|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
לממש את שליחותם [צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90] החוק עומד מעל בג"ץ [צילום: נועם מוסקוביץ, פלאש 90] למנוע דיקטטורה של הרוב [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

התוכנית המשפטית של נפתלי בנט ואיילת שקד

חייבים להחזיר את האיזון

יכולתם של בתי המשפט לפסוק נגד רשויות המדינה בכל נושא, היא חשובה ביותר ובלעדיה אין דמוקרטיה. לכן בתי המשפט והשופטים חייבים להיות עצמאיים, ולכן צריכה להיות להם היכולת לפסול חוקים. השאלה היא כיצד מאזנים בין שלוש הרשויות ובמיוחד מהי המידתיות של התערבות בג"ץ בחקיקה. האיזון הזה הופר בשנים האחרונות. פסקת ההתגברות וחוק הלאום הם כלים ראויים להשבתו על-כנו
15/09/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
בנט ושקד יקדמו את פסקת ההתגברות
איתמר לוין
יציגו לסיעות הקואליציה את התוכנית שמטרתה להשלים את החוקה על-ידי חקיקת חוק יסוד הלאום וחוק יסוד החקיקה, באומרם שיש להשיב את האיזון בין הרשויות שהופר לאחרונה בידי בג"ץ
לרשימה המלאה

כחומר ביד היוצר
איתמר לוין
כאשר רוצה ביהמ"ש העליון להתערב, גם לשונו הברורה של החוק לא תפריע לו. זה מה שעשתה השבוע מרים נאור, זה מה שעשה ביהמ"ש בנושאי הכשרות ואנשי חמאס. באופן לא מפתיע, גם לזה אחראי אהרן ברק
לרשימה המלאה

לעיתים הלשון היא רק כלי, לעיתים היא מהות. אפשר לפטור את הביטוי "חוק עוקף בג"ץ" כאמירה פוליטית-פופוליסטית שנועדה לתפוס כותרות. אבל למעשה, הכינוי הזה מצביע במדויק על הבעיה שצריך לפתור, למשל בצורה אותה מציעים השרים נפתלי בנט ואיילת שקד.

אין כזה דבר "חוק עוקף בג"ץ". פשוט אין. למה? כי בג"ץ פועל מכוח החוק, מיישם את החוק ומפרש את החוק. החוק עומד מעל בג"ץ. החוק מחייב גם את בג"ץ. אם כבר, אז יש מקרים בהם בג"ץ עוקף את החוק. מי שמשתמש בביטוי הזה, מראה שהוא אינו מבין - או אינו רוצה להבין - את מערכת האיזונים ואת הכוחות הפועלים במדינה דמוקרטית.

הבה ונחזור ליסודות הדמוקרטיה. הציבור בוחר את מי שישלוט בו, ועושה זאת אחרי שהוא מקבל את המידע הדרוש באמצעות חופש הביטוי. אלו הם שני הדברים הבסיסיים ביותר. תשמיטו אחד מהם - ואין זו דמוקרטיה. נבחרי הציבור מממשים את שליחותם בשתי דרכים: הם מחוקקים חוקים והם מבצעים אותם. כדי שהרוב הדמוקרטי לא יהפוך לעריצות דיקטטורית, יש לבית המשפט סמכות לפסוק גם נגד רשויות המדינה. זה נכון במישור הכי יום-יומי (לזכות נאשמים ולחייב את המדינה בתשלומים) וזה נכון במישור החוקתי הגבוה ביותר (לפסול חוקים).

כאן נכנסת השאלה הקשה, ואולי אף חסרת התשובה, של האיזונים בין הרשויות. ניתן לטעון, כי שליחי הציבור הם העומדים בראש, משום שעצם בחירתם מבטאת את עצם קיומה של הדמוקרטיה. ניתן לטעון, כי חייבים לרסן את כוחם של שליחי הציבור, כך שלא יפגעו במיעוטים ושלא יגנבו את רכוש הציבור. ניתן לטעון, כי השופטים אינם נבחרים בצורה דמוקרטית, ולכן הם צריכים להיות כפופים למי שכן נבחר בצורה דמוקרטית. ניתן לטעון, כי אם השופטים יהיו כפופים לנבחרים - לא יהיה מי שיפקח על הנבחרים.

כל הטענות הללו מוצדקות, ולמרות שיש סתירות ביניהן - הרי שקיומן זו לצד זו הוא המוביל למלאכת האיזון. חייבים לזכור, שב-99% מהמקרים האיזונים הללו עובדים היטב. בית המשפט - כל בית משפט - פוסק לפי מיטב הכשרתו והבנתו, ובמידת הצורך ערכאת הערעור מתערבת. הבעיה מתעוררת במקרים הבודדים והחריגים בהם מחליט בית המשפט לבטל פעולת יסוד של אחת הרשויות האחרות - בעיקר חקיקה.

השאלה המכרעת היא המידתיות
מאז המהפכה החוקתית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כאן אנחנו שוב נכנסים לבעיה: מי יקבע מהי "תכלית ראויה"? מי יחליט מהי "המידה שאינה עולה על הנדרש"? התשובה של בג"ץ: אנחנו. יש היגיון בתשובה הזאת. הרי לא ניתן למחוקקים עצמם להחליט שמה הם עשו איננו פוגע בזכויות יסוד. מצד שני, חזרנו לנקודת המוצא: מדוע שקומץ של מי שאינם נבחרים, יוכלו לגבור על עשרות שכן נבחרים?

כאן עולה השאלה במלוא חריפותה: כך וכך חברי כנסת, שנבחרו בצורה דמוקרטית בידי הציבור, החליטו בצורה דמוקרטית לעשות דבר-מה. האם יכולים לבוא קומץ שופטים, הנבחרים בידי נבחרים ולא בצורה דמוקרטית ישירה, ולהחליט ששיקול דעתם גובר על זה של עשרות נבחרים? ואם התשובה שלילית – מה ימנע מאותם עשרות נבחרים לרמוס מחר לחלוטין את זכויותיו של המיעוט? רק לצורך ההדגמה: אם בית המשפט העליון לא יוכל לפסול חוקים, תוכל הקואליציה למחוק את חוק יסוד הכנסת ולקבוע שהיא תשלוט לעולם ועד. אז נכון, זו דוגמה קיצונית ביותר, אך מה קורה כאשר הקואליציה מנצלת את כוחה כדי להעביר חוק בצורה פגומה? או כאשר היא מנצלת את הרוב שלה כדי לשלול כספים מקבוצת מיעוט?

אם נסכם את הכל למילה אחת, היא תהיה "מידתיות". השאלה תהיה מהי המידתיות של פסילת חוקים, היכן עובר הגבול בין חוק פגום לבין חוק פסול. התשובה שנותן בית המשפט העליון ב-25 השנים האחרונות, מאז המהפכה החוקתית מבית מדרשו של אהרן ברק, היא שחוק ייפסל אם הוא פוגע בערכי היסוד של החרות והשוויון – ועושה זאת לתכלית שאינה ראויה ובמידה העולה על הנדרש.

אלא שכאן אנחנו שוב נכנסים לבעיה: מי יקבע מהי "תכלית ראויה"? מי יחליט מהי "המידה שאינה עולה על הנדרש"? התשובה של בג"ץ: אנחנו. יש היגיון בתשובה הזאת. הרי לא ניתן למחוקקים עצמם להחליט שמה הם עשו איננו פוגע בזכויות יסוד. מצד שני, חזרנו לנקודת המוצא: מדוע שקומץ של מי שאינם נבחרים, יוכלו לגבור על עשרות שכן נבחרים?

התשובה האמיתית היא, שאין תשובה – ודאי שלא תשובה אחת וכוללת. נדוש ככל שזה יישמע, יש להכריע בכל מקרה לגופו, וכל שופט יכריע לפי שיקול דעתו וגם לפי דעותיו ואמונותיו. נדגיש: זה טבעי לחלוטין ואפילו חיוני שלדעות ולאמונות של השופטים יהיה משקל – נניח עד 10% - בפסיקותיהם. איננו רוצים רובוטים אלא בני אדם, איננו רוצים אידיוטים חסרי דעת אלא מלומדים שמפעילים את הראש. לכן, הפסיקה לא תהיה אחידה, ודאי שלא לאורך השנים, ותושפע גם מהמקרה הספציפי, גם מהנסיבות החיצוניות, גם מהשופטים וגם מהדעות המקובלות (והמשתנות) בחברה.


יתרונות מובנים שיש לשמר
צדק אבל נשאר במיעוט [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מי שחושב שבחירת השופטים צריכה להיות פוליטית, שיסתכל על הצורה המגעילה בה נבחרים הדיינים לבתי הדין הרבניים. אם השופטים לא יהיו עצמאים, קיים חשש ממשי שכל הנאשמים יורשעו, שכל תביעות הנזיקין נגד המדינה יידחו, שכל תוכניות הבנייה הפוגעות בסביבה יאושרו, ועוד כהנה וכהנה. התיקים השגרתיים הללו הם למעלה מ-99% מהמקרים בהם נדרשים השופטים בכל הערכאות להכריע בין השלטון לאזרחים, ולכן חשוב ביותר שהעצמאות תישמר

כאשר הדברים נעשים בצורה כזאת, ובעיקר כאשר בג"ץ זהיר ביותר בפסילת חוקים, המערכת מאוזנת. הבעיה היא, שבשנים האחרונות האיזון הופר. והבעיה גדולה עוד יותר לנוכח העובדה, שלשופטים יש מלכתחילה שורה של יתרונות על פני הנבחרים. הם לא צריכים להתמודד במערכות בחירות, משרתם מובטחת עד גיל 70, כמעט בלתי אפשרי להדיח אותם, יש להם חסינות מפני תביעות אישיות והם לא נתונים כמעט לשום ביקורת חיצונית סטטוטורית – כל זה בניגוד לנבחרי הציבור.

שיהיה ברור: היתרונות הללו חיוניים ויש לשמר אותם, כדי להבטיח את עצמאותם של בתי המשפט. מי שחושב שבחירת השופטים צריכה להיות פוליטית, שיסתכל על הצורה המגעילה בה נבחרים הדיינים לבתי הדין הרבניים. אם השופטים לא יהיו עצמאים, קיים חשש ממשי שכל הנאשמים יורשעו, שכל תביעות הנזיקין נגד המדינה יידחו, שכל תוכניות הבנייה הפוגעות בסביבה יאושרו, ועוד כהנה וכהנה. התיקים השגרתיים הללו הם למעלה מ-99% מהמקרים בהם נדרשים השופטים בכל הערכאות להכריע בין השלטון לאזרחים, ולכן חשוב ביותר שהעצמאות תישמר.

לצד זאת, יש להחזיר את האיזון במקום בו הוא הופר: בפסיקת בג"ץ. ייתכן שזהו צירוף מקרים (השבוע פורסמו פסקי דין חשובים רבים משום שהשופט אליקים רובינשטיין, שישב בכל ההרכבים, סיים את שלושת החודשים בהם יכול היה לחתום על פסקי דין לאחר פרישתו), אבל דומה שמדובר ביותר מכך.

קחו לדוגמה את חוק המסתננים. החוק המקורי אפשר לכלוא אותם לשלוש שנים ללא משפט; בג"ץ פסל אותו בנימוק של חוסר מידתיות. הכנסת קבעה: שנה. בג"ץ שוב פסל, למרות שהחוק הקיים מאפשר ממילא מעצר של חצי שנה. הנשיא אשר גרוניס נותר בדעת מיעוט – מוצדקת לחלוטין – כאשר אמר: השאלה האם צריך שישה, עשרה או תריסר חודשים, מצויה בלב שיקול הדעת המקצועי ובמתחם הסבירות של עבודת המחוקק. אבל מה שבית המשפט לא עושה בנושאי תכנון ובנייה או במכרזים – להמיר את שיקול הדעת המקצועי בשיקול דעתו שלו – הוא עשה בחוק כה מרכזי. וזוהי כאמור רק דוגמה אחת, ובמכוון לא מהתקופה האחרונה.

ניסיון מטופש להעתיק
המערכת הצרפתית עוצבה בדמותו [צילום: AP]

חוק הלאום מכריז את המובן מאליו: ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אבל למרות שזה מובן מאליו, צריך לומר את זה משום שבעידן המהפכה החוקתית – ערכי הדמוקרטיה והשוויון קיבלו עדיפות מוחלטת על פני ערכים לאומיים. גם כאן, מדובר על החזרת האיזון ולא על רמיסתם של הדמוקרטיה והשוויון – שהם ערכי יסוד חשובים ביותר של המדינה

כאן נכנסים שני הצעדים העומדים בליבת ההצעות של בנט ושקד. האחד הוא פסקת ההתגברות והשני הוא חוק הלאום. הראשון אומר: המילה האחרונה במקרים קיצוניים לא תהיה של בג"ץ אלא של הכנסת. השני אומר: בג"ץ יצטרך להביא בחשבון בפסיקתו גם שיקולים לאומיים. הבה ננתח אותם.

פסקת ההתגברות היא נכונה, בתנאי שלא יהיה ניתן להפעיל אותה בקלות. כשלעצמי, הייתי דורש רוב של 70-65 חברי כנסת, כולל לפחות 10% מחברי האופוזיציה (משהו דומה למנגנון המשולש של אישור עסקות בעלי עניין בחברות ציבוריות). במקרים נדירים, אולי אפילו נדירים מאוד, המצויים לפחות חלקית בקונצנזוס של נציגי העם, ניתן יהיה לקבוע שיש צורך באותו חוק למרות שבג"ץ חושב אחרת. זהו בדיוק האיזון הדרוש במשטר דמוקרטי.

חוק הלאום מכריז את המובן מאליו: ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אבל למרות שזה מובן מאליו, צריך לומר את זה משום שבעידן המהפכה החוקתית – ערכי הדמוקרטיה והשוויון קיבלו עדיפות מוחלטת על פני ערכים לאומיים. גם כאן, מדובר על החזרת האיזון ולא על רמיסתם של הדמוקרטיה והשוויון – שהם ערכי יסוד חשובים ביותר של המדינה. כפי שאומרת שקד בצדק, למיעוטים הלאומיים האחרים היושבים בישראל יובטחו כל הזכויות כפרטים; ברמה הלאומית – תינתן עדיפות לעם היהודי.

הניסיון להעתיק ממדינות אחרות הוא מטופש, ודאי בהקשר הזה. ראשית, המערכת החוקתית, החוקית והמשפטית של כל מדינה היא תוצר ישיר של נסיבותיה, תולדותיה ואפילו הגאוגרפיה שלה. המערכת האמריקנית נוצרה בתגובה לדיקטטורה של ג'ורג' השלישי ועדיין תקועה במאה ה-18. המערכת הגרמנית נועדה להבטיח שלא יהיה עוד אדולף היטלר. המערכת הצרפתית עוצבה במידה רבה בדמותו של שארל דה-גול. וכך בכל מדינה. שנית, רק מדינת ישראל מתמודדת עם איומים מפורשים של מי שמבקשים להשמיד אותה, דבר החייב לבוא לידי ביטוי גם במערכת החוקים שלה.

להביא בחשבון - זה הכל
לאשר מוקדם ככל האפשר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בלי אמירה שכזאת, ניתן בהחלט לטעון שעל הפסיקה הישראלית להיעזר גם בהלכה היהודית, גם בשריעה המוסלמית וגם בחוק הקנוני הנוצרי. בלי אמירה שכזאת, צריך לשנות את הדגל ואת סמל המדינה – ששניהם יהודיים מובהקים ביותר. בלי אמירה שכזאת, צריך להחליף את השם "כנסת" ב"פרלמנט". בלי אמירה שכזאת, צריך שבמחצית מהשילוט בדרכים תופיע הערבית ראשונה

העם היהודי למוד נסיונות להשמידו, שחלקם הצליחו בצורה חלקית. ישראל נמצאת בסכנת השמדה יום-יומית משום שהיא מדינה יהודית – ולא משום סיבה אחרת. הנשק הגרעיני של אירן לא מיועד להגן על זכויות הפלשתינים, אלא להשמיד את "השטן הקטן". חיזבאללה לא שואף לשחרר את לבנון, אלא לזרוק את היהודים לים. מגילת העצמאות אומרת שוב ושוב, שמדינת ישראל קמה בשביל עם ישראל, במולדתו הנצחית ועל יסוד זכויותיו ההיסטוריות. ואת זה לא צריך להגיד בחוק יסוד?!

בלי אמירה שכזאת, ניתן בהחלט לטעון שעל הפסיקה הישראלית להיעזר גם בהלכה היהודית, גם בשריעה המוסלמית וגם בחוק הקנוני הנוצרי. בלי אמירה שכזאת, צריך לשנות את הדגל ואת סמל המדינה – ששניהם יהודיים מובהקים ביותר. בלי אמירה שכזאת, צריך להחליף את השם "כנסת" ב"פרלמנט". בלי אמירה שכזאת, צריך שבמחצית מהשילוט בדרכים תופיע הערבית ראשונה. אבסורד? ממש לא. זו בדיוק המשמעות. מי שמתנגד לחוק הלאום, מראה אחת משתיים: או שהוא מפחד פחד מוות מכל אזכור של המילה "יהודי", או שהוא חותר תחת הסיבה האחת והיחידה לקיומה של מדינת ישראל.

אם וכאשר חוק הלאום ייכנס לספר החוקים, יקרו שני דברים מבחינת בתי המשפט בכלל ובג"ץ בפרט. האחד: הם יצטרכו להסתמך על המשפט העברי לא פחות מאשר על המשפט האמריקני, הבריטי או הקנדי. השני: יהיה עליהם לשקול גם את היותה של ישראל מדינה יהודית, ולא רק את היותה מדינה דמוקרטית. זה אומר, למשל, שיהיה צריך להביא בחשבון את שמירת הרוב היהודי גם בדרום תל אביב. זה אומר, למשל, שיהיה צריך להביא בחשבון את ערכה הלאומי של השבת, ולא רק את ערכה המסחרי. להביא בחשבון – זה הכל. האם זה יכריע או לא – זה יישאר נתון לשיקול דעתם של השופטים.

דווקא מי שמערכת המשפט יקרה לליבו ויש לו אמון בה, כמו הח"מ, צריך לתמוך בהצעות הללו. דווקא מי שהדמוקרטיה חשובה לו, שוב כמו הח"מ, צריך לתמוך בהצעות הללו. הן לא יפגעו בבתי המשפט בכלל ובבג"ץ בפרט, אלא יחזקו אותם – משום שהציבור יסמוך עליהם יותר, יאמין להם יותר. דיון רציני וענייני בהצעות של בנט ושקד – בתקווה (הקלושה) שניתן לקיים כזה במחוזותינו – צריך להוביל לכך שהן יאושרו מוקדם ככל האפשר.

תאריך:  15/09/2017   |   עודכן:  15/09/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חייבים להחזיר את האיזון
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
15/09/17 13:43
2
כבש 44
15/09/17 13:49
3
פנחס
15/09/17 14:25
4
באום
15/09/17 14:43
5
חוקר
15/09/17 14:50
6
מוטי הקרייתי
15/09/17 15:37
7
אוליבר ונדל הולמס
15/09/17 16:12
8
akiba@post.tau.ac.il
15/09/17 16:33
9
פנחס
15/09/17 16:42
10
אריה123
15/09/17 17:31
11
שפרירית
15/09/17 17:38
12
שפרירית
15/09/17 17:56
13
איש פשוט מהישוב
15/09/17 18:01
 
באום
15/09/17 20:24
14
שפרירית
15/09/17 18:29
15
מינוי מאכזב
15/09/17 21:09
16
אחד העם
16/09/17 18:31
 
ע_הראל
17/09/17 13:21
17
חבר מביא חבר
16/09/17 21:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
יולי אדלשטיין דיבר בשבוע שעבר על שלוש הרשויות כ"אחיות". זהו גם ביטוי המופיע מדי פעם בפסיקות ובאמירות של שופטי בית המשפט העליון. אלא שנראה, כי בג"ץ הפך את עצמו מאחות לאימא.
06/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
הפרדת הרשויות בישראל של היום היא אגדה - טוען (יום ג', 29.8.17) יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בפתיחת ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. הוא מזהיר, כי לפגיעה בה יש פוטנציאל לפגיעה בעצם קיומה של הדמוקרטיה הישראלית.
29/08/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
ההצעה של איילת שקד לשנות את שיטת מינוי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה, גררה את התגובות הפבלובית הקבועות כאשר שר מן הימין מציע משהו כזה: פגיעה בשומרי הסף, רישיון לשחיתות, מכה לדמוקרטיה ומה לא.
08/08/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
מתוך הנחה שעקרון הסיניוריטי בבחירת נשיא בית המשפט העליון יישמר בעשור הקרוב, פסק הדין בנוגע למס ריבוי דירות מפגיש (6.8.17) שתי נשיאות ושלושה נשיאים: מרים נאור העומדת לסיים את תפקידה, אסתר חיות שתחליף אותה בחודש אוקטובר ונעם סולברג האמור להיכנס לתפקיד (אחרי יצחק עמית) בשנת 2028. והנה, שלושתם הסכימו שהליך החקיקה היה כה פגום - עד שאין ברירה אלא לבטל את החוק ולהחזירו לנקודה בה נפגם: ועדת הכספים של הכנסת. חומר רציני למחשבה למי שחושב שאפשר לתייג שופטים על-פי אקטיביזם שיפוטי.
06/08/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בג"ץ הורה (יום א', 6.8.17) לשוב ולדון בחוק מס ריבוי דירות בוועדת הכספים של הכנסת, ולאחר מכן - אם יאושר בוועדה - להעלותו שוב לקריאה שנייה ושלישית. בית המשפט קבע בהרכב מורחב, כי החיפזון שבו התקבל החוק בסוף השנה שעברה מהווה פגם היורד לשורשו של ההליך.
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
שקד מזהירה מכוח יתר של ביהמ"ש  /  איתמר לוין
שקד: האלוף הוותיק ביותר לא נבחר לרמטכ"ל  /  איתמר לוין
ביטן: ביהמ"ש העליון פוגע במשילות ובדמוקרטיה  /  איתמר לוין
הכללים אינם חלים עליהם  /  איתמר לוין
מה שהתנועה לא אמרה  /  איתמר לוין
פטרנליזם בבג"ץ  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il