|   15:07:40
דלג
עמי דור-און פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הקמת "פלשתין" תסכן קיום ישראל <br>

צוות בשם "פרויקט דניאל" שהוקם כדי להעריך את האיומים על הביטחון הלאומי של ישראל מצד מדינות מזרח תיכוניות, קובע: ישראל וארה"ב נתונות בעיצומו של ג'יהאד איסלאמי הנובע מאמונה דתית עמוקה, ולכן אין לישראל סיכוי להגיע למצב של "חיים בשלום זה בצד זה" עם הפלשתינים
03/10/2017  |     |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מדינת פלשתין. סכנה ממשית לישראל [צילום: איסאם רימאווי/פלאש 90]

"הקמתה של מדינת "פלשתין" עלולה לסכן את ישראל הרבה יותר מאינתיפאדה שלישית או ממצב של טרור מתמשך, וגם עלולה להגדיל את הסכנה למלחמה גרעינית במזרח התיכון". אזהרה חמורה זו השמיע לא מכבר פרופ' לואיס-רנה בראס מאוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה, שהיה גם, לפני כ-15 שנה, יו"ר "פרויקט דניאל" שהוקם - בשילוב מומחי ביטחון מארה"ב וישראל - כדי להעריך את האיומים על הביטחון הלאומי של ישראל מצד מדינות מזרח תיכוניות, ובעיקר אירן. ההמלצות המפורטות של "פרויקט דניאל" הוגשו ב-16 בינואר 2003. לראש הממשלה אז אריאל שרון וראו אור במאמר מפורט שהופיע ברשת בחתימת המומחה האמריקני שכותרתו הייתה: מבט לאחור על "פרויקט דניאל" במלאת חמש שנים לכתיבתו.

לדברי בראס, "כיוון שמדינה פלשתינית תקום על חשבון שטחה של ישראל, הרי שישראל תצטמק ותיחלש ואילו הישות הפלשתינית תתחזק. על סמך הצהרות הפלשתינים ועמדותיהם במשך שנים - אין מנוס מהמסקנה שבמצב זה, הפלשתינים ימשיכו בפעילות טרור, והטרור אף יתרחב. באשר לחשש מפני אינתיפאדה שלישית", כתב עוד בראס - "אין כל הגיון בכך שישראל תעודד את יריביה להפוך לישות יותר מאורגנת וחזקה, משום שישות כזו תוכל לגרום לישראל נזק גדול. זה ועוד: הקמת מדינה פלשתינית תצמצם את העומק האסטרטגי המוגבל של ישראל. כתוצאה מכך, ישראל תצטרך להגיב בצורה חזקה לכל איום ממדינות מוסלמיות או ערביות וכך יגדל הסיכון להידרדרות למלחמה בלתי קונבנציונלית".

מעורבותו של בראס בשאלות ביטחוניות של ישראל התחילה במסמך "פרויקט דניאל". את ההמלצות גיבשו אנשי הצוות הבאים: נעמן בלקינד לשעבר "עוזר לאמצעים מיוחדים" של שר הביטחון הישראלי, חבר הוועדה הישראלית לאנרגיה אטומית ומי שיעץ למנחם בגין במערכת קבלת ההחלטות לתקיפת הכור העירקי; אלוף (מיל.) פרופ' יצחק בן-ישראל בעבר מנהל פיתוח מערכות לחימה במשרד הביטחון; ד"ר ראנד פישביין לשעבר יועץ לנושאי ביטחון לאומי לסנאטור דניאל אינוואיי מארה"ב; ד"ר אדיר פרידור, מתמטיקאי, סא"ל (במיל) בחיל-האוויר הישראלי שבו מילא תפקיד של מתכנן מערכות בכיר ולשעבר ראש מערכת הניתוחים הצבאיים ברפאל; וח"כ לשעבר יואש צידון-צ'אטו, אל"ם (במיל) בחיל-האוויר.

אחת ההמלצות המרכזיות במסמך "פרויקט דניאל" שהוקם כדי להעריך את האיומים על הביטחון הלאומי של ישראל, כללה את הדברים הבאים: "על ישראל להמשיך במדיניות העמימות הגרעינית שלה. אולם, אם במועד עתידי כלשהו, מדינות מזרח תיכוניות, ובמיוחד אירן, יפתחו טכנולוגיה גרעינית שבעיני ישראל תיראה כאיום, או אז רצוי שישראל תעבור לחשיפה מוגבלת של יכולותיה הגרעיניות, כאמצעי הרתעה". את ההמלצות של המסמך שהוגש לשרון חשף אתר האינטרנט Nativ Online כבר באפריל 2004. הדוח המלא פורסם גם באתר "ויקיפדיה" ובהרצאה שנשא פרופ' לואיס-רנה בראס ב"בית ישורון" ביוסטון טקסס.

"פרויקט דניאל" התחיל להתבצע על בסיס ההנחה שביטחונה של ישראל חייב להיות משודרג באורח קבוע מתוך נקודת הראות, כי האיום מצד מדינות "בלתי רציונאליות" וארגוני טרור לא מדינתיים, מייצגים את הסכנה המיידית לקיומה של ישראל. מן הטעם הזה, כך נקבע בדוח, ברור כי על ישראל לשמור ולפתח את יכולותיה להנחית מכת-מנע להגנה עצמית, שעיקרה מהלומה אווירית המשולבת באמצעים קרקעיים.

על-פי דוח צוות "פרויקט דניאל" האיומים הצפויים לישראל מצויים בשני תחומים. האחד: פתיחת מלחמה קונבנציונאלית על-ידי קואליציה של מדינות ערביות בשיתוף אירן או בלעדיה. השני: איום בהתקפה באמצעות שימוש בנשק השמדה המוני - אטומי, ביולוגי או כימי - אם באמצעות מהלומת התקפה ראשונה או על-ידי הידרדרות המתפתחת בעקבות מלחמה קונבנציונאלית.

משני הטעמים האלה המליצה ועדת "פרויקט דניאל" כך:

  • ישראל חייבת להמשיך במדיניות העמימות הגרעינית שלה כדי למנוע מאויביה את השימוש בטיעון, כי אם לישראל יש נשק גרעיני מותר גם להם לאחוז בנשק כזה. עם זאת ייתכן כי בעתיד תיאלץ ישראל לשנות את מדיניות העמימות למידה מוגבלת של חשיפת יכולותיה.

  • ישראל לא תוכל להתקיים אלא אם תמשיך במדיניות של הרתעה גרעינית אמינה והחלטית, כולל יכולת הגנה נגד מתקפה גרעינית באמצעות טילים בליסטיים. מדיניות כזו יכולה להתגבש סביב נקודת המוצא של הרתעה לפני מעשה ולא מתקפה לאחר מעשה.

  • על ישראל לגבש לעצמה לפחות 15 מטרות אסטרטגיות חשובות במדינות עוינות במזרח התיכון, כדי שתוכל לפעול נגדן במקרה הצורך.

כאשר חברי הצוות של "פרויקט דניאל" הציגו בפני שרון את המלצותיהם הם הבהירו כי לדעתם העתיד האסטרטגי של ישראל מתבסס על ההנחה שהאיום של מתקפת השמדה נגד ישראל נובע מ"התנגשות ציוויליזציות" ולא רק בגלל חילוקי דעות אסטרטגיים. הן ישראל והן ארה"ב - קבעו חברי הצוות - נתונות בעיצומו של ג'יהאד ערבי/איסלאמי הנובע מאמונה דתית עמוקה, וכי אין לישראל סיכוי להגיע למצב של "חיים בשלום זה בצד זה" עם הפלשתינים או "הסדר בתנאים של שלום".

בסיכום הדוח נכתב כך: "מולנו ניצבים אויבים "בלתי רציונאליים" - מדינות או ארגוני טרור - שאולי יהיו חמושים בנשק גרעיני או ביולוגי שבו הם מתכננים לעשות שימוש. נוכח מצב זה אין להוציא מכלל אפשרות, שישראל תיקלע ל"מצב מלחמתי" לא מול מדינת אויב מוגדרת אלא נגד גוף לא-מדינתי שיפעיל "מחבל מתאבד" וישמש "הדק" לפריצת מלחמה שמטרתה "לחסל את הסרטן הציוני". במקרה כזה לא תוכל ישראל להפעיל את היכולות הגרעיניות שלה כנגד "כתובת" מדינתית, כיוון שלא תהיה לה מדינה שאותה אפשר יהיה לסמן כיעד האחראי למתקפת הטרור. ועל כן ממליץ הצוות שעל ישראל לפתח מדיניות מעשית ואפקטיבית של מכת-מנע.

העתיד האסטרטגי של ישראל - כותבים עוד חברי הצוות - תלוי במידה רבה בשגשוגה של הכלכלה הישראלית. ברור לחלוטין כי הוצאת חלק הולך וגדל של התוצר הלאומי הגולמי הישראלי לצרכי ביטחון תשפיע לרעה על כלכלת המדינה. הגדלת הנטל הביטחוני מעל ל-7% מהתל"ג עלולה לגרום לפגיעה חמורה בעוצמתה של ישראל.

תאריך:  03/10/2017   |   עודכן:  03/10/2017
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקמת "פלשתין" תסכן קיום ישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
3/10/17 22:41
2
ב_שמואל
4/10/17 01:51
3
גדעון ב.
5/10/17 01:03
4
הגוי..
7/10/17 15:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היה השבוע במצב רוח מרומם לאחר ההצלחה של הרש"פ להתקבל במעמד של מדינה חברה בארגון האינטרפול הבינלאומי. נראה כי מחמוד עבאס איננו מתכנן לנצל את הקבלה לארגון רק לצורך רדיפת קציני צה"ל בחו"ל אלא גם לצורך חיסול חשבונות עם יריביו הפוליטיים ובראשם מוחמד דחלאן.
03/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הפיצול בין הגדה לרצועה נמשך כבר 11 שנים ויחסי פתח וחמאס ידעו עליות ומורדות, כל ההסכמים וההבנות אליהם הגיעו שני הצדדים במהלך התקופה הזו לא מולאו והרחוב הפלשתיני התרגל למצב של נתק הנובע ממחלוקות אידיאלוגיות ו"ריב כסאות" על שלטון ושררה מבלי להתחשב באינטרס הלאומי הפלשתיני.
02/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשולי הכותרות: גזענות - מעַז יצא מתוק בני ברק - מרכז תורה והייטק על בית כנסת לנָכים שמעתם? די לרחם על רוצחים אכזריים וּלקינוח ספרי הסתה
01/10/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אחת הטעויות הגדולות שעשה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל בשנת 2011 הייתה להסתכסך עם המשטר הסורי בראשותו של בשאר אסד על-רקע פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון ולתמוך באופוזיציה הסורית המזויינת שפעלה להפלת הנשיא הסורי.
01/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
החטוטרת הישראלית בכורדיסטן מחזירה אותי אחורה, כשלושים וחמש שנה, לימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשני המקרים השגיאה התנוססה ומתנוססת על הקיר, אך מנגד אף "בכיר ביטחוני" לא ניסה ולא מנסה להציל את המצב. ומאחר שאני לא חושד שראשי המדינה וזרועותיה הביטחוניים כל כך אידיוטים, הרי שאני חושש ששוב מישהו בישראל החליט להקריב ידידי אמת "לשם התראה". בספטמבר 1982 נבחר באשיר גו'מייל לנשיא לבנון. גו'מייל היה בנו של פייר גו'מייל, האיש שהקים את הפלנגות הנוצריות בלבנון, כנגד המוסלמים, הסורים והפלשתינים שם. מולו עמד נשיא לבנוני - נוצרי חלש, שהנוצרים לא ראו בו את ביטויים העדתי. לאיש קראו כמיל שמעון. הדרוזים הלבנונים עמדו בקרב שבין הפלנגות הנוצריות למוסלמים ולפלשתינים לצד האחרונים נגד הנוצרים המיליטנטים. בראש הדרוזים עמד אז כמאל גו'נבלט. אבל המאבק העדתי הזה, שישראל ניגנה בו כינור ראשון לטובת הפלנגות הנוצריות, לא הסתיים בדורם של המנהיגים הללו אלא עבר לדור השני, לצאצאיהם. דני שמעון - בנו של כמיל שמעון, חיפש גם הוא את הנשיאות הלבנונית במסגרת ה"בן יורש", שהייתה אז כל כך מקובלת בעולם הערבי. פייר גו'מייל הצמיח שני בנים - באשיר ואמין, שלא חפצו עוד בנשיא נוצרי הססן אלא תבעו הגמוניה נוצרית מלאה בלבנון, תוך שליחת הסורים חזרה מעבר לגבול. גם לכמאל גו'נבלט היה את ה"בן יורש" שלו, היה זה ואליד גו'נבלט, שאף הוא הוא המשיך בדרך אביו את הגיבוי הדרוזי למוסלמים, לסורים ולפלשתינים. הייתה זו לא רק מלחמה פנימית בין עדות ודתות שסועות בלבנון על-רקע מדינה מתפוררת ומתבוססת בדמים, אלא היה זה גם קרב על עתידה של לבנון מבחינת האוריינטציה המדינית שלה: קיומה של מדינה מזרח תיכונית כאחיותיה הערביות או הפיכתה למדינה מערבית-אירופית במזרח התיכון, על-פי הדגם הישראלי. משפחת גו'מייל חפצה להפוך את לבנון למדינה אירופית עם אוריינטציה צרפתית-מערבית ואילו המוסלמים ומשפחת גו'נבלט העדיפו להפוך סופית לעוד מדינה מזרח תיכונית-ערבית עם חסות סורית. משפחת שמעון העדיפה שלבנון תמשיך בעמעומים הפוליטיים שלה, ללא החלטה ממשית ולשמור על ה"איזון" העדתי בחלוקת משרות השלטון. אם ברקע המוסלמי-דרוזי עמדה סוריה, הרי שברקע של הפלנגות ובהקמתן עמדה ישראל. מלחמת לבנון הראשונה - בקיץ 1982, הייתה התפרצות הקונפליקט הזה, שהחזרה הגנראלית שלו התרחשה כבר בשנת 1978, במה שישראל קראה לכך "מבצע ליטני".
28/09/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il