|
"מי שמע על מושב חלון ללא חלון?!"
|
|
|
|
|
בפעם הבאה שאתם מצלמים הרים או אוקיינוסים מגובה 35,000 רגל, תחשבו על מי שרצו לעשות בדיוק את אותו הדבר, ולא הצליחו משום שבמושב החלון שהזמינו אין חלון – ממליץ דיילי טלגרף.
איך זה קורה? פשוט מאוד: בגלל שהסידור הפנימי של המושבים באותו מטוס יכול להיות שונה מחברה לחברה. יש נקודות בהן אין חלונות, אבל כאשר הלקוח מזמין את המקום און ליין – זה לא מסומן והוא אינו יכול לדעת שבמקום חלון יקבל את הקיר הפנימי של המטוס.
הטלגרף פנה לבואינג ואיירבס, שתי יצרניות המטוסים הגדולים בעולם, ושאל האם הן יכולות להבטיח שלכל המושבים ליד החלונות אכן יהיו חלונות. איירבס השיבה, שחברות התעופה הן הקובעות את מיפוי המושבים בכל מחלקה. בואינג אמרה, שכל חברת תעופה מארגנת את המושבים לפי ראות עיניה. אז היצרניות, מסכם העיתון, רק עושות חלונות.
למזלם של מי שרוצים לוודא שבחלון אכן יש חלון, אתר ביקורות המטוסים SeatGuru מאפשר לראות זאת לגבי כל מטוס בכל חברה. בחברת הלואו-קוסט ריינאייר, מוסיף העיתון, קל במיוחד לבצע את ההשוואה משום שהיא משתמשת בדיוק בדגם אחד: בואינג 737-800. החברה גם מודיעה מראש אלו מושבי חלון הם נטולי חלון, ואולי במפתיע היא גובה תמורתם ליש"ט אחד יותר (7 ליש"ט) מאשר תמורת מקומות עם חלון. ייתכן שיש לקוחות המעדיפים מקומות אלו, המאפשרים תנומה ביתר קלות.
לעומת זאת, איזיג'ט מפעילה שני דגמים – איירבס 319 ואיירבס 320 – בהם סידור המושבים שונה. במטוסים אלו אין מושבים ליד חלקי הקיר במרכז המטוס בהם אין חלונות, אך יש כמה כאלו בחלקו האחורי. איזיג'ט גובה את אותו מחיר עבור שני סוגי המושבים – ארבע ליש"ט. החברה אינה מציינת באתר שלה שמדובר בחלון-נטול-חלון, אלא רק שהמושב "קרוב לקיר תא הנוסעים".
מחירי המושבים כמובן מזנקים כאשר מדובר בחברות הסדירות ובמחלקות היוקרה – אבל גם זה אינו מבטיח את המבט המקווה לעבר הנוף. בבריטיש איירווייס תשלמו 83 ליש"ט תמורת הזמנת מקום ליד החלון במחלקת העסקים של איירבס 380 – מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם – אבל אם במקרה הזמנתם אותו בשורה 12, תגלו רק באיחור שאין לכם חלון.