|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

"ליל המטוסים" וסיפורו של לוחם האצ"ל - "יהונתן"

בבית הקברות בבאר טוביה ישוב המשתייך לתנועת המושבים ומי שזוהה לפחות בעבר עם תנועת "העבודה", שוכן קבר יחיד של לוחם האצ"ל נאזם עזרא עג'מי (יהונתן). מאחורי קבר זה מסתתרת פרשה לא ידועה השופכת אור על יחסי הישוב היהודי דאז ללוחמי המחתרות ("הפורשים")
28/09/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
קברו של נאזם עזרא עגמי בבאר טוביה [צילום: ד"ר אבישי טייכר]

בלילה גשום וקר יום ב' ה-25 בפברואר 1946 פשטו יחידות אצ"ל ולח"י בו בעת במסגרת באישור מפקדת "תנועת המרי" על שלושה שדות תעופה של חיל-האוויר המלכותי הבריטי בארץ. יחידות האצ"ל פשטו על שדות התעופה קסטינה (כיום בסיס חצור) ועל שדה התעופה בלוד (נתב"ג של היום). ואילו אנשי לח"י פשטו על שדה התעופה של חיל-האוויר המלכותי הבריטי שליד כפר סירקין.

לוחמי האצ"ל והלח"י הצליחו לחדור לשדות תעופה הבריטים הניחו מטעני חבלה מעל ומתחת למטוסים החונים והשמידו או פגעו קשה על-פי הערכה למעלה מ-30 מטוסים. מעבר לפגיעה במטוסים ולנזקים כספיים, נגרמה לצבא הבריטי פגיעה מורלית ויוקרתית. לימים יקרא מבצע זה "ליל המטוסים". לא ברור למה, אבל מבצע זה שהיה בו שילוב של תעוזה והשיגים צבאיים מרשימים נעלם משהו מדפי ההיסטוריה ולא זכה לכבוד וסיקור המגיע לו.

לבריטים לא נגרמו אבדות בנפש ואילו במהלך נסיגת לוחמי האצ"ל לאחר ההתקפה על שדה התעופה קסטינה נהרג לוחם האצ"ל עזרא עג'מי שכינוי המחתרתי באצ"ל היה "יהונתן". סיפורו יובא בהמשך הכתבה.

תוצאות הפעולה גרמו לתדהמה בבריטניה. בפרלמנט הועלתה תביעה ל"חקירה מזורזת ויסודית בגורמי ההזנחה שאפשרו את החבלה רבת הממדים".

בהודעה ששודרה ב"תחנת המרי העברי" לאחר הפעולה נאמר כי "השמדת המטוסים באה משום שמטוסי הסיור של חיל-האוויר הבריטי עורכים ציד על ספינות מעפילים בימה של ארץ ישראל, בולשים ועוקבים אחר תנועותיהן ומוסרים אותן בידי ממשלת פלשתינה".

ההתקפה על שדה התעופה קסטינה

הגדול והמבוצר מבין שלושת שדות התעופה שהותקפו - שדה התעופה בקסטינה השתרע על פני מאות דונמים. הוא היה מגודר קונצרטינות של תיל דוקרני. חנו בו עשרות מטוסים ובהם מפציצים כבדים בעלי ארבעה מנועים, מסוג "הליפקס"
על הפעולה בקסטינה פיקד עמיחי פאגלין ("גידי"), שבאותה שנה מונה לקצין המבצעים של האצ"ל ולאחר קום המדינה כיהן כיועץ ראש הממשלה מנחם בגין לענייני טרור.

על-פי דיווח עיתון על המשמר על ההתקפה על קסטינה, ביום הפעולה 25.2.46 הזמינה צעירה במשרד הובלה בתל אביב שתי "מכוניות משא" לצורך העברת רהיטים .כשהגיעו לשדרות חן בתל אביב נעצרו הנהגים על-ידי שלושה צעירים מזויינים שהובילו אותם למקום לא ידוע והחזיקו אותם עד שעה 11 בלילה לערך של אותו יום .
ככל הנראה שתי מכוניות משא אלו שימשו את לוחמי האצ"ל בהתקפה על שדה התעופה בקסטינה. התוקפים התחלקו לשניים: במשאית אחת היו כ-12 לוחמים מחופשים לערבים לבושים בגדים ערבים שהתחזו לכפריים החוזרים ממקום עבודתם בשדה. משאית זו הייתה עמוסה בחומרי נפץ, במוקשים נגד רכב בסולמות שהוסתרו על-ידי ערימת חציר וארגזי ירקות.

במשאית שניה מכוסה אברזין היו חברי חוליית ההתקפה לבושים בגדי מושבניקים שפניה כביכול ל"כנס בני מושבים". באחד הישובים באזור. בדרך הצטרפו למשאית זו שלושה סיירים. בין הנוסעים במשאית זו שתי חובשות. שתי המשאיות הגיעו למחנה צבאי בריטי נטוש לא הרחק מיעד התקיפה. הלוחמים חומשו שם ברימונים ובכמה מקלעי ברן ויצאו בסביבות השעה 19:20 רגלית מלווים בשני סיירים בלבוש ערבי לכיוון יעד ההתקפה. הלוחמים עקפו את הכפר הערבי יאסור והלכו דרך שדות ופרדסים. מזג האוויר היה חורפי, גשם ירד לפרקים והאדמה הייתה בוצית. הדבר הקשה על התקדמות היחידה שמנתה כארבעים לוחמים ושנשאה מלבד מקלעים גם חומרי נפץ וסולמות. חלק מהלוחמים שקעו באדמה הבוצית. לבסוף אחרי התקדמות איטית הגיעו לוחמי האצ"ל עד למסלול הנחיתה, חצו את גדר התיל. היה חושך מוחלט וקשה היה לראות את המטוסים. אחד הלוחמים הבעיר את אחד המטוסים באמצעות חומר נפץ ואז נגלו שורה של מטוסים חונים זה ליד זה. בנוסף להנחת מטענים הלוחמים ירו לעבר מיכלי הדלק של המטוסים והמטוסים החלו לבעור ולהתפוצץ. לשמע היריות והפיצוצים ו"חגיגת האש" חשו למקום משמרות בריטיים שהיו המומים ומופתעים. הם החלו לירות אולם "רותקו" על-ידי אש צולבת מצד יחידות חיפוי של לוחמי האצ"ל והדבר איפשר נסיגת הלוחמים מהשדה המותקף בשלום.

מי ירה בעזרא עג'מי (יהונתן)?

הלוחמים נסוגו בשיירה. בראש השיירה צעדו שלושה סיירים, בהגיע הלוחמים סמוך לאחר הכפרים הערביים נורתה ירייה ממקור לא ברור ופגעה באחד הסיירים, נאזם עזרא עג'מי (יהונתן), הוא נח ארצה מתבוסס בדמו. נפגע בירכו. קימת סברה שנורה על-ידי שומרי פרדסים באזור. לא ידוע אם הנושא נחקר לעומק וכנראה לא נדע לעולם מי ירה בעזרא עג'מי.

הלוחמים המשיכו דרכם בבוץ הכבד, כשהם נושאים עמם את חברם הפצוע באלונקה שהורכבה משני "בטלדרסים", שרובים הושחלו בשרווליהם. הוחלט להעבירו לטיפול במושב בצרון, אולם אנשי המושב סירבו, כך על-פי עדויות, להכניס את הפצוע ומלויו למושב ולקבל סיוע רפואי שאולי היה יכול להציל את חייו. לדברי לוחמי האצ"ל שנשאו וליוו את אלונקת חברם הפצוע עזרא עג'מי עג'מי מת מפצעיו במהלך הדרך ומחשש שהבריטים הספיקו כבר לחסום ולכתר את האזור הוחלט להשאיר גופתו בשדה. שאר הלוחמים הצליחו להגיע בשלום לכפר מרמורק שם נתקבלו בשמחה ובחום על-ידי תושבים.

למחרת נתגלתה גופתו של עזרא עג'מי על-ידי המשטרה הבריטית והועברה למושב באר טוביה. וכך כותב עיתון המשקיף בגיליונו מיום 28.2.46 "הלוויתו של האלמוני שנהרג בעת ההתקפה על שדה התעופה בקאסטינה נערכה אתמול(יום ד' 27.2.46 א.א) לפני הצהרים בבאר טוביה. מאות ליוו את החלל למקום מנוחתו האחרונה. גופתו של היהודי הובאה עוד ביום ג' בצהריים לבאר טוביה ממשטרת בית־דרס והונחה בבית העם. משמר כבוד של הנוער המקומי עמד כל היום והלילה ליד הגופה. קברו אותו תחת השם אברהם בן אברהם. ההרוג שהיה לבוש תלבושת אזרחית ועטוף עביה (אדרת ערבית) נמנה על עדות המזרח. הוא היה בעל שפם שחור ושערות מתולתלות, גבה קומה ורחב כתפיים כבן 22 (היה בן 20 בעת שנפל א.א) גופתו נמצאה במרחק כ-3 ק"מ ממקום ההתקפה.

ערבים מכפר יסור מספרים כי אחת הקבוצות של המתקיפים עברה דרך כפרם בניהם היו שתי בחורות "צבועות שפתיים" חברי הקבוצה ביקשו וגם קיבלו מים לשתייה".

נאזם עזרא עג'מי – סיפור חייו

מי היה נאזם, עזרא עג'מי. עזרא עג'מי נולד בשנת 1926 בבגדד, משפחתו כך נמסר, הייתה אמידה ובעלת בית מלאכה למטוויית משי. הוא סיים בית ספר תיכון. בשנת 1945 - כשגברו הרדיפות והתנכלויות כנגד יהודי עירק, החליטה המשפחה לעלות ארצה. הם התגוררו בשכונת מנשיה ליד יפו. בהמלצת חבריו הצטרף עזרא לשורות הארגון הצבאי לאומי האצ"ל כינוי המחתרתי בארגון היה - "יהונתן".

באתר "נזכור את כולם" של משרד הביטחון נכתב עליו כי בארגון האצ"ל בו היה חבר "התבלט כצעיר אמיץ לב, נבון, בעל חוש הומור ומזג טוב. בהכנות להתקפה על שדה התעופה הצבאי של חיל-התעופה הבריטי בקסטינה שבדרום הארץ מונה לשמש כסייר ומורה דרך וכן לרכוש ידיעות שיסייעו בביצוע הפעולה. הוא היה יוצא, מחופש כערבי, לכפרי הסביבה ודולה ידיעות דרושות בבתי-קפה".

למרות המחלוקת העמוקה בין אנשי באר טוביה, אנשי ההגנה, לבין ארגוני הפורשים קיבלו החברים בבאר טוביה את החלל בכבוד הראוי. כל אנשי המושב יצאו ללוות אותו למנוחת עולמים. איש המושב ספד לו.

עזרא נטמן בשם אברהם בן אברהם כדי שלא יוכלו לדעת את זהותו. בן 20 היה במותו.

לאחר קום המדינה הקים צה"ל מצבה על קברו ובה נכתב שמו המלא וכן סמל האצ"ל. גם מפקד האצ"ל מנחם בגין וגם נתן ילין מור, ממנהיגי מחתרת הלח"י, שבחו את חברי באר טוביה שחלקו כבוד ללוחם אצ"ל וגילו אנושיות למרות הבדלי השקפה והמחלוקות הפוליטית בינם לבין ארגוני הפורשים.

תאריך:  28/09/2017   |   עודכן:  28/09/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ליל המטוסים" וסיפורו של לוחם האצ"ל - "יהונתן"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גינגי רחובות
28/09/17 23:28
2
מיכה כרמון
29/09/17 14:00
3
מיכה כרמון
29/09/17 14:19
4
מיכה כרמון
29/09/17 14:56
5
מיכה כרמון
29/09/17 15:53
6
מיכה כרמון
30/09/17 21:26
7
מיכה כרמון
30/09/17 21:49
 
מיכה כרמון
1/10/17 00:39
8
מיכה כרמון
30/09/17 22:03
9
מיכה כרמון
30/09/17 22:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר מגיעה תקופת החגים וההכנות לשנה החדשה, אנו נכנסים להתמודדות עם חלק מהשאלות החשובות של החיים שתקופת החגים מעוררת. אחת מהשאלות הקשות והמדאיגות היא "איך אפשר לסבול את המשפחה שלי לכל-כך הרבה זמן? ואיך את כל זה עושים בדוחק בתוך סוכה?"
28/09/2017  |  אבידן מילבסקי  |   כתבות
כבכל שנה אני נשאלת מה מומלץ לאכול בארוחה המפסקת אשר לפני הצום ומה מומלץ לאכול בתום הצום. אתחיל מסיפור אמיתי, של אישה צעירה, אשר סיפרה לי כי מדי שנה בשנה, כאשר היא צמה ביום הכיפורים, היא נתקפת בכאבי ראש עזים כל-כך שהופכים לעיתים לבלתי נסבלים. ואכן ישנם אנשים ובעיקר נשים, שאי אכילה ואי שתייה למשך יותר משלוש שעות, גורמת להם/להן למיגרנות קשות.
28/09/2017  |  אולגה רז  |   כתבות
רוסיה מעמיקה בצורה משמעותית את חדירתה הצבאית והכלכלית בצפון אפריקה כרגיל אצלנו: הלקחים מ"צוק איתן" לא הופקו ולא יושמו מה יקרה בעקבות משאל העם הכורדי
28/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
מלחמת יום הכיפורים בחזית רמת הגולן הציבה ב"כותל המערבי" כמה גיבורים ויחידות שנחקקו בזיכרון ההיסטורי הציבורי: קהלני, יאנוש, חטיבה משוריינת 7 והלחימה ב"עמק הבכא"; "כוח צביקה". בשנים האחרונות זוכה גם חטיבה משוריינת 188 להתחיל ולהיכנס לפנתיאון הגבורה, כמו גם חטיבתו של אורי אור, חטיבת מילואים משוריינת 679. כולם, בגבורה עילאית, תרמו להצלת רמת הגולן. אבל, דומני שישנו כוח אחד, שמשום מה לא זכה להיכנס בצורה הראויה לפנתיאון הגבורה של חזית רמת הגולן, ולרבים בציבור הוא לא מוכר. כוונתי היא ל"כוח טייגר", פלוגת טנקים מגדוד 82, חטיבה 7, בפיקודו של סרן מאיר זמיר (כינויו ברשת הקשר היה "טייגר"), שתרומתו להצלת רמת הגולן הייתה משמעותית ביותר.
28/09/2017  |  עמוס גלבוע  |   כתבות
אנשים רבים חווים קשיים בתחום הזוגי. הם כל כך היו רוצים לשנות זאת אך חשים שהקשיים הכאובים האלו זו גזירת גורל שאין ביכולתם לשנות. נבחן את הסיפורים הבאים:
28/09/2017  |  קרן אלמוג  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il