|   15:07:40
דלג
  אהרן ברק  
נשיא בית המשפט העליון (בדימ.)
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

ביטול כלל הוותק - פגיעה במעמד הנשיא <br>

דברי נשיא בית המשפט העליון בדימוס בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט [ט"ו בתמוז התשע"ז, 09.07.2017]
04/10/2017  |   אהרן ברק   |   נאומים   |   תגובות
אהרן ברק [צילום: פלאש 90]

פוליטיזציה של תהליך
ביטול כלל הוותק עשוי להביא לידי כך שהציבור יזהה את הנשיא החדש או את משנהו עם הרשויות השלטוניות שהביאו לבחירתו. ביטול כלל הוותק יביא לפוליטיזציה של תהליך בחירת הנשיא, והפוליטיזציה הזאת תביא לפגיעה במעמדם וביכולתם למלא את תפקידם.

   רשימות קודמות
  לשכת עורכי הדין ושלטון החוק בישראל
  אם לא נשמור על הדמוקרטיה - היא לא תשמור עלינו
  בנינו מוסד חשוב
  ששים שנות שיפוט בישראל
  ההיסטוריה תשפוט אותי

אני מודה לכם על שהזמנתם אותי להציג את עמדתי בנושא של הוותק השיפוטי, ומשהוזמנתי נעניתי להזמנה ברצון. אני מקווה שהניסיון שצברתי כנשיא, 11 שנים, וכשופט בבית המשפט העליון, 28 שנים, יתרמו להעשרת הדיון החשוב הזה היום.

בדבריי הקצרים אני בעצם אחזור על הדברים שאמרה הנשיאה ואין בהם חידוש. לעניין ההיבט המשפטי הפורמלי, אני אצמצם את עצמי ולא אדון בנושא של המנהג - זה מנהג, לא נוהג חוקתי - אלא אתמקד בהיבט של המשפט המינהלי.

לדעתי דינה של המסורת ארוכת השנים בעניין המינוי של הנשיא ומשנהו - כל מה שאני אומר על הנשיא חל גם על המשנה - על-פי הוותק, דינה כדין הנחיה פנימית של הוועדה. על-פי כללי המשפט המינהלי אין לסטות מהנחיה מינהלית אלא אם קיים טעם מיוחד; אלא אם כן ישנה תשתית ראייתית של עובדות כדי להצדיק סטייה מהעמדה שהוועדה נקטה. וזאת הגישה שתאפיין את עמדתי.

מצד אחד קיימים שיקולים בעד, ואני מקבל שגם קיימים שיקולים נגד. אני רוצה להציג את השיקולים בעד ואני רוצה להציג את הפתרון שלי לשיקולי הנגד.

אם כן, על השיקולים בעד דיברה כבר הנשיאה, ואני רק אומר אותם בקיצור. כלל הוותק פעל מאז הוקמה הוועדה, ובמשך יותר מ-60 שנה הוא פעל יפה. אני חושב שלא היה כישלון שניתן להצביע עליו. כל נשיא עמד בפני בעיות שאפיינו את תקופתו והתמודד עמן בהצלחה.

רבותיי, זאת אתם צריכים לדעת: תפקידו של נשיא בית המשפט העליון אינו מתבטא במשקלה הפורמלי של פסיקתו. לעניין פסק דין, דין הנשיא כדין כל שופט.

אשר לסמכויות השיפוטיות שהוזכרו פה, למשל משפט חוזר או דיון נוסף, עקרונית כל שופט יכול להחליט בהן וכך אפילו נוהגים הלכה למעשה. אני כמעט לא החלטתי בשאלות האלה, פיזרתי את זה בין השופטים השונים.

אשר לסמכויות מינהליות של חיי יום-יום, כפי שאמרה כבר הנשיאה, הם מתנהלים בצורה אחרת. מה הוא אפוא הייחוד של הנשיא? הייחוד של הנשיא הוא בכך, ואני מסכים עם מה שאמרו קודמיי, שהוא בראש המערכת השיפוטית. במסגרת זאת אחד מהתפקידים העיקריים שלו הוא הבטחת העצמאות של הרשות השופטת כרשות והבטחת העצמאות האישית והמוסדית של כל שופט ושופט. עליו להגן עליהם מפני השפעות הבאות מבחוץ. תפיסת היסוד של התפקיד של הנשיא היא שהנשיא מהווה חיץ בין השופט לבין הפוליטיקאי, בין השופט לבין העיתונאי ואף בין השופט לבין השופט שממונה עליו. תפקיד זה של נשיא בית המשפט העליון חשוב הוא וחלילה מלפגוע בו.

כלל הוותק אפשר לכל נשיא לממש היבט זה של תפקידו כנשיא. בהסתכלות לאחור ניתן לומר, אם כן, כי התכונות האישיות והבדיקות הקפדניות שעבר אדם שהתמנה לשופט בבית המשפט העליון עשו אותו גם כשיר להתמנות כנשיא וכמשנה. כלל הוותק הבטיח כי הוותק השיפוטי מביא עמו ניסיון, רגישות והערכת השופטים ישראל, היודעים כי תפקיד הנשיא לא הוטל על מישהו משום שהוא נושא חן וחסד על הרשויות הפוליטיות.

ביטול כלל הוותק עשוי להביא לידי כך שהציבור יזהה את הנשיא החדש או את משנהו עם הרשויות השלטוניות שהביאו לבחירתו. ביטול כלל הוותק יביא לפוליטיזציה של תהליך בחירת הנשיא, והפוליטיזציה הזאת תביא לפגיעה במעמדם וביכולתם למלא את תפקידם.

שנית, כלל הוותק משקף את אחת המסורות החשובות המאפיינות את פעולתו של בית המשפט העליון בישראל. רוב ההחלטות הלא שיפוטיות המשפיעות על חיי היום-יום שלנו בבית המשפט העליון מתקבלות על-פי הוותק. שמירת המסורת הזאת, חשובה היא. היא מקרינה יציבות והמשכיות ומנחילה מורשת של התנהלת שיפוטית.

שלישית, העצמאות של כל שופט בבית המשפט העליון מובטחת בין השאר בכך שאדם שהתמנה לשופט של בית המשפט העליון יודע כי הוא הגיע לפסגת דרכו כשופט. אין הוא נאבק עוד על דרגה נוספת או על טובה נוספת. מעמדו כשופט נקבע עם היבחרותו, זה סוף הדרך, לא תחילתה. עצמאות זאת נפגעת בעיני הציבור כאשר כל שופט של בית המשפט העליון עשוי לראות עצמו כמועמד לנשיא וצריך לפעול אצל הרשויות הנוגעות בדבר לקבל את הסכמתן.

רביעית, כלל הוותק שומר על יחסי עבודה תקינים בין השופטים לבין עצמם. אין תחרות פנימית על תפקיד הנשיא והמשנה. ביטול כלל הוותק עלול לשבש את יחסי העבודה הראויים המאפיינים את בית המשפט מאז ומתמיד.

רבותיי, שמעתי את שרת המשפטים ואחרים, ומקובל עליי שקיימים טיעונים נגד כלל הוותק. אני מקבל אותם ואני לא מזלזל בהם כלל ועיקר. ותשובתי העקרונית היא זאת: כאשר שמים על כף המאזניים את היתרונות של כלל הוותק, אין בשיקולי הנגד כדי להצדיק את נטישתו של הכלל. ניסיון של 60 שנה, מסורת משפטית, מניעת פוליטיזציה והבטחת ניקיון הדעת ביחסי עבודה בין השופטים - כל אלה יחד, במציאות הישראלית הם בעלי משקל כבד, המתגבר על שיקולי הנגד. היתרונות בהמשך שיטת הוותק עדיפים על פני סיכוי לשיפור בהגשמת התפקיד שיתקבל על-ידי ביטול שיטת הוותק.

על כן נקודת המוצא צריכה להיות הכלל הקיים בדבר הוותק. השיקולים הנוגדים, אין בהם כשלעצמם לבטל את עצם קיומו של הכלל. עם זאת, לפי דעתי, כלל הוותק על-פי תוכנו הוא, על-פי התכלית המונחת ביסודו, מכיר במצבי קיצון מיוחדים בהם לא ראוי לנקוט בכלל הוותק. זה איננו כלל שאסור לסטות ממנו, זה איננו כלל שאם סוטים ממנו הכלל הלך לאיבוד. על כן, במקרה קונקרטי עשויים להיות שיקולים נוגדים שהם כבדי משקל, שיהיה בהם כדי להצדיק סטייה מכלל הוותק. אני מקבל את זה.

כך למשל, אם המועמד הוותיק אינו רוצה בתפקיד, אין להכריח אותו ויש לדלג עליו. והיה לי בעניין הזה ויכוח גדול בשעתו עם השופט כהן, אחרי שהנשיא לנדוי פרש. הנשיא כהן היה השופט הוותיק אבל הוא לא רצה את התפקיד הזה, היה לו בסך-הכל שנה וכמה חודשים והוא לא רצה. ושמגר ואני ושר המשפטים דאז, כולנו לחצנו עליו, "לא, יצחק, לא, הֱיה נשיא". הוא קיבל את דין התנועה והיה נשיא מצוין כמובן.

כמובן זאת לא הנקודה הראשונה. למשל, אם לשופט הוותיק נשארה תקופה קצרה בת מספר חודשים בלבד, שבגדריה הוא לא יוכל לממש את התפקידים העיקריים שלו, יש מקום לסטות מכלל הוותק. אלא אם כן קיימים שיקולים מיוחדים - כמו שהיו במקרה של חברי הטוב - שלא לעשות את זה. וכבר הוזכרה הדוגמה של השופט ריבלין, שהודיע שעל שלושה-ארבעה חודשים הוא מוותר, ואני חושב שיפה עשה הנשיא ריבלין.

אלה לא החריגים היחידים, אני מקבל שיכולים להיות חריגים נוספים. אבל זאת הנקודה שלי: השיקולים המצדיקים סטייה מכלל הוותק צריכים להיות במסגרת כלל הוותק והם צריכים להיות מיוחדים למקרה ספציפי. עליהם להראות כי במקרה נתון קיימת הסתברות גבוהה שהשופט הוותיק יתקשה למלא את תפקידו. על הטוענים כך להישען על תשתית ראייתית מוצקה, על טעמיהם להיות ענייניים, סבירים ומידתיים, והנטל המוטל הוא כבד.

כך, רבותיי, נהגנו מאז קום המדינה; כך, אני חושב, ראוי לנהוג גם בעתיד. עלינו לשמור ולהגן על מערכת בתי המשפט בכלל ועל בית המשפט העליון ונשיאו ומשנהו בפרט. משום שרבותיי, הבה נזכור: אם לא נשמור עליהם, הם לא ישמרו עלינו. תודה.

תאריך:  04/10/2017   |   עודכן:  04/10/2017
אהרן ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביטול כלל הוותק - פגיעה במעמד הנשיא
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
4/10/17 14:42
 
ע_הראל
6/10/17 04:07
 
כבש 44
6/10/17 08:30
2
דורי מנצפנסקי
5/10/17 21:10
3
רוני סבירמנסקי
5/10/17 21:16
4
פנחס
5/10/17 21:23
5
מתרומתו
5/10/17 21:43
6
מדמוני אסף
5/10/17 21:54
7
י.צ.
5/10/17 23:35
8
שמענו אותך
6/10/17 09:15
9
ליצן ללא מסכה
6/10/17 10:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני חצי יובל שנים, הוקמה מח"ש כמחלקה בפרקליטות המדינה. מדובר היה בסטארט אפ חדשני. במרבית המשטרות בעולם, חקירות השוטרים מתנהלות עד היום במתכונת של חקירות פנים.
03/10/2017  |  אורי כרמל  |   נאומים
חברי, ראש העיר המארחת, ד"ר יחיאל לסרי
20/09/2017  |  מירי רגב  |   נאומים
אדוני הנשיא,
20/09/2017  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
אני שמחה ונרגשת להיות אתכם כאן הערב וזו שמחה כפולה. ראשית, מרגשת אותי מאוד העובדה שהאכסניה שנבחרה למפגש היא בעיר הרצליה. הרצליה היא עיר הולדתי, העיר שבה גדלתי ולמדתי ובה עוצבה השקפת עולמי כאדם. עם נישואיי עברתי להתגורר בתל אביב ומזה כ-14 שנים אני מתגוררת רוב ימות השבוע בירושלים, אך הקשר שלי לעיר הרצליה הוא עמוק ומשמעותי, גם בהינתן העובדה שאמי היקרה ממשיכה להתגורר בה עד עצם היום הזה. לכן בואי לכאן היום כשבוע לאחר שהוועדה לבחירת שופטים החליטה להמליץ על מינויי לנשיאת בית המשפט העליון הבאה, הוא מעין סגירת מעגל. שנית, אני נרגשת ושמחה להיות אתכם כאן היום ולפתוח בכך מפגש ראשון מסוגו במסגרת הפרויקט שיזם מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין ושמו "העליון בקשר" -אשר במסגרתו יארחו ועדות הקשר של מחוז ת"א בערי המחוז את שופטי בית המשפט העליון. אני מברכת על הפרויקט הזה. אני מאמינה כי הוא יתרום להעמקת הדיאלוג החשוב שבין מערכת המשפט לציבור עורכי הדין ולהיכרות טובה וקרובה איתנו השופטים. אכן, לא אחת נוהגים לתאר אותנו כמי שיושבים ב"מגדל שן". תיאור זה הוא בעיניי בלתי מוצדק והוא גורם לי צער כמי שהקדישה ומקדישה את רוב חייה הבוגרים לעשייה בשירות הציבור. אני מאמינה כי הפרויקט שיזמתם יוכל לסייע לקירוב לבבות, להיכרות עם שופטי בית המשפט העליון כבני אדם ולשינוי הדימוי המרוחק שמנסים ליצור לנו לפחות בעיני ציבור עורכי הדין.
17/09/2017  |  אסתר חיות  |   נאומים
בהצעת חוק האכיפה המינהלית1 שהוסיף לרשות ניירות ערך את סמכויות האכיפה המינהלית דובר על שתי מטרות. האחת, יעילות, ייעול האכיפה בדיני ניירות הערך, וקיצור משך הזמן שבין ביצוע הפרה לבין הטלת עונש על המפר, והשנייה מידתיות, התאמת עוצמת הענישה לעוצמת ההפרה. כך, שהשימוש בהליך הפלילי ייעשה רק לגבי הפרות שהן בעלות חומרה רבה יותר2.
11/09/2017  |  אילנה מודעי-ליפסקר  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il