|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

נתן אלתרמן - טוריו ושיריו על הנגב

60 שנה לפרסום השיר "ארץ הנגב" במהדורת "עיר היונה" בקיץ 1954 תמך אלתרמן בקריאת בן-גוריון לנוער "לרדת לנגב" וליישבו
19/09/2017  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נתן אלתרמן [צילום: ארכיון אלתרמן]


נופים, יישובים ואנשים בנגב - בחרוזי המשורר

בצעירותנו נהגו הורינו מהשמאל לכנות את נתן אלתרמן "משורר החצר" (עושה דברו של בן-גוריון) ומיעטו לחשוף בפנינו את מסכת שיריו הנפלאים החל מספרו "כוכבים בחוץ". תחילה, אומנם קיבל אלתרמן את מנהיגותו של אברהם שלונסקי אך בהמשך, הזדהה עם האידאולוגיה המפא"יניקית ובמיוחד עם דוד בן-גוריון וחזונו על יישוב הנגב. בשנות הארבעים ליווה אלתרמן את ההתיישבות הנחשונית בנגב ואף סייר במדבר ופגש את החלוצים במצפים וב -11 הנקודות. סיורים אלה הולידו שירים מקסימים על מאבק האדם באיתני הטבע (החלוץ הישראלי נגד המדבר) או טורים מחורזים מעל גבי עיתון "דבר", שם סנט בבריטים והילל את המוסדות הלאומיים והתנועות המיישבות שנטלו על עצמם את משימת יישוב הנגב. בכתבה זו נעסוק (בשל קוצר היריעה) רק בשיריו ובטוריו המחורזים "בטור השביעי" המגיבים על האקטואליה שפורסמו עד שלהי שנות השישים. כזכור, אלתרמן גם כתב מאמרים קצרים ופרוזה על הנגב אך חומרים אלה נשאיר לפעם אחרת.

תחנות בחייו של המשורר
בן-גוריון. נערץ [צילום: GPO]

אלתרמן העריץ את בן-גוריון אך גם חלק עליו לא פעם בשאלות מוסריות (לדוגמה, השילומים מגרמניה)
▪ ▪ ▪

נתן אלתרמן, יליד 1910, עלה ארצה כבן 15, עם משפחתו לתל אביב ולמד בגמנסיה הרצליה. בן 19 יצא ללמוד בסורבון וכעבור שנה עבר ללימודי אגרונומיה בנאנסי. בשנת 1930 פרסם את שירו הראשון "בשטף עיר" בכתב העת "כתובים" בעריכת אברהם שלונסקי והמשיך לפרסם בבמות נוספות. ב-1932 החל לכתוב פזמונים וביניהם אף לתאטרון "המטאטא". ספרו "כוכבים בחוץ" משנת 1938 הותיר רושם רב והוא היה לאחד מהמובילים בקבוצת "יחדיו".

בין 1943 - 1967 פרסם את טורו הפוליטי השירי בדבר - "הטור השביעי" ונקרא על-ידי מנהיגי מפא"י והציבור בשקיקה. השתתף "במבצע יואב" כרגם אך שוחרר על-ידי יצחק שדה מחשש לגורלו. מאותה תקופה נותר השיר המרגש "ליל חנייה". בשנת 1959 יצא כנגדו המשורר נתן זך, וערער על מעמדו כמשורר הלאומי.

אלתרמן העריץ את בן-גוריון אך גם חלק עליו לא פעם בשאלות מוסריות (לדוגמה, השילומים מגרמניה). המשורר נפטר בשנת 1970 לאחר שפרסם יותר מ-30 ספרים ומחזות וזכה בפרסים ספרותיים רבים: פרס טשרניחובסקי, פרס רופין, פרס ביאליק, ובשנת 1968 - זכה בפרס ישראל.

אוטובוס לגת, הצריף בכפר דרום
טבילת אש [צילום: AP]

קיים ושריר, יהיה רק צריך רבותי, להפכו לשירות סדיר ואת זאת - האמנם זה מעט? עושים בחוריה של גת
▪ ▪ ▪

כזכור, בשנות הארבעים נחשבו יישובי השפלה הדרומית ל"נגב הצפוני". וכך, בעקבות ידיעה בעתון על פתיחת קו אוטובוסים ישיר בין תל אביב (דרך "נגבה") לקיבוץ גת כתב אלתרמן שיר הלל להיסטוריה היהודית החוזרת לדרום המדברי, ואשר פורסם "בטור השביעי" במחצית ספטמבר 1945:

"הוא אינו נתיב טראנסאטלנטי/לא "הקליפר" ברעם בו עט,/ אך אליו את השיר כיוונתי,/ אל קו תל אביב-גת.//עוד צעיר הוא נולד רק אמש/אך פסוקו הוא יקר מפז./יש חדש אחים תחת השמש,/תחת שמש הנגב העז.// גם קווי "פורין אופיס" "וסיטי"/לא יטו את זה הקט/יישאר לא הקו הפוליטי/ אלא קו תל אביב גת.//ובתנועה בו קו תתפתח!/יען שר האומה (כן, אחים!),/הוא בעצם כיום המנסח/את חוקי התנועה בדרכים.// ובכלל האומה מימי קדם קשורה/עם הקו הלזה/בקשרי תחבורה//גם הנער דוד רד/בקו תל אביב-גת,//גם עלה מפלישתים גלית/בקו תל אביב-גת//ויצא שהקשר הוא חי//ומזמן הוא

קיים ושריר/יהיה רק צריך רבותי/להפכו לשירות סדיר.//ואת זאת-/האמנם זה מעט?-/עושים/ בחוריה של גת".

בעת כותבו את השיר, לא העלה אלתרמן על דעתו ששלוש שנים לאחר מכן, ישתתף בקרב על הדרך לגת, כרגם בקרב על עירק אל-מנשיה. הייתה זו עבורו טבילת האש הראשונה והאחרונה.

צריף בנגב
סיני [צילום: AP]

יום חשך ויהי ערב, ירח נדלק מתנכר ורע-עין מעל ארץ סיני, אנחנו נכנסנו לצריף הדק שברוח רעד כמו חי בבואנו ראינו בצריף נערה
▪ ▪ ▪

השיר "צריף בנגב" (תחילה פורסם בטור השביעי בשם "בשולי טלגרמות") פורסם בינואר 1947 בעקבות עליית 11 הנקודות ולאחר שביקר (עם וייץ, אבידר וימימה טשרנוביץ שהייתה אז בת 14) "בכפר דרום", שהוקם על-ידי גרעין של "הפועל המזרחי". השיר מתכתב עם הקונגרס הציוני הכ"ב שנערך ב-5 בינואר 1947 ומדגיש את העשייה בשטח וחשיבותה בהשוואה לנאומים חוצבי להבות בכינוסים וועידות:

"יום חשך ויהי ערב. ירח נדלק/ מתנכר ורע-עין מעל ארץ סיני/אנחנו נכנסנו/לצריף הדק/שברוח רעד כמו חי/בבואנו ראינו בצריף נערה/היא בספר קראה, לה צמה וסינר ורק עובי שלקרש בין צחור-סינרה/ובין ליל הגופרית וחוקת המדבר// רק אחרי שיצאנו לשוב למכונית/הזכירנו השחק עצום הכיפה/כי עברנו על פני העמדה הקדמית/אשר נפש העם בכפה...אך נודה: לא קונגרס ציוני אדונים/ואף לא הסוכנות כמובן לא היו נחשבים לגורם מדיני/בלעדיה ובלי הסינר הלבן//ואפילו לכל הוויכוח הער/בין תומכי הרב ויז ובין סילבר הרב/לא היה אולי ערך גדול ביותר/ בלעדי צמתה הגולשת על גב//גם ללונדון היה המזרח התיכון/קל יותר לולא היא וספרה שצנח/עת ראשי ממשלה עוצמים עין לישון/אור חדרה משנה את מפת המזרח.

גם בשיר אחר, שנכתב לאחר התחלת העבודות בקו המים (ינואר 1947) הקפיד אלתרמן לטעון שאת גורל הנגב, כלומר את ההיסטוריה של העם העכשווית, קובעים הפועלים והחלוצים (אינסטלטורים) ולא מניסטרים וחברי קבינטים: "אחד סח: הנשיא! אחד סח: הסנטור!/נכון אך ייתכן כי עד לסוף דבר/יברר עוד שאותה (את ההיסטוריה, ח.פ.) עשה האינסטלטור/אשר כוון צינור עם ברז למדבר".

שירים על ארץ הנגב
שלונסקי. נגב רומנטי

לא הבינו
בהמשך השיר לועג אלתרמן "לפזמוני" אברהם שלונסקי, אריה יחיאלי ויעקב פיכמן שתיארו את "הנגב הרומנטי" "הצמא למים" אך כלל לא הבינו את מהות המאבק האנושי-חלוצי-ציוני המתחולל בנגב ועל חשיבתו למדינה הצעירה.

לגבי דידו, ההתיישבות בנגב, בניגוד לזמניות שלטונם של הבריטים באזור, היא תקדים היסטורי וטעונה עוצמה אדירה
▪ ▪ ▪

השיר פורסם לראשונה "בלוח הארץ" בשנת תש"י (ספטמבר 1949) ובו פונה המשורר אל הנגב כמדבר וציה מנסה להבין את מהותו לא רק כחבל ארץ אלא כערש תרבויות מפותחות שעברו בו ותמו ואילו עתה, עם בוא הציונות - היא היא שתפריח אותו. אלתרמן מתאר כ-900 שנה של התיישבות בנגב, מסחר ופריחה מאז ימי הנבטים ועד הכיבוש המוסלמי במאה השביעית. מאז השתלט המדבר על הנגב וכפריו ועריו נשמו.

עתה הגיע לנגב "שבט" חדש, קולני, נמוך קומה, דל אך יהיר, עני אך פרא, לבוש בבגדים קצרים, אך אמיץ ונועז. נשותיו, נשות השבט, חוגרות חגור כגברים, אמיצות ועקשניות כגברים ויחד הם שיחרידו את השממה מרבצה. נשמעת כאן הקבלה בין תכונות הנגב המדברי: אמיץ, אכזר, עיקש, נכון לקרב שהם גם תכונותיו של החלוץ הציוני הצעיר הבא להפריח את המדבר. בשנת 1957 פורסם השיר שנית, תחת השם "שירים מארץ הנגב" בספרו "עיר היונה" שיצא בשנת 1957:

א. [...] בין כל מושכי בעט/מי לא היה לפה לך/כתבנו כי צמאת/אל נחלים ופלג.//שוררנו: נכספה את אל מטר ועין -/זה טיב ספרות יפה/צפון בך חוש למים.//אך לא ידע העט/לעת חרזו בצמד,/מה זר ומה בבואם ביעף/בחול לנטוע תומר/את מנידה עפעף/והם שוקעים בך תהומה.//

ב. ציה חוגרת שק -/בשן חולות נוסרת/מתי טחנת עד דק/ ערי מלכים עשרת?//באיזה יום חמות/אשר אבד מלוח/הרכנת את החומות/כמו קנים ברוח?//באיזה הולם רב/הכית כפות הבהט/וגג השווית עם סף/וצריח עם תולעת?//נמחה צלמם כזר/ננעל עגול גבולותיך/ומשקופי קיסר/נושקים יחפות רגליך.//....

ג. .ותשע מאות שנה/פרחה השושנה,/קרעה בפוך עיניה,-/פילגש אדוניה.//ותשע מאות שנה/בלילה אין שינה,/מילאוך קול שוט וטלף/עד כי נקף האף הבר./לא נס התן מכלב-/בשר

את שנת האלף/אז קמת מן המלחה/לשוב לגמור מלאכה/...//ביד רכה שיחת/באר וגב וגת/עברת עקרת בית/מחית מקוץ עד זית//ואת הכל כיסית/בתופת חול ושיד./רק עצם שוק זוהרת/נותרה בנתיב שיירת.// .... סלעי נציץ קורנים,/ ציה אל מול דרכיך/קם שבט קולני/גלוי זרוע וירכיים//מחצרותיו פורחות/בליל אנקות מקבת./נשיו על אורחות/נושאות חגור כגבר.//נשיו נושאות חגור/וממגדל דק רגל/שורטות הן בזרקור/את שמתך מנגד.//....חשוף מרפק וירך//עיניו בך מצפות/לסייריו מאופל/אותך על המפות/מאיר נרו באהל.//אל אבן המחצב/נופל הוא על ברכיים/לשרוט בציפורניו/את מחשופי עורקייך/הנה הוא משחר/בך אל מכרות הבצר/ובעין חיל סוחר/יראך מעוז ובצע.-//אך תוך כדי חישוב/מזאת מוחו לא ילא/הוא טרף לכישוף/המרחבים האלה.//...ומרחוק על העיר/ליל קיץ שט בהיר/ונערה בנגן/ שואלת: מה מנגב?"

לגבי דידו, ההתיישבות בנגב, בניגוד לזמניות שלטונם של הבריטים באזור, היא תקדים היסטורי וטעונה עוצמה אדירה. בהמשך השיר לועג אלתרמן "לפזמוני" אברהם שלונסקי, אריה יחיאלי ויעקב פיכמן שתיארו את "הנגב הרומנטי" "הצמא למים" אך כלל לא הבינו את מהות המאבק האנושי-חלוצי-ציוני המתחולל בנגב ועל חשיבתו למדינה הצעירה. שיר זה שייך לשירים המלווים את תהליכי העשייה וההתיישבות המואצת בשנות המאבק במנדט הבריטי. בתקופה של בנייה מואצת טען המשורר, יש לתת קדימה לפרטים ולא להכללות, לדינמיקה ולא לתמונה הסטטית. יש לשיר את המראה בעודו בן-חורין, לא מאובן, ולא כבול, בטרם יהיה עבד לסמלים וסיסמאות. עם פרסום השיר יצא כנגדו בביקורת נוקבת המורה לספרות הוותיק והנערץ מרדכי שלו שטען כי אלתרמן לא הצליח לתת ביטוי שירי לעומק מרחביו של הנגב וחרוזיו מזכירים את חרוזי חנניה רייכמן. בשלהי 1948 שלט צה"ל על חלקו הצפוני של הנגב ואלתרמן גייס את כשרונו כדי להצביע על המהלך האסטרטגי הבא. זאת כנגד רצונו של שר החוץ הבריטי בווין לקרוע את הנגב מהמדינה הצעירה:

"זמן חלף לו בינתיים/לא מהר לא לאט/כבר הומים בנגב מים/ויורדים הם עד אילת/ומפות שינו הגוון/ והשטח הוא עברי/כך יסבירו הם לבוין/אך מזה הוא לא יבריא..."

שנות החמישים
[צילום: פלאש 90]

דמות מופלאה
כשם שבן-גוריון הלך שבי אחר אומץ ליבם של מייסדי שדה-בוקר כך גם אלתרמן, שכתב שיר לזכרה של ברברה פרופר, דמות מופלאה שנרצחה ביריות הבדואים.

אלתרמן היה מעורב במחלוקת שפרצה באשר לכדאיות גידול עגבניות בערבה (עין-נטפים) ובשירו "העגבנייה בערבה" הוא השיב למאמר התקפה על מחירה הגבוה שהתפרסם "בהארץ"
▪ ▪ ▪

בדצמבר שנת 1950, לאחר מסע ארוך לנגב, פרסם אלתרמן "בדבר השבוע" את חוויותיו. ניכר כי מרחבי הנגב כישפו אותו והוא דווח בהתלהבות על המדבר הקדמון המתעורר. בעיזבונו נמצאו רשימות שלא פורסמו ובהן התרשמותו מטיסה לאילת מעל הנגב. בשנת 1953, עת נודע כי בן-גוריון מתכוון "לרדת לנגב" פרסם אלתרמן בטורו ב"דבר" מיום 16 באוקטובר 1953 טור מחורז המביע הערצה למנהיג ומגבה את החלטת המנהיג מעל גבי עיתון "דבר". הוא תמה האם צעדו של בן-גוריון -"יעיר מופת הפרך /את הכוחות אשר צריך הוא לעורר.//

אלתרמן היה מעורב במחלוקת שפרצה באשר לכדאיות גידול עגבניות בערבה (עין-נטפים) ובשירו "העגבנייה בערבה" הוא השיב למאמר התקפה על מחירה הגבוה שהתפרסם "בהארץ" כשהוא מצודד במעשה החלוצי שכרגע אינו רנטבילי אך בעתיד ייתן למדינה את הנגב כאזור התיישבות חקלאי פורה.

אלתרמן, השבוי בקסמה של הערבה ואילת מתפלל להצלחת תנועת השח"ל ולניסיונות ההיאחזות שלה בערבה. כשם שבן-גוריון הלך שבי אחר אומץ ליבם של מייסדי שדה-בוקר כך גם אלתרמן, שכתב שיר לזכרה של ברברה פרופר, דמות מופלאה שנרצחה ביריות הבדואים (שכנראה לא הבחינו כי היא אישה ונטלו עמם את העדר). השיר הוקדש לאומץ ליבה, בדידותה ולנחישות חבריה החיים במדבר על-אף הבדידות והמרחק. יחידת המיעוטים שפעלה במרחב, יצאה בעקבות הרוצחים ופגעה בעת המרדף בשבעה עשר בדואים

"הנערה משדה-בוקר", היא ברברה פרופר שנהרגה ביריות בשעה שרעתה את עדר העיזים של המשק, אחרי ייסוד הנקודה בלב הנגב, 1952.

ופתאום/מהרחק/מבקעה נידחת/משם נערה אלמונית לאל/דרך יום, דרך גבב העיסוק והפחז מכהים את עינינו משחר עד ליל,/דרך גיא, דרך הר,דרך לילה ושחר/פורצת/קמה/ארץ-ישראל//

ארץ-ישראל האמתית/ארץ-ישראל הנוהרה/ארץ-ישראל שמתמיד/ארץ-ישראל הנערה//...ארץ-ישראל שאין לה תקנה/כי אם תמיד להיות במקום הסכנה./ארץ-ישראל אשר בין תל לבין ערוץ/ארץ-ישראל אשר עם עדר הקיבוץ/ארץ-ישראל התמהונית האמיצה,/ארץ-ישראל החלוצה.// הנה/בהמולת הרחוב המתפקר/בעצם הימוגו ובהילותו של יום,/ניצבת היא עם נערה משדה-בוקר/חולפת על פנינו דום//...חולפת על פנינו זו רועת העדר/ כמעולם אחר. אשר עודנו כאן./כמעולם אחר, והוא עולם של גדר/עולם של נתינה ושל קורבן//...צדו הנאמן והצרוף של המטבע/צדו הנאצל והטהור//...

רצח הנערה בשדב בוקר השאיר חותמו על כל העם. המשוררת אנדה עמיר-פינקרפלד כתבה אף היא שיר לזכרה של פרופר, כ-16 שנה לאחר האירוע והוא נקרא: "איליה על ברברה משדה-בוקר". השיר שלה, בהשוואה לשירו של אלתרמן, היה פחות הצהרתי, פחות מסקנתי, הרבה יותר אישי. חברי שדה-בוקר הופתעו לקרוא את השיר של אלתרמן מעל גבי עיתון "דבר" כחודש לאחר הרצח. פרופר הונצחה באזור - ואדי הנקרא על שמה "ואדי הרועה", חניון הקרוי על שמה והגבעה עליה ישבה נקראה - "גבעת ברברה".

גיוס הנער לנגב
בין המתנדבות לעזרת מושב פטיש הייתה ורדה פרידמן ששהתה במושב פטיש מינואר 1955 בערב חתונת אחד מבני המושב נהרגה מרימון שנזרק ומיריות שנורו לעבר קהל החוגגים על-ידי חולית "פדאינים"
▪ ▪ ▪

בקיץ 1954 תמך אלתרמן בקריאת בן-גוריון לנוער "לרדת לנגב" וליישבו. כנס אחד בשיח' מוניס בו נאם דב"ג שעות רבות בפני שמונת אלפים בני נער נכשל. הכנס השני, ליד נהלל, נחל הצלחה ובעקבותיו יצאו מאות בני מושבים וקיבוצים וותיקים לסייע להתיישבות במושבי העולים החדשים בחבל לכיש ובנגב הצפוני. על ירידת בני המושבים לנגב כתב אלתרמן בטורו המחורז בנובמבר 1954:

..מה קרה? לא הרבה. אך אי-שם "במסלול"/עם הילד הכורדי (חסון הוא וגוץ)/ ילד כפר יהושע זוחל בתוך "לול"/ורוחו של הנגב, העז התלול/ באבק טח את פני התינוק החלוץ...//

בין המתנדבות לעזרת מושב פטיש הייתה ורדה פרידמן ששהתה במושב פטיש מינואר 1955. בערב חתונת אחד מבני המושב (24 במרס 1955) נהרגה מרימון שנזרק ומיריות שנורו לעבר קהל החוגגים על-ידי חולית "פדאינים" (מסתננים). ורדה נהרגה (מותה נקבע "בהדסה" באר-שבע) וכן היו 19 פצועים. שר הביטחון בן-גוריון ששב לממשלה משדה בוקר, הופיע ללוויה בכפר ויתקין למחרת הרצח, במדים. אלתרמן כתב עליה בשירו "בחודש האביב": "..כי אמר אל בורא: אנוכי אוריש/בין אותות שעשיתי לשבט,/את זכרך מדריכה ממושב פטיש,/את זכרך נערה מעובדות הצוות,....

שירים לדימונה ואילת
דימונה [צילום: יעקב סער/לע"מ]

לא חן לה
"כי דווקא עיר דימונה הנידחת, אשר לא חן לה ושמיה אש ואדמתה חרון/כי דווקא עיר דימונה ועמה כל העלייה המתערבל והחשוף/ביישוביו לאור-חצה ולאור עששיות-הפיח/עוד עתידים להיות מקור יפעה אפילו לשפלה ולשרון".

באופן יותר מפורש מביע אלתרמן את דעתו בשיר בשם "תוצרת דימונה" שפורסם ב"דבר" עם הנחת אבן הפינה לבית חרושת חדש לטקסטיל בעיר בת השלוש
▪ ▪ ▪

בקובץ שיריו "עיר היונה" (במהדורת 1957) פרסם אלתרמן שיר בשם "עיר חדשה" ויש הרואים בשיר כמה אלמנטים המזכירים את האלמנטים השיריים מתקופת ראשית הבנייה בנגב. יש גם שראו את השיר "העיר החדשה" שפורסם גם "בעיר היונה" כדימונה של אותה תקופה, לאור העובדה שדובר שם על אנשים שהוסעו בלילה להתיישב על אדמת ערבת-מלח. גם בשיר זה, מספר המשורר כי הגיע למדבר "שבט חדש", חלוצי-ציוני, ואתו עולי המזרח שהוא הוא, יישב את הנגב.

באופן יותר מפורש מביע אלתרמן את דעתו בשיר בשם "תוצרת דימונה" שפורסם ב"דבר" (שבט, תשי"ח) עם הנחת אבן הפינה לבית חרושת חדש לטקסטיל בעיר בת השלוש. השיר עוסק במשפחה דימונאית הבונה וסוללת בנגב וכן בבת המשפחה, "סימונה מדימונה". אביה של סימונה על-פי השיר עובד במפעל הפוספטים; שני אחיה סיימו זה עתה לסלול את הכביש לאילת; והיא עצמה, סימונה עוד תטווה חוטים של חן ללבוש ישראל. השיר מסתיים בנימה אופטימית ומבטיח שכשם שדימונה עוד תעלה על ערי המרכז כך גם אחיה הצעיר עוד יכתוב שירים יפים מאלה שאלתרמן וחבריו כותבים:

"כי דווקא עיר דימונה הנידחת, אשר לא חן לה ושמיה אש ואדמתה חרון/כי דווקא עיר דימונה ועמה כל העלייה המתערבל והחשוף/ביישוביו לאור-חצה ולאור עששיות-הפיח/עוד עתידים להיות מקור יפעה אפילו לשפלה ולשרון."

העיר אילת עבור בן-גוריון ומשום כך גם עבור אלתרמן סימנה את הקצה הדרומי החשוב של ישראל העתידה - שער למזרח הרחוק. לכבוד יום הולדתה העשירי של אילת (אביב 1959) כתב לה אלתרמן שיר בשם "זאת אילת" ובה מנה את תכונותיה ועמד על חשיבותה עוד בימי המלך שלמה דרכה הגיעו לירושלים בשמים מפוט ומשבא.

זו אילת על הספר. יש בה מסך/של פרישות ושל פרע. צלצל/ הרפתקה של זהב עם קשי-גזע/כבימים של חומה ומגדל/עיר צומחת במלוא עזות-מצח/עיר קדמית של מכרות ונמל//..זו אילת מצטנעת וסוררת/ומופתעת אפילו בתנ"ך/היא שונה מכל עיר וקרת/לגוון ולצליל אין לה אח//זו אילת כך תהיה היא. עיר גשר/ועיר ספר, עיר קצווי ערבה./עיר בוקרים וקריית כורי-בצר/ועיר ים בבשמי פוט ושבא,/עיר אורחות נודדי כל יבשת/ועיר פלא עברית נושבה./עיר אשר טעמה יהא טעם/עז - וחד של מוצב-ועמדה [...]"

אפילוג
במה מכושפת [צילום: רשות הטבע והגנים/פלאש 90]

גם בשיריו וגם בטוריו המחורזים הנגב משמש במה מכושפת, רחבת ידיים, קדומה ונוראת הוד למעשה ציוני נחשוני חשוב מאין כמוהו
▪ ▪ ▪

אלתרמן עוד הוסיף לכתוב (מאמרים, תגובות) על הנגב ועל בן-גוריון ועל נחל צין ומדרשת שדה בוקר עד שלהי שנות השישים, למעשה, כמעט עד יום מותו. הוא התמיד לראות את הזהות בין עקשנותו של בן-גוריון ונכונותו (בן ה-83 דאז) להגשמת חזונו באופן אישי לבין עקשנותם ונחישותם של המתיישבים במדבר שהקימו בו כפרים, קיבוצים ערים ואת בירתו של הנגב - באר-שבע.

נוכחנו אם כן כי גם בשיריו וגם בטוריו המחורזים כי הנגב משמש במה מכושפת, רחבת ידיים, קדומה ונוראת הוד למעשה ציוני נחשוני חשוב מאין כמוהו - יישובו, פיתוחו וחיבורו כחלק בלתי נפרד ל"יישוב" ולאחר המלחמה - למדינה הצעירה. אמת, חרוזיו עיטרו אידאולוגיה מבית מדרשה של מפא"י, שנכתבו לא פעם מול ביקורת עוינת מצד השמאל הסוציאליסטי (מפ"ם ומ"קי) ומצד ימין האזרחי-בורגני, אך תוך כדי כך, נתנו ביטוי בעברית מזוקקת וחדשנית - למפעל הגדול הזה.

לעיון נוסף

דורמן מ' ואחרים, נתן אלתרמן - ביוגרפיה, אוניברסיטת בן-גוריון, 1989.

זיוון ז', מניצנה עד אילת, ירושלים 2012.

לאור ד', אלתרמן: ביוגרפיה, תל אביב 2013.

נאור מ', הטור השמיני, תל אביב 2006.

צמרת צ', "נתן אלתרמן והנגב", בתוך עידן 6, יישוב הנגב, ירושלים 1985
תאריך:  19/09/2017   |   עודכן:  19/09/2017
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתן אלתרמן - טוריו ושיריו על הנגב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איפשהו, כולנו עברנו את זה. בילדות, התאמנו את התספורת שלנו, לפי מה שקורה באופנה. זו הייתה תספורת אלי אוחנה שילדים גזרו את התמונות שלו מהעיתונים והדביקו, ואז הלכו להסתפר כמוהו. עם הקארה הזה או משהו דומה. שחקני כדורגל משפיעים על ילדים יותר מכל מורה. ילדים התחילו לעשות תנועות של אווירון לאחר גול שלהם, גם כאשר זה היה גול עצמי. ילדים התחילו לירוק תוך כדי דיבור, כמו שחקני הכדורגל. ילדים התחילו להסתובב עם גרביים עד הצוואר.
19/09/2017  |  יוסף קנדלקר  |   יומני בלוגרים
בימים האחרונים הפיצה מזכירות הממשלה תזכיר הצעת חוק להעברת הסמכות להכריז מלחמה מהממשלה לקבינט המדיני-ביטחוני. תזכיר החוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה קובע, כי כדי לפתוח במלחמה או לנקוט פעולה צבאית משמעותית יידרש אישור של שרי הקבינט בלבד ולא של כלל שרי הממשלה, כפי שקובע החוק הקיים. ראש הממשלה, בנימין (ביבי) נתניהו, המקדם קבלת תזכיר הצעת חוק זה והפיכתו לחוק מחייב טוען, כי הסיבה לתיקון החוק הינה יישום המלצות הוועדה לבחינת דרכי פעולת הקבינט, שהמליצה שהחלטות על פתיחה במלחמה יתקבלו בפורום מצומצם יותר כדי למנוע הדלפתן לתקשורת. יודגש, כי הצעת החוק אינה חלה על פעילות צבאית דווקנית.
19/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אין כל מניעה כי המפלגה או המפלגות השולטות תקדמנה חקיקת חוקי יסוד. כך היו דברים בעבר, כך מתרחשים וקורים דברים, בהווה וכך יהיו דברים, גם בעתיד. הבעיה נעוצה לפתחן של מפלגות ולפתחם של פוליטיקאים המבקשים לקדם חקיקת חוק יסוד, שמטרתו להגביל כוחה של אחת משלוש הרשויות במשולש הכוחות, המרכיב הדמוקרטיה הישראלית. כוונת הדברים הינה ליחסים הטעונים, המתוחים, כמו גם לרקמת היחסים העדינים, המתקיימת זה שנים בשיח הפוליטי הפנימי בישראל בין הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת.
18/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אני אדם ממוצע. חי בעיר ממוצעת, בדירה ממוצעת, עם משפחה ממוצעת. חוזר בערב הביתה, מותש מעבודה מייגעת. מכין לי כוס קפה. מתרווח על הכורסא בסלון. מדליק טלוויזיה וצופה בחדשות ובאקטואליה, וקורא עיתון.
18/09/2017  |  רחלי בן-צור  |   יומני בלוגרים
"וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה הִוא" (ספר ויקרא, פרק יח, פסוק כב)
17/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
מיטשל א' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
צבי גיל
צבי גיל
מערכה על אופי המדינה שלנו שהיא לא פחות חשובה מאשר מערכה צבאית וממערכה לא בורחים    בתולדות כל מדינה, וישראל אינה יוצאת דופן, ישנן עליות ומורדות
דן מרגלית
דן מרגלית
זו נוסחה אלגבראית שהקנתה לנו בכיתה ז' או ח' בבית הספר "בלפור" מורתי רחל אלפר    לא ידענו כי יום אחד יחדור לחיי האומה בנימין נתניהו, והנוסחה כמו נתפרה לתאר אותו
יריב גוטמן
יריב גוטמן
קידום תמ"א 70 הינו בעל ערך כלכלי וסביבתי שלא יסולא בפז וכל השקעה שלא תהיה תחזיר את עצמה כפל כפליים
לאכול בריא [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
דנית אטרי
בחרו מזון איכותי והימנעו מג'אנק פוד - העדיפו מזונות עשירים בחלבונים, סיבים תזונתיים וחומרים מזינים, שגם ישמרו על רמת שובע גבוהה וגם ימנעו זלילה בלתי נשלטת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il