|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

6 הערות על הסרט פוקסטרוט

הסרט עשוי חומרים אמנותיים מהסוג הגורם לאנשי מקצוע להתפייט: זוויות צילום לא שגרתיות המאפשרות לבודד רגעים לתמונות סטילס מרתקות מורכבות הדורשת פענוח ומשחק מיוחד המציג - בעיקר את הדמות הראשית, מיכאל פלדמן (ליאור אשכנזי) - דמות עגולה המתפתחת ומציגה רבדים עמוקים וסותרים בנפש האנושית
27/09/2017  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
ליאור אשכנזי. השחקן הראשי [צילום: פלאש 90]


הביקורות על סרטו של שמוליק מעוז "פוקסטרוט" יצאו כאילו מסדנה אחת: יצירת מופת, סרט מטלטל, צילומים מרהיבים, משחק מצוין, עשייה קולנועית מוקפדת וכהנה שבחים והפלגות למכביר. הלכתי לצפות בסרט. צודקים.

הסרט עשוי חומרים אמנותיים מהסוג הגורם לאנשי מקצוע להתפייט: זוויות צילום לא שגרתיות המאפשרות לבודד רגעים לתמונות סטילס מרתקות; מורכבות הדורשת פענוח ומשחק מיוחד המציג - בעיקר את הדמות הראשית, מיכאל פלדמן (ליאור אשכנזי) - דמות עגולה המתפתחת ומציגה רבדים עמוקים וסותרים בנפש האנושית.

עלילת הסרט מורכבת משלושה חלקים שאפשר להפוך ביניהם; היא נוגעת בפחדים הקמאיים של כל הורה ביחס לילדיו; היא מטיחה בפנינו - מתחילת הסרט ועד סופו - את הפחד האיום של האדם מלהט החרב המתהפכת של האלוהים או הגורל.

אבל הסרט משעמם. כשיצאתי, הבנתי שהדיבור על אודותיו רב ממה שאירע בסרט עצמו. הזמן נמרח עד שלפרקים רציתי לצאת באמצע. קשה לי עם סרטים המבקשים לחנך אותי, במקום לעשות את הדבר הבסיסי: לספר סיפור. חלק הארי בסרט עוסק בשכול ובספיחיו. מה חדש בזה? הספרות והתרבות העברית עמוסות בשכול משחר לידתן. גם אם תצאו מהסרט עם חומרים למחשבה, תתלווה לכך מנה גדושה של דיכאון.

אין כמעט תנועה בסרט, תנועה במובן האריסטוטלי - התחלה, אמצע וסוף. על-פי רוב העלילה עומדת במרכז, וכדי להעשיר אותה משתמשים בסמלים ובדימויים. ב"פוקסטרוט" המצב הפוך: התנועה השלטת בסרט היא של מטאפורות וסמלים הנערמים על הצופה ומבקשים שנחשיב אותן כסיפור. אפילו כשמופיעה סצנה הנראית ריאליסטית, היא מכסה על רעיון אמנותי המבקש להתפענח בידי חברי האקדמיה. אבל למטאפורות יש קו רוויה, שלאחריו הן הופכות מתבלינים האמורים לעזור ליצירה - לקלישאות.

הסרט מלא בארמזים (אלוזיות) ליצירות קודמות. החיילים במחסום מזכירים את חיילי המוצב של ס' יזהר ב"ימי צקלג". השקפת עולמו של יזהר על הבעייתיות שבצדקת ניצחוננו במלחמת השחרור, דומה להשקפת עולמו של יוצר הסרט על ה"כיבוש", כולל הייאוש מ"המצב". דבר לא השתנה. גם חוסר התנועה והזמן המתמרח בשתי היצירות דומים. חלק מהסצנות, שלפרקים נראות כמתרחשות בתודעת הגיבורים, דומה אף הוא לזרם התודעה שברומן של יזהר.

הסצנה המרכזית שהעלתה את חמת שרת התרבות - ניקוי השטח מעדויות הרצח במחסום וקבירתן באדמה - מזכירה רעיון דומה מ"ספרות זולה" של טרנטינו (גם סרט ההנפשה המשולב בסרט מופיע בסרט אחר של טרנטינו, "להרוג את ביל"). בשני הסרטים ("פוקסטרוט" ו"ספרות זולה") מדובר במכונית מלאה בדם צעירים שנהרגו בטעות. בשני הסרטים מופיע בעל סמכות - גנגסטר בכיר או קצין צה"ל בכיר - הבקי ורגיל בטיוח המציאות וניקויה מפשעים. אפשר להבין את ההתקוממות נגד הצגת צה"ל כמי שמטייח הרג אזרחים תמימים, מייד לאחר פרשת אלאור אזריה. כזכור, ההרוג שם היה מחבל שהגיע לרצוח, ובכל זאת מדינה שלמה השתגעה.

מבחינה זאת יוצרי הסרט צריכים לשלוח זר פרחים לשרת התרבות מירי רגב על התייחסותה השלילית לסרטם. השערורייה שנלוותה לכך הציתה אצל רבים את הסקרנות, וכגודל הציפייה - האכזבה. הסרט אינו מכפיש את חיילי צה"ל יותר מסרטים אחרים, אם כי אני משוכנע שהקרנות האירופיות - כולל הקרן הישראלית - שתמכו בסרט, נתנו לו ניקוד גבוה על ה"אנטי-מלחמתיות" והצגת צה"ל כצבא המתעמר באזרחים ללא תכלית ברורה. ברור לי שלא הייתה ניתנת תמיכה במקרה הפוך.

לכן אינני מסכים שהסרט מציג אותנו כ"קורבנות נצחיים", משום שגם אם החיילים הצעירים מבולבלים, ברור את מי הסרט מאשים: הממסד הישראלי ששלח אותם. נציגו של הממסד מופיע בסרט בדמות הקולונל המטייח.

מכל מקום, אחרי אינספור סרטים בעלי מאפיינים דומים, נראה שגם האנטי-מלחמתיות, השגרה הסתמית במחסום של חיילים צעירים מבולבלים, ההתעמרות בתושבים ה"מקומיים", כולל הרג חפים מפשע - אירוע שהוא ספק ריאליסטי ספק סמלי - הן קלישאות ידועות וכלי רב ערך במלחמה נגדנו על דעת הקהל העולמית.

לא כך בדעת הקהל הישראלית. הניסיון לאלף את החברה הישראלית - בתקשורת, בקולנוע, באמנות ובאקדמיה - לא צולח את מבחן המציאות. הישראלי הממוצע יודע שמדינתו אינה מושחתת (גם אם יש בה מעשי שחיתות) ואינו זקוק לסרט כדי להכיר את מורכבות חייו. מה שמעמידים מולנו פעמים רבות באמנות הישראלית אינו מראה, אלא ניסיון לכפות על תודעתנו את האופן היחיד שבו קבוצה מובחנת בתוכנו רואה את המציאות מבעד למשקפיה האידיאולוגיים.

"פוקסטרוט" עוסק המון בעיוורון האישי של הדמויות ומכוון למישור הלאומי: כולנו עיוורים מלראות כיצד "בסוף נתהפך ונשקע", כפי שמזהיר אחד החיילים, ומוסיף: "לא יודע אם אספיק לומר 'אמרתי לכם'". בגלל ה"כיבוש". כמובן. זו תמצית הטיעון של אותה קבוצה ידועה. לטעמי, העיוורון הוא נחלת יוצרי הסרט. הם רואים את עצמם, לא את ה"מציאות" שמתפוצצת על עיניהם.

כאן טמונה חולשת הסרט. ככל שמהפכים בקרביו, כך מגלים שמתחת למעטה המורכבות הציר החורז הוא המבט הדיכוטומי על המציאות, שחור-לבן. לכל מי שהוא בן בית בספרות העברית, גם הניגודים האלה ייראו קלישאות:

הבית התל אביבי בסגנון סרטי אלמודובר, מול עליבות המכולה שבתוכה מתגוררים ארבעת החיילים שהוצבו לשמור על מחסום אי-שם; עולמם הפנימי של החיילים הצעירים מול המציאות הכואבת של המצב המלחמתי; חיילים צעירים המפעילים כוח וסמכות מול ערבים שחלקם מבוגרים; המציאות הריאלית מול השתקפותה בתודעה, והערבוב בין פנטזיה למציאות.

נעליו המצוחצחות של הקצין המטייח מול הנעליים מלאות הבוץ של החיילים במחסום, וכמובן: חיים ומוות, בנייה ופירוק, שפיות ושיגעון, זוגיות ופרידה ועוד. גם חלק גדול מהאמירות הנשמעות בסרט נשמעות כציטוט ששמענו כבר.

שמו של הסרט (ושל המחסום), "פוקסטרוט", הוא ריקוד מפורסם המחזיר אותנו כל העת לנקודת המוצא. גם אם נדמה לנו שהתקדמנו, אנחנו חוזרים כל העת לאותה נקודת מוצא. ה"עסק" הציוני תקוע. הריקוד כקלישאה. אולי זה מה שיוצרי הסרט ביקשו להציג: החיים כאבסורד וכקלישאה חסרת משמעות. ייתכן. הקלישאה הזאת נמרחה על פני כמעט שעתיים. אפשר היה בהחלט לקצר. וכן, הצילום משובח והמשחק מצוין. בסדר.

תאריך:  27/09/2017   |   עודכן:  27/09/2017
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
6 הערות על הסרט פוקסטרוט
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אילהה
27/09/17 09:46
2
צודק בכל מילה
27/09/17 13:21
3
jdt
27/09/17 16:03
4
באום
27/09/17 21:34
5
שוחר-שלום
29/09/17 12:20
6
7_7_7.
30/09/17 12:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנכים ממשיכים "לשחק" במלחמת עצבים: מול הממשלה, בניסיון עיקש, גס ואפילו חצוף להכתיב לה מדיניות, ללא מו"מ, ללא פשרות, ללא הידברות אפקטיבית. לאחר שקבעו את מטרתם - העלאת התשלומים הציבוריים לכל הנכים לרמת שכר המינימום והצמדתם לשכר זה; מול הציבור, ע"י שיבוש מתמשך של אורח החיים, בניסיון להפעילו כגורם לחץ על הממשלה שתיכנע לדרישותיהם. זה איננו מו"מ רציונלי ולא דרך להידברות בין ממשלה לאזרחים. לכן, אני מקווה שהממשלה לא תתקפל ולא תיענה לתכתיב.
27/09/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כנראה שהאוליגרך מיכאל צ'רנוי אוהב אהבה עזה את אשת חיקו, מלכת הביצה המקומית ניקול ראידמן, או שהוא פשוט אינו יודע לקרוא עברית ועל כן אינו מתנפל על בת זוגו בזעקות ותובע שתפסיק לספר לכולנו את סיפורי הסבתא שלה על כך שהיא "תהיה גולדה מאיר החדשה". אחרי הכל הוא בחר בה כיוון שהיא נראית כמו בובת בארבי עם נעלי עקב מזכוכית ועכשיו תארו לעצמכם איך היה מגיב אם היה רואה אותה כשהיא מנסה להתנועע על נעלי גולדה הכבדות, נמוכות העקב. וחוץ מזה אם חשבתם שעלמת החמודות הזו הסכימה ללדת ילדים לבעלה המבוגר ממנה בכמעט שלושים שנה, שבו כנראה ראתה דמות אב, יש לי חדשות בשבילכם, היא מצאה דמות אב חדשה ואולי טובה יותר, כפי שהיא חושפת בפני הציבור בראיון בידיעות אחרונות. ומי דמות האב שמעולם לא היה לה, לדבריה, אם לא ראש הממשלה בנימין נתניהו שאליו הגיעה באמצעות חברתה הטובה ביותר שרה נתניהו. ועכשיו תארו לעצמכם איזו תסבוכת עלולה להתחולל אם עובדה זו תיוודע לצ'רנוי ומה יקרה אם, חס וחלילה, שרה תתחיל לחשוד שמדמות האב ביבי יולדו לניקול צאצאים חדשים.
27/09/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ב-25 בספטמבר לפני שלושים שנה הלך מאתנו אבא קובנר, משורר וסופר, שלצערי. נשכח ונעלם מתוכנית הלמודים בספרות עברית בבתי הספר התיכוניים. אין לי יומרות ברשימה זו להתמודד עם העוצמות המרטיטות והמרגשות, שהותיר לנו אבא קובנר כירושה לדורות בנכסי הרוח ובנכסים הספרותיים והשיריים הרבים.
27/09/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עלייתן של הנשים לעמדות השלטון במערב אירופה לא שינו את מצב העימותים של ימין בשמאל ולהפך. הגלגל האלוקי ממשיך להסתובב - מאסיה שוב הגיעו פולשים שמאיימים לשנות את סדר החיים של הפולשים הקודמים מאסיה, שמלפני אלפיים שנה. והימין הגרמני שוב מרים ראשו באופן טבעי ביותר - אירופה תמשיך להיות מאוחדת אך תחת הסיסמא: "אם כבר ביחד, אז לחוד".
27/09/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בשולי הכותרות: רק 7% שולטים במיומנויות נהיגה. אתם שומעים טוב? בצומתי החלטות - לא נָכים לרגע מה לומדים מהביוגרפיה על נעמי שמר וּלקינוח אם נדרסים, לא רבים
26/09/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il