קיימת קרבה גדולה מדי בין פוליטיקאים גרמנים לבין יצרני המכוניות במדינה – מאשימה השרה לאיכות הסביבה, ברברה הנדריקס, שדבריה צוטטו בפייננשל טיימס. דבריה באו על-רקע שערוריית הדיזל, בה התברר שיצרניות ובראשן פולקסוואגן זייפו את המכשירים שמדדו את זיהום האוויר שגרמו המכוניות.
הנדריקס אמרה, כי היצרניות המתחרות בארה"ב וביפן מתקדמות הרבה יותר מאשר הגרמניות בפיתוח טכנולוגיות חלופיות של מכוניות חשמליות ותאי דלק. "תעשיית הרכב הגרמנית ביצעה הרבה מחקר בשני הנושאים, אבל מעולם לא החליטה להתקדם בצורה החלטית באף אחד מהם", טענה. "בסופו של יום, המשמעות היא שגרמניה אינה מתקדמת בקצב של העולם – וחבל".
דבריה של הנדריקס באו ערב יריד המכוניות בפרנקפורט המתקיים השבוע ופחות משבועיים לפני הבחירות לבונדסטאג. פייננשל טיימס אומר, כי יש לראותם כחלק ממאבק פוליטי נרחב יותר נגד ענף הרכב, שעד לאחרונה זכה לתהילה כדוגמה לעוצמה התעשייתית של גרמניה, אך כעת מתמודד עם שורה של שערוריות. המוניטין של פולקסוואגן הם שספגו את הפגיעה הקשה ביותר, בשל זיוף נתוני הזיהום. כל היצרניות הגדולות – פולקסוואגן, BMW, אאודי, דיימלר-בנץ (יצרנית מרצדס) ופורשה נתונות בחקירה בחשד להפרת חוקי ההגבלים העסקיים.
לטענת הנדריקס, אין די בצעדים עליהם הסכימו היצרניות בעקבות שערוריית הדיזל, ובראשם תיקון התוכנה ב-5.3 מיליון מכוניות ועידוד הלקוחות להחליף את מכוניותיהם לדגמים מתקדמים יותר. "תעשיית הרכב מסרבת לשדרג את החומרה. אני יודעת שלא ניתן לעשות את זה בכל הדגמים, אבל היצרניות מחויבות לעשות את זה היכן שכן אפשר", היא סבורה.
חברות הרכב טוענות, כי שדרוג שכזה – שלרוב מחייב שינוי במיכלי הדלק – יהיה יקר ומורכב, ויסיט משאבים מפיתוח דגמים ידידותיים יותר לסביבה. הנדריקס אינה מקבלת זאת: "נכון שענף הרכב חייב להשקיע כדי לעמוד בתחרות, אבל הוא חייב לזכות מחדש באמון הצרכנים. ואל תשכחו שפולקסוואגן שילמה קנסות של 22 מיליארד אירו בארה"ב – ובכל זאת רשמה רווח של 7 מיליארד אירו במחצית הראשונה של השנה".
הנדריקס הודתה, שגם הממשלה כשלה בפרשה. "הייתה יותר מדי קרבה בין תעשיית הרכב לבין חלקים בזירה הפוליטית הגרמנית. זה מעולם לא היה המצב במשרד לאיכות הסביבה, בלי קשר למפלגה שעמדה בראשו. אבל משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה ו
משרד התחבורה היו קרובים מאוד לתעשיית הרכב", האשימה.
הנדריקס, חברה ותיקה במפלגה הסוציאל-דמוקרטית המחזיקה בתיק איכות הסביבה בממשלת מרקל מאז 2013, היא קול ביקורתי במיוחד כלפי תעשיית הרכב – מציין פייננשל טיימס. כיום, הגישה שלה הפכה לזרם המרכזי בקרב פוליטיקאים מכל קצוות הקשת, המנסים לנצל לטובתם את הכעס הציבורי על יצרניות הרכב .