|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שישה בשישי

לטווח הארוך

מספר המדליות האולימפיות שלנו הוא 7% מחלקנו היחסי בעולם, בעוד מספר פרסי הנובל במדעים הוא פי 1,800 מחלקנו. למישהו יש ספק להיכן צריך להפנות את המשאבים?
08/09/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
למנצחים, לא ללוזרים [צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל]


הספורט הישראלי
בזה תלוי גורלנו

אמרתי ואומר זאת שוב: עתידה של ישראל ואפילו עצם הישרדותה אינם תלויים בעליית נבחרת הכדורגל למונדיאל או בהישגיה של נבחרת הכדורסל באליפות אירופה. לא ערן זהבי ולא גל מקל יקבעו את גורל ילדינו. אז מה כן? הישגים מדעיים. החל מרפואה, עבור במתמטיקה וכלה במיחשוב. בתוך ים ערבי עוין, אל מול אירן גרעינית, נגד קנאים שרוצים להשמידנו – היתרון הגדול שלנו הוא הראש היהודי.

נחמד מאוד לזכות בתארים בזירת הספורט העולמית ויש לזה אפילו חשיבות מבחינת יוקרתה של המדינה ומורל אזרחיה. אך כאשר המשאבים מצומצמים והקומץ אינו משביע את הארי – חייבים לחשוב לטווח הארוך, ולא על הטורניר הקרוב או על המשחק הקודם. והטווח הארוך אומר חד-משמעית: להשקיע בחינוך בכלל ובמדעים וטכנולוגיה בפרט. אם בכלל להשקיע בספורט, זה בטיפוח הספורט העממי – שגם טוב לבריאות וגם טוב לסביבה. שאר הספורט ייכבד ויפעל על בסיס מסחרי ו/או של תרומה לקהילה.

זה גם עניין של היגיון הכי פשוט: בספורט יש לנו עוד ועוד כשלונות, בטכנולוגיה ובמדע יש לנו עוד ועוד הישגים. יש לנו תשע מדליות אולימפיות (מהן רק אחת מזהב), שזה 0.0007% מכלל המדליות שחולקו מאז 1948; ויש לנו שמונה פרסי נובל במדעים, שזה 1.8% מכלל הזוכים מאז הקמת המדינה. אנחנו מהווים 0.001% מאוכלוסיית העולם, כך שהישגינו באולימפיאדות הם 7% ממה שהיינו אמורים להשיג, בעוד בפרסי נובל (במדעים בלבד!) יש לנו פי 1,800 מחלקנו היחסי. חוץ מזה, יש לנו 21 זוכי פרס וולף במדעים ו-25 זוכי פרסים בינלאומיים אחרים במדעים מדויקים. אז למה להמשיך לשפוך כסף על לוזרים? תזרימו אותו למנצחים.

דונלד טראמפ
כסאו איננו בסכנה ממשית [אנדרו הרניק, AP]

עם כל החקירות והציוצים והבריונות והבלגנים – כסאו של דונלד טראמפ אינו נמצא בסכנה ממשית. הסיבה לכך היא השיטה האמריקנית, המבטיחה יציבות כמעט בכל מחיר: הנשיא מכהן ארבע שנים, נקודה. כידוע, רק ריצ'רד ניקסון התפטר, ונשיאים אחרים לא השלימו את כהונותיהם משום שהלכו לעולמם – בידי שמים או בידי אדם. זהו בהחלט יתרון של השיטה הפוליטית הזו: הממשל יודע כמה זמן יכהן, ולא צריך לחשוש כל רגע שמא יפול. זה מאפשר תכנון וביצוע מושכלים, ולא מחייב שליפות פופוליסטיות כמו אצלנו.

ובכל זאת, אין לזלזל במשמעות של המשברים והחבטות שעובר ממשל טראמפ על בסיס יום-יומי. ההשפעה המרכזית של האירועים הללו היא לטווח הארוך – ובפוליטיקה "טווח ארוך" הוא חודשים ואפילו שבועות. כאשר הממשל והעומד בראשו כל כך שנויים במחלוקת, כל כך עסוקים בהדלקת שריפות (ולפעמים גם בכיבוין), כל כך טרודים בניהול משברים – הם מאבדים הון פוליטי שיזדקקו לו בהמשך.

ההתקפות של טראמפ על שר המשפטים ג'ף סשנס ועל מנהיג הרוב מיץ' מקונל קוממו נגדו רבים מהצירים הרפובליקנים בקונגרס, להם הוא זקוק כדי להעביר כל חקיקה – מהתקציב וביטול אובמה-קר ועד לנושאים הכי טריוויאליים. התגובה השערורייתית של טראמפ לאירועי שרלוטסוויל עלתה לו בגינוי כמעט מכל עבר, וזה ייזכר כאשר יבקש לממן את החומה בגבול מקסיקו. וכמובן: טראמפ המוחלש יתקשה להתמודד עם ההשלכות של חקירת הפרשה הרוסית. כל אלו ביחד יכולים לחרוץ את גורל נשיאותו. אולי הוא ישלים את הקדנציה, אבל יתקשה מאוד למשול – ועוד יותר יתקשה להיבחר שוב.

תכנון וביצוע
בלי אפשרות לתכנן [צילום: מארק ישראל סלם]

כאמור, חוסר המשילות לטווח ארוך הוא גורם מרכזי לכך שהשרים שלנו עוסקים במה שנותן כותרות היום במקום במה שבאמת חשוב מחר. שר אינו יודע האם יישב על כסאו חצי שנה, שנה ורבע או שלוש שנים – וזה במקרה הטוב; אורך חייה של ממשלה ממוצעת בישראל הוא שנתיים. לכן, אין מוטיבציה ואין זמן לתכנן כראוי רפורמות ופרויקטים שיניבו תוצאות בעוד שלוש-ארבע שנים ואולי אף מאוחר יותר.

זהו מצב בלתי נסבל הפוגע בכולנו – כפרטים וכמדינה – שוב ושוב, לאורך שנים ולאורך דורות. מישהו ראה לאחרונה תוכנית כוללת למערכת החינוך, עם יעדים ארוכי טווח של מצוינות? מישהו ראה לאחרונה תוכנית כוללת לפיתוח הפריפריה, עם יעדים ארוכי טווח של תעסוקה ותחבורה? מישהו ראה לאחרונה תוכנית כוללת לביטחון אישי, עם יעדים ארוכי טווח של פריסת המשטרה והורדת הפשיעה? נאדה, אפס, שום כלום, גורנישט מיט גורנישט.

הפתרון הוא פשוט: לקבוע בחוק תקופת מינימום לכהונתה של ממשלה, ואולי אפילו לכהונתו של שר. תפקידה של האופוזיציה איננו להפיל את הממשלה שנבחרה כחוק לארבע שנים, אלא להקשות עליה, לפקח עליה ולהציב חלופה לקראת הבחירות הבאות. לכן, הפלת הממשלה והקדמת הבחירות אינן צריכות להיות אפשריות – אלא ברוב גדול במיוחד (שני שלישים של חברי הכנסת, כמו הרוב הנדרש להאריך את כהונת הכנסת). זה יקטין את הסחטנות של מרכיבי הממשלה, ובעיקר יתן לשרים מרחב נשימה לתכנון וביצוע של מה שיועיל למדינת ישראל. לכך הם נבחרו.

השחיתות
אחד בכלא, אחד בחקירה [צילום: AP]

לעיתים נדמה שהשחיתות מנצחת את המשטרה, הפרקליטות, בתי המשפט, העיתונות והציבור. שולחים ראש ממשלה אחד לכלא? גם יורשו מצוי בחקירות. רב ראשי הולך לכלא? נעצרים ארבעה מועמדים לרב עיר. ראש עירייה הולך לכלא? יש תור שלם של עמיתיו שמשתרך אחריו. וכך הלאה, עד לדרגים הנמוכים ביותר של שוטרי תנועה ופקחי מקרקעין.

המאבק בשחיתות אינו יכול להיות נקודתי ועכשווי בלבד. הוא חייב להיות מתמשך ולהתנהל לטווח הארוך. עליו להתחיל כבר בבית הספר ובבית: אתה לא לוקח מה שאינו שלך, את לא משקרת לאימא ולמורה, העתקה במבחן תגרור ענישה חמורה. הוא צריך להימשך בדרישות גילוי מתמידות מראשי ערים, חברי כנסת וחברי ממשלה: הצהרות הון שנתיות פומביות; חובת דיווח פומבית על כל מתנה שניתנה בשנה החולפת מחוץ לחוג המשפחה; חשיפה קבועה של יומני הפגישות. הטיפול בכל עבריין שחיתות הוא כמובן חשוב ביותר. יצירת ההרתעה המתמדת חשובה לא פחות ויכולה להועיל עוד יותר.

בית המשפט העליון
להקשיב לרחשי לב הציבור [יונתן זינדל/פלאש 90]

פסיקה משפטית היא בכל מקרה לגופו. נכון שבית המשפט רשאי להביא בחשבון שיקולים רחבים – כגון הרתעה בדין הפלילי ותקנת הציבור בדין האזרחי – אך ככלל, אין לדיין אלא מה שעיניו רואות. ובכל זאת, לעיתים ראוי שהשופטים יחשבו לטווח ארוך יותר. הדבר נכון במיוחד לגבי פסיקותיו של בית המשפט העליון בנושאים מרכזיים השנויים במחלוקת. במקרים אלו, כדאי מאוד שהשופטים יחשבו על האפקט המצטבר מבחינת אמון הציבור בהם ובמערכת כולה. כדאי מאוד שיביאו בחשבון את האיזון הכולל בין שלוש הרשויות. כדאי מאוד שיקשיבו לרחשי הלב הבאים לידי ביטוי בתקשורת, במערכת הפוליטית ואפילו בהפגנות.

אני לא אומר שבית המשפט צריך להיות מושפע במישרין בפסיקותיו מכל אלו. ממש לא. אני כן אומר, שהשופטים צריכים לחשוב גם על ההצטברות ארוכת הטווח של הפסיקות. אולי מן הראוי לבטל את חוק מס ריבוי דירות, אך האם לא ביטלנו כבר יותר מדי חוקים? האם איננו מותחים את החבל ביחסים עם הכנסת, בצורה שתפגע בנו? אולי צריך לכפות את מתווה הכותל, אך האם איננו מקוממים עלינו פעם אחת יותר מדי את הציבור הדתי והחרדי? אולי מעצר של מסתננים איננו מוליך להסכמה-מרצון שלהם לגירושם, אך האם איננו צריכים להביא בחשבון שכבר מנענו צעדים אחרים נגדם?

בית המשפט העליון אינו יכול לחיות בתוך בועה, ודאי שלא בתוך בועה שהוא עצמו יוצר, בדמות התעלמות שלו-עצמו מפסיקותיו שלו-עצמו ומההשלכות שלהן כאשר הן הולכות ומתרבות. בתוך מגוון השיקולים שעליו להביא בחשבון, גם לכך צריך להיות משקל.

יחסי הרשויות
משגעות זו את זו [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

השבוע התייחסתי לשלושת המקרים בשנה האחרונה, בהם נחלץ בית המשפט העליון להגן על הכנסת מפני רמיסתה בידי הממשלה. הצעתי לקיים הידברות מסודרת בין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, כדי להסדיר את היחסים ביניהן לטווח הארוך, במקום לבסס אותם על פסקי דין נקודתיים ותגובות פוליטיות נקודתיות עוד יותר.

במחשבה נוספת, יש מקום להידברות דומה גם בין הממשלה לבין הכנסת. קיים מתח מובנה ביחסיהן. הכנסת רוצה לפקח כמה שיותר על הממשלה, חבריה רוצים להיכנס לספר החוקים וסיעות האופוזיציה צריכות למרר את חייה של הממשלה. זו מצידה רוצה למשול ולקדם את מדיניותה, בלי הצורך לבזבז זמן על דיוני סרק ועל הצעות פופוליסטיות. מה שאני אומר הוא, שגם הממשלה וגם הכנסת צודקות: שתיהן צריכות לבצע את מלאכתן, ושתיהן יכולות לשגע זו את זו.

הסדרה לטווח ארוך תעסוק למשל בהצעות החוק הפרטיות חסרות הבסיס וחסרות היסוד, הגוזלות את משאבי הרשויות והציבור. במקביל, עליה לעסוק בהבטחת יכולתה של הכנסת לפקח על עבודת הממשלה – כגון זמני מינימום להגשת הצעות חוק ממשלתיות (ע"ע מס ריבוי דירות), הימנעות מכבילת ידי הכנסת לשנים הבאות (ע"ע מתווה הגז) וחובתם של שרים ופקידים להתייצב לדיוני ועדות אליהם זומנו. אלו כמובן רק דוגמאות. הכלל צריך להיות, ששתי הרשויות חייבות לכבד זו את זו ולחיות זו עם זו – ואת זה חייבים לעגן בהבנות ובנהלים.

ריכוז נתונים: אריאל י' לוין.
תאריך:  08/09/2017   |   עודכן:  08/09/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לטווח הארוך
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דנואל פריידנברג
8/09/17 11:22
2
רמ47חי פה
8/09/17 15:48
3
שוחר-שלום
8/09/17 16:45
4
הגוי..
9/09/17 10:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
הנשיא דונלד טראמפ אוהב לשבור שיאים, אבל הנה אחד שבוודאי לא ירצה לשבור: שפל בשיעור התמיכה הציבורית. בקצב הנוכחי, צופה טיים, הוא יהיה הנשיא הכי פחות אהוד בהיסטוריה – שפל שלא קל לרדת מתחת אליו, בהתחשב בנשיאים כמו ריצ'רד ניקסון (24% כאשר התפטר) וג'ורג' בוש הבן (25% באוקטובר 2008).
08/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מפתה לחשוב שדונלד טראמפ לא יכול להיות גרוע יותר – אבל הוא מצליח כל פעם להפתיע מחדש, כותב פייננשל טיימס. חודש אוגוסט היווה נקודת שפל בשל תגובתו של טראמפ לאירועי שרלוטסוויל ובשל החנינה שהעניק לג'ו ארפאיו, השריף הגזעני ביותר בתולדות ארה"ב – אבל ספטמבר ואוקטובר כנראה לא יהיו טובים יותר.
06/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מאז התמנה רוברט מולר לחוקר המיוחד בפרשת התערבותה של רוסיה בבחירות לטובתו של דונלד טראמפ, רוב הציפיות לממצאים בפרשה מופנות אליו. ועדות המודיעין של הסנאט ובית הנבחרים אומנם ממשיכות לקיים שימועים בפרשה, אך דומה שהן נדחקו לשולי העשייה וההתעניינות הציבורית. דומה שהקונגרס שוב אינו נקרא בידי הציבור האמריקני לדרוש מהנשיא דונלד טראמפ דין וחשבון על הפרשה.
05/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מפגשים עם אמנים, סופרים, שחקנים ומוזיקאים מספקים לנשיא ארה"ב רגעים נדירים של הנאה ומפלט מתפקיד קשה ביותר, תובעני ושנוי במחלוקת. זהו הצד הזוהר של התפקיד, וגם הזדמנות להוקיר את תרומתה של האמנות לציביליזציה האנושית.
31/08/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אחת הגאוות הגדולות של דונלד טראמפ היא הגאות בוול סטריט מאז נצחונו בבחירות. אכן, חלק ממנה ניתן היה לייחס לציפיות שהוא ישקיע סכומי עתק בתשתיות ויקל את הרגולציה על המוסדות הפיננסיים – אבל חלק אחר נבע מסיבות מקרו שכלל אינן קשורות אליו.
29/08/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
דברי שבח מפוטין יעזרו לטראמפ להיבחר   /  איתמר לוין
יועצי טראמפ מזהירים מהדחה  /  איתמר לוין
ג'יימס מרדוק גינה את טראמפ  /  איתמר לוין
האקדח של קסנדרה  /  איתמר לוין
"אחזור אליך". אולי  /  איתמר לוין
ניקולסון קיבל את מבוקשו  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il