|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

האם האינטרפול יעצור את דחלאן?

על-פי גורמים פלשתינים רשמיים, הרש"פ תפנה לארגון האינטרפול בבקשה להוצאת צו מעצר נגד 15 בכירים ובראשם מוחמד דחלאן באשמת שחיתות. גורמים בפתח מעריכים כי הבקשה היא חלק מהמאבק הפוליטי בין יו"ר הרש"פ לדחלאן וכי האינטרפול לא ייקח חלק בסכסוך
03/10/2017  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
האניטרפול [צילום: Interpol via AP]

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היה השבוע במצב רוח מרומם לאחר ההצלחה של הרש"פ להתקבל במעמד של מדינה חברה בארגון האינטרפול הבינלאומי. נראה כי מחמוד עבאס איננו מתכנן לנצל את הקבלה לארגון רק לצורך רדיפת קציני צה"ל בחו"ל אלא גם לצורך חיסול חשבונות עם יריביו הפוליטיים ובראשם מוחמד דחלאן.

אתר האינטרנט הבריטי MIDDLE EAST EYE דיווח ב-30 בספטמבר כי הרש"פ מתכוונת לפנות לארגון האינטרפול בבקשה להוצאת צווי מעצר נגד מוחמד דחלאן, נגד מוחמד רשיד שהיה יועצו הכלכלי של יאסר ערפאת ונגד בכיר פלשתיני נוסף בשם ווליד נג'אב באשמה של מעילה בכספי ציבור.

אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-2 באוקטובר מפי גורמים בכירים כי הרש"פ מכינה 15 תיקים נגד בכירים פלשתינים ובראשם מוחמד דחלאן שיוגשו לאינטרפול בבקשה להוצאת צווי מעצר נגדם.

חלק מהבכירים משתייכים למחנה הפוליטי של דחלאן. המהלך החדש של מחמוד עבאס נגד מוחמד דחלאן בא על-רקע היריבות הפוליטית העזה בינהם, רצונו המוצהר של דחלאן להיות יורשו של מחמוד עבאס ברש"פ והתמיכה של "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ וירדן) בדחלאן כיו"ר הרש"פ הבא.

מחמוד עבאס, שהרחוב הפלשתיני מאשים אותו ואת שני בניו במעשי שחיתות, מנסה באמצעות המהלך הזה להרחיק את ההאשמות בשחיתות מעליו ומעל בני משפחתו ולהציג את הרש"פ כמי שרודפת אחר כל מי שנאשם בשחיתות, כדי להראות למדינות התורמות כספים לרש"פ כי הכל מתנהל כשורה ובשקיפות מלאה וכי יד החוק הפלשתיני רודפת את המושחתים בכל רחבי העולם.

הרש"פ יכולה הייתה לפנות לאיחוד האמירויות, שעמו יש לה יחסים טובים, כדי לבקש את הסגרתו של מוחמד דחלאן, שמשמש כיועצו של שליט אבו דאבי, לידיה.
היא יכולה הייתה גם לפנות לסרביה באותה הבקשה, שהרי למוחמד דחלאן יש אזרחות סרבית והוא מבקר בה לעיתים קרובות, אך היא בחרה להדליף את הידיעה כדי להלך אימים על מוחמד דחלאן באמצעות האינטרפול משום שידעה כי איחוד האמירויות וסרביה כאחד ידחו את בקשתה.

מחמוד עבאס מנסה ללכת אימים על מוחמד דחלאן וליצור באמצעות ארגון האינטרפול מעין "חרב דמוקלס" המרחפת מעל ראשו כדי להרתיעו מלהיכנס שוב לפעילות פוליטית אינטנסיבית בזירה הפלשתינית. מוחמד דחלאן הגיע בחודש יוני האחרון לשורה של הבנות עם יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה, בחסות מצרית, שהעניקו לו חלק בעוגה השלטונית ברצועת עזה ושאמורות היו להזניק אותו מחדש לקדמת הזירה הפוליטית הפלשתינית.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנגד להבנות האלה, ייתכן שהן היו בין הסיבות שדחפו אותו להתפייס עם חמאס כדי לנטרל את יריבו המר מוחמד דחלאן. על-פי גורמים ברש"פ, מחמוד עבאס הציב תנאי לחמאס כי לא יתקדם ביישום הסכם הפיוס אם לא יבוטלו ההבנות עם מוחמד דחלאן.

תנועת חמאס מסרבת, נכון לעכשיו, להתערב בסכסוך בין מחמוד עבאס לבין מוחמד דחלאן ולסגת מההבנות שלה עמו, גם מצרים שהייתה השושבין הראשי שלהן תומכת בדחלאן. מוחמד דחלאן איננו צפוי להיעלם מהזירה הפוליטית או להיות מונטרל לגמרי ממהלכי הפיוס מהסיבות הבאות.

  • מוחמד דחלאן הינו המועמד של "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ וירדן) לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא. הוא נחשב לנציג החצי רשמי של מצרים ומאע"מ ונהנה מגיבוי מלא שלהן, מצרים לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה והיא לא תפתח את מעבר רפיח באופן קבוע ולא תקל את המצור על הרצועה מבלי שדחלאן יקבל את ליטרת הבשר שלו.

  • מוחמד דחלאן נהנה מפופולריות רבה ברצועה ויש לו מעמד חזק בתנועת פתח בעזה והשפעה על דעת הקהל, כל מהלך פיוס לאומי אמיתי איננו יכול להתעלם ממנו.

  • למוחמד דחלאן יש כוח מעשי בשטח ונשק המאפשר לו לשבש כל מהלך של פיוס, יש לו קבוצות חמושות במחנות הפליטים בגדה ובלבנון והוא עלול להפעילן אם הרש"פ וחמאס יתעלמו ממנו, כולל נקיטה בחיסולים פנימיים של בכירים, כדי להעביר את המסר.

ההודעה של חמאס ב-17 בספטמבר בדבר פירוק "ממשלת הצללים" שהקימה בעזה האיצה את תהליך הפיוס עם הרש"פ ודחקה הצידה את מוחמד דחלאן אך לא הוציאה אותו לגמרי מהתמונה הפוליטית הפלשתינית. דחלאן עבר לעמדת המתנה מן הצד, על-פי גורמים בפתח, מצרים אמורה לנסות שוב ולפייס בינו לבין מחמוד עבאס ולהבהיר לו שאין בכוונתה להסיר את תמיכתה במוחמד דחלאן כיורשו.

כיצד ינהג האינטרפול?

בית הדין הפלשתיני למלחמה בשחיתות גזר בדצמבר 2016 עונש מאסר של 3 שנים וקנס של 16 מיליון דולר על מוחמד דחלאן שלא בפניו לאחר שהרשיע אותו בעבירות שחיתות.

בית הדין גם הודיע כי הוא מסיר מעל דחלאן את החסינות הפרלמנטרית שלו בתוקף היותו חבר המועצה המחוקקת(הפרלמנט). המשפט וגזר הדין שהוטל על דחלאן נתפסים בשטחים כחלק מהמאבק הפוליטי של מחמוד עבאס נגד מוחמד דחלאן אשר האשים את מחמוד עבאס ובניו בשחיתות כספית ואף בקשירת הקשר שהביא למותו של יאסר ערפאת.

מקורביו של מוחמד דחלאן טוענים כי הפניה של הרש"פ לאינטרפול להוצאת צווי מעצר נגד דחלאן ומקורביו נוגדת את החוקה הפלשתינית ואיננה חוקית. לדבריהם, מוחמד דחלאן נהנה מחסינות פרלמנטרית וכי רק הפרלמנט הפלשתיני מוסמך להסיר את חסינותו, דבר שלא קרה עד עכשיו.

ההערכה בצמרת תנועת פתח היא כי האינטרפול לא יתערב בתוך הסכסוך הפוליטי בצמרת הרש"פ בין מחמוד עבאס למוחמד דחלאן וכי הפניה לאינטרפול הינה אקט הצהרתי כדי להכפיש את מוחמד דחלאן.

רק באחרונה דחה אינטרפול בקשות של משטר א-סיסי לעצור עשרות מנהיגים של "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ובראשם השיח' יוסף קרדאווי באשמת פעילות טרור בטענה כי מדובר בפעילות אופוזיציה פוליטית.

נראה כי ארגון האינטרפול מקפיד על מקצועיות ואיננו מתערב בפוליטיקה של המזה"ת, לכן הקרב בין מחמוד עבאס למוחמד דחלאן צפוי להימשך במישור הפוליטי והתקשורתי.

תאריך:  03/10/2017   |   עודכן:  03/10/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם האינטרפול יעצור את דחלאן?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
4/10/17 09:49
2
שמ
6/10/17 21:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הפיצול בין הגדה לרצועה נמשך כבר 11 שנים ויחסי פתח וחמאס ידעו עליות ומורדות, כל ההסכמים וההבנות אליהם הגיעו שני הצדדים במהלך התקופה הזו לא מולאו והרחוב הפלשתיני התרגל למצב של נתק הנובע ממחלוקות אידיאלוגיות ו"ריב כסאות" על שלטון ושררה מבלי להתחשב באינטרס הלאומי הפלשתיני.
02/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשולי הכותרות: גזענות - מעַז יצא מתוק בני ברק - מרכז תורה והייטק על בית כנסת לנָכים שמעתם? די לרחם על רוצחים אכזריים וּלקינוח ספרי הסתה
01/10/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אחת הטעויות הגדולות שעשה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל בשנת 2011 הייתה להסתכסך עם המשטר הסורי בראשותו של בשאר אסד על-רקע פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון ולתמוך באופוזיציה הסורית המזויינת שפעלה להפלת הנשיא הסורי.
01/10/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
החטוטרת הישראלית בכורדיסטן מחזירה אותי אחורה, כשלושים וחמש שנה, לימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשני המקרים השגיאה התנוססה ומתנוססת על הקיר, אך מנגד אף "בכיר ביטחוני" לא ניסה ולא מנסה להציל את המצב. ומאחר שאני לא חושד שראשי המדינה וזרועותיה הביטחוניים כל כך אידיוטים, הרי שאני חושש ששוב מישהו בישראל החליט להקריב ידידי אמת "לשם התראה". בספטמבר 1982 נבחר באשיר גו'מייל לנשיא לבנון. גו'מייל היה בנו של פייר גו'מייל, האיש שהקים את הפלנגות הנוצריות בלבנון, כנגד המוסלמים, הסורים והפלשתינים שם. מולו עמד נשיא לבנוני - נוצרי חלש, שהנוצרים לא ראו בו את ביטויים העדתי. לאיש קראו כמיל שמעון. הדרוזים הלבנונים עמדו בקרב שבין הפלנגות הנוצריות למוסלמים ולפלשתינים לצד האחרונים נגד הנוצרים המיליטנטים. בראש הדרוזים עמד אז כמאל גו'נבלט. אבל המאבק העדתי הזה, שישראל ניגנה בו כינור ראשון לטובת הפלנגות הנוצריות, לא הסתיים בדורם של המנהיגים הללו אלא עבר לדור השני, לצאצאיהם. דני שמעון - בנו של כמיל שמעון, חיפש גם הוא את הנשיאות הלבנונית במסגרת ה"בן יורש", שהייתה אז כל כך מקובלת בעולם הערבי. פייר גו'מייל הצמיח שני בנים - באשיר ואמין, שלא חפצו עוד בנשיא נוצרי הססן אלא תבעו הגמוניה נוצרית מלאה בלבנון, תוך שליחת הסורים חזרה מעבר לגבול. גם לכמאל גו'נבלט היה את ה"בן יורש" שלו, היה זה ואליד גו'נבלט, שאף הוא הוא המשיך בדרך אביו את הגיבוי הדרוזי למוסלמים, לסורים ולפלשתינים. הייתה זו לא רק מלחמה פנימית בין עדות ודתות שסועות בלבנון על-רקע מדינה מתפוררת ומתבוססת בדמים, אלא היה זה גם קרב על עתידה של לבנון מבחינת האוריינטציה המדינית שלה: קיומה של מדינה מזרח תיכונית כאחיותיה הערביות או הפיכתה למדינה מערבית-אירופית במזרח התיכון, על-פי הדגם הישראלי. משפחת גו'מייל חפצה להפוך את לבנון למדינה אירופית עם אוריינטציה צרפתית-מערבית ואילו המוסלמים ומשפחת גו'נבלט העדיפו להפוך סופית לעוד מדינה מזרח תיכונית-ערבית עם חסות סורית. משפחת שמעון העדיפה שלבנון תמשיך בעמעומים הפוליטיים שלה, ללא החלטה ממשית ולשמור על ה"איזון" העדתי בחלוקת משרות השלטון. אם ברקע המוסלמי-דרוזי עמדה סוריה, הרי שברקע של הפלנגות ובהקמתן עמדה ישראל. מלחמת לבנון הראשונה - בקיץ 1982, הייתה התפרצות הקונפליקט הזה, שהחזרה הגנראלית שלו התרחשה כבר בשנת 1978, במה שישראל קראה לכך "מבצע ליטני".
28/09/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה שוחח בטלפון עם ראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה לקראת ביקור נציגי הממשלה הפלשתינית ברצועת עזה בשבוע הבא להתחלת קבלת סמכויות השלטון מחמאס אשר פירקה את "ממשלת הצללים" שהקימה לניהול הרצועה. חמאס מאיצה ברש"פ להתחיל ביישום הבנות הפיוס שהושגו בקהיר והיא יוצרת אווירה חיובית באמצעות אמצעי התקשורת שלה.
28/09/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il