|   15:07:40
דלג
עמי דור-און פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

יהודי, אבי הצוללת הגרעינית

רק מתי-מעט יודעים כי את יכולת ההנעה של צוללות אטומיות באמצעות כורים גרעיניים ממוזערים פיתח מדען יהודי חובש כיפה שחורה, פרופסור אלווין רדקובסקי, שבמשך שלושים שנות חייו האחרונות התגורר בשכונת רמת-חן ברמת גן; כבר ב-1977 הזהיר רדקובסקי כי "מדינות מערביות המבקשות לעודד שימוש באנרגיה גרעינית חייבות ולקבוע כי לא ימכרו כורים כאלה למדינות "ליסטים" כדוגמת אירן, עירק וסוריה"
10/09/2017  |     |   מאמרים   |   תגובות
מוללת תקיפה גרעינית [צילום: US Army]

כל מי שקרא בילדותו את ספרי המדע הבדיוני וההרפתקאות של ז'ול ורן זוכר היטב את קפטן נמו האגדי, קברניט הצוללת המסתורית "נאוטילוס", שעמדה במרכז הסיפור "20 אלף מייל מתחת למים". אולם רק מי שמתמצא בתולדות הימאות מכיר את השם אדמירל היימן ריקובר מצי ארה"ב, אבי הצוללת האטומית הראשונה בעולם, שהושקה ב-1954 וגם היא נקראה "נאוטילוס" על שמה של הצוללת הבדיונית של קפטן נמו. באותם ימים רחוקים, כעשר שנים בלבד לאחר הפעם הראשונה בתולדות האנושות שבה נעשה שימוש בנשק גרעיני, בהירושימה ובנגסאקי, נתפסה הצוללת הגרעינית בעיני הציבור כאגדה בלתי מתקבלת על הדעת שהתממשה.

הצוללת המופלאה הזו יכלה לשייט חודשים רבים בימים מבלי לצוף על פני המים, היא חצתה את התהומות החשוכים שמתחת לקרחוני הקוטב הצפוני והפכה להיות אחד מכלי המלחמה החשובים ביותר בהפעלת אסטרטגיית "המהלומה השנייה" שפיתחה ארה"ב במסגרת "מאזן האימה" שלה מול בריה"מ. הצוללת הגרעינית נחשבת, גם בימינו, לאחד הרעיונות המדעיים היצירתיים ביותר ששינו את פני שדות המערכה ואת מאזן הכוחות הבין-מעצמתי במאה העשרים, וכשם שמכירים אותה כך מכיר העולם גם את תרומתם רבת החשיבות של מדעני-צמרת יהודים - כמו אינשטיין ואופנהיימר - לפריצת הדרך אל "העולם החדש" האטומי. עם זאת רק מתי-מעט יודעים כי גם את יכולת ההנעה האטומית של צוללות גרעיניות פיתח מדען יהודי: פרופסור אלווין רדקובסקי, שאת שלושים שנות חייו האחרונות עשה בישראל.

אלווין נולד למשפחה יהודית-דתית ב-1915 בעיירה אליזבת בניו-ג'רסי. בשנת 1935 סיים את לימודי ההנדסה בקולג' העירוני של ניו-יורק. לימודי ההנדסה האלה רק עוררו את הסקרנות האינטלקטואליות יוצאת הדופן שלו. הוא הבין כי עליו להמשיך ללמוד כדי שיוכל למצוא תשובות לכל השאלות שהעסיקו את מוחו האנליטי. כבר מגיל צעיר אהב אלווין שני תחומים שהובילו אותו במסלולי מחקר מקבילים. האחד - התלמוד. השני - המקצועות הריאליים. בעיקר נמשך אל התעלומות המסתוריות של עולם הפיסיקה. לימים, לאחר ש"עשה" עלייה לישראל ב-1972, הסביר אלווין כך את משיכתו לתלמוד: "אין הכשרה טובה יותר למדען מלימוד התלמוד. הגישה של חכמי התלמוד היא מאוד מדעית. הם השתמשו בעקרונות מדעיים של חשיבה ופתרון בעיות. אני סבור שבראש וראשונה חייב המדען לדעת להציג את השאלות הנכונות, ומבחינה זאת אין כתלמוד המלא שאלות וקושיות".

הסקרנות הטבעית למצוא תשובות לתעלומות הבריאה הוליכה את אלווין הצעיר ללימודים מתקדמים יותר. המקום הטוב ביותר שיכול היה למצוא כדי להעשיר את הידע שלו היה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון הקרובה למקום מגוריו החדש בסילבר ספרינג ליד הבירה וושינגטון, שם לימד אחד המדענים החשובים בעולם: פרופ' אדוארד טלר, אבי פצצת המימן, היהודי כמובן. את תואר המאסטר שלו עשה אלווין תחת הנחייתו של טלר. את תואר הדוקטור עשה תחת הנחייתו של פיסיקאי נודע אחר, פרופ' קרל הרצפלד, גם הוא יהודי, באוניברסיטה הקתולית של אמריקה, שגם היא ממוקמת בוושינגטון. עם מורים כאלה לא היה זה פלא שאלווין הצטיין מאוד בכל אשר עשה. עם תואר דוקטור בפיסיקה בכיסו, כשהתמחותו באספקטים ההנדסיים של הפיסיקה הגרעינית, התפנה אלווין להקים משפחה. הוא נשא לאשה את אנט אייזנברג ויחד הביאו לעולם את בתם גילה.

את הקריירה העשירה והייחודית שלו התחיל אלווין בתחום שבאותם ימים היה חדש ומיוחד. הוא מונה למדען ההנדסי הראשי של מעבדת חיל-הים האמריקני שעסקה במחקר ההנעה הגרעינית של כלי שייט, מעבדה שהייתה משולבת לצי ולוועדה לאנרגיה אטומית. במעבדה זו גילה אותו ואת כישרונותיו האדמירל היימן ריקובר. הידע התיאורטי, התואר ההנדסי, והראש החקרן הובילו את אלווין אל העולם החדש והמופלא של מיזעור כורים גרעיניים. אם ריקובר היה "הפרויקטור" אלווין היה הממציא שהצליח לממש את המחשבות של ריקובר. ב-1950 מונה אלווין לתפקיד המדען הראשי של המשרד להנעה גרעינית של כלי שיט. זה היה התואר. בפועל עסק אלווין - עם הצוות המקצועי שלו - בבניית הכור של הצוללת הגרעינית הראשונה "נאוטילוס" שהושקה ב-1954. העיקרון הפיסיקלי שאותו פיתח אלווין ושעל פיו פעל הכור הייחודי של הצוללת נקרא "הרעל הניתן לבעירה". (burnable poison) על-פי עיקרון זה ניתן להגדיל מאוד את כמות הדלק הגרעיני הניתנת להטענה בכור הממוזער ולהבטיח את התנאים האופטימאליים לפעילות רציפה ובטוחה של הכור. הכור הממוזער שפיתח אלווין לא הותקן רק בצוללות. גם נושאות המטוסים הגרעיניות האמריקניות משתמשות בכור החלוצי של אלווין.

במהלך שירותו זכה אלווין לא רק להצלחה מדעית-טכנולוגית יוצאת דופן אלא גם לתהילה בעולם המדעי. הוא מונה לחבר באקדמיה הלאומית להנדסה בארה"ב, וכעמית בחברה האמריקנית למדעי הגרעין. הוא גם זכה למדליה אמריקנית חשובה ביותר על "תרומתו יוצאת הדופן בפיתוח המערכות ההנדסיות של ההנעה הגרעינית" ולעיטורים מכובדים מטעם מזכיר הימייה בארה"ב.

כמו כל יהודי דתי נהג אלווין הצעיר להשתמש במילות הכיסופים של מי שחי בגולה - "לשנה הבאה בירושלים". אמירה זו לא הייתה בעיני אלווין רק דברים מהפה לחוץ. וכך, בשיא הקריירה האמריקנית שלו, גברו געגועיו של אלווין למולדתו הרוחנית - ישראל - והוא החליט "לעשות עליה". בשנת 1972 הגיע לישראל עם אשתו ובתו, השתכן בשכונת רמת חן ברמת גן ופתח בקריירה מדעית-מחקרית-יישומית חדשה שעד היום, גם לאחר מותו, רב בה הנסתר על הנגלה.

רק מעטים בישראל ידעו מיהו פרופסור אלווין רדקובסקי, חובש הכיפה השחורה, שברח מן התקשורת כמו מאש והפך ל"גיבור הדממה והסתר". אך עובדה זו לא הפריעה לקידומו ולמחקריו החדשים והחסויים. פרופסור רדקובסקי מונה מיד עם עלייתו, כפי שתוכנן מראש, לפרופסור בשתי אוניברסיטאות במקביל: אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן-גוריון.

באותם ימים נשאלה השאלה בחוגי המדע בישראל מה למדען הגרעין בעל השם העולמי ולאוניברסיטת בן-גוריון שהייתה אז ממש בחיתוליה. התשובה לשאלה זו הסתתרה בממלכת הסוד. קרבתה של אוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע לקריה למחקר גרעיני בדימונה הייתה המפתח. אלווין היה אומנם "שייך" לאוניברסיטה - ואכן הוא עסק בהוראת הנדסה גרעינית - אך את רוב זמנו הקדיש למחקריו בכור בדימונה.
אחד המחקרים החשובים ביותר שבהם עסק אלווין היה הפעלת כורים גרעיניים באמצעות יסוד הקרוי "תוריום" במקום אורניום. על-פי העקרונות שפיתח אלווין הסתבר כי הפעלת כורים גרעיניים באמצעות תוריום היא הרבה יותר בטוחה, הרבה יותר "נקייה" מגורמים רדיואקטיביים. והעיקר - מבחינתו של אלווין - בכור המופעל בתוריום ניתן להפיק רק מעט מאוד חומרים רדיואקטיביים, כמו פלוטוניום, הדרושים לייצור נשק גרעיני. יתרון נוסף: השימוש בתוריום יכול להוזיל בשיעור של כ-20%-30% את עלויות הייצור של אנרגיה גרעינית.

לימים, כאשר הסביר אלווין את החשיבות שבשימוש בתוריום בכורים גרעיניים, אמר דברים שהייתה בהם מעין נבואה. "אם לא נשים קץ לשימוש בכורים גרעיניים המופעלים באורניום, אנו עלולים למצוא את עצמנו ניצבים נוכח טרור גרעיני". את האזהרה הזו השמיע פרופ' רדקובסקי גם בכינוס מדעי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית שהתקיים בווינה ב-1997 שם הציג את עקרונות השימוש בתוריום בכורים גרעיניים. רדקובסקי הבהיר כך: "מדינות מערביות המבקשות לעודד שימוש באנרגיה גרעינית בעולם, חייבות לשנות את המדיניות של מכירת כורים רגילים ולקבוע, כי לא ימכרו כורים כאלה, או ידע להקמת כורים כאלה, למדינות "שודדות" כדוגמת אירן, עירק, סוריה ולוב". זאת - הסביר רדקובסקי - כדי למנוע את האפשרות שתחת מסווה הסיסמה "כורים גרעיניים לצרכי שלום" יעבירו "מדינות הליסטים" האלה את ייצור האנרגיה לנתיב החמור של ייצור נשק גרעיני.
את רוב שנות מחקריו בישראל הקדיש אלווין לתחום הכורים הגרעיניים המופעלים בתוריום ואף יזם וייסד חברה עסקית בשם "כוח התוריום" בה כיהן כחבר מועצת המנהלים עד מותו בגיל 87 ב-17 בפברואר 2002.

שלושים שנה מתוך חייו הבוגרים עשה אלווין רדקובסקי בישראל. ככל הידוע הקדיש את רוב זמנו ומאמציו האינטלקטואליים לנושא השימוש בתוריום בכורים גרעיניים. אך בהיותו מדען סקרן וחקרן, בעל גישה חופשית לכל סודות הקריה למחקר גרעיני בדימונה, ובעיקר כיוון שהיה תלמידו המוכשר של פרופסור אדוארד טלר, סביר להניח כי אלווין לא הניח שאלות-מדעיות אחרות בתחום הגרעין מבלי שניסה למצוא להן תשובות ראויות. ברור כי כל מחקריו בתחומים אלה היו ונותרו בממלכת הסוד והסתר.

תאריך:  10/09/2017   |   עודכן:  10/09/2017
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהודי, אבי הצוללת הגרעינית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אייזיק ניוטון
10/09/17 20:34
2
שמ
10/09/17 20:59
3
בלום נועם
11/09/17 08:31
4
דן גבעתיים
11/09/17 23:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עד המדינה מיקי גנור מתגלה כביצת זהב. רשימת הנחקרים בדרך למשרדי להב 433 הפכה מטפטוף לזרם של נחקרים, אם להתבסס על טענת פרקליטו של תא"ל (מיל) שי ברוש, שהיה בעבר מפקד הקומנדו הימי, שהצטרף לרשימת העצורים, ושוחרר למעצר בית בסוף השבוע, גנור עושה הכל כדי שהסכם עד המדינה אתו לא יבוטל.
10/09/2017  |  משה נסטלבאום  |   מאמרים
הפצצת המתקן הסורי ליד מסאייף באזור חמאת מצפון לדמשק המיוחסת לישראל והשמדתו נתפסת בעולם הערבי כאקט של התגרות ישראלית ברוסיה ובסוריה שהביא להשפלתם של הנשיא פוטין והנשיא בשאר אסד.
10/09/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בניגוד לאנטישמיות באירופה, תופעת האנטישמיות בארה"ב - כגון מפגיני "העליונות הלבנה" ו"ק.ק.ק." בוירג'יניה - מייצגת מיעוט קטן, חברתית, פוליטית ודתית. האנטישמיות מהווה סטייה מערכי-יסוד חוקתיים ומוסריים של החברה האמריקנית - מאז המתיישבים הראשונים במאה ב-17 והאבות המייסדים במאה ה-18 - המבטאים הערכה רבה ליהדות.
10/09/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
כנס FashTech שנערך השבוע, בייזום ובהפקת אנשים ומחשבים, עסק בחיבור שבין טכנולוגיה לאופנה. במהלך הכנס עלו האתגרים שעומדים בפני תעשיית האופנה אל מול המהפכה הדיגיטלית שעובר ענף זה - בליבת הייצור שלו, באולמות העיצוב והתכנון ובעיקר בשטח עצמו.
10/09/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
מחקר פסיכולוגי המנסה לשרטט את דיוקנו של בנימין נתניהו, באמצעות ניתוח התנהגותי, התפרסם בימים אלה באתר האינטרנט "העין השביעית". המחקר הנוכחי איננו מציע דיאגנוזה פסיכולוגית של ראש הממשלה אולם מנסה להצביע על דפוסי התנהגות אופייניים. את המחקר ערכו פרופסור שאול קמחי מהחוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל חי, ששימש יועץ מיוחד בחטיבת המחקר של אמ"ן לנושאי פרופילים של מנהיגים; ד"ר שגית יהושע עמיתת מחקר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבין-תחומי ועמיתת הוראה בקינגס קולג' בלונדון וירדן אוליאל מהחוג לפסיכולוגיה, במכללה האקדמית תל חי.
10/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il