|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סובלנות: הר-הבית קדוש ליהודים ומוסלמים

אם לא הגיע הזמן לנקוט בעמדה הוגנת. המוסלמים יכירו בקדושת המקום ליהודים והקיצונים היהודים יכירו בקדושת המקום למוסלמים. יש מקום לנאמני שתי הדתות על ההר. ניתן להקצות פינה למתפללים יהודים ולהסיר את הנושא הדתי מהסכסוך הישראלי- פלשתיני
30/08/2017  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מדוע המוסלמים בישראל ובעולם מסרבים להכיר בקדושת המקום לשתי הדתות? למוסלמים יש מקום קדוש עיקרי בכעבה במכה. הר-הבית הוא במקום שני בקדושה. ליהודים היה בית מקדש על הר-הבית שנהרס ע"י טיטוס בסיום המרד הגדול של היהודים נגד רומא בשנת 70 לסה"נ. יש על כך מקורות היסטוריים ומימצאים ארכיאולוגיים. האם לא הגיע הזמן לנקוט בעמדה הוגנת. המוסלמים יכירו בקדושת המקום ליהודים והקיצונים היהודים יכירו בקדושת המקום למוסלמים. יש מקום לנאמני שתי הדתות על ההר. ניתן להקצות פינה למתפללים יהודים ולהסיר את הנושא הדתי מהסכסוך הישראלי- פלשתיני.

ראיות לקיומו של בית המקדש שבנה הורדוס:

שער טיטוס ברומא - ראייה לקיומו של בית מקדש

שער טיטוס נבנה כדי לחגוג את הריסת בית המקדש היהודי ע"י טיטוס. על השער מופיעות מספר כתובות המוכיחות שטיטוס לקח שלל מבית המקדש ומנציחות את תהלוכת הניצחון על היהודים. בחזית השער יש טבלית הקובעת ששער זה הוקדש לטיטוס על-ידי הסנאט. בחלק האחורי של השער יש כתובת המציינת שהתבליטים מתארים את הביזה שנלקחה מירושלים. בתבליטים מתוארות שורות של עבדים הנושאים על כפיהם את חפצי בית המקדש: מחטות, חצוצרות הלווים, ותבליט נוסף מתאר את מנורת בית המקדש.

תבליט אחר בשער מתאר את תהלוכת הניצחון שנערכה על הדרך הקדושה. המוני שבויי מלחמה שהיו לעבדים צעדו במצעד ובראשם טיטוס רכוב על כרכרה רתומה לארבעה סוסים ועל כתפו הנשר המסמל את האימפריה הרומית. העבדים עברו טקס השפלה בדרך לגבעת הקפיטול

ציור של בית המקדש של הורדוס בקולוסאום

על אחד השערים של הקולוסיאום יש ציור של בית המקדש של הורדוס וצוין בשלט שהוא צוייר ע"י אחד העבדים שהשתתף בבניית הקולוסאום. יש עדות מרומא ש-20,000 עבדים יהודים עסקו בבניית הקולוסאום. בכתובת לא צויין שהעבד שצייר את בית המקדש היה יהודי אבל קשה מאוד להטיל בכך ספק.

הווקף משמיד ראיות על קיומו של בית המקדש

מאז מלחמת ששת הימים הווקף הוא השולט למעשה בהר-הבית. הפלשתינים עסוקים מזה שנים בהשמדת העדויות הארכיאולוגיות על קיומו של בית המקדש. הררי עפר המכילים ממצאים ארכיאולוגיים הוצאו מהר-הבית והושלכו. ארכיאולוגים ישראלים מחפשים שרידים ארכיאולוגיים בתוך הררי העפר הללו ואכן, נגלו מרצפות מחצרות בית המקדש מימי הורדוס והריצוף שוחזר ע"י הארכיאולוגים.

מפעל סינון העפר מהר-הבית נערך בגן הלאומי עמק צורים, על-ידי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן ובמימון עמותת עיר דוד והקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל. נתגלו כ-600 אריחי ריצוף צבעוניים מאבן. כ-100 מהם תוארכו בוודאות לימי הבית השני, בהתבסס על מידותיהם התואמות את תקן הרגל הרומית (שאורכה 29.6 מ"מ) ועל מקבילות מארמונותיו של הורדוס במצדה, הרודיון, יריחו ואתרים נוספים. כמו-כן, מתבסס התיארוך על רצפות דומות שנתגלו בארמונות ובוילות מפוארות באיטליה, מבנים המיוחסים אף הם לימיו של הורדוס.

ד"ר גבריאל ברקאי, יזם ומנהל הפרויקט, אמר שעד עתה הם הצליחו לשחזר שבעה דגמים של הרצפות המפוארות שעיטרו את מבני הר-הבית. הרצפות הללו הוכנו כנראה על-ידי אומנים זרים מאיטליה ששלח הקיסר אוגוסטוס לידידו הורדוס, שבנה מחדש את הר-הבית במאה הראשונה לפנה"ס.

יוסף בן מתתיהו, ההיסטוריון תאר את החצר שהייתה מרוצפת כולה באבנים מסוגים וצבעים שונים ..." (מלחמות היהודים ה'), גם בספרות התלמודית השתמר זיכרון על הרצפות בהר-הבית. (סוכה נא ע"ב; בבא בתרא ד', ע"א).

בהררי העפר נתגלו מטבעות מימי הורדוס

המטבעות מאשרים שהממצאים הארכיאולוגיים הם מימי הורדוס. נתגלו מטבעות רבים מימי הורדוס וחלק מהם היו שרופים כתוצאה משריפת בית המקדש ע"י טיטוס. אחד המטבעות שנתגלה נשתמר היטב למרות שהוא פגום במקצת בשל השריפה של המקדש השני בשנת 70 לסה נ" . זאת הפעם הראשונה שנתגלה מטבע כזה שמקורו בהר-הבית עצמו. מטבעות דומים נתגלו בחפירות ברובע היהודי וכן בחפירות מצדה.

השליטים לבית אומייה פעלו ליצירת מורשת מוסלמית
בארץ כתחליף למכה הקדושה לאיסלאם


מסגד אל-אקצע

לאחר כיבוש הארץ ע"י הערבים ב-638 הוקם מסגד אל אקצע. התאריך המדויק של בנייתו אינו ידוע. אבל, על-פי מסורות מסוימות מייחסים את בנייתו לחליף עומר בן אל-חט'אב. משערים שהמסגד נבנה ב-679 לסה"נ. הקמתו נועדה להפוך את ירושלים למקום קדוש למוסלמים כתחליף למכה.
כיפת הסלע

נבנתה ע"י החליף האומיי עבד אל מלכ ב-691 לסה"נ. הוא הוקם על חורבות בית המקדש. החשיבות של המקום ליהודים הייתה ששם עקד אברהם את בנו.
האומיים פעלו להפיכתה של ירושלים מעיר בעלת רוב נוצרי ואופי נוצרי לעיר מוסלמית וכתחליף למכה. לשם כך הם בנו את מסגד כיפת הסלע על חורבות בית המקדש. הם היו אלה שפיתחו את המסורות הקושרות בין ירושלים והאיסלאם, כמו המסורת על ביקורו הלילי של מוחמד בירושלים. מאותה סיבה עודדו התיישבות ערבים ומוסלמים בירושלים.

אבל על-פי עדותו של ההיסטוריון הערבי אלמקדסי, מסוף המאה ה-10 תחילה המשיכו הערבים לקרוא לירושלים איליה, אבל לאחר זמן החלו לקרוא לה בית אלמקס (בית המקדש). גם השליטים העבאסים והפאטימים המשיכו בטיפוח מורשת ירושלים כעיר מוסלמית. השם אלקודס הוא מאוחר יותר.

ההיסטוריון הערבי אל-יעקובי שחי במאה ה-9 לסה"נ הסביר מדוע הוקמה כיפת הסלע. באותם ימים שלט במכה עבדאללה אבן אל זוביר. הוא דרש מכל עולי הרגל להישבע לו אמונים. עבדאללה היה יריבו של עבד אל - מלכ מבית אומייה שבירתו הייתה בדמשק והוא שלט גם בפלשתין. עבד אל-מלכ לא רצה שנתיניו יעלו לרגל למכה והחליט לבנות את כיפת הסלע כתחליף למכה. כיפת הסלע הוקמה משיקולים פוליטיים ולא דתיים. רק לאחר הקמתה התפתחה המסורת המוסלמית שאברהם עקד את בנו ישמעאל על הר-הבית וכן שמשם עלה מוחמד השמיימה. מוחמד, כידוע, לא היה מעולם בפלשתין.

לסיכום, מדוע ליצור מחלוקות מיותרות. האם לא מוטב שכל צד יגלה סובלנות דתית כלפי הצד השני? ההחלטות שמעביר אבו מאזן באונסקו נגד המקומות הקדושים ליהדות זוהי גישה אנטי- מוסרית ומנוגדת לערכים של כל הדתות בעולם.חברי הכנסת של המפלגה המשותפת צריכים לפעול לדו- קיום לטובת האינטרסים של ערביי ישראל ולא לתמוך בקיצוניים מסוגו של ראאד סלאח.

תאריך:  30/08/2017   |   עודכן:  30/08/2017
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סובלנות: הר-הבית קדוש ליהודים ומוסלמים
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נדמה לי,
30/08/17 11:05
 
רבקה שפק ליסק
30/08/17 12:55
 
הפרובוקציות
30/08/17 21:14
 
רבקה שפק ליסק
31/08/17 09:09
 
לא רלבנטי
31/08/17 09:37
 
רבקה שפק ליסק
31/08/17 13:49
 
האום קבע גם,
31/08/17 15:40
 
רבקה שפק ליסק
1/09/17 10:18
 
את מעייפת
1/09/17 13:40
 
רבקה שפק ליסק
1/09/17 18:22
 
חבר קיבוץ יגור
3/09/17 02:06
 
רבקה שפק ליסק
3/09/17 09:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רק מי שחי בימי גדולתו של משה דיין יכול להבין עד כמה נוראה הייתה המפולת הנפשית שאליה נקלע, בשילוב אובדן העשתונות, בתום היום השני למלחמת יום הכיפורים. נוכח האבדות הקשות ביותר של השריון וחיל-האוויר בחזית המצרית והסורית כאחת, מצא דיין את עצמו על גבול הפאניקה כאשר לא זו בלבד שהאמין שהגיע סופה של מדינת ישראל, אלא אף העניק לתוצאות הלחימה את התואר טעון האמוציות ההיסטוריות - "חורבן בית שלישי".
29/08/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
רצועת חוף ים תל אביב בקטע שבין מוזאון האצ"ל (בית "גידי") לבין נמל יפו שאורכה למעלה מקילומטר, הוא חוף שאין בו שירותי הצלה והכניסה למים לאורך קטע חוף זה, אסורה על-פי חוק ומסוכנת. מדובר בחוף שאין בו שובר גלים, הים בו מסוכן ומועד לפורענות, ולאורך השנים אירעו בו שורה של טביעות. הגלים הסוערים מושכים למקום צעירים הרפתקנים וגולשי גלים רודפי סיכונים וריגושים.
29/08/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
אבי גבאי הינו בן מזל דגים שמספר המזל הנומרולוגי שלו הינו - 2
29/08/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"עבורנו, העם היהודי, אין זו אלא פיסת נייר, ואנו נתייחס אליה ככזו". זו הייתה ב-1975 תגובתו של חיים הרצוג, שגריר ישראל באו"ם, להחלטה שקבעה ש"ציונות היא צורה של גזענות ואפליה גזעית". לאו"ם נדרשו 16 שנה לבטל את ההחלטה הזו. אולם האזנה למתנגדי חוק הלאום מגלה שקמו לה תומכים בישראל. למרות שהחוק חוזר על המחויבות העמוקה של המדינה להיותה יהודית ודמוקרטית, מתנגדי החוק מבקשים להציגו כפוגע בדמוקרטיה הישראלית ובמיעוטים החיים בה.
29/08/2017  |  עו"ד אהרון גרבר  |   כתבות
"ארבעה אבות" הוא רומן המורכב משלוש עלילות, כל אחת מתקופה אחרת. העלילה הראשונה נקראת "1961 הראשון" ובנויה מחליפת מכתבים בין מר א' בוכמילר, אזרח תל אביבי, לסגן מהנדס העיר, ברוך דומיני, בתחילה רשמית ולאחר מכן אישית. אליהו בוכמילר מתלונן על שבעלת הדירה מעליו, גב' קלרה נוימן, בונה באופן בלתי חוקי גזוזטרה. הגברת תתגלה, בהמשך חליפת המכתבים, כאישה צעירה ומצודדת שבוכמילר המציצן לא מפסיק מלצפות בה ומלהטריד אותה. הוא חומד אותה בלהט ומתקנא בבנו הצעיר ובסגן מהנדס העיר המנהלים אתה רומן של ממש. קלרה באה מרומניה, בלי הורים, ובצד מקצועה כסייעת לרופא שיניים היא מנגנת בחליל. העלילה השנייה נקראת "1993 השני והשלישי" ומספרת מנקודת מבטו של סופר יודע כול, בגוף שלישי, על גיורא, וטרינר, שאשתו, שרון, בוגדת בו במשך שש שנים עם מיכה, כתב תרבות ואמנות. מיהו אביה של הבת שמגדלים גיורא ושרון? בשלב זה לא ידוע. יש לה ארבעה אבות ואין לה אף אב. שרון דומה במידה מסוימת לקלרה. כמוה היא אישה יפה, פאטאלית, שבצד מקצוע פרוזאי, במקרה שלה עורכת דין של נדל"ן, עוסקת בכתיבה. שתי הנשים מחפשות עולם אמנותי וחיות בו, כביקום מקביל, בצד עבודתן לצרכי פרנסה. כמו קלרה, גם שרון לא מכאן. שרון עלתה מצרפת והוריה גרים בטולוז ולא שייכים לישראל. וכמו קלרה המנהלת פרשת יחסים סוערת עם גבר נשוי, גם היא, שרון, נפגשת עם מיכה, הנשוי לג'ני, למפגשים ארוכים ולוהטים, בקשר לא רק של גוף כי אם גם של נימי הנשמה. העלילה השלישית נקראת "2004 הרביעי" ומורכבת מפוסטים של בתה של שרון, נירה, בת ה-17. בעלילה זו, הכתובה ברובה בחיקוי סגנון של מתבגרת, נפתרות התעלומות (חלק זה, על-אף שהוא נוגע ללב ונחוץ להבנת הרומן, אני, אישית, אהבתי פחות מאשר את החלקים האחרים).
29/08/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il