו אינה חלק מהחוקה בישראל). בתי המשפט הגנו על עקרונות השוויון, כבוד האדם, חופש הפולחן ועוד ועוד שיקולים החורגים מהכלל המצומצם של אי-שפיטות.
24/08/2017  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
חוק הפטור מתור לקשישים בני 80 ומעלה איננו עומד במבחן המציאות והוא נעדר גם כל נוהל ביצוע. לכל היותר הוא בסטטוס של מי שנאה דורש, אך אינו מקיים, או בפראפרזה על אמרתו של אחד העם - אף שהכוונה היא טובה ביסודה - המעשה הוא בלתי-רצוי.
24/08/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il