|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
ערבליך. בעיות ייחודיות למגזר [צילום: יח"צ]
איש הנדל"ן של השבוע

"בבני ברק אין מעלית שבת"

משווק הדירות החרדי יעקב ערבליך חושף את הבעיות המיוחדות של שוק הדירות בעיר החרדית: אין מעלית שבת, הפנטהאוזים זולים, אין מחיר למשתכן משווק שלושה מיזמים גדולים של רוטנר-ולדמן, וגם חלק ממגדל הכשרת הישוב "המכירות בהאטה, אבל אינני מודאג"
08/09/2017  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
מגרשים לאלפי דירות ב-3 ערים


אריק רוטנר (73), יזם שומר מצוות המתגורר עם משפחתו בארה"ב, הוא הבעלים של בנק אמריקני וכ-100 בתי דיור מוגן בארה"ב. לפני עשר שנים החל להשקיע בישראל, מתוך הערכה – שנמצאה נכונה - שמחירי המגרשים והדירות יעלו, הוא רכש מקבוצת חנניה גיבשטיין מתחם גדול בקריית מלאכי, ב-95 מיליון שקל, ובונה עליו בשלבים כ-3,200 דירות. כדי להקל על ציבור לומדי התורה, מכר ל-120 אברכים של ישיבה ציונית דירות במחיר מוזל, 550 אלף שקל. עסקיו בארץ הם בדרך כלל בשותפות 50:50 עם חברת היי-גייטס הקנדית, בבעלות הקבלן יוסף ולדמן.
ב-2010 רכשו היזמים ב-80 מיליון שקל, מפרטיים, את בית טובי העיר בירושלים. באוקטובר 2010 זכו היזמים, באמצעות שתי חברות בבעלותם, במכרז של מינהל (אז) מקרקעי ישראל, ורכשו 21.9 דונם במתחם שנלר, ב-161 מיליון שקל. שמאי ממשלתי העריך את שווי המגרש ב-155 מיליון שקל. היזמים המנוסים קלעו "בול", הציעו מחיר הגבוה ב-4% מהשומה, וגברו על חמישה מתמודדים אחרים, שאחד מהם הציע 160 מיליון שקל. על המגרש בונים עתה את דירות היוקרה, סביב פארק.
בבעלות חברות של רוטנר וולדמן גם המגרשים בבני ברק, שעליהם בונים את "מגדלי הצעירים" ו"מתחם הטחנה".. המיזמים של רוטנר-ולדמן מכוונים בראש ובראשונה למשפחות דתיות-חרדיות, אבל הם מוכרים את הדירות לכל מי שבא. לדעתו של רוטנר, יכולים בני כל ההשקפות הדתיות לדור יחד ובשלום.

בפתח הכניסה למעלית, בבניין משרדים בן 6 קומות בבני ברק, קבועה מזוזה. עם כניסתי למשרדיה של חברת התיווך סן-חן, בבניין, נפתח מיד דיון הלכתי עם מנכ"ל החברה, יעקב ערבליך (30), האם מעלית חייבת בזוזה? ערבליך: "יש חילוקי דעות בין מחמירים ומקלים. ידוע לי על בניין מגורים בבני ברק, שכל דייריו חויבו לממן במשותף – כמה מאות שקלים סך הכל - התקנת מזוזה בפתח המעלית".

שיחת הפתיחה הזו עם ערבליך אופיינית לעסקי הנדל"ן בבני ברק. כאן לא קונים דירה או משרד רק על-פי השיקולים הכלכליים. ערבליך מדגים את הבעיה באחד משני המיזמים הגדולים בעיר, שבהם מטפלת כיום חברתו. "אנחנו משווקים מיזם בן 140 דירות בפרדס כץ, שבנייתו בשלבים החלה אשתקד. הביקוש טוב. כל הדירות בבניין הראשון, בן 7 קומות, נמכרו. דירת 4 חדרים בקומה נמוכה נמכרה ב-1.4 מיליון שקל. דירת גג בקומה השביעית נמכרה ב-1.36 מיליון שקל".

הייתכן? הרי דירות גג הן תמיד היקרות ביותר?

ערבליך: "לא בבני ברק. בבניין יש אומנם מעלית שבת, אבל חרדים רבים אינם מוכנים להשתמש בה. נוצר מצב של עולם הפוך. בבני ברק, בניגוד למקובל בכל מקום, ככל שהדירה גבוהה יותר, כך יורד מחירה. רק זוגות צעירים קונים דירת גג בקומה השביעית. המיזם קרוי "מגדלי הצעירים", כי רק זוגות צעירים רוכשים את הדירות בקומות העליונות".

בעליה של סן-חן הוא ברוך, אביו של יעקב ערבליך. המנכ"ל ומנהל העסקים בפועל, בשש השנים האחרונות, הוא הבן, נשוי ואב לשניים, המתגורר כמובן בבני ברק.

יעקב ערבליך: "חברתנו פועלת בכמה מסלולים. יש לנו מחלקה לשיווק דירות יד שנייה ומחלקת יזמות. בשנה האחרונה נכנסנו, כמו רבים, ליזום עסקות תמ"א 38. אנחנו במשא-ומתן עם דיירים של ארבעה בניינים. מקווים לחתום בתוך חצי שנה הסכם עם דיירי בניין ראשון, לאחר מו"מ לא קל שנמשך שנתיים".

העירייה לא אישרה קומה שמינית

מרכז פעילותה העסקית של סן-חן כיום הוא בשיווק שלושה מיזמים גדולים, שאחד מהם הוזכר לעיל. שלושת המיזמים הם בבעלות היזמים החרדים אריק רוטנר מארה"ב וחברת היי-גייטס הקנדית, בבעלות יוסף ולדמן מטורונטו. לא נמסר איך נוצרו הקשרים בין היזמים לסן-חן. ייתכן מאוד ששני היזמים חיפשו מתווך חרדי גדול הפועל בבני ברק – ויש מעטים כאלה [ראו משמאל].

ערבליך: "אנחנו משווקים כבר כמה שנים מיזמים של רוטנר וולדמן בישראל. בין היתר, שיווקנו מאות דירות במתחם ההולך ונבנה על המגרש, בעבר עמד עליו בית החרושת אסם בני ברק, ורוטנר-ולדמן קנו אותו ב-2007". במיזם זה התעוררה שוב בעיית המעלית: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה רק 7 קומות, ודחתה בקשה של היזמים לקומות נוספות, כי החוק מחייב מעלית רק בבניינים בני 8 קומות.

מה אתם משווקים כיום?

ערבליך: "במרכז פעילותנו עומדים היום שלושה מיזמים, שניים בבני ברק ואחד בירושלים, שלושתם של רוטנר-ולדמן. בנוסף לפרדס כץ, אנחנו משווקים את 120 הדירות של מתחם התחנה, רחוב סוקולוב ליד כביש ת"א-פ"ת. עמדה עליו טחנת הקמח דגן. רוטנר וולדמן רכשו לפני כשנה את הטחנה והמגרש, פינו את הבניין ועתה בונים עליו דירות, בקצב די טוב. דירות 4 חדרים נמכרות בכ-2 מיליון שקל".

50 אלף שקל למ"ר לדירה בירושלים

במה אתם מעורבים בירושלים?

ערבליך: "שם אנחנו משווקים את מיזם הנדל"ן היוקרתי ביותר עד היום של רוטנר-ולדמן בישראל. זהו מיזם בן שבעה בניינים, 218 דירות, במתחם שנלר על מגרש בן כ-22 דונם ההשקעה הכוללת תגיע לכמיליארד שקל. עד עתה בנו היזמים שלושה מתוך שבעת הבניינים ומכרו את כל הדירות".

והמחירים?

ערבליך: "ירושלים זו כמובן לא בני ברק. הדירות נמכרו ב-45 עד 50 אלף שקל למ"ר, כמו דירות יוקרה בתל אביב".

מי הקונים?

ערבליך: "רובם תושבי חוץ חרדים, אולי גם מפני שהבניינים קרובים לבית מדרש גדול של חסידי גור. חלקם קנו כדי לדור, וחלקם כדי להתגורר בהן בביקורים בארץ, בעיקר בחגים".

האם הם משתמשים במעלית שבת?

ערבליך: "ירושלים היא כאמור לא בני ברק. הרבנים בירושלים מתירים להשתמש במעלית שבת, ואין בעיה".

האם יש קשר לבית הדיור המוגן העומד בסמוך?

ערבליך: "כן. זהו בית טובי העיר, וגם הוא בבעלות רוטנר-ולדמן". בדיקת News1 העלתה, שהיזמים רכשו אותו ב-2010 בכ-80 מיליון שקל.

האם הדירות בשנלר הן היקרות ביותר בירושלים?

ערבליך: "לא. באחרונה סיימנו לשווק 33 דירות יוקרה במלון וולדורף אסטוריה. מיזם זה איננו של רוטנר-ולדמן. הדירות נמכרו ב-60 עד 80 אלף שקל למ"ר".

BBC הפוך את בני ברק למרכז כלכלי

לא מזמן, סיימו ערבליך ואנשיו לשווק כ-30 אחוז מהמשרדים במגדל הכשרת הישוב, ההולך ונבנה ב-BBC, מרכז המשרדים החדש בבני ברק. 80 אחוז מהמגדל הוא בבעלות קבוצת רכישה, שאורגנה על-ידי היזם הוותיק קלמן סופרין. 20 אחוז הנותרים, וכן קומת המסחר, נשארו בבעלות הכשרת הישוב. קבוצת סופרין אישרה ל-News1, שחברת סן-חן אכן שיווקה כ-30 אחוז מהמשרדים.

סן חן היא גם בעלת נכסים משלה, ואף יזמת של שטחים מסחריים לא גדולים. לא נמסרו פרטים. לסן חן, כאמור, גם חברת בת לשיווק דירות יד שנייה, וכן חברה חדשה, הנותנת יעוץ במשכנתאות לרוכשי דירות. "אנחנו רוצים לתת ללקוחות שירות מלא" – אומר ערבליך (הייעוץ כמובן עולה כסף, 5,000 שקל ויותר לדירה).

ערבליך: "מתחם המשרדים BBC נתן לעיר תנופה כלכלית גדולה. בנו או בונים בו 13 מגדלי משרדים, בשטח כולל של כ-1.5 מיליון שקל. שישה מגדלים כבר פעילים, והיתר בבנייה. דמי השכירות נעים בין 60 ל-70 למ"ר לחודש. העירייה נהנית מהכנסות גדולות בארנונה, ומעלית המוניטין של בני ברק, כעיר שיש בה מרכז כלכלי גדול".

מצד שני, בבני ברק אין עד היום אף מיזם של מחיר למשתכן, כך שזוגות צעירים המבקשים לרכוש דירה בעיר חייבים לפנות לפרדס כץ.

האם מורגשת באחרונה גם בבני ברק האטה במכירת דירות?

ערבליך: "כן, אבל אינני מודאג. הדירות פשוט התייקרו מאוד, ולקונים קשה לגייס את הכסף. גם ריבית המשכנתאות עלתה. יש גם אווירה ופרסומים על האטה, והם משפיעים. אבל לדעתי, הביקוש לדירות קיים ולא השתנה, ואף יגדל בגלל עלייה מארצות המערב. אצלנו לפחות מחירי הדירות אינם יורדים. בבני ברק אין אף מיזם של מחיר למשתכן".

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  08/09/2017   |   עודכן:  08/09/2017
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנחנו למעשה אחרי מופע ליקוי החמה המלא שהיה ב-21.08 (במזל אריה) וכיסה רצועה רחבה מאוד לרוחב ארצות הברית. אבל השפעתו לא מסתיימת. המופע קיבל "דלק" מהכוכבים מרקורי ומארס בשבוע הראשון של ספטמבר, כמו שנכתב כאן ברשימה הקודמת. אחרי שכוכב מרקורי חוזר להילוך קדמי, הוא שוב יעורר את נקודת הליקוי אולי עם פחות אלימות (מארס כבר עבר למזל בתולה).
08/09/2017  |  טובה ספרא  |   כתבות
מספר המדליות האולימפיות שלנו הוא 7% מחלקנו היחסי בעולם, בעוד מספר פרסי הנובל במדעים הוא פי 1,800 מחלקנו. למישהו יש ספק להיכן צריך להפנות את המשאבים?
08/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
שרלוט קיטלי (1960) כתבה את המחזה הראשון שלה "אימא אמרה שאסור" כשהייתה בת 25. כיום הוא נלמד כחומר לבחינות הבגרות באנגליה. במאה ה21 מקבלות האמירות שלה מאז, רלוונטיות גדולה עוד יותר. חרף הקידמה, אמצעי המניעה וכל הטריקים - נערות, בפרט באנגליה, נטו תמיד ועדיין, להתפתות לרגשות הרומנטיים ולהענות לגברים, גם נשואים, להיכנס להריון, וללדת בגיל-העשרה תינוק שלא יכלו לעמוד בגידולו. כתוצאה מכך גדלו הילדים עם הסבתא כאילו הייתה אמם האמיתית. תופעה שחוזרת ונראית בסדרות טלוויזיה בריטיות גם כיום.
07/09/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רוב בתי הקפה בירושלים טרום הקמת המדינה וגם לאחריה בשנות ה-60, ה-70 ואף ה-80 התרכזו כידוע בסמוך למרכז העיר ובעיקר במשולש ההיסטורי של הרחובות יפו, בן יהודה וקינג ג'ורג'. די להזכיר שמות כמו עטרה, טעמון, ניצן, אירופה. אחד מבתי קפה אלה היה בית קפה זיכל (מבטאים את השם עם כ' לא דגושה) שבו נהגו לשבת יוצאי גרמניה.
07/09/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
ספר שירים חדש ליעקב ברזילי - 'אוטובוס הזמן'. בפתח הספר כותב המשורר: "נסיעה באוטובוס הזמן היא חוויית חים, הרפתקה חד-פעמית בלגול הבריאה. גם בפניו של הנהג חורת הזמן את סימניו"....ובלב מלאה תקווה הוא מוסיף בהמשך: "לא אחת חשבתי, עוד מעט קט יגיע אוטובוס הזמן לתחנתו הסופית. אבל זה לא קורה. עדיין אני ממשיך לנסוע".
07/09/2017  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il