|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

המחט והאולם <br>

חתול ועכבר וּמה הקשר לשאלה, האם אפשר לשנות את טבע האדם? המלך בשדה זמין לכל מהו העיקרון ההתנהגותי המוּנח ביסוד המצוות? הקול חינוך וּלקינוח מיהו עמלק
02/09/2017  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
הרמב"ם [צילום: בי"ח רמב"ם]

המלצר הֶחתול

האם אפשר לשנות את טבע היצור החי ואופיו? בסוגיה זו התחבטו רמב"ם וידידו מלך מרוקו. בוויכוח שהתלהט ביניהם, טען רמב"ם שטבע לא ניתן לשינוי, בעוד ידידו המלך חָלק עליו וסָבר שבעזרת תרגול ואילוף אפשר לשנות את הטבע. מֶה עשה? יום אחד הלביש את הֶחתול בסרבל נאה, עיטר אותו בפפיון צבעוני ולימד אותו למַלְצֵר. לאחר אימונים רבים זה קרה. החתול המאולף זכה לתואר הנכסף, ושודרג לתפקיד מלצר הארמון. או אז הזמין המלך את רמב"ם אליו.

רמב"ם, שחזה את מעללי הֶחתול, הניח עכבר בקופסה, שאותה שם בכיסו. עליז ושמח הגיע לארמון המלך, והתקבל כראוי לו בכבוד מלכים. וּמי הגיש את התקרובת לאורח הדגול? עוד לא ניחשתם? היה זה, איך לא, המלצר החדש בדמות החתול המאולף. כשהוא הולך על שתיים, ועל שתי רגליו הקדמיות מונח מגש מהודר עם תופינים וכוסות תה משובח, ניגש לרמב"ם כדי שיתכבד.

חיוך רחב עלה על שפתי הרב, בעת שהוציא את העכבר מכיסו. אין ספק להפתעה הזאת המלך לא ציפה. במחי יד השמיט החתול את המגש, שנפל על הרצפה, זינק ממקומו, וכל עוד נשמתו בו רדף אחרי העכבר בכל כוחו. הכוסות והצלחות התנפצו לרסיסים, והדרמה הייתה בשיאה. והמנצח היה, כצפוי, הרב החכם שהוכיח קבל עם ועדה את תפיסתו, שטבע לא ניתן לשנות.

אם כך, מתעוררת השאלה, איך דורשים מהאדם לשנות את טבעו, מידותיו והרגליו, אם אלה בלתי ניתנים לשינוי? וּביֶתֶר שְׂאֵת שאלה זו מתעצמת בחודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, לקראת הימים הנוראים, שבהם נדרש האדם לשנות את דרכיו לטובה. והתשובה, דומני, ברורה.

ההבחנה היא בין בעל חיים, שאינו מסוגל לשנות את טבעו האינסטיקטיבי, לאדם השכלי שנברא בצלם אלוקים, אשר מכוח הבחירה הייחודית שהוענקה לו, מסוגל לשלוט במעשיו.

צעד ראשון

נכון, מדובר בדרך לא קלה, והקב"ה מציע לנו את מיטב הסיוע. במיוחד בחודש אלול, כש'המלך בשדה' זמין לכל, לכל דורש, וידו פשוטה לקבל שָבים. לא לשווא, אחרי פרשוֹת המבוא בחומש דברים, אנו קוראים השבת את פרשת כי תצא. שימו לב לפתיח: "כי תצא למלחמה על אויבך, וּנְתָנוֹ ה' אלקיך בידך". וּמי לנו אויב גדול יותר מהיצר הרע, כדברי חכמינו? זוהי מלחמה יומיומית בלתי פוסקת. ממך נדרש לעשות צעד קטן בלבד, צעד ראשון ("עקב" זוכרים?), רק לצאת, להיות מוכן להתגבר על היצר, לא להיכנע לו בשום פנים, ואת העיקר יעשה ה' - וּנְתָנוֹ בידך. אתה תשלוט ביצר, ולא הוא בך. חז"ל המחישו זאת בצורה ציורית מרתקת: "פיתחוּ לי פֶּתח כחוּדוֹ של מחט, ואפתח לכם פֶתח כפיתחוֹ של אולם". נראֶה לי כי בעוד בנושאים גשמיים על האדם לעשות את מירב ההשתדלות, והקב"ה נותן את החותמת להצלחה, הרי דווקא בעניינים רוחניים, בענייני עבודת ה', בניגוד לדעה הרווחת, בגלל הקושי, על האדם לעשות פעולה חיצונית קטנה בלבד ("חוץ " ביראת שמיים), והשאר על הקב"ה "הכל בידי שמיים").

תורת ההתנהגות

התורה היא פרקטית. המצוות הן לא פולחן, מיתוס, או אגדה. הן אורח חיים. העצָמה אישית, שכלית, רגשית ונשמתית. ביסוד קיומן מוּנח העיקרון הביהייביורסטי-התנהגותי הֶחכם (התורה היא שהמציאה את הביהייביוריזם בפסיכולוגיה, הרבה לפני הפסיכולוגיה המודרנית): "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", ולא רק הרגש מתמלא בעקבות קיום המצווה, אלא למעלה מכך "האדם נפעל כפי פעולותיו" כלומר כל אישיות האדם מושפעת לטובה וּמתעשרת מקיום כל מצווה וּמצווה. "טעמו וּראו כי טוב ה'" רק תטעם מהמצווה, ותבין את השפעתה החיובית עליך, ואיזה חסד עשה עימנו הבורא שהעניק לנו אותה. השבת, מעֵין עולם הבא, היא לא שלל איסורים. היא תענוג. מנוחה אמיתית לגוף ולנפש. הרפייה. הינתקות מהעַבדוּת הפיזית והמנטלית למסָכים, לאלקטרוניקה, לאשראי ולכדור. היא מאפשרת חיבור פנימי לנשמתנו ולפנימיותנו. מדיטציה יהודית נטו, בדומה לתפילה. המצווה, המפתחת את האישיות וּשרירי הרוּח, היא כמו משקולת, המפתחת את שרירי הגוף. המצוות מעניקות משמעות לחיינו.

הכל חינוך

לא פלא שפרשתנו שמה דגש על יסודות החינוך, המשפיעים על טוהר המחנה שלנו, על חֶברה מתוקנת, יושר, התחשבות בבעלי חיים וסיוע לזולת. אז ככה, שימו לב להשתלשלות העניינים בפרשה, כפי שמצביעים חז"ל:

אישה שאתה חושק בה, בגלל תאווה, ולא בגלל אהבה, סופה שתהיה שנואה, והבן שייוולד לה, אבוי, יהיה בן סורר וּמורה, מרדן שישלוט אולטימטיבית בהוריו. והסיבה - שאין אהבה במשפחה זו. והוריו אינם מדברים בקול אחד. הבן, כפי שמציינת התורה, "איננו שומע בקול אביון וּבקול אימו".יש שם שני קולות, קול אב וקול אם מסוכסכים, שאינם מתואמים ביניהם, וּמה יעשה אפוא הבן ולא יחטא?!

לעומת זאת, אדם הנושא אישה מאהבה, משַׂמחה, מעניק לה, פנוי אליה שנה שלימה, עליו נֶאמר: "כי תבנה בית חדש, ועשית מעקה לגגך" הוא מתחדש וּמקים בית חדש בעם ישראל, הבנוי על אדני חינוך ואהבה, על סמכוּת הורית וּגבולות משמעת (המעקה), שהם הבסיס המעניק משמעות ויציבוּת לכל חיי האדם. בבית כזה, אכן, הילדים מרגישים מוּגנים, שבֵיתם הוא מבצרם, כלשון המשורר. הם יהיו מחונכים, ולא יידרדרו ל"דמים", תרתי משמע. לא לאלימות וּלרצח, חלילה, ולא לעבירות כספיות, כמו גניבה או שוד -שילוב של גניבה ורצח, כשעבירה גוררת עבירה. נהפוך הוא, הם יהיו אנושיים וּרגישים לזולת, לעני ולחלש, יעשו עימם צדקה וחסד, ויימנעו מלהציק או להכאיב להם.

עמלק הלאומי והאישי

פרשתנו פתחה במלחמה ביצר הרע, וּמסיימת בה, הפעם בדמות עמלק. מה טיבו, וּמַהם מאפייניו? הוא תוקף אותך 'בדרך', כסמל. כשאתה מרגיש לא מבוצר, לא מוּגן, חשוף לכל הרוחות וּלסכנות, ואולי גם מפוזר וּמוסח דעת. הלאה. "אשר קָרְךָ" הוא מצנן את התלהבותך למצוות וּלכל מה שקשור בקדושה. וִיתרה מכך, בניגוד לאמונה היהודית בהשגחה פרטית, ושהכל מכוּון מלמעלה, הוא משליט עליך את תפיסת המקריות, שהכל מקרה, וכך אתה מתעתע אובד ידיים ורגליים, מיואש ודואג, בִּסבך החיים. ועוד: כשאינך מרגיש מבוּצר, אלא 'בדרך' -"וַיזנב בך כל הנחשלים אחריך" אתה מזדנב אחרי הרעים, בהשפעת הסביבה השלילית. וכך היצר מרַפה את ידיך ואת רוחך, ונוטע בך תשישות, אתה "עייף ויגע", והעדר יראת שמיים, במקום התלהבות למצוות וּתחושת חוסן בהן. לכן "תִמחה את זֵכֶר עמלק מתחת השמיים. לא תשכח". עמלק הלאומי והאישי מתאחדים כאן יחדיו, במניעים ההרסניים, בשיטה ובדרך. מְחה את שניהם כאחד. ובא לציון גואל.

תאריך:  02/09/2017   |   עודכן:  02/09/2017
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד היסודות העיקריים במשטר דמוקרטי הוא הפרדת הרשויות שלפיו הרשות המחוקקת היא הגוף האמור לפקח על הרשות השלטונית המבצעת. מתוקף שליחותם כנציגי הציבור אמורים חברי הכנסת לעשות לילות כימים כדי לשמור מכל משמר שהשלטון ילך רק בדרך הישר. ואם לא - מיד יוטל עליו צל כבד של הצבעת אי-אמון שיאיים על המשך יכולתו לשרוד. לכאורה הכל פשוט וברור.
02/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הטרור המוסלמי הקיצוני מכה בכל העולם. המלחמה המתעצמת של האיסלאם הקיצוני, בניסיון לכבוש את העולם, פעיל באירופה, באפריקה, ובמדינות ערב. קטלוג פיגועי הג'יהאד המוסלמי נגד "הכופרים" הן במערב והן במדינות המוסלמיות הערביות הולך וגובר. די להזכיר הפיגועים בארה"ב, בלונדון, במדריד, בצרפת, במהומות ההרס והביזה ברוב ערי אירופה. ועתה לאחר "האביב הערבי" גל של רצח ושנאה בין מוסלמים למוסלמים בסוריה, במצרים, בעירק, באפגניסטן, בפקיסטן, בתימן, בסומליה ובכמה מדינות באפריקה. מדינות הלאום הערביות מתפרקות ושוקעות למלחמות שבטיות, דתיות ועדתיות. סונים נגד שיעים, הכל בשם "אללה אכבר" תחת הדגלים הירוקים של האיסלאם.
02/09/2017  |  מתי דוד  |   מאמרים
התקשורת שטפה את סדר היום בנושא הרצל לציון 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון. אני כאדם שחלוק על הרצל בהרבה נושאים, מביע את כאבי, שהתקשורת הרבתה באמירות לזכרו שהרקיעו לספירות שמימיות חסרות תוכן, והיו מנותקות מכל מה שהרצל כתב והגה.
02/09/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כבר שנים ארוכות דובקת בדרום תל אביב תדמית של: עקב-אכילס" עירוני. לעומת הצפון העולה כפורח, מדשדש הדרום מאחור בפיגור. כי דרום זוהי סטיגמה של עוני מרוד, של כשל וסלאמס, לעומת הצפון שמשגשג ומצליח.
02/09/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
סנדרה סולומון, פלשתינית ילידת רמאללה, ונדה אמין, אירנית ילידת טהרן. שתיהן שוהות בימים אלה בארץ. סיפור חייהן ופעילותן נגד האיסלאם, פורסמו ב"ידיעות אחרונות וב"מקור ראשון". שתיהן הפכו לפעילות הסברה למען ישראל
02/09/2017  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il