|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת ניצבים וילך

המוביל

איך הפך הטרמפיסט לבעל המרכבה? מוביל ולא מוּבל האוצר כבר כאן וּלקינוח איך הפך אלעזר דורדיא לרבי אלעזר דורדיא?
17/09/2017  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
מעומק הלב [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]


המושכות בידיך

מכירים את הסיפור העממי על האיש העני אי-שם במזרח אירופה, שעצר מרכבה מהודרת של הַגביר, וּביקש טרמפ. כדי לתת לו תחושה נעימה, הושיב אותו הגביר במושב הראשי, ואף נתן את המושכות בידיו. הכל התנהל על מי מנוחות, עד שהגביר הגיע לביתו, וסימן לעני לרדת. אולם זה, ככל הנראה, התאהב בסטטוס הזמני, והחליט להופכו לקבוּע. הוא התעקש אפוא שהוא בעל המרכבה, וּפרץ בצעקות רמות, מול הקהל שהתגודד סביבו, שהגביר מבקש לגנוב אותה ממנו.

זהו בדיוק ההבדל בין אדם מוביל, השולט בדרכיו, ביצריו וּבאורחות חייו, שהמושכות בידיו, לבין אדם מוּבָל על-ידי יצריו, שבמסע חייו המושכות אינם בידיו, אלא בידי מיודענו האויב המתמיד היצר הרע. המפתח לכך נמצא בסיום פרשת ניצבים: "החיים והמָוֶת נתתי לפניך, הברכה והקללה, וּבחרת בחיים" (דברים ל י"ט).

בפרשות הקודמות, המהוות את המבוא לפרשה, עקב ושופטים, ראינו שאתה הוא השופט את מעשיך, השוקל אותם בזהירות וּבכובד ראש, ואתה הוא השוטר של עצמך העוקב אחריהם. אתה ואַת מנהיגים מובילים של מעשיכם, מלך וּמלכה בני מלך מלכי המלכים, הקב"ה. המפתחות בידכם. אתם הבוחרים את דרככם, מכוח השכל שאלוקים העניק לכם. "יש לי יום יום, שעה שעה וּבכל רגע יום הבוחר". והמלצת התורה היא ו"בחרת בחיים".

יום הבוחר

הפסיכולוג פרופ' ויקטור פרנקל כבר הצביע על כך שהאדם מחפש משמעות, ועל משקל זה נוסיף - היהודי מחפש משמעות יהודית. המצוות המקיפות את כל אורחות חייו של האדם, מִקימה עד שינה, בכל המישורים ההתנהגותיים, האישיים, החברתיים, הכלכליים המשפטיים והלאומיים, מעניקים חיים לאדם. כמו בפרשות קודמות, גם בפרשתנו ממשיך לככב מוטיב 'היום', המצביע על התחדשות ורעננות שהמצוות מעניקות לאדם, ועל התמקדות בהן במסגרת היחידה היומית.

הפרשה הקודמת, פרשת כי תבוא' הסתיימה בפסוק: "וּשמרתם את דברי הברית הזאת ועשיתם אותם". פרשתנו היא המשך ישיר לכך: אתם ניצבים היום כֻּלכם לפני ה' אלֹקיכם ראשיכם, שבטיכם, זקניכם...שֹטריכם, כל איש ישראל. טפכם, נשיכם וגֵרְךָ...מחֹטֵב עֵצֶיךָ עד שֹאֵב מימיךָ, לעברך בברית ה'...אשר ה' אלקיך כורת עִמך היום". מעמד מתן תורה, המתחדש מדי יום, חל על כל העם, ללא הבדל מעמד, מין, גיל וּמוצא. המצוות הן הברית בין ה' לעמו.

זוכרים את ראשי התיבות של אלול, "אני לדודי ודודי לי"? המצוות מבוססות על ברית האהבה והציפיה ההדדית בין ה' לעם ישראל, בכלל וּבפרט, של כל יהודי ויהודייה, והגֵרים שהם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי בכלל זה. התורה מציינת שני שלבים: "וּשמרתם וַעֲשיתם". שמירת מצוות, שמירת שבת וכד', מקפלת בתוכה משמעות כפולה. המשמעות הרגילה במובן של עשייה וקיום המצווה. אך כדאי לדעת שיש לה גם משמעות נוספת - ציפייה. מניין? המקור לכך הוא בפרשת ויישב, בסוגיית חלומות יוסף. הכתוב מציין "ואביו שָמַר את הדבר" - כלומר יעקב אבינו ציפה להתגשמות החלומות על מלכוּת בנו יוסף. אף אנו מצפים לקיום המצוות וּלבוא השבת, המפַתחות את אישיותנו וּמעצימות אותה, וּמחברות אותנו לפנימיותנו, אל נשמתנו ואל הבורא. ולא רק אנו. כאמור הציפייה היא הדדית. גם המצוות מחכות לנו שנגשים אותן. מה הפלא שהתורה נקראת שירה, שמאפייניה הם התחדשות, פיוטיות, והתרגשות?

גם פרשתנו, בדומה לפרשת כי תבוא, מדגישה את הברית ההדדית הנזכרת בין הבורא לעמו "למען הקים אתך היום לו לעם", המקביל ל"אני לדודי", "והוא יהיה לך לאלקים", המקביל לסיפא "ודודי לי". ובין השניים כאמור מתקיימת מערכת יחסים של ציפייה, געגוע וּמשיכה רוחנית הדדית, שהביטוי שלה, כמו בכל אהבה, הוא מעשי בקיום התורה.

המצוות המעצימות והמאתגרות הן בהישג יד של של כל אחד ואחת. "כי המצווה הזאת אשר אנכי מצוְך היום לא נפלֵאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים...ולא מעבר לים היא, כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך וּבלבבך לעשות". שלושת השלבים הגלומים בקיום המצווה הם: לימוד (בפיך), הפנמה והטמעה (וּבלבבך), והשלב האחרון הוא לעשות. אין צורך להרחיק לכת. האוצר היהודי כבר כאן, בנשמתנו. רק להושיט יד ולקחת. נותנים לך, לא תיקח?

רבי אלעזר דורדיא כסמל

אל דאגה. "גם אם יהיה נִדַחֲךָ בקצה השמים, משם יקבצך ה' אלקיך" באהבה. וּמי לנו נידח כאלעזר דורדיא, שהגמרא מעידה עליו שלא היה חטא אחד של הניח לפתחו, בתחום הפריצוּת, וּבת קול הכריזה שאין מקבלים אותו בתשובה.

פנה להרים וגבעות, לשמים וארץ, שמש וירח, כוכבים וּמזלות וביקש מהם שיבקשו עליו רחמים. אך מכולם נענה בשלילה, בטענה שעליהם קודם לבקש על עצמם. אמר: "אין הדבר תלוי אלא בי". הניח ראשו בין ברכיו, וגעה בבכי עד שיצאה נשמתו. יצאה בת קול משמים והכריזה: "רבי אלעזר דורדיא מזומן לחיי עולם הבא".

מה לְמֵדים מאגדה דרמטית זו? שאין אדם שאין לו תשובה, וּבלבד שהתיקון יהיה שלו. שהוא יקח אחריות על מעשיו, ויעשה צעד ראשון משלו לשינוי דרך. כי "אם אין אני לי מי לי". האגדה גם מרמזת שהוא ניסה להשליך את הגורמים לחטאיו הרבים על כל מי שזז, רק לא על עצמו. על הוריו (הרים), על הטבע, הסביבה ואולי גם על המזל הרע שנפל בחלקו. עד שהבין שהדבר תלוי רק בו, כפי שגורמי הטבע גילו אחריות והתפללו על עצמם. (ואולי גם רמזו, שאינם יכולים לנקותו, בטרם ינקו את עצמם). התגובות הנגדיות מעוררות אותו אפוא לתשובה עזה ויסודית. כך הידיעה שסיכוייו לתיקון אפסיים, וכך ההיענות השלילית של כל הבריאה.

וכשתשובתו הייתה שלימה וטהורה מעומק הלב, והחרטה שלו הייתה כנה ואמיתית, שימו לב למעבר הדרמטי מהחוטא הגדול לשידרוגו לתואר רבי, שהוביל מנעילת כל שערי שמים לפתיחתם לרווחה. ואכן, רבי אלעזר הפך מסֵמל החטא לסמל התשובה. אם שֵם הפרשה 'ניצבים' מצביע בו-זמנית על גאווה יהודית, כמו גם פיקוד עצמי, הרי שם הפרשה 'וילך' מצביע על הליכה והתקדמות תמידית בקיום התורה והמצוות.

תאריך:  17/09/2017   |   עודכן:  17/09/2017
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצרים מפעילה לחצים כבדים על הנהגת חמאס ועל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להגיע להסכם פיוס חדש וליישמו בשטח כדי לסיים את הפיצול בין הגדה לרצועה ולהקל על תושביה באמצעות הפסקת הסנקציות של הרש"פ נגד תושבי הרצועה.
17/09/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
השבת הזאת היא האחרונה לשנת תשע"ז, לפיכך היא מהווה הכנה לראש השנה תשע"ח, ובה אנחנו קוראים שתי פרשות, נצבים וילך. בשתי הפרשות מודגש מאוד עניין האחדות של עם ישראל; בפרשה הראשונה זה מופיע כבר בפסוקי הפתיחה דברים כט): [ט] אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל. [י] טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם--וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. ותכלית ההתיצבות היא: [יא] לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית ה' אֱלֹקֶיךָ--וּבְאָלָתוֹ: אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. התחיל בלשון רבים "אַתֶּם, כֻּלְּכֶם" והמשיך בלשון יחיד "לְעָבְרְךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ". בכך מבהיר לנו משה רבנו שעל כל אחד מאיתנו מוטלת אחריות אישית לקיום הברית בינינו ובין הקב"ה.
17/09/2017  |    |   מאמרים
לו רציתי להיות מלודרמטי כי אז הייתי אומר שאנו מצויים בעיצומה של מלחמת תרבות. אלא שהכוחות אינם שווים וה"מלחמה" אינה מלחמה. מה שאנו עדים לו בשנים האחרונות הוא קרב מאסף של אנשים שהתנתקו משורשיהם, מאסו בציונות ובערכיה ולעתים גם ביהדותם, בהיותם מתנערים מאחיהם ומואסים בארצם - ארץ הקודש.
17/09/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
לאחרונה שומעים אנו פעם אחר פעם שמצטטים את בנימין נתניהו, כאילו בשעתו, כשאהוד אולמרט היה בחקירות הוא טען שראש ממשלה בחקירות לא יכול לתפקד. לדוגמה, ראש האופוזיציה יצחק הרצוג התראיין בגל"ץ לרזי ברקאי ודחק בנתניהו להתפטר כשהוא מצטט, לדבריו, את מה שאמר נתניהו לאולמרט ב-2008: "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל". הוא הוסיף ואמר: "קיים חשש אמיתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי ולכן הדבר הנכון הוא שהוא יחזיר את המנדט לבוחר". אחד המקרים הבולטים, שגם קיבל תהודה ויראלית ברשת, היה כשניצן הורוביץ השמיע את הציטוט לח"כ דודי אמסלם. אמסלם, שחשב שזה ציטוט רלוונטי לאירועים, ביטל את זה כדברים הזויים של איזה שמאלני וזכה לקיטונות של עלבונות. אבל מסתבר שהורוביץ טמן לו פח ולא היה מספיק הגון להביא את הרקע המלא. הוא לא סיפר לו שהקטע גזור ותפור, ובוודאי לא סיפר לו שהקטע הוצע מהקשרו. דומה הדבר להצגת חצי תמונה ולגלוג על מי שלא זיהה אותה. לא ח"כ אמסלם היה ראוי לעלבון אלא דווקא הורוביץ. אנחנו יודעים שחצי אמת גרועה משקר וניצן הורוביץ סיפר רק רבע.
17/09/2017  |  משה כרמל  |   מאמרים
כל מי שעיניו בראשו חייב להכיר בעובדה הנוראה כי מלחמת העולם השלישית כבר החלה, אף כי ללא אירוע אלים אחד שיכול להוות ציון-דרך היסטורי לתחילת מרחץ הדמים שאל תוכו צועדת האנושות כאילו בעל כורחה, נתונה לגחמותיו המתעתעות של גורל עיוור מוכתב מראש, ממש כמו בטרגדיה יוונית.
17/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il