|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

המשיכה ליהדות בתקופה הרומית (חלק א')

תופעת המשיכה להתייהדות לא הגיעה לקיצה בעקבות כשלון המרד הגדול אבל, מרד בר- כוכבא, הוכיח שהאל היהודי הוא חסר אונים מול האימפריה הרומית. מרד בר-כוכבא וגזירות אדריאנוס היו נקודת המפנה בתולדות הגיור לדעת ל.ה. פלדמן
26/09/2017  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
שער טיטוס [צילום: בלפור חקק]

התקופה בה הפכה היהדות לדת בעלת כוח משיכה במסגרת האימפריה הרומית החלה בערך באמצע המאה השנייה לפנה"ס, כאשר נוסדה בעיר רומא קהילה יהודית והגיעה לשיאה במאה ה-1 לס'. התופעה נמשכה עד בערך אמצע המאה השנייה לס', תקופת השיא בהשפעתה של היהדות הייתה משלהי שלטונה של השושלת היוליו- קלאודית ועד סוף ימיו של הקיסר אדריאנוס. התקופה בה הייתה היהדות בעלת כוח משיכה נמשכה כ-400 שנים. תופעת המשיכה להתייהדות לא הגיעה לקיצה בעקבות כשלון המרד הגדול אבל, מרד בר-כוכבא, הוכיח שהאל היהודי הוא חסר אונים מול האימפריה הרומית. מרד בר-כוכבא וגזירות אדריאנוס היו נקודת המפנה בתולדות הגיור לדעת ל.ה. פלדמן.

באותם ימים היהדות לא דגלה בהסתגרות והיהודים השתלבו בחברה הכללית מבלי לוותר על יהדותם.

הרקע למשיכה ליהדות:

  • אכזבה מהדתות האליליות - לדעת פרופ' לוין תופעת ההתגיירות בעולם ההלניסטי- רומי הייתה חלק מתופעה רחבה יותר של ההימשכות של אנשים רבים לדתות במזרח ופולחניו. המנהגים היהודיים כמו התפילה, החגים, השבת קסמו ללא- יהודים.

  • תפישת האלוהות ביהדות - היהדות הציעה אמונה באל אחד במקום סגידה לפסלים. היהדות, כתב פרופ' שטרן, דברה אל הרגש וגם אל השכל לא פחות מהשיטות הפילוסופיות. פרופ' מנחם שטרן הדגיש את המצב הדתי ברחבי האימפריה הרומית על-רקע התערערות הדתות של יוון ורומא. כוח המשיכה של היהדות נבע מהיאוש של רבים מעולמם הרוחני האלילי

  • אורח חיים מקיף המושתת על ערכים מוסריים. הדתות הפאגניות לא כללו מרכיב מוסרי. היהדות ייתה אורח חיים שכלל נוסף על הדבקות הדתית כללי התנהגות מוסרית אישיים וציבוריים. תורת המוסר היהודית - בעולם האלילי הייתה ביקורת על הנורמות המוסריות הירודות כמו הפקרת ילדים חלשים לאחר לידתם, משכב זכר, מעשי זימה ואונס.

  • תרגום התנ"ך ליוונית - תרגום ה-70 שנעשה באלכסנדריה במאה ה-3 לפנה"ס לצורכי הקהילה דוברת היוונית באלכסנדריה הביא להפצת הידע על היהדות בחוגים רחבים.

  • חיי המשפחה היהודיים- היציבות של חיי המשפחה.

  • המסגרת הקהילתית של סולידריות ועזרה הדדית - היהדות נתנה, לדעת פרופ' לוין, מספר הטבות חברתיות וכלכליות. ההצטרפות לקהילה נתנה לחבריה תחושת אחדות, עזרה הדדית ושירותי סעד, ותחושת ביטחון וגאווה.

  • הזכויות הייחודיות שניתנו ליהודים באימפריה הרומית - היהודים היו היחידים שקיבלו זכות להתארגן בקהילות, ניתן להם פטור מחובת ההשתתפות בפולחני הערים בהן התגוררו, הם שוחררו משירות צבאי, ואף היו פטורים מלהופיע בבתי משפט בשבתות. כמו-כן, קיבלו היהודים רשות לאסוף תרומות לביה"מק ולהעבירם לירושלים.

זכות ההתארגנות איפשרה לקהילות היהודיות להקים מוסדות קהילתיים, להקים עבורם בניינים ולהחזיק ברכוש קהילתי.

הקיסרים יוליוס קיסר ואוגוסטוס הם שהניחו את היסודות למדיניות הסובלנות כלפי היהודים. אומנם בעקבות המרידות לא נלקחו מהיהודים זכויותיהם, ומעמדם המשפטי לא השתנה, אבל מעמדם החל להתערער.

האחדות המדינית, הביטחון והקשרים הכלכליים ההדוקים בין חלקי האימפריה יצרו תנאים נוחים להתפשטות רעיונות חדשים.

עם השתלטות הנצרות השתנה, בהדרגה, מעמדם המשפטי.

עדויות מהספרות היהודית- יוונית על המשיכה ליהדות

פלביוס חילק את הנוהים אחרי היהדות לשלוש קבוצות: גרים, פאגנים שניסו להתגייר אבל לא היו מסוגלים לעמוד בעול החוקים ויראי אלוהים אשר הכירו במונותיאיזם ואף אימצו מצוות ומנהגים יהודיים מסוימים אבל לא עברו גיור. "רבים מקרב היוונים באו בברית תורתנו,ואחדים מהם שמרו אותה, ויש אשר קצר כוחם לשאת את עול חוקינו וחזרו למכורתם"(נגד אפיון ב' י').

יראי אלוהים

פלביוס הזכיר "יראי אלוהים" שהעריצו את מצוות ה' והיו באים לבית הכנסת באנטיוכיה של פיסידה באסיה הקטנה, אבל לא התגיירו, נשים רבות בדמשק שנטו ליהדות וגברים ונשים מנכבדי רומי שהעריצו את היהדות. פלביוס כתב על ביקורי "יראי אלוהים" בבתי כנסת (נגד אפיון,2,282 קדמוניות 20, 195)

פלביוס: "לא נמצאה אפילו עיר אחת שלא חדרה לתוכה שמירת שבת שלנו והצומות והדלקת הנרות ורבים מאיסורי המאכלות" (נגד אפיון,282 2).

"ואין עיר מערי היוונים או עם מעמי הלועזים, אשר לא פשט שם מנהג היום השביעי שבו שובתים אנו מכל עבודה,וגם משמרת צומות, והדלקת הנרות, ורבים מחוקי האוכל אשר ציוו עלינו"(נגד אפיון,ב' ל"ט).

פלביוס כתב גם שעושרו של בית המקדש מקורו ממתנות של יהודים ושל "יראי אלוהים" מאסיה ואירופה (קדמוניות 14, 110)

פלביוס כתב על אוהדי היהודים שקיימו מצוות אבל לא התגיירו (מלחמות היהודים 2, 63)

פילון האלכסנדרוני (מצוטט אצל פלביוס) כתב:"אין עיר מערי היוונים או הברברים ואף עם אחד, שלא פשט בו מנהג היום השביעי, והצומות, והדלקת הנרות... וכשם שהאלוהים ממלא את כל העולם, כך חדרה התורה ללב כל בני האדם. יתבונן כל איש במולדתו ובביתו ויראה כי כנים דברי"(נגד אפיון ב' 232 ואילך).

ברוך הסורי כתב לאחר חורבן הבית השני על גויים "שבאו לחסות תחת כנפי השכינה", אבל לא ברור אם הכוונה הייתה לגרים בלבד או גם ל"יראי אלוהים".

לוקאס העיד ב"מעשי השליחים" שבבתי הכנסת ניתן היה למצוא קבוצה של אוהדים שכללה גרים ואוהדים שהיו בקשר עם הקהילות (מעשי השליחים, לוקאס 148 )

גרים

פילון ופלביוס כתבו בעיקר על אימוץ מנהגים יהודיים - לא על התגיירות. פלביוס הודה שאיננו יודע מה היה מספרם של הגרים בתפוצות בתחומי האימפריה הרומית אם כי הוא הניח שהם היו מרובים. האיסור של הקיסר אדריאנוס על נוכרים להימול ודאי עצר את ההתגיירות של נוכרים.

פלביוס ב"נגד אפיון" על המצב באנטיוכיה, סוריה: ש"רבים מקרב היוונים באו בברית תורתנו,ואחדים מהם שמרו אותה (נגד אפיון ב' י').

רבי אושעיה הסביר את הפסוק בספר שופטים ה' י"א "צדקות פרזונו בישראל" וכתב:" צדקה עשה הקב"ה בישראל שפזרן בין האומות". גם רבי אלעזר אמר "לא הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו אליהם גרים"(פסחים פ"ז ע"ב ).רבי ברכיה הביא מדרש "אמרו ישראל לפני רבש"ע:ממה שאתה מביא אורה לעולם שמך יתגדל בעולם, ומהי האורה- גאולה, שבשעה שאתה מביא לנו אורה הרבה גרים באים ומתגיירים ונוספים עלינו".

כתובות קבר של גרים בירושלים הן עדות להשתקעותם של גרים בעיר בימי הבית השני. גם במקורות היהודיים יש עדויות על גרים בקרב עולי הרגל (פסחים צ"א ע"ב ) ואף על חיילים רומיים שנימולו, כלומר התגיירו והשתתפו בזבח הפסח עם שאר עולי הרגל (פסחים פ"ז הי"ד ).

לגבי התפוצה בבבל הייתה תמימות דעים בין פלביוס לפילון שמספרם של יהודי בבל גדל מאוד (קדמוניות י"א 133: פילון, המלאכות אל גאיוס 216 ) והמקור התלמודי קבע שמספרם גדל בעקבות מעשי גיור רבים (קידושין ע"ג א' ועוד... )

החכמים בארץ דנו בנושא הגרים. רוב החכמים קידמו גרים בברכה אבל היו גם כאלה, כמו רבי אליעזר שהטיל ספק ביכולם של הגרים לעמוד ביהדותם לאורך זמן.

מתגיירים שלא עמדו בדרישות

"ויש אשר קצר כוחם לשאת את עול חוקינו וחזרו למכורתם" (נגד אפיון ב' י')

סביר להניח שבין המתגיירים לבין "יראי האלוהים" ודאי היו דרגות ביניים

בניגוד למצב בתחומי האימפריה הרומית לא הייתה תופעה של השפעה יהודית רחבה במסופוטמיה, מלבד ההתגיירות של משפחת המלוכה בחדייב. בבבל לא הייתה תופעה של "יראי אלוהים" ובתלמוד הבבלי יש מידע על 7 מקרי גרים בלבד.

בעוד שהיהדות עשתה הבחנה בין גרים ל"ירא אלוהים" סביר להניח שהמקורות הלא- יהודיים לא עשו תמיד הבחנה זאת. ל.ה. פלדמן בדעה שהמקורות הלא- יהודיים שכתבו על גודלו של היקף הגיור לא הבחינו בין גרים ל"יראי אלוהים".
____________

  • בחלק ב': עדויות של אישים רומיים על השפעת היהודים וממקורות נוצריים.
  • המאמר הוא מתוך סיפרי: מתי ואיך נוצרה התפוצה היהודית בהוצאת קיבוץ דליה.

תאריך:  26/09/2017   |   עודכן:  26/09/2017
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשיכה ליהדות בתקופה הרומית (חלק א')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פריז 1967. ז'אן לוק גודאר, יוצר הקולנוע הצרפתי המוביל בדורו, נמצא בשלהי צילומי הסרט "הסינית", עם בת זוגו אן ויאז'מסקי, הצעירה ממנו ב-20 שנה, ודרך מבטה וקולה (וויס-אובר) בסרט אנו לומדים על גודאר.
פסקי דין בבית הדין הארצי לעבודה מתעכבים במשך שנים, לאחר שהשופטים שאמורים לכתוב אותם סיימו את כהונתם בפועל בארצי וחזרו לבתי הדין האיזוריים. כך עולה מבדיקת News1.
26/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
מחלת הסוכרת נמנית עם המחלות הכרוניות הנפוצות בעולם ופוגעת בשכבות רבות של האוכלוסייה בכל הגילאים. בישראל חיים כ-500 אלף סוכרתיים. לקראת יום כיפור, עומדים הסוכרתיים המעוניינים לצום, בפני השאלה האם הם רשאים לצום וכיצד עליהם לטפל בעצמם במהלך הצום.
26/09/2017  |  פרופ' נעים שחאדה  |   כתבות
השופטת: הרשמת הבכירה אלישבע חן, בית משפט השלום בירושלים
26/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
"הבית הגדול" במשמר העמק - בניין היסטורי מיתולוגי ששימש במשך למעלה מ-50 שנה מ-1936לערך עד שנות ה-80 כמבנה המרכזי של המוסד החינוכי שומריה במשמר העמק יהפוך לשמש מעתה כמבנה משרדים של מזכירות הקיבוץ, ויכלול ארכיון ספריה. לא מן הנמנע כי בעתיד יושכרו חדרים בו לשוכרים שונים.
25/09/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il