|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נתיב הבריחה מקוריאה הצפונית

הרי לאוס ונהר מקונג

וושינגטון פוסט מתאר כיצד הצליחו 11 צפון-קוריאנים להגיע ממולדתם לתאילנד – אחרי ימים ולילות של מסע מפרך ומסוכן בנהרות ובהרים, במכוניות וברגל. למרות אמצעי הביטחון של הקוריאנים והסינים, אלפים מצליחים לברוח מדי שנה
17/09/17  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
המקונג. המסלול המרכזי [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

105 דקות – זהו זמן הטיסה בין שניאנג, עיר מחוז בצפון-מזרח סין, לא הרחק מהגבול עם קוריאה הצפונית, לסיאול. אבל למי שבורחים ממשטרו הדיקטטורי של קים ג'ונג און, מדווח וושינגטון פוסט, הנסיעה הרבה יותר ארוכה. במקרה הטוב, עליהם לעבור 4,300 ק"מ באוטובוסים, אופנועים וסירות, בנסיעה ובהליכה על פני הרים במסלולים בהם מנסים עשרות מבני ארצם להגיע לקוריאה הדרומית – שם יקבלו מיד אזרחות.

רובם יעברו דרך סין, וייטנאם ולאוס, שם עליהם להיזהר מפני המשטרה העלולה לאסור אותם ולהחזירם למולדתם לענישה אכזרית ודאית. רק כאשר יחצו בפעם הרביעית את הגבול – מלאוס לתאילנד – הם יהיו בטוחים סוף-סוף. באופן רשמי, שלטונות תאילנד יאשימו אותם בעבירה קלה על חוקי ההגירה, ואז יודיעו לשגרירות קוריאה הדרומית בבנגקוק, שתתחיל בהליכים לקבלתם בדרום.

"אני רוצה לדעת הכל על מחשבים", אומר נער בן 15 שהגיע לתאילנד אחרי מסע של 12 יום. אחותו בת השמונה, המשחקת בבובת ברבי, מכריזה: "גם אני רוצה להיות טובה במחשבים". את הבובה היא קיבלה מעובדת סוציאלית כאשר הגיעה לתאילנד; זוהי הבובה הראשונה שלה אי-פעם. השניים היו בין 11 צפון-קוריאנים ששוחחו עם וושינגטון פוסט לאחר שהגיעו לצד התאילנדי של האי מקונג והסגירו את עצמם למשטרה.

הבריחה החלה באישון לילה אל הצד הסיני של נהג מקונג, בו נסחפו עם הזרם הרחק מעבר לנקודה בה היו אמורים לעלות ליבשה. הם ישבו שעות בגשם, מבלי לדעת היכן הם, עד שהאיש שסייע להם לברוח מצא אותם. הקבוצה נלקחה למלון צנוע, הם קיבלו ארוחה חמה והחליפו לבגדים יבשים. למחרת הסגירו את עצמם למשטרה, עברו הליך מעצר וצורפו לכ-25 מבני ארצם המוחזקים בתאי מעצר.

זה היה יום חם ולח, מדווחת אנה פיפילד. בשניים מהתאים שכבו נשים וילדים על מחצלות ואכלו גרעיני חמניות. הסורגים הפכו לחבלי כביסה והילדה תלתה לייבוש את שמלת הבובה שלה. הגברים והנערים נמצאים בתא שלישי. כאשר מספר הפליטים מספיק כדי למלא אוטובוס, הם יוצאים לנסיעה בת 12 שעות לבנגקוק.

אפילו החיים בסין יותר טובים
"כך מה שאומרים לנו הוא שקר" [וונג מיי-אי, AP]

בין הפליטים נמצא דייג, אשר במסגרת עבודתו חצה שוב ושוב את הגבול בין קוריאה הצפונית לבין סין. הוא השתכר לגמרי לא רע וניצל את ההפלגות החוקיות שלו גם לעסק הלא-חוקי של העברות כספים. אבל אפילו החיים בסין נראו לו הרבה יותר טובים וחופשיים מאשר בקוריאה הצפונית והוא החליט להימלט. "הבנתי שכל מה שמספרת לנו התקשורת שלנו הוא שקר", אמר.

שתי בחורות בנות 23, חברות מאז בית הספר, נמכרו לגברים סיניים. השתיים חצו את הגבול לסין ומשם המשיכו את המסע לתאילנד. האחת אומרת שידעה שזה יהיה גורלה, אבל המשפחה הייתה זקוקה לכסף. האחרת, מעצבת שיער, חשבה שתעבוד במסעדה אך נמכרה לגבר סיני ב-12,000 דולר. לידם יושבת אישה בת 50, שרק לאחרונה שוחררה ממאסר של שנתיים וחצי ב"מחנה לחינוך מחדש" והחליטה שהספיק לה.

אלפי צפון-קוריאנים מסכנים את חייהם מדי שנה ובורחים מארצם. חלקם חיים במחתרת בסין, חלקם נלכדים ומוחזרים, וחלקם – 1,481 בשנה שעברה – מגיעים לחוף מבטחים בדרום. כאשר קים ג'ונג און עלה לשלטון בשנת 2011, קיוו רבים מבני ארצו שהוא יחל עידן חדש של מודרניזציה ופתיחות. בפועל קרה בדיוק ההפך. קים הידק את הפיקוח על הגבול הארוך עם סין, וזו נקטה באמצעי אבטחה משלה. זרם הבורחים ירד בצורה חדה – אבל לא נקטע לחלוטין.

רשת ענפה של מתווכים, רבים מהם עריקים בעצמם, מארגנים את הבריחה במערכת שהיא כה משומנת, עד שאם הכל הולך כשורה – צפון-קוריאני יכול להיות במעצר בתאילנד בתוך שבוע. אם הכל הולך כשורה. אחרי שמוצאים מתווך שכזה, צריך להרוויח מספיק כסף כדי לשלם לו – משימה קשה במשטר בו הכל מפוקח. יש מי שמבטיחים לשלם בכסף שיקבלו משלטונות הדרום אחרי שיגיעו לשם. בני מזל בודדים מקבלים ממימון מארגונים נוצריים.

הקבוצה אליה השתייך הדייג ניצלה בידי ארגון זכויות אדם שהקים ג'י סאונג-הו, בעצמו פליט מקוריאה הצפונית, אשר שילם 2,000 דולר להברחתו של כל אחד מחבריה; התקשרות ישירה עם מתווך הייתה עולה כפליים. הקבוצה חצתה בלילה את הנהר לסין ומצאה שתי מכוניות שנטלו אותה לבית מבטחים – בדיוק כפי שהובטח. הנמלטים שהו שם שלושה ימים, כאשר הם רק אוכלים, צופים בטלוויזיה הסינית וישנים.

לעקוף את הפקידים המקומיים
המתח גורם לפליטים לחלות [צילום: וונג מיי-אי, AP]

הבריחות מקוריאה הצפונית, מסביר וושינגטון פוסט, מאורגנות לרוב בידי מישהו בסיאול הדואג לכל הפרטים הלוגיסטיים החמקמקים. קים סאנג-הון, פעיל נוצרי בבירת קוריאה הדרומית, אומר שצריך לדעת היכן נמצאות נקודות הביקורת, היכן כדאי לפליטים להמתין והיכן עליהם לחצות את הגבול. "כדי להביא אותם לחוף מבטחים, אנחנו צריכים להכיר את הפקידים המקומיים ולמצוא דרך לעקוף אותם", הוא מוסיף.

למרות כל זאת, זה היה החלק הקל של המסע. צפון-קוריאנים רבים מדברים קצת סינית, והמראה הדומה שלהם מאפשר להם להתמזג באוכלוסייה הסינית. אבל כאשר הקבוצה התקרבה לגבול עם וייטנאם, האווירה השתנתה. המשטרה פטרלה בצורה מסיבית לאורך הגבול, ומלוויהם אמרו להם לתפוס מחסה בין הבניינים ולהיות מוכנים לרוץ עם חשיכה. הם המתינו בדממה. מלוויהם לא היו צריכים לדבר; שפת הגוף אמרה הכל. וכאשר הגיע הרגע – הם רצו ועברו.

החלק הקשה ביותר עוד היה לפניהם, מספרת פיפילד. הם החליפו מספר אוטובוסים ומכוניות בווייטנאם, ואז היה עליהם לטפס בגשם שוטף בהרים שבגבול עם לאוס. "כל צעד בבריחה הוא קשה ומסוכן – לטפס על ההרים, להחליף אמצעי תעבורה, לחצות גבולות", אומר ג'י. "מרוב מתח, חלק מהם נעשים חולים בזמן הבחירה או אחריה". המסע כמובן קשה במיוחד לילדים, לזקנים ולנכים. יש אימהות שנותנים לילדיהן כדורי שינה כדי שלא יבכו ויסגירו אותם.

שלושה אנשים מצוידים בפנסים המתינו לקבוצה בשבילי ההרים. ירד גשם זלעפות וכל הפליטים היו רטובים עד לשד עצמותיהם. השבילים היו חלקים ומסוכנים. שרר חושך מצרים. "אמרו לנו שנצטרך לחצות שני הרים, אבל אני חושב שהיו שלושה", אומרת אם צעירה שהשאירה בסין את בתה בת הארבע. "זה היה מאוד קשה וחשבתי שאמות מפחד".

אבל הם הצליחו להגיע ללאוס ובגבול חיכתה להם מכונית. העצבנות של הנהג הביאה את חברי הקבוצה אל סף התמוטטות. הוא פחד שייעצר בידי המשטרה, והפחד שלו היה מדבק. את המתח הגדול ביותר גרמה דווקא ההכרה בכך שהם כה קרובים לחוף מבטחים – אבל עוד לא שם. "כל הזמן חשבתי: תארי לעצמך מה זה להגיע כל כך רחוק ולהיתפס בלאוס", אומרת האם הצעירה.

מסיבה לפני המשטרה
הדרום כבר בהישג יד [צילום: וונג מיי-אי, AP]

אחרי ארבע שעות נסיעה הם הגיעו לנהר מקונג, הגבול עם תאילנד. בגדיהם עדיין היו רטובים מחציית ההרים והם צנחו על שפת הנהר בגשם שוטף. שם המתינו בחשיכה עד שהגיעה השעה לחצות. בשעה 3:30 לפני בוקר הם נכנסו לאחת הספינות הארוכות המשייטות בנהר. הגשם העז האיץ את הזרם והם הפליגו 30 ק"מ מעבר לנקודה בה היו אמורים לעלות ליבשה. מובן שאיש לא חיכה להם, אבל לדייג זה ממש לא שינה: "כל כך נשמתי לרווחה מזה שאני בתאילנד. התיישבתי על שפת הנהר ועישנתי כמה סיגריות".

בצד התאילנדי של הגבול החל ג'י בחיפוש מטורף בן שעות ארוכות אחרי הפליטים הנעדרים. איש הקשר שלו בסיאול אמר שהם חצו את הנהר, והוא הבין שפספסו את נקודת המפגש. ג'י לא ידע היכן הם – וגם הם לא ידעו; איש מהם אינו קורא תאילנדית. למרבה המזל, מאחר שלאחת מחברות הקבוצה היה סמארטפון סיני, ג'י הצליח למצוא אותם ולקח אותם למלון סמוך, שם המתינו להם מקלחת חמה ובגדים יבשים.

באותו מוצאי שבת, לפני שהסגירו את עצמם למשטרה, ערכו חברי הקבוצה מסיבה. הם הזיזו את המיטות והנשים ניקו את הרצפה, ישבו משולבי רגליים ואכלו אורז דביק, דג בגריל, תרנגולת צלויה ובננות, והכל בליווי צ'אנג – בירה תאילנדית. הילדה בת השמונה שיחקה בסמארטפון של פיפילד, ונהנתה במיוחד מהפילטרים שנתנו לה אוזני ארנבת וכתר פרחים. קוריאה הדרומית כבר בהישג יד.

תאריך:  17/09/17   |   עודכן:  17/09/17
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
מסע המכירות של הילרי קלינטון לקידום ספרה What Happened, המציג את גרסתה להפסדה בבחירות לנשיאות, הביא את גרג ג'ארט מרשת פוקס ניוז – שכידוע תומכת בדונלד טראמפ – לקבוע: קניית הכסף היא בזבוז כסף.
15/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פול ריאן מצוי לכאורה בשיא הקריירה שלו. הוא יו"ר בית הנבחרים בעידן בו הרפובליקנים שולטים גם בשני בתי הקונגרס וגם בבית הלבן, ויש לו הזדמנות להוביל את רפורמת המס הראשונה מזה שלושה עשורים – נושא שהטיף לו זמן רב. אבל לא זה המצב, כותב טיים.
15/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שגעון ה"פוקימון גו" קצת שכך, אבל מחקר שבוצע ביפן ופורסם בעיתון אשאי שימבון יכול לתת לו דחיפה מחודשת. צוות חוקרים בראשותו של פרופ' נוריטו קוואקאמי, מומחה לבריאות הנפש מאוניברסיטת טוקיו, מצא שעובדים המשחקים לפחות חודש ב"פוקימון גו" בסמארטפונים שלהם, יכולים להוריד באמצעות זאת את רמות הלחץ הנפשי שלהם.
14/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מדהומיטה פאנדיי הייתה בת 22 בלבד כאשר ראיינה לראשונה אנסים בכלא טיהאר בניו דלהי. בשלוש השנים הבאות, היא ראיינה למעלה מ-100 כאלו לצורך עבודת הדוקטורט שלה בקרמינולוגיה באוניברסיטת אנגילה רסקין הבריטית, והיא חלקה את ממצאיה המרכזיים עם וושינגטון פוסט.
14/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
משרד ההגנה האמריקני ממשיך לממן מורדים בסוריה, על-ידי רכישת נשק סובייטי מיושן – מגלה Foreign Report. בדוח משותף שפרסמו לאחרונה ארגון בינלאומי למלחמה בפשע המאורגן ובשחיתות (OCCRP) ורשת החקירות של הבלקן (BIRN) נאמר, כי הפנטגון העביר נשק בשווי של 2 מיליארד דולר לארגוני אופוזיציה בסוריה, כמו "הכוחות הדמוקרטיים" ו"היחידות להגנת העם" של הכוחות הכורדים.
14/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משבר קוריאה  /  מי ומי  
קושניר: לא הייתה קנוניה  /  איתמר לוין
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
העוגן הפך למחולל הסערה  /  איתמר לוין
גם קלינטון נגד התקשורת  /  איתמר לוין
השיטות של מיסטר סמית  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il