|   15:07:40
  שלמה פרלה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אין תורה נקנית אלא ביגיעה

טוב יעשו קברניטי החינוך אם יתנו דעתם לכך שיש להעלות את מפלס הדרישות מן התלמידים, במקום לחפש נוסחאות מתחכמות, יחצניו"ת ונבובות לשיפור הישגים, כטיבן של מכונות ההרזיה וחיטוב הגוף המבטיחות לעצב את הבריות בצלמם ודמותם של אפולו וונוס ללא כל מאמץ
28/08/2017  |   שלמה פרלה   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: נתי שוחט / פלאש 90]

לאחרונה התפרסמה ידיעה כי "מדד שנהאי הציג תמונה מדאיגה על מצב ההשכלה הגבוהה בישראל", זאת בנוסף לפרסומים אחרים במשך השנה החולפת על הישגי תלמידי בתי הספר שאינם משביעי רצון ביחס לאלו שבארצות המתועשות. גלים של טענות על תקציבי חינוך לא נאותים, מצד אחד, והצעות מומחים לשיפור דרכי למידה והוראה מצד שני יעלו בודאי כתגובה לידיעות אלה.

אבקש להציע במאמר זה גישה זולה ויעילה יותר, אם כי קשה הרבה יותר ליישום, קושי הנובע לא מעצם מאפייניה, אלא מעצם נטיותיה ההיפר-ליברליות של החברה הישראלית בכלל, ושל מערכת החינוך בפרט. הבנתי את יסודות החינוך וההוראה היא הבנה שמרנית-ריאליסטית-פרוידיאנית,שבבסיסה שתי הנחות: האחת, שבני אדם מטבעם נוטים אל ההפקרות המהנה, בבחינת מאמר חז"ל ש"ניחא ליה לעלמא בהפקרא", ובמיוחד ילדים ובני נוער המעדיפים משחקי כדור על פני עיסוק בשירת ביאליק או פתרון תרגילים בחשבון. החינוך הוא עול על צוואריו של הילד, ואין גימיקים המסוגלים להפוך עול זה לחוויה מהנה לאורך ימים. ההנחה השנייה היא שקניינים רוחניים בני קיימא אינם נקנים אלא מתוך יגיעה מרובה. המאמץ הנפשי והאינטלקטואלי (ואין מאמץ אינטלקטואלי נפרד ממאמץ נפשי) הוא זה הפותח מענית בלבו ומוחו של אדם, ומענית זו היא כלי קיבול הכרחי להנבטת זרעי האינטלקט.
חז"ל משתמים במושג "עמל תורה", ואילו אנחנו, בעידן התזזיתי הדורש חדשנות מתמדת ובעידן הפיידוצנטריזם (ראיית חוויותיו של הילד במרכז), מחפשים להגיש לילד את הלימוד המתקרא "חוויתי" שיש בו שעשוע וכיף וגימיקים דידקטיים משל היה בית הספר מועדון שעשועים. יחזקאל קויפמן, פילוסוף, חוקר תנ"ך, תיאורטיקן בשדה החינוך ומחנך דגול, רואה בגישה המכרכרת סביב חוויותיו של הילד את "האסון הפטאלי שקרה בחינוך".

אכן, כן. וכי שכחנו שאין דעת נקנית אלא על-ידי מי שממית עצמו עליה? ר' חיים מוולוז'ין סיפר על הגאון מווילנה: "אף כי רצו למסור לו מן השמים בלא שום עמל ויגיעת-בשר רזין וסתרין (סודות - ש.פ.) עליוני-עליונים, על-ידי מגידים מארי דרזין (דמויות אגדיות המגלות סודות תורה לצדיקים - ש.פ.) ושרי התורה, לא נשא עיניו לזה...ולא היטה אזנו אליהם כלל. ואמר...השגות אשר לא עמלתי ולא חכמתי אין לי בהם חפץ" (הקדמת ר"ח מוולוז'ין לביאור הגר"א על ספרא דצניעותא). יצירותיהם הספרותיות או ההגותיות של גדולי היוצרים לא נועדו לשעשע את התלמיד. לשם כך נועדו ספרי בלשים או סדרות טלוויזיה. על-מנת להבין את דברי נביאי ישראל או להבדיל את יצירות המופת של הספרות הישראלית והעולמית חייבים לטפס לגובה רב. הטיפוס עלול להיות מייגע ומשעמם אך ההגעה לפסגה תפצה על כך. במאמרו "נפש ורוח בחינוך" כותב קויפמן כי "יסוד החינוך האמיתי הוא...יראת הכבוד. יראת כבוד בפני ערכי תרבות, שלרכישתם עליך לשאוף בהחלט. זו המעוררת בחניך את התשוקה להגיע בעמל אל הנשגב ממנו...זו הנוטעת בלבו את ההרגשה שאין הוא וחווייתו והערכתו הילדותית מידת הכל."

כבר נתתי פרסום לתיזה זו מעל במות שונות, וגם זכיתי לתנא דמסייע ממחקר שפורסם על-ידי Assia Soceity, ארגון אמריקני העוקב אחר התפתחויות בתחומים שונים באסיה. נתוני המחקר מגלים כי סין, המחנכת כ 20% מילדי העולם מקצה לצורך זה רק 2% מהמשאבים הכלל-עולמיים לחינוך. והנה, למרות עובדה זו מתברר כי רמת ההישגים הלימודיים בארץ זו עולה על זו של ארצות מערביות מסוימות, ובייחוד על זו של ארצות הברית. ניקולאס כריסטוף, סופר ה"אינטרנשיונל הרלד טריביון" בשאנהאי גילה להוותו כי הסטנדרטים הלימודיים של בתו בכיתה ג' בבית ספר אמריקני מקבילים לאלו של כיתה א' בבית ספר בשאנהאי, ויצא לגלות את סוד החינוך הסיני. מסקנתו פשוטה: התלמיד הסיני נדרש לעמל רב יותר מאשר עמיתו האמריקני, הן בבית הספר, אך בעיקר במטלות של שעורי בית. באשר לישראל, מן המפורסמות היא שקיימת חזית של הורים ומנהלי בתי ספר נגד מורים המעיזים להטיל על תלמידיהם שעורי בית בהיקף משמעותי, ובייחוד כשמדובר במקצועות מתחום ההומניסטיקה, שהם החשובים ביותר לעיצוב האדם כאדם, והחברה האנושית כחברה אנושית. ילדי סין נדרשים להקדיש כמה שעות ביום לשעורי בית במשך חופשת הקיץ שלהם, בעוד שתלמיד אמריקני או ישראלי מבלה את חודש ספטמבר ברענון חומר הלימודים מן השנה שעברה. גישה סינית זו אינה נובעת ממדיניות פרטיקולרית של כל בית ספר אלא היא ביטוי למדיניות ממשלתית שיטתית וכוללת.

אך החשוב מכל הוא לא המדיניות הממשלתית אלא הגישה החברתית-תרבותית הרווחת בסין זה אלפי שנים, המעלה על נס את חובות התלמיד, ולא את "זכויות התלמיד", כפי הרווח בתרבות האמריקנית והישראלית. ציבור הורי התלמידים בסין מקפיד על כך כי שעורי הבית ייעשו כראוי. כריסטוף ראיין תלמידים שסיפרו לו על סדר יום שאינו מצוי כלל אצל תלמיד אמריקני או ישראלי. תלמידה בכיתה ג' סיפרה לו כי יומה מתחיל ב 6:30 והוא מוקדש ללימודים, שעורי בית ותרגילי נגינה. כשנשאלה כיצד היא מבלה את זמנה אם הצליחה להשלים מטלותיה מוקדם בערב היא ענתה: "אז יש לי הזדמנות לחזור פעם נוספת על חומר הלימודים". תלמיד אחר סיפר כי בתקופת חופשת הקיץ מרשה לו אביו לצפות בטלוויזיה עשר דקות. תלמידי תיכון העומדים בפני בחינות כניסה לאוניברסיטה גוזרים על עצמם משטר לימודים חמור יותר, עד כדי התנזרות מוחלטת מבילויים המסיחים את הדעת מן הלימודים. מרואייניו התיכוניסטים של כריסטוף סיפרו לו כי יציאה לבילויים היא "בזבוז זמן" ו"איננה רלוונטית" עבורם.

החברה הישראלית אינה יכולה ואף אינה צריכה לעצב מערכת חינוך דוגמת זו הסינית. אין לנטות אל הקיצוניות, בכל מקרה, אך טוב יעשו קברניטי החינוך אם יתנו דעתם לכך שיש להעלות את מפלס הדרישות מן התלמידים, במקום לחפש נוסחאות מתחכמות, יחצניו"ת ונבובות לשיפור הישגים, כטיבן של מכונות ההרזיה וחיטוב הגוף המבטיחות לעצב את הבריות בצלמם ודמותם של אפולו וונוס ללא כל מאמץ.

ודאי כי מציאות זו של רפיון אינה פוסחת גם על חוגים מסוימים במדעי החברה באוניברסיטאות ובמכללות, ובעיקר בכל מיני פרויקטים להענקת תארים אקדמאיים לאנשי צבא, עובדי מדינה ורשויות מקומיות. אף כי לא מעט מרצים הולכים ומצמצמים רשימות ביבליוגרפיות, מעטים מאוד הם הסטודנטים אשר מתייחסים בכלל לרשימות אלו, שלא לומר שאינם קוראים את הדרוש קריאה. חלק מהסטודנטים אף אינם ברמה אוריינית כזו המאפשרת להם לקרוא מאמרים אקדמיים. הגיעו דברים לידי כך שיש מרצים אשר מסתפקים במבחני רב - ברירה במקצועות החברה שהרי חלק מהסטודנטים נעדרי יכולת להביע בכתב (וגם על פה) טיעונים במבנה לוגי. גם חלק מהעבודות הסמינריוניות שהציון עליהן מהווה מרכיב חשוב בזכאות לתואר אינם תמיד פרי עמלו של הסטודנט המגיש, ואשר על כן ערכם כקליפת השום.

וכך מתדרדרת רמת הלימודים. משרד החינוך, ככל גוף במערכת פוליטית, הוא תאב סטטיסטיקה ורוצה להציג עלייה באחוז הזכאים לתעודת בגרות, ומוסדות ההשכלה הגבוהה צריכים להמשיך ולהתקיים, ויש כאן עניין של היצע וביקוש. במקום להוביל את התלמידים והסטודנטים להעפיל את פסגות ההרים מעדיפים לגלח פסגות אלו.

אשר על כן ראשיתו של כל תיקון חייב להישען על עיקרון "עמלה של תורה" וכבר אמרו חז"ל "לפום צערא אגרא".

תאריך:  28/08/2017   |   עודכן:  28/08/2017
שלמה פרלה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין תורה נקנית אלא ביגיעה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב נצר
28/08/17 12:00
2
זקן
28/08/17 12:55
3
ג'וחא
29/08/17 18:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבנו הגדול הרמב"ם מציין כמה פעמים בצער רב את התופעה שאנשים מתבטאים בביטחון מופרז בתחום לא להם. גלינוס היה בלי ספק רופא גאוני, אך מהרגע שלקח לעצמו את הסמכות לקבוע בפילוסופיה, מקצוע שלא למד, הוא נתכסה בוז וקלון. וכן הרופא אלראזי.
27/08/2017  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - נטאי, נטישה, סיוע וגאולה
27/08/2017  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ישנו "כוכב" חדשות ששוב ושוב התקשורת הישראלית נותנת לו פתחון פה מכוער, עד כדי שערוריות זוועה. מנגד, הרי שאלה שמעלים אותו לשידורים בוכים על קיצוניותו ומטיפים לא לעלותו שוב פעם, עד הפעם... הבאה! מאחר שאינני מאמין ב"מקרה" בכול הנוגע להעלאת אישים ותופעות בטלוויזיה הישראלית, הרי שכנראה העלתו של האיש מביאה גם קורת רוח למישהו. אבל לא בזה רציתי לדון, אלא בתרכובת הגזענות וההקצנה שפיו פולט ללא הפסקה. אני מכיר פרופסורים מכובדים ממנו ובמקביל גם אישים המיצגים יותר ממנו את גווני הציבוריות הישראלית, ובעלי מטען ידע והשקפה גדולים ממנו. אבל אותו ואת דבריו נאלצים כולם לשמוע. מנגד, בהאזנה בין השורות לרעיונותיו הרי שאי-אפשר לומר שאין מאחוריהם מסר והשקפה. מסתמא שבליל הפרובוקציות שלו מצליח להסתיר את ההיגיון בדבריו. המראיינים והמתמודדים מולו תמיד מנסים להצביע על אישיותו ה"מעורערת" ועל מוחו כאחראיים לדברי הבלע הללו. הסברים "פסיכולוגיים" כאלה מתאימים יותר למדינות חשוכות שתמיד שונאות להתמודד עם האמת נגדן ואז מאשפזות את מתנגדיהן. אם נקלף את הפרובוקציות שלו ונערוך "בורר" לדבריו נגלה שדבריו בהחלט רחוקים מלהיות חסרי שחר. הוא איננו סובל מבורות ודבריו נאמרים בכנות ולא מתוך משוא פנים. לדעתי חצרוני מייצג את רוב ה"אליתא" בציבור הישראלי, ששונאת אותו בגלל שהוא אומר את מה שהם מסתירים מאיתנו, ומנסים לתמרן אותנו מבלי שיאמרו מהי באמת מטרתם. לא לחינם הוא זוכה לעודף שעות שידור, כדי שאלה שחושבים כמוהו בשקט יחבטו בו וכך יתנערו בפומבי מגזענותם והתנשאותם. והעיקר, המסקנה הסופית שלו כל כך נכונה שהדומים לו פוחדים ממנה כמאש, ולכן הם מציגים אותו כ"קוריוז".
27/08/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
התרת ההפגנות כנגד היועץ המשפטי לממשלה על-ידי הבג"ץ היא הפתח להרס מעמד הרשות השופטת.
27/08/2017  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
המוח היהודי ידוע בכל העולם. כבר דיברו על זה. על החלק היהודי בקרב מקבלי פרס הנובל (196 מתוך 881 - 22 אחוזים) לעומת חלקו הקטן מאוד באוכלוסייה. חברת מובילאיי שנמכרה לא מזמן לחברת אינטל, ועוד המצאות שהבאנו לעולם. תארו לעצמכם עולם בלי וייבר, פייסבוק (מארק צוקרברג הוא יהודי) או וויז.
27/08/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il