|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שלום חרות שלום כשרות. שלום גם לכפייה

מה הפלא בדבר שהרבנות הראשית בלחץ? פתאום "זרקו את הרבנות הראשית ומחלקות הכשרות שלה לפח האשפה" והשיבו עטרה ליושנה. עכשיו המלך המולך בכיפה יהיה מרן, הרב יוסף קארו זצ"ל ולא עסקן, דרג ז', מבית מדרשה של הרבנות הראשית. שומו שמיים. לאן נביא ונוליך הבושה? ירחם השם
13/09/2017  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הרבנות הראשית. חטפה סטירה מבג"ץ [צילום: פלאש 90]

וידוי אישי. אם יש משהו שנוא עליי מכל, הרי זו כפייה. לכן מאמץ אני בשתי ידיי ומחבק אל לוח ליבי אמירתו של הקומיקאי היהודי-אמריקני, גראוצ'ו מרקס שאמר: "אני לא מוכן להיות חבר במועדון שמוכן לקבל אנשים כמוני. לכן, איני מבין מדוע מתעקשת לשכת עורכי הדין, לאמצני אל חיקה, אלי לוח ליבה ולגבות ממנה, דרך קבע, מכוח חוק ובכפייה של ממש, מיסי חבר, כתנאי לכך שאהיה בעל רישיון ואוכל להמשיך ולפעול ולהוציא לחם מן הארץ, במקצועי, כמי העוסק בעריכת-דין, לפרנסתו היומיומית והשוטפת. והרי גם הלשכה וגם אני צוהבים - במרבית המקרים - זה את זה. והרי ריחם של מרבית עסקני הלשכה, אינו מסוג הריחות שנוהג אני לשהות במחיצתם, בשופי ובהנאה יתרה, דרך של קבע ובמשך זמן רב. ומה לי ולהם, שכופים הם אותי להיות חבר במועדון שמתעב אני אותו ואיני חפץ להימנות על מי היוצאים ובאים - מעשה של קבע, דרך שגרה ויומיום יום אחר יום בשורותיו?

דברים אלה נכתבים על-רקע סטירת הלחי העזה שהנחית אתמול (יום שלישי) בג"ץ על פניה של הרבנות הראשית. מכאן ואילך, בעקבות פסיקת בג"ץ, נחלש אם לא בוטל כליל מונופול הכשרות של הרבנות הראשית. אפילו משגיחי הכשרות, שנטען (בצדק, או שלא בצדק) לא פעם שיורדים הם לפחות, חלקם, לחייהם של בעלי המסעדות, בשם ציווי ההלכה היהודית ונוטלים שכרם, מכיסם הם ולא מכיסה של הרבנות, לא יהיו בקרבנו עוד. מהשנה הבאה, לפי פסיקת בג"ץ, אין יכולה הרבנות להמשיך עוד, בנוהג הפסול, לפיו מי שמפקחים על הכשרות מטעמה, נוטלים שכרם מכיסו של מי שמפקחים הם עליו. ממש הגיעו ימי משיח.

אתם שומעים זאת משיחיסטים של חב"ד? אתם מבינים, היטב, גודל הבשורה? פתאום יש לנו משיח חדש. יש משיח בישראל והוא משיח וחי וקיים. יש לנו בישראל, משיח של נאורות. ומה לנו משיח מת, שיש לו ציון מפואר ומרשים, באיסטרן פארקווי 770, בארה"ב שבאמריקה? מה צריכים אנו משיח מת אם יש לנו משיח של נאורות? הלא טוב לנו, אלף מונים, משיח חי ונושם. הרי טוב לנו, גם טוב, משיח קיים, משיח חי, שורט ובועט. הודו להשם כי טוב, על כי שלח לנו בחסדו, כי רב - משיח של נאורות. מה רבו מעשיך השם, מלאה הארץ קניינך, על כי בחוכמתך, כי רבה שלחת לנו משיח של אמת שבכל הכבוד הראוי בעט בעיטה של ממש, באחוריה של הרבנות הראשית.

והרבנות הראשית? היא? היא נחרדה ובצדק? היא כבר מבינה, מה יקרה לנו, בעקבות השינוי הגדול, שהולך להתחולל מכאן ואילך בענייני כשרות ותעודות כשרות. והרי מה יעשו אנשיה ובכללם הציבור הרב והעצום של משגיחי הכשרות - אם אין אנו צריכים בהם עוד. מה ייעשו מפרנסים אלה, המוציאים פרנסתם ולחם ממי שמשגיחים הם עליהם, כמשגיחים בכפייה, מכוח חוק, לצורך קבלת תעודת כשרות, לפי חוקי מדינת ישראל, אם אין עוד צורך בהם? מה יעשו משגיחי כשרות אלה ומניין יטלו הם פרנסתם מכאן ולהבא אם ניתן למכור מוצרים, תוך ציון רכיבי המזון שמהם יוצרו הם, ללא כל צורך בתעודת כשרות? אוי ואבוי לנו, באיזו עבודה חלופית יועסקו המשגיחים הללו?

מה הפלא הוא שהרבנות הראשית נזעקה, למשמע פסיקתו של בג"ץ וראשיה יצאו אל שער בת רבים והכריזו, כי פסיקתו של בג"ץ והמלכת משיח הנאורות, גם בקרב צרכני הכשרות הינה: "יום שחור עבור כלל צרכני הכשרות". ממש כפתור ופרח. איזה פאתוס. איזו עוצמה. האם יצאה הרבנות, בהכרזות כה נחרצות ובוטות בשערי עיר כשחרדים, בקריית בית שמש מנעו מנשים מנשים חרדיות ושומרות מצוות, דווקא מלעלות ומלהיכנס לאוטובוסים מעורבים, בהם יושבים נשים וגברים, בצוותא חדא, רחמנא ליצלו? האם יצאה הרבנות, בהכרזות כה נחרצות ובוטות - בשערי עיר - כשחרדים, בקריית בית שמש מנעו מנשים מלהיכנס בדלת הקדמית של אוטובוסים ציבוריים, המשמשים כלל הציבור, נשים וגברים כאחד, תחת להיכנס לאוטובוסים ציבוריים אלה, בדלת האחורית שייעדו הם עבורן?

האם גם אז הכריזה הרבנות הראשית בקולי קולות ובשער בת-רבים כי דרך התנהגות שכזו, אסורה על-פי ההלכה ויש בה משום הלבנת פנים? האם הכריזה הרבנות הראשית שאותם חרדים הינם בגדר של שופכי דמים ואין להם כל חלק לעולם הבא, לפי ההלכה הפסוקה, המוכרת לראשי הרבנות הראשית ואינה זרה להם, כלל וכלל? תנוח דעתכם, גם תנוח. היא לא עשתה כן. שהרי שם אין מדובר בחשש לאבדן משרות הרבה, כמו בעניינים של משגיחי כשרות. שם בהתנהלות חסרת דרך הארץ, שיש בה משום חילול שם שמיים, ברבים, בקריית בית שמש, מדובר אך ורק בהשפלתן ובהדרתן של נשים. אז מה? זה מצדיק פרסום קול קורא? הצחקתם אותי. לרבנות הראשית יש עניינים חשובים יותר לעסוק בהם. יש להם עניינים של שמירת הכשרות, לעסוק בהם. ליתר דיוק, יש להם צורך ומחויבות לפעול, להמשך שמירת המונופול של הרבנות הראשית. יש לרבנות הראשית עניין בהמשך הבלעדיות על מתן הכשרות למסעדות, בתי אוכל ושאר העוסקים בהאכלת הציבור הרעב, בישראל. אתם יודעים כמה כסף תפסיד או, ליתר דיוק, צפויה להפסיד הרבנות הראשית והרבנויות המקומיות בעקבות פסיקת בג"ץ?


ובכן, בואו נעשה סדר ונראה במה - בדיוק - עוסקים אנו.




בג"ץ דחה אתמול, כמפורט לעיל, עתירתם של שני בעלי מסעדות נגד הרבנות הראשית, שביקשו לאפשר להם להציג תעודת כשרות שלא ניתנה על-ידי הרבנות. בנוסף להגדרת מזון כ"כשר" או כ"טרף", פתח בג"ץ. מה שהגדיר הוא "המסלול השלישי". בג"ץ יצר אפשרות בפסיקתו, לבעלי עסקים בתחום המזון, דוגמת מסעדות ובתי-קפה, "להציג מצג אמת" בקשר למזון שהם מוכרים. בכך סלל בג"ץ דרך עוקפת ופתח צוהר לפירוק מונופול הרבנות על הכשרות.

שופטי בג"ץ קבעו בדעת רוב שבתי עסק אינם יכולים להשתמש בכתב בביטוי "כשר" על כל הטיותיו, כולל "על-פי כללי ההלכה". השופטת נאור כתבה כי "בית אוכל שאינו בעל תעודת הכשר לא יוכל לתלות תעודה הנושאת את הכותרת 'כשרות אלטרנטיבית', ולא יכול להציג כל מצג כשרותי מכל סוג שהוא". ואולם נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור הוסיפה וקבעה, בפסק-דינה, כי: "עמדתי היא כי קיים גם שער שלישי. יכול חנווני להעיד על מרכולתו. אין דבר בחוק המלמד שאסור לבית אוכל להציג מצג אמת בדבר המזון הנמכר בו". כתוצאה מקביעה משפטית זו, הרי כל עסק יוכל לציין כי המזון שהוא מוכר נרכש ממקום בעל תעודת כשרות, וכי רב, שאינו מטעם הרבנות, מפקח על המסעדה.

למרות שעתירתם העיקרית של העותרים - בעלי בית-קפה שנתמכו בידי התנועה הרפורמית, להתיר להם להציג עסקם ככשר, למרות שאין בידם תעודת כשרות של הרבנות הראשית - נדחתה, הרי בג"ץ פתח והקים להם, מה שהוא הגדיר בפסיקתו, כ"מסלול שלישי". בהכרעת הדין הסבירה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת, מרים נאור, שאילו היה חוק שקובע שבית עסק זקוק לאישור משרד הבריאות כדי להציג תעודת שהוא "טבעוני", הרי הדבר לא היה מונע ממסעדה שלא קיבלה תעודת טבעונות ממשרד הבריאות לציין, שאינה מגישה מזון מן החי. בית המשפט החיל עיקרון זה, גם בנושא הכשרות.

"אין מניעה שבית אוכל יבהיר כי הבשר המוגש בו נרכש ממשחטה בעלת תעודת הכשר, כי מוגשים בו רק דגים עם סנפיר וקשקשת, או את הקמח בכל כמות מנפים בנפת משי בעלת צפיפות גבוהה", המשיכה וקבעה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת, מרים נאור, בפסק-דינה. היא קבעה עוד, כי: "הבחירה אם לאכול באותו בית אוכל אם לאו, צריכה להיות בידיו של הצרכן, איש איש על-פי העדפותיו ועל-פי מידת ההקפדה שהוא בוחר להקפיד".

ובכן, כן. הוא אשר כתבנו, תחילתם של דברים. אכן, כן. ימי משיח הגיע עדינו. מכאן ואילך, נוכל אנו לרכוש מוצרי מזון, במקומות שנוכל לברר מראש מה הם רכיבי המזון, האמור להימכר לנו.אם תנוח דעתנו מבחינת ההקפדה על הכשרות, הרי נרכוש מוצרים אלה, תוך שנסמוך על מילת הכבוד של בעלי אותו עסק לממכר מזון שלא הונו הם - חלילה וחס - אותנו. והלא - הלא זו היא ההלכה היהודית, כהוייתה ומי המפקפק בכך, ילך אצל ה"בית יוסף" ויבדוק דיני כשרות, לגופם ולעומקם.

לא בכדי נקבע בהלכה היהודית הנוהגת והרווחת, בקרב שלומי ואמוני שמירת מצוות התורה, כי לגבי כשרות, "עד אחד נאמן באיסורין". עד אחד - ולא שניים! משמע, די באמירתו של מוכר המזון, כי המזון כשר, כדי שייחשב המזון שמוכר הוא, כמזון כשר, לכל דבר ועניין שהוא. כך היא ההלכה הנוהגת במחוזותינו אנו, במחוזות של מי שתורת אל וקיום מצוותיה שצוו לנו, מסיני, נוהגת אצלם דרך קבע ודרך של חיים יהודים מלאים ושוטפים. כך נוהגים, מאות ואלפי בשנים, גובראין יהודאין, אורתודוכסים שבאורתודוכסים.

מה הפלא בדבר שהרבנות הראשית בלחץ? פתאום "זרקו את הרבנות הראשית ומחלקות הכשרות שלה לפח האשפה" והשיבו עטרה ליושנה. עכשיו המלך המולך בכיפה יהיה מרן, הרב יוסף קארו זצ"ל ולא עסקן, דרג ז', מבית מדרשה של הרבנות הראשית. שומו שמיים. לאן נביא ונוליך הבושה? ירחם השם. ומה יהיה עלינו, צדיקים שבצדיקים, הלבושים בגדי חרדים, מסלסלים בפאותינו, כאשר חלק מאיתנו (מיעוט שבמיעוט, בוודאי!), אינו בדיוק מקיים תרי"ג מצוות כדבעי? האם בג"ץ ישלוט מכאן ואילך בנו ועלינו? ירחם השם. מן הראוי שנלבש שק, אפר נשים על ראשינו ונקרא בספר איכה וגם קינות נוסיף לקינוח. אפשר-אולי יושיע אותנו הקב"ה ורעה זו תחלוף, עד מהרה, מן הארץ.

הכותב הוא השותף המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים משפחתיים ודיני משפחה, כמו גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  13/09/2017   |   עודכן:  13/09/2017
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלום חרות שלום כשרות. שלום גם לכפייה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
13/09/17 12:34
2
ב_שמואל
14/09/17 18:37
3
ב_שמואל
14/09/17 20:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באושר רב ובהתרגשות מרובה אוחז אני בידי הספר:"שברים נאספים לשבירה", שיצא לאור בהוצאת: "חבר לעט" של המו"ל, יואב איתמר. עניין לנו באסופה מרגשת ומענגת, עד לאין שיעור, של שירה ישראלית המתכתבת עם תפילות ימים נוראים. אסופה נפלאה ונדירה זו, יצאה - זה עתה - תחת למכבש הדפוס, ממש - ממש לקראת השנה החדשה העומדת אלי פתח וממתינה, בקוצר רוח, לפרוש כנפי שלומה עלינו.
12/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
על שולחן העבודה שלי במקום בו מונחים כרטיסי הביקור, בתוך מאחז נאה, לשימושם של לקוחותיי ולקוחות בכוח בולט וזועק לעין כל משפט, שדאגתי לחרוט על לוח נחושת ולהדביקו למאחז כרטיסי הביקור. המשפט פוגע - מישרין בעיניהם של היושבים בצידו השני של שולחן העבודה, מולי, עד שאין יכולים הם לחמוק ממנו. וזהו דבר המשפט: "בבית ספר של החיים אין חופש תמיד לומדים מחדש". חלקו הראשון של המשפט, לקוח ממובאה המובאת בקדמת אחד מספריו של הסופר הברזילאי, ז'ורז' אמאדו ותחתיה מופיע המשפט: "כתובת על משאית הנוסעת בכביש ריו-באהיה". חלקו השני הוספתי, מיוזמתי ומדעתי שלי.
11/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כחלק מפסטיבל יום ההולדת זכיתי השנה למתנה מתמשכת ומושכת שאי-אפשר היה לסרב לקבלה: חוויות אמנותיות ומוזיקליות הן בלונדון והן בווינה, שתי ערים יפיפיות, שתי בירות אימפריאליות לשעבר, כל אחת בקסמה המיוחד החולש על חיי התרבות העשירים שלהן. שתיהן משופעות במוזאונים ובגלריות מהשורה הראשונה, בהצגות תיאטרון מרתקות, הצגות אופרה, קונצרטים וכו'.
11/09/2017  |  שיה מלכין  |   יומני בלוגרים
כנראה שלרובכם השם לוקסאוטיקה אינו אומר דבר ואפילו גם חצי דבר, למרות שמדובר באחת החברות הגדולות והפעילות בעולם, אשר מייצרת מותגים מוכרים וידועים בוודאי לכל אדם וילד מגיל שש ואפילו פחות מזה.
גל הפריחה הכלכלי שבא על גרמניה, או אז בשנות השמונים של המאה הקודמת, הביא בעקבותיו צורך עז ודחוף לידיים עובדות, בעיקר במקצועות הטכניים ובמה שקרוי בעגה המקצועית "עבודות שחורות". הפתרון לצורך המשווע לידיים עובדות שיפתרו הצורך, הנואש כמעט של גרמניה של אז, בידיים עובדות, בתקופת "הבום" הכלכלי וכנגזרת מכך תקופת הפריחה הכלכלית כמו-גם השאננות, היהירות והביטחון החברתי-מעמדי הנגזרים מכך הביא לגרמניה מאות אלפי פועלים טורקיים. הללו נטמעו, עד מהרה, בחברה הגרמנית, למדו חיש קל שפתם של צאצאי הטבטונים, אך לא נטשו דתם, שפתם והרגלי האכילה שלהם. חיש קל מלאה גרמניה, במסגדים, "דונרים" של שווארמה ושאר מיני בשרים, שהכנתם בדרך של צלייה על אש ובאורחות חיים מזרחיים, הזרות לאוזן ולעין הגרמנית.
10/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il